Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DubbelFun schreef:Eisen dat de ruin uit de kudde wordt gehaald en anders laten spuiten zodat ze niet hengstig meer is. Dan mept ze hem hopelijk goed van zich af....
Poekkie schreef:Hoe is de stalling verder? Zijn er aparte groepen?
Bvb hier staan ze aan huis in een kleine kudde… apart zetten etc gaat voor eventjes maar daarna moet terug alles samen. Een ruinenkudde etc bestaat hier niet. Dus in mijn geval zou ik beide paarden op monnikspeper/regumate/whatever zetten en het even aankijken totdat het vanzelf mindert of 1 vd twee eigenaars verhuist, ik kan er als stalhouder moeilijk mijn hand tussen gaan steken om het zo te zeggen.
Maar als er meerdere groepen zijn is het wss wel een optie om hierin te schuiven.
Maartje1990 schreef:Hoi Ts,
Wij hebben een paddock paradise met gemengde kudde (11p) aan huis. 3 eigen, rest pension. Wij hebben 2 dekkende ruinen (gehad). Waarvan we helaas 1 hebben moeten wegsturen. Dat dekgedrag was helaas echt extreem, niet fijn voor de merries maar ook zeker niet voor betreffende ruin, dier was alleen maar moe. Van alles geprobeerd qua suplementen, monnikspeper (dit werd niet gegeten), hypersex. We hebben ook regumate besproken (ja dat werk in zulke gevallen ook voor ruinen, zoek het op). Maar dat wilde de eigenaar niet, wat ik volledig begrijp. Wegsturen klinkt lelijk, want we vonden het enorm jammer.
Situatie 2 was een ruin die eerder nooit dekte, bij ons niet en bij eerdere plekken niet. Maar die krijgt nu een supplement waardoor hij het niet, tot hooguit een enkele keer nog, doet. Ik weet even niet wat hij krijgt, ook een supplement met monnikspeper en nog wat andere zaken.
Wij vonden het niet realistisch om de merries ook op iets te zetten. Maar zijn blij dat wat deze ruin nu krijgt voldoende werkt. Ik kan navragen wat voor supplement deze ruin nu krijgt.