Hij is dus afhankelijk van het geweekte voer dat ik hem geef en krijgt nu dagelijks, verdeeld over 6 voerbeurten:
3.5 kg Agrobs Wiesenflakes
1.5 kg Agrobs Myo
0.5 kg Agrobs Alpen grun Mash
1.5 Welkoop bietenpulp
aangevuld met MultiVit daily 20gr
Het voer mix ik, moet per voerbeurt worden geweekt en mag dan niet langer staan dan 3 uur (muv de pulp) ivm bacteriegroei. Ik doe dit nu sinds een maand of 4 en deze manier van voeren is niet vol te houden in combinatie met werk buitenshuis, andere dagelijkse beslommeringen en een normaal sociaal leven. Daarom ben ik alternatieve oplossingen aan het onderzoeken.
Op mijn lijstje staan de volgende oplossingsrichtingen, in willekeurige volgorde
1. Hulp inschakelen. Een liefhebber die niet bang is de handen vies te maken. Ik heb nog een (hele leuke!) pony waar diegene dan ook mee zou kunnen rijden of grondwerken in een kleine bak die we aan huis hebben. Uitsluitend recreatief, het is geen wedstrijdpony.
We zouden een stukje privacy moeten inleveren, maar het is niet voor eeuwig en ik zou het heel leuk vinden om mijn hobby weer met iemand te kunnen delen. Fijn ook om naast het voeren hulp te krijgen bij het poetsen, hoeven krabben, mest scheppen, weide onderhoud, gewoon alles wat diegene leuk vindt of bereid is om te doen.
Ik woon in een klein plaatsje onder Doetinchem. Wie weet of is iemand die in de buurt woont, dit leuk vindt om te doen en tijd beschikbaar heeft?
2. Een rusthuis/seniorenopvang. Een plek waar hij volledig wordt verzorgd, 24/7 in beweging kan blijven en rustig zijn oude dag kan vervolgen. Hij is nog best energiek, al loopt hij niet meer zo soepel als vroeger, hij kan nog zonder problemen draven en galopperen. Dat biedt mogelijkheden mits hij in een rustige groep geplaatst zou kunnen worden. Het houdt een zeker risico in om een oud paard te verplaatsen, dat realiseer ik me. Ik heb al contact met De Wildtshof in Uddel. Wie weet andere mogelijk geschikte plekken ergens in midden van het land?
3. Ander voer. Voer dat ik voor een hele dag kan weken zodat ik niet iedere emmer apart hoef klaar te maken en niet zoveel verschillende soorten voer hoeven te halen.
Multibeet van Horsefood lijkt een goed alternatief te zijn. Dit schijnt een dag geweekt te kunnen blijven staan (muv erg warme zomerdagen). Kwa voedingswaarde sluit het ook mooi aan en is het denk ik zelfs nog beter dan de combi die ik nu voer. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met dit voer. Is het goed eetbaar ook met een heel slecht gebit? Kan het inderdaad een hele dag staan zonder dat het zuur wordt? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden als ik hierop zou overgaan? Hoeveel geef je ervan als volledige ruwvoer vervanging? En zijn er nog andere geschikte alternatieven die zoveel mogelijk de natuurlijke voeding benaderen (geen melasse, geen zetmeel, geen hoog suikergehalte, geen 'meuk') maar wel in 1 soort voer te geven zijn?
4. Andere verdeling voerbeurten over de dag. Ik overweeg 's nachts een of twee keer te voeren. We hebben 2 automatische voerstationnen met een rollint in een slot dat op een bepaalde tijd openklikt, waardoor het lint inrolt en het voer beschikbaar komt. Er staat stroom op het lint maar met zijn deken heeft hij daar geen hinder van, duwt nu tegen het rollint en komt dan toch bij de voerbak. Daar kunnen we nog aan sleutelen, voor suggesties houd ik me aanbevolen. Weten jullie nog andere creatieve oplossingen?
Het buiten klaarzetten van voer brengt beperkingen met zich mee, bij vorst of juist heel warm weer. Dan kan het niet uren buiten blijven staan, lijkt mij. Hebben jullie hiervoor nog tips?
Zorgen voor je senior
, hoe doen jullie dat? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen!