Wat is een fijne maat voor een poetsplaats?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Wat is een fijne maat voor een poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 19:17

Wij hebben een schuur van 10x12 meter. Aan allebei de lange zijden zitten openingen van 3 meter breed, hier willen we deuren in gaan zetten. En aan de korte zijden komen boxen. De boxen worden sowieso 4 meter diep.
Aan 1 kant wil ik 2 boxen en een poetsplaats maken, maar ik weet niet wat een fijne maat is voor een poetsplaats/wasplaats/droge plek voor de hoefsmid.
In eerste instantie wilde ik de boxen ongeveer 5 meter breed en 3 meter breed maken. Maar dan hou ik dus 2 meter over, min de breedte van de 2 tussen wanden.
Dus misschien is 3 meter fijner, dat de grootste box 4 meter wordt.
Ik vind het erg lastig inschatten.

We gaan de stallen zelf bouwen, dus we zitten niet aan standaard box maten vast.
Het grootste paard is max 1,65 (draver merrie, nooit zelf gemeten). De pony die er naast komt is rond de 1,40.
Aan de overkant komt sowieso een box van 4x3 meter. En ik twijfel of we de resterende ruimte in 3 aparte boxen verdelen of dat de 3 shetten in een grote box bij elkaar komen.
Het is in principe alleen voor als het echt slecht weer is de nachten. Of voor het geval we hier in de omgeving last krijgen van wolven.

TurdusMerula

Re: Wat is een fijne maat voor een poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:19

Ik vind zelf een plek zonder schotten fijn, zodat een paard kan staan waar het prettig is. Als je met veel mensen tegelijk daar moet staan is dat misschien anders.
Als bekapper vind ik 'de gemiddelde poetsplaats' behoorlijk krap, zeker bij paarden die sneller maaien op schoppen. Al zie je ook regelmatig dat de aangewezen plek daarvoor wat breder is.
Succes!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 19:23

Ik sta er maar alleen. Hooguit met 2 pony's tegelijk.
Eventueel kan de hoefsmid straks ook in het middenpad staan als ze dat fijner vindt, die wordt ongeveer 4 meter breed.
Of buiten, maar dat is met slecht weer niet heel fijn natuurlijk.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:06

Volgens mij waren de poetsplaatsen bij m’n vorige stal zo’n 2 meter breed en 3 meter lang. Misschien kan je het de hoefsmid zelf vragen? Zelf zet ik m’n paard altijd vast aan 1 touwtje, dus op zich is er niet veel voor nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:08

Ik heb hem 3x3.
Zelf vind ik dat fijn.

Ook als je eens een jonger dier hebt zodat je ruimte hebt bij uit krabben of afspuiten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:08

Onze grootste poetsplaats is 3x3 en dat vind ik erg fijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 09:47

Als bekapper haat ik poetsplaatsen om te bekappen. Het paard staat met zijn kont richting een muur, je hebt echt achter dat paard een meter of 2 nodig om veilig te kunnen bekappen. Als je voet op een halve meter van de muur uitkomt op je hoofjack moet je met je hoofd tussen muur en voet gaan hangen, dat is levensgevaarlijk.
Als het paard met het hoofd richting de muur kan staan is dat al handiger, maar als ze in de crossties staan heb je ook ruimte nodig om veilig te kunnen opraspen.
Ik bekap liever in een middengang dan in een poetsruimte.
Om gewoon te kunnen poetsen is volgens mij 2*3 wel voldoende.
Maar als je een ruime middengang hebt (wat dan eigen verloren ruimte is) zou ik die ruimte eerder inrichten als apart voederhok, zadelkamer, hooiopslag, tractorstalling , ...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 10:06

Die van ons is 3,5 x 3,5 m, maar dan staan er aan de zijkant (links, niet zichtbaar op foto) wel voerbakken, dus de werkruimte is iets minder breed. Ik moet zeggen dat ik alsnog hoofdzakelijk in de stal poets en zadel. De smid staat ook vaak in het pad tussen de stallen.

