Paard eet magnesiumcitraat niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard eet magnesiumcitraat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 13:50

Ik zou graag wat magnesium bijvoeren omdat ik denk dat mijn merrie daar wel eens baat bij zou kunnen hebben (vermoedt dat ze wat gevoelig is voor suikers en haar spieren zijn eigenlijk altijd vrij strak).
Ze krijgt goede kwaliteit voordroog, 3dd een bodempje basisbrok en ik voer dagelijks een half bekertje slobber met een schepje vit. E/selenium na het werk (haar "prakkie", ze doet er een moord voor, hinnikt al als ik het woord zeg). Eet ze probleemloos.

Ik mikte de magnesium dus vrolijk door dat beetje slobber maar mevrouw reageerde alsof ik haar probeerde te vergiftigen, at het echt niet. Pogingen daarna maar een mini-beetje erdoor gedaan om haar aan de smaak te laten wennen, maar ze vertikt het. Ik was wel benieuwd of het nou echt zo vies is, maar het smaakt voor mij nergens naar, bij nadere inspectie merkte ik wel dat het wat chemisch rook toen ik het probeerde op te lossen in een beetje water (droog ruikt het voor mij niet). Heb zelfs geprobeerd om wat door een mini likje stroop te mixen en het van mijn hand te laten likken, maar ook daar bedankte ze voor.
Nou heb ik al wel wat gegoogled en zouden ze het droog makkelijker eten dan nat, maar met het mini beetje brok dat ze krijgt eindigt het poeder dan onderin de voerbak. Ik zag dat er ook vloeibare varianten zijn (paarden van stalgenootje krijgen dat over het hooi), maar wil eigenlijk deze pot van €50 wel graag eerst opmaken :7

Sim

Re: Paard eet magnesiumcitraat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:09

Spuit, en danmet appelmoes oid rechtstreeks in de mond spuiten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:22

Ik voer het inderdaad los over de brokken. Het valt vaak wel onderin de bak, maar bij het uitlikken van de bak gaat het gewoon mee naar binnen.

Als je de brokken alleen wat nat maakt zodat het daar wat meer aan blijft plakken?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:35

Misschien helpt het als je het door de brok met lijnzaadolie geeft?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:11

Ik geef het mijn jonge merrie gewoon bij het beetje brok wat ze krijgt. Ze slikt de hele voerbak leeg. Dus zou het gewoon bij de brokjes geven.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:06

Maak je de slobber met warm of koud water? En doe je de magnesium er meteen in?

In warm water kan magnesium heel bitter worden. Ik maak slobber met warm water maar pas net voor het geven roer ik de magnesium er goed door. Mijn vrij moeilijke eter laat zich dan wel foppen :Y)

Anders is een grote spuit met beetje appelmoes zeker een goede optie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:11

Tegen de tijd dat de pot leeg is (ervan uit gaande dat je dat voor elkaar gaan krijgen met dit paard) zou je kunnen overwegen om haar daarna een magnesium liksteen te geven, in combinatie met weer haar normale voer zoals het eerst was.

Al zou ik er zelf meer heil in zien om die pot te proberen door te verkopen aan een stalgenoot, als die een paard heeft wat het makkelijk eet. Waarom zou je de strijd willen opzoeken met je paard.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:34

Ik citeer uit je post: ”VERMOED dat ze wat gevoelig is voor suikers en haar spieren zijn eigenlijk altijd vrij strak."

Zolang ik dat niet zeker ben, zou ik afblijven van "de apotheek". Misschien heeft ze het helemaal niet nodig!
Een evenwichtig samengesteld vitamine/mineralenbrokje kan natuurlijk wel.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:21

Ik geef de magnesium glycinaat van Pharmahorse en dat accepteert mijn pony beter dan andere soorten. Moet ik wel zorgen dat het voer niet te nat is en echt koud water gebruiken. Om het te laten plakken zou je ook een klein beetje olie kunnen proberen. Appelmoes zou ik niet doen, dat is weer extra suiker en dat wil je juist niet bij gevoeligheid voor hb. Voordroog is ook niet de beste keuze eerlijk gezegd. De invloed van de melkzuurbacterie die in voordroog zit op de darmflora kan je paard metabolisch sneller uit balans brengen.
Als je hooi zou kunnen voeren met een laag suikergehalte (<8%) dan win je al veel. En brok zonder melasse, zetmeel of suiker. Beperkte (of helemaal geen) weidegang en/of met graasmasker. Er zijn verschillende knoppen waar je aan kunt draaien, kleine beetjes tegelijk aanpassen en dan kijken wat werkt.

Tegen de tijd dat je signalen ziet (goed dat je dat in de gaten hebt), is er al sprake van metabolische disbalans en moet je eigenlijk de noodklok luiden om erger te voorkomen. Je zou ook een keer een voedingsdeskundige kunnen laten meekijken.

Zomaar wat ongevraagd doch goed bedoeld advies van mijn kant.. ;-) Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:48

Ik geef ook de glycinaat van parmahorse en de eerste 2 weken ging het moeizaam met eten maar nu eet ze alles op. Gewoon droog tussen haar musli.
Ik geef het door haar avond voer dan kan ze er lekker lang over doen.
Wellicht jou paardje er ook aan moet wennen.

De glycinaat is overigens tegen stress. Er zijn veel verschillende types magnesium voor verschillende doeleinden.