Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taartjee

Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 20:14

Lieve bokkers,

Ik ben me in een situatie beland waar ik me even helemaal geen raad mee weet. Ik heb een conflict op mijn huidige stal doordat ik na het verplicht gesteld te worden extra uit te mesten (1,5 tot 2 uur per beurt terwijl ik wekelijks al een vaste mestbeurt heb) heb gezegd dit alleen nog te willen doen voor compensatie of hier mee te willen stoppen.

Mijn staleigenaar kwam vervolgens met deze keuze:
Ik doe alle extra mestbeurten die mij worden opgedragen zonder compensatie voor het volledige bedrag, of ik vertrek aan het einde van de maand.

De eerste is voor mij geen optie meer. Ik werk 36 uur in de week verspreid over 5 dagen en als ik die extra diensten moet doen dan gaat dat ten eerste ten koste van mijn tijd met mijn eigen pony (avond mesten in het donker en de stal sluit om half 10) en mijn plezier. Daarnaast trek ik dit fysiek niet meer en heb dit ook aangegeven. Sowieso het verplicht vrijwillig moeten meedraaien terwijl een aantal anderen overal op worden vrijgesteld vind ik al niet netjes en behoorlijk scheef.
Ik word kort gezegd voor 30 euro weggestuurd.

Nu heb ik dus aangegeven, met de maand opzegtermijn in acht te nemen dat ik voor 5 februari weg ben van de huidige stal. Prima, ik was sowieso al bezig met de pony te gaan verhuizen, maar het gaat nu even wat sneller dan gedacht. De nieuwe plek is overal van op de hoogte en zien ook in dat wij deze maand daar nog weg moeten.

Nu het probleem.
Ik heb bij de staleigenaar aangegeven dat ik morgen avond het paspoort van mijn pony in mijn kast wil hebben. Ik heb betaald voor deze maand, dus er is geen reden tot extra betalingsplicht en dus geen reden voor de staleigenaar om het paspoort van mijn pony achter slot en grendel te houden. Echter wordt dit geweigerd.

Wat zijn hierin mijn rechten? Ik ben in staat om morgen de politie te bellen (uiteraard het 0800 nummer) als het paspoort niet in mijn kast ligt, maar sta ik dan in mijn recht? Het paspoort blijft uiteraard op de huidige stal liggen zolang mijn pony daar staat, maar dan gewoon in mijn eigen kast achter mijn slot en grendel.
Zo kan ik met mijn pony gaan wanneer ik wens en hoef ik niet nog te wachten tot de staleigenaar besluit dat ik het paspoort van mijn pony terug mag krijgen.

Van de gesprekken zijn screenshots gemaakt voor het geval dat. Ik had deze plek graag anders af willen sluiten, maar helaas is dit toch echt de huidige stand van zaken.

Hebben jullie adviezen of tips? Alles is welkom. Dank in ieder geval voor het lezen.

hagelslag

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:16

Is er al betaald voor deze maand?
Of word er normaal contant betaald?
In geval van het laatste, kun je natuurlijk zorgen dat je eerlijk kunt oversteken(als dat lukt....)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 20:18

hagelslag schreef:
In geval van het laatste, kun je natuurlijk zorgen dat je eerlijk kunt oversteken(als dat lukt....)

Er is betaald voor deze maand, dus in feite verliest de staleigenaar niets als ik bij wijze van besluit om morgen mijn pony mee te nemen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:18

Wat is de reden dat de stal eigenaar weigert het paspoort af te geven?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:19

De stalhouder moet het paspoort kunnen tonen bij controle. Op het moment dat het paspoort bij jou in de kast ligt, welke op slot is en de eigenaar geen sleutel van heeft, kan hij dat niet en riskeert een boete.

Vanuit hem is het verdedigbaar dat hij het nog niet wil geven. Wellicht kun je aangeven dat jij de eventuele boete op je neemt, mocht er (heel onwaarschijnlijk) toch een controle plaatsvinden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:21

taartjee schreef:
hagelslag schreef:

Er is betaald voor deze maand, dus in feite verliest de staleigenaar niets als ik bij wijze van besluit om morgen mijn pony mee te nemen.

Behalve dat je dus niet gaat uitmesten is er inderdaad verder niks aan de hand
Hoe je dan toch je paspoort krijgt kan ik helaas niet helpen

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:22

De stal eigenaar moet bij het paspoort kunnen komen, meestal liggen deze in een kluis.
Dus ik snap wel dat hij die niet in jouw kast wil leggen, zolang je pony nog op die stal staat.
Je vertrekt niet morgen al toch?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 20:24

Ania schreef:
Wat is de reden dat de stal eigenaar weigert het paspoort af te geven?

Er wordt geen reden gegeven, alleen dat als ik weg ga ik mag vragen naar het paspoort, niet dat ik het paspoort dan ook zal krijgen. Mijn vermoeden is dat dit een laatste poging is om te proberen autoritair te zijn omdat ik niet langer accepteer om verplicht vrijwillig diensten te moeten draaien die ten kostte gaan van mezelf.

996981 schreef:
De stalhouder moet het paspoort kunnen tonen bij controle. Op het moment dat het paspoort bij jou in de kast ligt, welke op slot is en de eigenaar geen sleutel van heeft, kan hij dat niet en riskeert een boete.

Vanuit hem is het verdedigbaar dat hij het nog niet wil geven. Wellicht kun je aangeven dat jij de eventuele boete op je neemt, mocht er (heel onwaarschijnlijk) toch een controle plaatsvinden.

Mocht dat het geval zijn kan ik de code van mijn kast geven en er voor zorgen dat de staleigenaar bij het paspoort kan. Het paspoort zal dus ook niet het terrein verlaten zonder pony, maar gezien de huidige omstandigheden, de vijandigheid en onwil om tot een compromis te komen wil ik dat paspoort in mijn bezit hebben zodat ik zelf kan beslissen hoe en wanneer mijn pony weg gaat, zonder dat ik nog afhankelijk ben van de staleigenaar.

Saga

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:26

Ik snap je angst daarin heel goed, het is echt een vervelende situatie.
Alleen heb je dit recht helaas niet en politie bellen zal niet in je voordeel werken helaas.

Zou zelf kijken dat ik daar zo snel mogelijk weg kan en dan ook het paspoort ophalen.
Als hij hem dan niet wil geven, kun je er hulp bij halen.

Vind het erg vervelend voor je. :(:)
Om zoiets doms.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:27

Je kunt voor je rechten (en eventuele plichten) even bellen met het juridisch loket.

Het paspoort is in ieder geval geen eigendomsbewijs, maar moet je bij het vervoer van de pony wel bij je hebben. Bij controle moet de stalhouder het paspoort kunnen laten zien, maar dat kun je evt ook anders oplossen. Wij hebben ons paspoort in eigen kast liggen en twee mensen weten hoe ze bij alle paspoorten kunnen komen in geval van controle.

Klopt je opzegtermijn wel? Als op 5 januari gezegd wordt dat je weg moet en je betaalt per kalendermaand, dan hoef je pas 28 februari te vertrekken (uiteraard wel januari en februari betalen dan), niet eerder. Kan me wel voorstellen dat je eerder weg wil, heel gezellig klinkt het niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:28

Denk inderdaad dat het probleem zit in dat zolang je pony daar staat paspoort ook beschikbaar moet zijn.

Pas het niet afgeven bij de verhuizing zou je politie kunnen bellen. Eerder heeft geen nut.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:30

Zodra je weggaat vragen om het paspoort. Dan hoort hij je het mee te geven. Doet hij dat niet dan rijd je weg en breng je je pony naar de nieuwe locatie. Dan probeer je het de volgende dag nog een keer en anders zou ik duplicaat paspoort aanvragen en die man in zijn sop gaar laten koken.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 20:31

Hilary schreef:
Je kunt voor je rechten (en eventuele plichten) even bellen met het juridisch loket.

Het paspoort is in ieder geval geen eigendomsbewijs, maar moet je bij het vervoer van de pony wel bij je hebben. Bij controle moet de stalhouder het paspoort kunnen laten zien, maar dat kun je evt ook anders oplossen. Wij hebben ons paspoort in eigen kast liggen en twee mensen weten hoe ze bij alle paspoorten kunnen komen in geval van controle.

Klopt je opzegtermijn wel? Als op 5 januari gezegd wordt dat je weg moet en je betaalt per kalendermaand, dan hoef je pas 28 februari te vertrekken (uiteraard wel januari en februari betalen dan), niet eerder. Kan me wel voorstellen dat je eerder weg wil, heel gezellig klinkt het niet.

De staleigenaar gaf mij de keuze voor het einde van de maand te vertrekken, dus ik heb zelf de "maand" gerekend, want officieel zou ik pas 28 februari uiterlijk moeten vertrekken. Maar aangezien ik dat niet van plan ben om het nog zo lang uit te zingen heb ik er zelf 5 februari van gemaakt. Dat is precies over een maand, dus in zekere zin een maand opzegtermijn.

De kast waar ik het paspoort in wil hebben liggen heeft op het moment niet eens een slot en is gewoon open. Dus als er akkoord was gegaan, was de staleigenaar nog altijd in de mogelijkheid om het paspoort te pakken, alleen niet meer in de kluis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:32

Sommige stalhouders snap je ook niet... Als je verhaal klopt is het voor hem juist gunstig als je eerder weg zou gaan. Immers heb jij al betaald. Als je eerder weggaat kan hij de stal dubbel verhuren voor deze maand (al heb ik dezelfde vraag over de opzegtermijn als Hilary).

Heb je rechtsbijstand? Wellicht kun je die een nette brief laten opstellen (of zelf met behulp van AI).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:33

Hoe lang van te voren zijn die extra mestbeurten aangekondigd?

Er is wel een reden om het paspoort te hebben als pensionstalhouder, die moet namelijk de boete betalen bij een controle. Ik schat zomaar in dat hij er nu niet zoveel vertrouwen in heeft dat jij die boete betaald.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:36

Zal er nu niet al teveel een punt van maken. Zie wanneer je wegkunt en prik een datum en laat de eigenaar weten dat je uiterlijk die datum om zolaat dat paspoort wil hebben. Is het paspoort er niet dan zal ik de politie bellen om mee te delen dat de eigenaar het paspoort niet wil geven en je de pony moet vervoeren zonder paspoort en wat je moet doen. Vermoedelijk komt het niet zover. Zal wel serieus nadenken over wanneer je daar weg kunt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:36

Heb je heel februari ook al betaald?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:39

Paspoort hoort bij de pony. Pony verhuizen en dus permanent erf af / vervoeren = paspoort nodig (medisch noodtransport uitgezonderd). Als jij dus je pony wil inladen of hiervoor met pony aan hand/onder zadel het erf af wil en hij geeft het niet, kan je de politie bellen om paspoort op te eisen.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 20:41

996981 schreef:
Sommige stalhouders snap je ook niet... Als je verhaal klopt is het voor hem juist gunstig als je eerder weg zou gaan. Immers heb jij al betaald. Als je eerder weggaat kan hij de stal dubbel verhuren voor deze maand (al heb ik dezelfde vraag over de opzegtermijn als Hilary).

Heb je rechtsbijstand? Wellicht kun je die een nette brief laten opstellen (of zelf met behulp van AI).

Helaas geen rechtsbijstand, maar ik kan morgen wel het juridisch Loket benaderen met hoe ik dit het beste aan kan pakken.
De manier waarop dit alles gaat zorgt er in ieder geval voor dat ik hier echt met een vervelende nasmaak weg ga en ik ben blij dat de staleigenaar alles alleen maar via WhatsApp doet zodat ik alles zwart op wit heb.

ruitje schreef:
Hoe lang van te voren zijn die extra mestbeurten aangekondigd?

Er is wel een reden om het paspoort te hebben als pensionstalhouder, die moet namelijk de boete betalen bij een controle. Ik schat zomaar in dat hij er nu niet zoveel vertrouwen in heeft dat jij die boete betaald.

Deze diensten zijn definitief 21 december vastgesteld. Het zou een tijdelijke oplossing zijn en er zou in de tussentijd hard gezocht worden naar een permanente oplossing. Inmiddels zijn we een paar maanden verder, wordt een select groepje nog steeds verplicht om die extra diensten te doen en is er vanuit de staleigenaar nog niets geprobeerd om te zoeken naar een permanente oplossing. Pas nu ik de deur wordt gewezen wordt er ineens gezocht naar een extra hulp voor meerdere dagen in de week.

Die boete is dus niet het probleem, want als ik het paspoort in mijn bezit heeft, komt de staleigenaar nog altijd bij het paspoort. Alleen niet meer in de kluis. De kast waar het paspoort in komt te liggen heeft momenteel geen slot dus de staleigenaar zal er altijd bij kunnen komen. Mocht dat niet lukken, ik woon 15 minuten van stal af en kan dan ook zelf komen of als er wel een slot op de kast komt, de cijfercode geven zodat de staleigenaar bij het paspoort kan en de boete niet gegeven hoeft te worden

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 20:42

cissy schreef:
Heb je heel februari ook al betaald?

Nee, ik betaal per maand, maar van de staleigenaar moet ik voor het einde van de maand weg. Dus de eigen opzeg termijn wordt niet gehanteerd

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:50

996981 schreef:

Dat mag dus niet :)
Stel dat TS morgen de pony inlaadt, mag er op 1 feb pas weer een (betalende) pony in die stal. Doet de staleigenaar dat al eerder, dan zou TS haar geld voor de resterende dagen terug moeten krijgen.

Diensten vastleggen op 21 december gaat alleen over januari neem ik aan? Het probleem speelt anders pas 2 weken, niet al maanden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:52

tamary schreef:
... hiervoor met pony aan hand/onder zadel het erf af wil en hij geeft het niet ...

Je hoeft geen paspoort mee te nemen als je je paard aan de hand of onder het zadel meeneemt. Alleen bij transport met een trailer/vrachtwagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:55

Ibbel schreef:
tamary schreef:
... hiervoor met pony aan hand/onder zadel het erf af wil en hij geeft het niet ...

Je hoeft geen paspoort mee te nemen als je je paard aan de hand of onder het zadel meeneemt. Alleen bij transport met een trailer/vrachtwagen.

Als je je paard onder het zadel of aan de hand verhuisd naar een andere stal wel. Voor enkel een buitenritje inderdaad niet, maar daar gaat het hier niet over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:56

Hilary schreef:
996981 schreef:

Dat mag dus niet :)
Stel dat TS morgen de pony inlaadt, mag er op 1 feb pas weer een (betalende) pony in die stal. Doet de staleigenaar dat al eerder, dan zou TS haar geld voor de resterende dagen terug moeten krijgen.

Diensten vastleggen op 21 december gaat alleen over januari neem ik aan? Het probleem speelt anders pas 2 weken, niet al maanden.

De TS geen beschikking geven over haar paspoort mag ook niet. Ik gok zomaar dat deze staleigenaar daar niet zoveel op uit doet. Zelfs als hij niet dubbel verhuurt heeft hij minder kosten en dus meer inkomsten als TS eerder weggaat.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:59

Ik begrijp dat wel, als de dierenarts komt wil je ook bij je paspoort kunnen. Wij hebben ze op een plek waar zowel stalhouder als eigenaren erbij kunnen. Maar ik ben bang dat je nu nog net zoveel kunt doen, behalve bij vertrek erom vragen en zeggen dat je deze nodig hebt. Wel jammer dat het zo loopt..