Senior voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DutchDream

Senior voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 10:40

Mijn Welsh Cob van bijna 30 staat aan huis, heeft 24/7 toegang tot de weide en leeft samen met nog een paardje in een paddock paradise met een schuilstal. Hij heeft een slecht gebit en kan geen hooi meer eten, ook geen tweede snede hooi, geen gehakselde luzerne etc. Hij knabbelt nog wel aan het gras, maar ik zie veel proppen liggen dus ik weet niet of hij daar nog wat van binnenkrijgt.

Hij is dus afhankelijk van het geweekte voer dat ik hem geef en krijgt nu dagelijks, verdeeld over 6 voerbeurten:
3.5 kg Agrobs Wiesenflakes
1.5 kg Agrobs Myo
0.5 kg Agrobs Alpen grun Mash
1.5 Welkoop bietenpulp
aangevuld met MultiVit daily 20gr

Het voer mix ik, moet per voerbeurt worden geweekt en mag dan niet langer staan dan 3 uur (muv de pulp) ivm bacteriegroei. Ik doe dit nu sinds een maand of 4 en deze manier van voeren is niet vol te houden in combinatie met werk buitenshuis, andere dagelijkse beslommeringen en een normaal sociaal leven. Daarom ben ik alternatieve oplossingen aan het onderzoeken.

Op mijn lijstje staan de volgende oplossingsrichtingen, in willekeurige volgorde

1. Hulp inschakelen. Een liefhebber die niet bang is de handen vies te maken. Ik heb nog een (hele leuke!) pony waar diegene dan ook mee zou kunnen rijden of grondwerken in een kleine bak die we aan huis hebben. Uitsluitend recreatief, het is geen wedstrijdpony.
We zouden een stukje privacy moeten inleveren, maar het is niet voor eeuwig en ik zou het heel leuk vinden om mijn hobby weer met iemand te kunnen delen. Fijn ook om naast het voeren hulp te krijgen bij het poetsen, hoeven krabben, mest scheppen, weide onderhoud, gewoon alles wat diegene leuk vindt of bereid is om te doen.
Ik woon in een klein plaatsje onder Doetinchem. Wie weet of is iemand die in de buurt woont, dit leuk vindt om te doen en tijd beschikbaar heeft?

2. Een rusthuis/seniorenopvang. Een plek waar hij volledig wordt verzorgd, 24/7 in beweging kan blijven en rustig zijn oude dag kan vervolgen. Hij is nog best energiek, al loopt hij niet meer zo soepel als vroeger, hij kan nog zonder problemen draven en galopperen. Dat biedt mogelijkheden mits hij in een rustige groep geplaatst zou kunnen worden. Het houdt een zeker risico in om een oud paard te verplaatsen, dat realiseer ik me. Ik heb al contact met De Wildtshof in Uddel. Wie weet andere mogelijk geschikte plekken ergens in midden van het land?

3. Ander voer. Voer dat ik voor een hele dag kan weken zodat ik niet iedere emmer apart hoef klaar te maken en niet zoveel verschillende soorten voer hoeven te halen.
Multibeet van Horsefood lijkt een goed alternatief te zijn. Dit schijnt een dag geweekt te kunnen blijven staan (muv erg warme zomerdagen). Kwa voedingswaarde sluit het ook mooi aan en is het denk ik zelfs nog beter dan de combi die ik nu voer. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met dit voer. Is het goed eetbaar ook met een heel slecht gebit? Kan het inderdaad een hele dag staan zonder dat het zuur wordt? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden als ik hierop zou overgaan? Hoeveel geef je ervan als volledige ruwvoer vervanging? En zijn er nog andere geschikte alternatieven die zoveel mogelijk de natuurlijke voeding benaderen (geen melasse, geen zetmeel, geen hoog suikergehalte, geen 'meuk') maar wel in 1 soort voer te geven zijn?

4. Andere verdeling voerbeurten over de dag. Ik overweeg 's nachts een of twee keer te voeren. We hebben 2 automatische voerstationnen met een rollint in een slot dat op een bepaalde tijd openklikt, waardoor het lint inrolt en het voer beschikbaar komt. Er staat stroom op het lint maar met zijn deken heeft hij daar geen hinder van, duwt nu tegen het rollint en komt dan toch bij de voerbak. Daar kunnen we nog aan sleutelen, voor suggesties houd ik me aanbevolen. Weten jullie nog andere creatieve oplossingen?
Het buiten klaarzetten van voer brengt beperkingen met zich mee, bij vorst of juist heel warm weer. Dan kan het niet uren buiten blijven staan, lijkt mij. Hebben jullie hiervoor nog tips?

Zorgen voor je senior <3, hoe doen jullie dat?

Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen!

Simbaa

Re: Senior voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:42

Ik heb al zolang als ik het voer Seniores Priores een hele nacht of dag laten weken. Dus 's avonds maak ik voor 's ochtends en 's ochtends voor 's avonds. Alleen in de zomer moet ik even zorgen dat het goed in de schaduw staat.
Volgens mij doen meerdere mensen het zo.
Dus wellicht dat het wel meevalt als je het voor wat langer laat staan dan drie uur?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:47

Ik voerde ook Havens senior crumbs, die hoeft niet te weken(2 minuten eigenlijk, maar at zo langzaam dat dat vanzelf ging)
En ik werkte ook met gate timer.
Lastig he?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:11

Oh ja, de Senior Crumbs heb ik ook een tijd gevoerd. Was inderdaad fantastisch spul. Ben altijd magere luchtzuiger werd hier ook redelijk vol van. Zeker toen ik het (op advies van Havens voor extra aanzet) combineerde met de Havens Slobber Mash. Die moest 20 min weken, maar zeker met warm water, was dat zo klaar.

Succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:16

Oh joh met deze temperaturen durf ik dat wel aan hoor, boven de 20 graden ben ik voorzichtiger maar nu maak ik het rustig de dag vantevoren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:32

Simbaa schreef:
Ik heb al zolang als ik het voer Seniores Priores een hele nacht of dag laten weken. Dus 's avonds maak ik voor 's ochtends en 's ochtends voor 's avonds. Alleen in de zomer moet ik even zorgen dat het goed in de schaduw staat.
Dus wellicht dat het wel meevalt als je het voor wat langer laat staan dan drie uur?

Zo doe ik het ook met SP, ik maak 's avonds klaar voor de ochtend (06:00/07:00) en middag (12:00/13:00 uur)
En in de ochtend maak ik het klaar voor de avonds. Werkt prima. Enkel met hele warme zomers is het opletten dat het goed koel staat.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:34

Simbaa schreef:

Ik ook zo met subli senior priores voor mijn bejaarde shetten.
Ik maakte een paar emmers voor de hele dag. 's Avonds weken voor de ochtend voerbeurt en in de ochtend voor de avond en als nodig in de avond nog voor de nacht. Vitaminebrok ging er gewoon doorheen.

Dan kregen ze om 9 uur 2 emmers, aten daar de hele dag door van en rond 6 uur de volgende portie als het op was. Anders nog wat lekkers erdoor wanneer het nog goed was en later de volgende.

Alleen in de zomer lukte dat niet maar dan bleven ze wel goed met minder en gras.
Dan zette ik de portie die wel op ging in de stalkoelkast klaar of maakte het een uurtje ervoor met warm water.

Ik begon overigens ook met zelf van alles mengen maar was niet vol te houden. Prijs was toen wel een stuk beter. Ongeveer de helft van nu...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:02

Ik ben wel benieuwd waarom het voer niet langer dan drie uur mag staan in verband met bacteriegroei?
Staat dat ergens bij het voer dat je geeft vermeld?

Ik heb een van bijna 33.
Die krijgt wiesencobs van Marstall of fibernuggets van Pavo.
Dat week ik samen met senioren slobberbrok van Masters.
1,5 schep wiesencobs en 1 schep seniorenbrok in een emmer.
Even een link van dat voer er bij omdat niet iedereen dit voer kent.
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/

Dit kun je gerust ‘s morgens voor ‘s avonds klaarmaken en ‘s avonds voor ‘s morgens.
Voordeel is dat het in een half uur geweekt is,dus vergeet je het een keer dan is het ook snel klaar.

