Leuk hooihuisje maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Leuk hooihuisje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 01:46

Ik heb een afgezaagd ibc vat én een palletbox. Daar wil ik graag een hooihuisje van maken. Iemand hier een idee hoe ik dit kan aanpakken? Heb ook palen en damwanden dus materiaal genoeg lijkt me. Zie her en der al wel leuke maar vroeg me af welke Bont heeft!

Hoe ziet de jouwe er uit?

Little_Gift

Re: Leuk hooihuisje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 02:06

Ik maak er komende lente met betonplex palen. Kan dus nu nog geen foto's plaatsen maar aankomende lente plan ik er minstens 3 te maken. Wordt mijn eerste keer dus goed mogelijk dat ze er alsnog nooit komen als het mislukt hoor _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 07:43

Ik heb er eentje. Met een deurtje, ik dacht, dat is handig met hooi. Maar dat is de zwakste plek van de constructie. Dat slopen ze gewoon. Inmiddels is het helemaal dicht geschroefd, maar het blijft zwak. Ik zou dus adviseren om gewoon 4 dichte wanden te maken :D
Maar dat komt wel goed als je vanuit de bakken gaat werken.
De mijne is laag zodat de shet er ook net uit kan eten.
Afbeelding

Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:49

Mijn man heeft er een met een pallet en ibc vat gemaakt met materialen die we nog hadden liggen. Ik kijk even of ik een foto kan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Onderin is de pallet zo aangepast dat de bak er wel uit kan maar de paarden dat zelf niet zonder meer kunnen. Daar heb ik zo geen foto van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:00

Ik vraag me altijd af of zo'n dakje echt veel nut heeft ??
Het regent zelden verticaal, dus normaliter zal het toch altijd inregenen en wordt het hooi nat. En hoe hoger het dak zit (zodat de paarden het hoofd niet stoten) des te meer kans op inregenen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:00

Wat een brave paarden josav! Dat ze het zonnepaneel(?) niet opeten. :D

Schuren ze bij dit soort huisjes niet aan de palen waardoor t huisje omvalt?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:08

Het dak is in de praktijk inderdaad vooral zodat de camera niet zeiknat wordt. Water dat er toch inregent kan er onderin uitlopen.
Van het paneel en de palen blijven ze af. Ze zijn inderdaad heel braaf. In eerste instantie schuurde de jongste wel, maar het is stevig genoeg om niet om te vallen. Tegenwoordig schuurt ze meer aan de schuurpalen die we hebben staan (met borstels). :j
In het begin gaf het wel grappige taferelen dat de camera ineens gedraaid stond want het huisje was verplaatst. :') Dat was dus wel even zoeken naar wat werkte.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:58

Afbeelding

Geen idee hoe het precies gebouwd is. Niet met ibc vat iig, dus weet niet of je er veel aan hebt :+
Maar gaat een hele baal in en werkt perfect. Dakje helpt ook echt, de koppies blijven er goed droog onder. En het hooi ook :D

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:09

Afbeelding

Dit is mijn huisje. Heb er nog 1 maar daarvan is alleen de achterkant dicht en aan 3 kanten open.

De voorkant gaat met scharnieren open zodat ik er een baal in kan rollen, in de hoeken zitten ogen zodat ik er een net overheen kan doen en vastklikken.
Werkt hier perfect.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:24

Ik heb 2 hooi huisjes speciaal voor shetten gemaakt. Doordat het dak laag is, helpt het best goed tegen het inregenen. Inmiddels hebben we niet meer alleen shetten.
Maar de grotere kunnen er ook prima uit eten :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding