Nieuwe pensionstal kiezen maar hertenluisvlieg aanwezig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vince_Charm

Nieuwe pensionstal kiezen maar hertenluisvlieg aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:33

Hee hoi,

Ik ben op zoek naar een andere pensionstal. Nu dacht ik 1 gevonden te hebben, alles was top totdat ze op het eind zei dat de hertenluisvlieg daar wel voorkomt.
Is dit een reden om niet voor deze pensionstal te kiezen? Mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag!

alice0cullen

Re: Nieuwe pensionstal kiezen maar hertenluisvlieg aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Hertenluisvliegen zitten bijna overal in Nederland. Mijn merrie die echt supergevoelig is op muggen en vliegen reageert op deze, stalhouder controleert twee keer daags of ze er is hebben en als ik kom kijk ik de paarden ook even na. Meestal zijn ze wat geirriteerd als ze er 1 hebben. Gewoon vastplakken met duct tape en dan dichtvouwen. Heb er meestal maar twee a drie maand last van in het jaar.

Heb altijd een exeemdeken op met buik flap dat scheelt ook altijd wel iets.

Maar als die stal verder helemaal bevalt en dit je enige tegen is zou ik er gewoon gaan staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Ja, ze komen steeds meer in NL..tien jaar geleden waren er hier enkele en tegenwoordig zitten ze er standaard altijd een periode. Het ligt een beetje aan je paard, sommige raken er helemaal van in paniek en anderen geven er weinig om. Wij hebben ook dekens om en smeren dan rond de geslachtsdelen en anus met vet zodra ze vastplakken als ze daar willen gaan zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Sommige paarden worden er flink wild van, maar tegenwoordig zou ik een stal met die insecten verkiezen boven een stal met wolven in de buurt.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:06

Wolven zitten daar ook, maar de paarden staan s nachts op stal. We zitten in bosrijk gebied.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

In bosrijk gebied ontkom je er bijna niet aan en het zal vast alleen maar meer worden. Mijn paard komt uit Frankrijk en zat daar altijd helemaal onder en hem deert het dus niet extreem, sommige paarden worden inderdaad helemaal wild.. Maar alles went in principe. Als je geen heethoofd hebt en eentje die bij horzels en dazen ook niet heel heftig reageert zal het denk ik wel meevallen.

Ik grijp ze altijd tussen mijn vingers, plet ze en gooi ze dan weg tijden het rijden. Tenminste, dat deed ik toen ik nog op de Veluwe reed met mijn paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:47

Als je geen insecten blieft moet je je paard aan de kust stallen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Als de staleigenaar het midden in de winter vermeldt bij een stalbezoek, komt het bij mij wel over als 'onze stal heeft er meer dan gemiddeld last van'. Ik zou op dat moment dus verder gevraagd hebben. Puur om te polsen of het gewoon een staleigenaar is die graag tot in detail informeert of dat het in de zomer een slagveld wordt en er 3 maanden niet fatsoenlijk buiten te komen valt met je paard.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:02

Popstra schreef:

De standaard insecten is naar mijn mening wel wat anders dan de hertenluisvlieg, althans wat ik er over gelezen heb. Ik sta nu een kwartier van deze stal in kwestie vandaan en daar heb je deze insecten niet.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Geen idee hoe mijn paarden er op zouden reageren....bij ons zitten die niet...Als ik de keuze had,zou ik ergens anders gaan staan,....van wat ik lees zijn het heel nare dieren...Maar soms moet je kiezen tussen 2 kwade en moet je afwegen wat het minst kwalijk is...Ik weet ook niet of ze net als dazen ,maar een paar maand voor komen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:25

Als je niet ver van die stal af staat heb je kans dat ze binnen 1 a 2 jaar zeker ook bij je huidige stal zullen zitten. Of op een andere stal in de buurt waar je dan heen zou gaan. Als het een goede fijne plek is verder lijkt me dat het meest waardevol.

Heb ook de meest vreselijke verhalen gehoord over wat paarden doen als ze zo'n beest op zich krijgen en heb er zelf een (vermoedelijke want nooit naar de dokter gegaan..) breuk in mijn voet door opgelopen omdat een paard panisch begon te springen van zo'n herteluisvlieg. Maar verder maak ik me er nog steeds niet druk om. De meeste paarden wennen er echt aan. Ben eens met allerlei dressuur ruiters meegegaan naar de Veluwe en die hadden hun paard helemaal ingepakt in vliegendekens en uierzalf. Ik hield het op de Veluwe altijd bij even snel insprayen met 3 verschillende spraytjes en klaar. Soms liep je inderdaad door een gebied en had je opeens overal van die beesten en op andere plekken helemaal niks. De combinatie van vereist, citronella en hertshoorn olie leek wel redelijk bij te dragen, al zijn er ook mensen die beweren dat er helemaal niks helpt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:35

Ik was ook bang door alle verhalen maar mijn paard geeft er gelukkig weinig om. Ik weet altijd wel precies wanneer er een zit, want ze landen op de kont en rennen dan richting de staart. Als mijn paard blijft zwiepen met zijn staart zet ik hem stil, grijp ik dat kreng, onthoofd ik hem en dan rijden we weer verder.

Uiteindelijk zullen ze in heel NL komen dus je paard zal er vroeg of laat aan moeten wennen. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:40

Veerust doet wonderen.....

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:50

Het lastige is dat insectendruk per jaar enorm kan verschillen. Ik heb op een plek gestaan waar het ene jaar veel dazen waren en het volgende jaar helemaal niet. Terwijl de zomers nou niet zo heel veel van elkaar verschilde. Je weet soms gewoon niet waar het in zit.
In het bos ook, het ene jaar zat er bij een bepaald pad een heleboel ellende beesten, het andere jaar een ander pad.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

Ik sta ook in gebied van de herteluis...En de Wolf.
Maar op de stal hebben ze er minder last van dan tijdens een ritje.
De mijne reageerde eerst heel heftig maar ze begint er aan te wennen .
En als 1 van de paarden er 1 heeft halen we hem even weg.

Tja het is niet anders.
Als de stalling fijn is zou ik het er niet om laten schieten.
Herteluis is er toch niet het hele jaar door.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 35 min geleden

Popstra schreef:

Hier heb je ook die beesten hoor, aan de kust :+ Ja, vast iets minder maar ik sta in bosrijk gebied.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

Hier een stal die ze ook wel eens heeft rondvliegen (al kom ik tijdens de ritten er meer tegen) en daarvoor heeft ponylief een deken op stal. En tijdens de ritten doet veerust wonderen. En als ik naar een bepaald gebied ga, dan neem ik haar vliegendeken mee om eventueel erbij op te gooien.

Ik wist dit van te voren, dus daarom ook bewust gekozen voor de stal. Want de rest is fijn

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

Popstra schreef:

Mijn paard heeft 2x in Wassenaar gewoond en nog nooit zoveel vliegen gehad als daar :)) gewoon in open polder.

Hij staat nu op 30 minuten van de kust en 2 jaar terug hadden we ook ineens hertluisvliegen, voor het eerst. Duurde een paar weken, daarna niet meer gezien. Afgelopen zomer ook niet. De paarden vonden het niet tof, maar met goed dagelijks insmeren was het goed te doen.