Mijn oudje krijgt smorgens 1 emmer,daar doet ze ongeveer een uur over.
Voor de nacht gaat ze apart in eigen paddock,krijgt dan vier emmers verdeeld over twee speciekuipen.
Dan loopt ze nog wat heen en weer en ze heeft een bakje met fijn hooi waar ze wat op sabbelen kan.

Die van mij eet van de slobber tot ze vol zit en gaat later weer verder, doet die van jou dat niet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:56

Ik had het geluk op een (semi) DHZ pensionstal te staan met een paar fijne stalgenoten met mijn senior.

Ik zette s avonds voer klaar, compleet met water er al bij, de stal eigenaar doet altijd de ochtend voerronde en die voerde dan dus die emmer s ochtends rond 7.00 uur.
Er stond altijd een bak klaar met gemengde droge mix, een stalgenoot zette dat in d ochtend (rond 9.00 uur) in de week, zodat ik of een (of dezelfde) stalgenoot dat in de middag rond 16.00 uur kon voeren. Als ik zelf de middag ronde voerde, zette ik 2 emmers klaar, 1 voor de avond, 1 voor de volgende ochtend.
Als iemand anders de middagronde voerde, had ik een emmer mee naar huis, die ik dan zelf op tijd thuis voorzag van (evt heet) water, die voerde ik dan rond 21.00 uur.
En dan zette ik dan de emmer door de volgende ochtend weer klaar.

Ik had sowieso altijd een berg kleine emmertjes klaarstaan met kant-en-klaar gemixt droog voer, dat kon in een grote emmer, water erbij en weken maar.

Ik voerde een zelf samengestelde mix van bietenpulp, zemelen, grasbrok en senioren muesli (18+).
De Subli vond ik redelijk snel zuur ruiken en vond mijn pony niet heel lekker. Deze mix was wel veel werk en veel verschillende voertonnen, maar bleef bij normaal weer wel tot 10 uur goed als er eenmaal water bij zat.

Alleen op hete dagen was langer laten staan dan een uur of 6 niet lekker, maar verder ging die jarenlang prima.
In de zomer had hij de middag voerbeurt ook niet nodig, dan at hij toch stiekem meer gras dan het leek.

Ik voerde er daarnaast toch een gehakselde ruwvoermix naast, om te voorzien in kauwbehoefte/speelselaanmaak.
Eerst was dat Compact gras, toen dat echt te stug werd, grasmix en op het laatst senior care 5star oid..
Hiermee kon hij tussen de geweekte voerbeurten door altijd wat knabbelen en er ging altijd nog wel wat van naar binnen ook, al propte hij er ook mee.

Pony heeft een jaar of 5-6 op deze manier eten gekregen, is uiteindelijk ingeslapen omdat hij vermoedelijk iets van een tia heeft gehad, was nog steeds goed op gewicht toen hij met (net geen) 33 jaar oud ging hemelen.

Het was intensief en zeker met vakantie of tijdens Corona-quarantaine vergde het veel leunen op stalgenoten.

Het fijne was wel dat hij heel geliefd was op stal en er velen waren die wel wat wilde doen, en hij liet zichzelf ook goed horen als het volgens hem etenstijd was, dus dan werd hij ook nooit vergeten, daar zorgde hij zelf wel voor.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 17:38

Het is een richtlijn van de voerfabrikant, ik heb het opgezocht en ook nagevraagd en steeds kom ik uit op maximaal 3 uur in de zomer en in de winter kan het wel een uurtje of wat langer. Ik heb zelf gemerkt dat het voer weeïg gaat ruiken als het langer (dat was toen nog wiesencobs van Marstall, stond een uur of 8) geweekt staat en mijn paard eet het dan ook niet meer. Heb jij dat nooit gemerkt?