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 10:19

Ik heb buiten een plek 4 op 4 en ik vind dat voor mijn fjord net te nipt. Ik wil er 4m op 5m van maken. Als hij een beetje achteruit stapt, staat hij op het gras met de achterbenen en dat is niet altijd prettig.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 11:38

Die van mij is volgens mij 2,5x3m ofzo. Prima ruim genoeg om te poetsen. Als de hoefsmid komt doen we dat wel gewoon in het middenpad, maar daar ben ik zelf ook altijd bij om het paard vast te houden (ook ivm jonge dieren die het nog moeten leren).

Wij hebben wel dus een extra wand neergezet, omdat bij ons de deur naar de zadelkamer achter het paard opent, dan heb je altijd een veilige ruimte om te lopen.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:00

De meeste poetsplaatsen die ik ken zijn of een standaard 3x3 box zonder voorwand, of smaller, dus 3 diep en 2 of 2,5 breed.
2 meter breed is wat lastig draaien voor grote paarden, maar verder vind ik persoonlijk een wat smallere plek juist fijn, want je paard kan en wil dan zelf minder lopen draaien of heen en weer bewegen.
Een achterwand er in vind ik ook fijn, want een paard dat wil gaan hangen komt vanzelf met z'n kont tegen de wand aan en dan is dat ook meteen klaar.

Dus wat mij betreft is 2 tot 2,5 meter breed meer dan genoeg.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 12:16

Ik poets nu altijd buiten, maar het lijkt me fijn om ze ook gewoon eens makkelijk te kunnen wassen. Dus er komt ook een boiler en een slang te hangen.
De hoefsmid kan ook in de midden gang bekappen, als ze dat fijner vindt. Nu moet ze nog buiten staan, dat is in de winter ook niet fijn.

Citaat:
Maar als je een ruime middengang hebt (wat dan eigen verloren ruimte is) zou ik die ruimte eerder inrichten als apart voederhok, zadelkamer, hooiopslag, tractorstalling , ...

Ik heb al een ruime hooi opslag naast de grote schuur. En een ruime zadelkamer, waar mijn voer ook staat.
De ruime midden gang wordt ook als schuilstal gebruikt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:27

Hier is mijn was/poetsplaats ook de ruimte dat ze naar buiten lopen.
Deur zit op de lange gevel, dus moest daar een doorgang houden.

Gezien ik alleen ben er als ik was of poets er nooit iemand anders door hoeft heeft deze hier dus een dubbel doel.

En wat Ibbel zegt vind ik dus ook fijn, een achterwand.

Ik heb er flink wat licht hangen, plus de deur kan open, dus veel licht voor de smid, dat is ook wel fijn.
Kan ze hier ook wel in het midden tussen de stallen zetten, maar heb dan minder licht.

Dus ook dat is iets om mee te nemen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 14:20

Licht is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Dat is er nu nog helemaal niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:57

TinkerTreas schreef:
Ik poets nu altijd buiten, maar het lijkt me fijn om ze ook gewoon eens makkelijk te kunnen wassen. Dus er komt ook een boiler en een slang te hangen.
De hoefsmid kan ook in de midden gang bekappen, als ze dat fijner vindt. Nu moet ze nog buiten staan, dat is in de winter ook niet fijn.

Citaat:

Ik heb al een ruime hooi opslag naast de grote schuur. En een ruime zadelkamer, waar mijn voer ook staat.
De ruime midden gang wordt ook als schuilstal gebruikt.

oh, dat maakt het dan inderdaad wel anders. Dan lijkt me dat 3*2/2.5 ruim zat is. Zorg voor goede afvoer voor je water als je binnen wast.
Moest je ooit een tractor hebben kan je die natuurlijk ook gewoon op de poetsplaats parkeren, dan heb je dubbel gebruik van een ruimte dat niet vaak gebruikt wordt, en de smid kan gewoon in de middengang staan, dat is ideaal.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 17:33

Er ligt nu nog geen vloer in de schuur. Dus als we beton gaan storten maken we inderdaad een afvoer goot.
Maar eerst moet er een nieuw dak op. Er groeien namelijk allemaal planten binnen, omdat er een enorm gat in het dak zit :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Ik zou min8maal 3 bij 3 doen, maar liever 3 bij 4. Dan is er voor en achter het paard meer ruimte. 2,5 kunbje met een paard ook nog redelijk on draaien. Bij 2 meter moet een groot paard zich redelijk dubbelvouwen