doffe geschoren vacht door winterdekens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FloorGu

doffe geschoren vacht door winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 14:13

Hallo!
mijn paard is deze winter volledig geschoren geweest (buiten hoofd) en staat altijd goed ingepakt in haar winterdekens inclusief hals. Dit ivm het feit dat ze 24/7 buiten loopt. Nu merk ik dat haar vacht op sommige plaatsen wat ruw is geworden van de wrijving met het deken, ook is ze over het algemeen heel dof geworden.

wat kan ik hiervoor doen?

dingen die ik zelf al vond:
- binnenkant van het deken ontvetten
- frequent borstelen
- hot oiling, maar hoe werkt dit en is dit wel effectief gezond?
- supplementen bijvoeren, maar welke zijn de moeite en welke zijn geldverspilling?

Bedankt voor julie meedenken!

Bowo

Re: doffe geschoren vacht door winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:21

Die ruw geworden plekken wijzen denk ik eerder op een verkeerde pasvorm van het deken. Heb je wel eens een ander merk geprobeerd?

FloorGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 14:24

de ruwe plekken zitten op het stuk waar de dekenhals vast hangt aan het deken. 3 voorbije jaren dezelfde dekens gebruikt (zonder hals, want paard was niet geschoren) en nooit problemen mee gehad

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:47

Heb je een gladde voering of een fleece voering?
Je kan niet veel anders doen dan wachten tot het paard weer verhaart denk ik.

FloorGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 15:07

different1 schreef:
Heb je een gladde voering of een fleece voering?
Je kan niet veel anders doen dan wachten tot het paard weer verhaart denk ik.

het is een gladde voering. toen ik mijn dekens kocht had ik me ingelezen en fleece werd afgeraden. ik gebruik het linersysteem van horseware, denk dat dit polyester is, maar het is zeker een gladde.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:22

Hou er rekening mee dat we weer richting verharen gaan. Bij geschoren vachten zit je gelijk op de 'ondervacht'. Die wordt stug en breekbaar richting verharen, dus het is mogelijk dat je dat ziet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:23

Hier krijgen alle paarden iedere maand een schone onderdeken.
Ik denk dat je hot toweling bedoelt ipv hot oiling. Ik doe altijd echt heet water in een emmer, scheut gewone azijn en een scheut dettol. Doekje onderdompelen, goed uitwringen en daarna over het paard halen, met de haren mee. Ik doe het altijd gelijk na het scheren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:43

Glans in het algemeen komt van binnenuit.

Mijn paard heeft enorm veel huidvet, kan echt een witte waas op zijn vacht liggen, maar desondanks glimt hij me als een malle tegemoet. En hij is ook geschoren en staat volledig onder dekens ivm 24/7 buiten staan.

Dus ik denk bij dofheid niet direct aan een oorzaak in het scheren of dekens.

Ruwe vacht, haren die de verkeerde kant op staan, doen me wel denken aan een deken die wat wringt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:56

Het verschilt enorm per paard. Ik heb er gehad die prachtig glansden toen ze geschoren waren maar ook die heel dof, vaal grijsbruin werden. Ben er nooit achtergekomen waar het nou aan lag.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:26

Deze tijd van het jaar is de vacht altijd wel wat broos en op zn minst, maar echt dof hoort ook weer niet.

Los van deken pasvorm zou ik kijken naar de voeding. Dus niet per se supplementen, maar gewoon even kritisch kijken wat er over de hele linie te behalen valt. De buitenkant is toch een reflectie van wat er aan de binnenkant gebeurt en voer moet echt net bij het paard passen.

Dat gezegd hebbende heb ik wel echt altijd enorm goede resultaten behaald en gezien met de balanstri olie. Paard glimt altijd als een spiegel :D
Screenshot niet zo best, maar hier iig recent ongepoetst vers onder deken vandaan. Heb altijd echt het idee dat de olie dit 'beetje extra' geeft _/-\o_
Afbeelding