Die van mij valt gewoontegetrouw aan op zijn emmer en stopt pas met eten als die leeg is. Ik ben (misschien ten onrechte) bang voor een maagovervulling als ik meer dan 5,5 kg voor hem klaarzet. Ik durf het niet te proberen..

ellepel schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom het voer niet langer dan drie uur mag staan in verband met bacteriegroei?
Staat dat ergens bij het voer dat je geeft vermeld?

Ik heb een van bijna 33.
Die krijgt wiesencobs van Marstall of fibernuggets van Pavo.
Dat week ik samen met senioren slobberbrok van Masters.
1,5 schep wiesencobs en 1 schep seniorenbrok in een emmer.
Even een link van dat voer er bij omdat niet iedereen dit voer kent.
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/

Dit kun je gerust ‘s morgens voor ‘s avonds klaarmaken en ‘s avonds voor ‘s morgens.
Voordeel is dat het in een half uur geweekt is,dus vergeet je het een keer dan is het ook snel klaar.

Mijn oudje krijgt smorgens 1 emmer,daar doet ze ongeveer een uur over.
Voor de nacht gaat ze apart in eigen paddock,krijgt dan vier emmers verdeeld over twee speciekuipen.
Dan loopt ze nog wat heen en weer en ze heeft een bakje met fijn hooi waar ze wat op sabbelen kan.

Die van mij eet van de slobber tot ze vol zit en gaat later weer verder, doet die van jou dat niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:25

Nou ik zou denk ik wat van die richtlijnen afstappen,want het kan echt wel langer staan dan drie uur.
Maar het is ook in een half uur geweekt.dus zomers kun je het voer klaar maken, mesten,poetsen en dan is het daarna wel klaar toch….dan kun je het gewoon voeren.

Die wiesencobs heb ik nog niet gemerkt dat die gaan ruiken,maar ik meng het met de Masters brok.
Die ruikt sowieso wel lekker :j
Puur wiesencobs lust die van mij trouwens niet,er moet wel wat doorheen.

Denk dat je wat moet proberen nog wat voor die van jou en jezelf het beste werkt?
Ik ga twee keer per dag naar stal, en ik ga niet vaker dus die van mij moet het er maar mee doen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:52

Heb je de senior grasmix van Hartog weleens geprobeerd? Die is heel zacht en kort gesneden. Ik heb een oude haflinger staan die echt niks meer kan met hooi, gewone grasmix laat hij ook staan. Maar dit gaat er wel goed in.

Verder voer ik hem Seniores Priores, die kan prima een halve dag staan.

En aan mijn andere paarden de Agrobs varianten die ook op jouw lijstje staan. Zet ik rustig ‘s ochtends klaar voor ‘s avonds.
De myo/muesli/mash is wel enorm snel klaar, zeker met warm water. Wiesencobs/grasbrok duurt wat langer is mijn ervaring.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:34

Ik heb een aantal oude paarden in pension...ook al 30++..Ik geef maar 2x per dag slobber bij...Bij mij krijgen ze all in soup vd aveve ,daar doe ik lucerne bij en bietenpulp..Beide zijn brok...Dat week ik smorgens voor s,avonds en s,avonds voor smorgens...in de zomer zet ik het in een niet werkend diep vries kistje ,maar je zou ook een oude koelbox of zo kunnen gebruiken.Sp lusten ze hier niet ,de all in soup vd aveve wel,die is trouwens met 10 minuten klaar...het zijn vooral de bietenpulp eb de lucerne die langer moeten weken...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:35

Wij hadden bij onze senior ook voer wat geweekt moest worden (en dan een paar uur staan), wij maakten de emmers altijd na de laatste voerbeurt voor de dag erop. Mijn ervaring is dat het prima een dag kan staan, dat waren geen wiesencobs maar voer wat vergelijkbaar is met seniores priores.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:41

Ik voer SP en zet dat voor 2 dagen klaar. In de winter kan dat prima en het raakt niet zuur.
Ik doe het in teiltjes met deksel en hij krijg in de ochtend en avond.

Zomers is het anders dan laat ik het niet langer dan een dag staan.