Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 18:59

Ruim 2 maanden geleden heb ik mijn merrie verhuisd naar een andere stal,na even apart gestaan te hebben ging ze bij de kudde en na wat gesteggel ging dat eigenlijk prima. 2 weken later is er een ander paard bijgekomen die in het verleden in deze kudde al een aantal merries dekte. Helaas doet hij dat nu bij de mijne. Ze is dan wel hengstig maar dringt zich bij hem niet op, vandaag heb ik haar niet zien plassen en sprong hij er binnen 30 min toch 3x op. Hij staat al op monnikspeper en hij doet het iig ook bij 1 andere merrie.

En nu zit ik een beetje met mn handen in het haar, we staan hier net. We hebben het prima naar ons zin, maar dekken vind ik gewoon geen optie. En gezien zijn verleden geloof ik ook niet zo dat hij er mee gaat stoppen.

Wat zouden jullie nu doen?

Gini

Re: Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:05

Het opnemen met de staleigenaar. Dit kan je als klant niet alleen oplossen, want dit gaat over groepssamenstellingen en ruimteverdeling, een verantwoordelijkheid die bij de stalhouder ligt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:05

Eisen dat de ruin uit de kudde wordt gehaald en anders laten spuiten zodat ze niet hengstig meer is. Dan mept ze hem hopelijk goed van zich af....

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:22

DubbelFun schreef:
Eisen dat de ruin uit de kudde wordt gehaald en anders laten spuiten zodat ze niet hengstig meer is. Dan mept ze hem hopelijk goed van zich af....

Zou toch van de zotte zijn dat jij je paard zooi in moet gaan spuiten omdat een ander zich niet gedraagt? Het paard van TS is niet het eerste en enige paard waar dit mee gebeurd.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 19:27

Dat is natuurlijk het eerste wat ik heb gedaan,de stalbaas om een oplossing gevraagd. Die komt alleen nog niet echt met een oplossing‍.

Ik ga iig de mijne idd nergens mee inspuiten. Zou ze nou verschrikkelijk hengstig zijn en daardoor niet te hanteren zou het een ander verhaal. Ik wist vandaag niet eens dat ze hengstig was, als ze zich opdringt is dat bij de baasmerrie.. En die springt niet }>

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:02

DubbelFun schreef:

Eisen? Wat is er mis met praten en overleggen? Denk dat je daar meer kans mee hebt dan met gelijk gaan eisen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:09

Twee weken is best kort, het kan zomaar zijn dat het overgaat zodra hij langer in de kudde staat. Ik zou het nog wel even aanzien. Als hij er niet mee stopt over een tijd dan moet hij maar ophoepelen in een ruinenkudde of zo.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:33

Iedere dekking is een gezondheidsrisico voor je merrie. Aankijken zou voor mij geen optie zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 00:20

Hoe is de stalling verder? Zijn er aparte groepen?
Bvb hier staan ze aan huis in een kleine kudde… apart zetten etc gaat voor eventjes maar daarna moet terug alles samen. Een ruinenkudde etc bestaat hier niet. Dus in mijn geval zou ik beide paarden op monnikspeper/regumate/whatever zetten en het even aankijken totdat het vanzelf mindert of 1 vd twee eigenaars verhuist, ik kan er als stalhouder moeilijk mijn hand tussen gaan steken om het zo te zeggen.
Maar als er meerdere groepen zijn is het wss wel een optie om hierin te schuiven.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 01:56

Hij staat er al langer dan 2 weken bij, hij kwam 2 weken na mij. Hij staat er nu denk een week of 5/6 bij. De eerste hengstigheid heb ik afgewacht met het idee, oke nieuw. Maar die fase ben ik nu voorbij.
Geen meerdere groepen, 1 kudde, gemengd. De andere ruinen doen niks.

Als het een van de andere ruinen was geweest had ik het wel durven afwachten maar deze heeft al een verleden met erop springen en doet het nu dus iig bij 2 merries. Dan heb ik weinig hoop dat hij er nog mee op gaat houden. Dus dat maakt het een beetje dat ik ook niet echt wil afwachten maar wil eigenlijk ook niet degene zijn die dan maar moet verhuizen :(

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 02:05

Poekkie schreef:
Hoe is de stalling verder? Zijn er aparte groepen?
Bvb hier staan ze aan huis in een kleine kudde… apart zetten etc gaat voor eventjes maar daarna moet terug alles samen. Een ruinenkudde etc bestaat hier niet. Dus in mijn geval zou ik beide paarden op monnikspeper/regumate/whatever zetten en het even aankijken totdat het vanzelf mindert of 1 vd twee eigenaars verhuist, ik kan er als stalhouder moeilijk mijn hand tussen gaan steken om het zo te zeggen.
Maar als er meerdere groepen zijn is het wss wel een optie om hierin te schuiven.

Beide op regumate? Wat moet regumate bijdragen voor de ruin dan? Dat werkt zo niet helaas.

En de merrie op regumate voorkomt hengstigheid. Da's alles.

Maar is het dan zo dat deze ruin enkel springt bij hengstige merries? Zo ja? Dan inderdaad merrie op regumate.
Zo neen, dan zal regumate niets helpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 04:40

Hallo Little_Gift,
Lees mijn zin ajb als voor beide paarden natuurlijk een adequaat middel. Ik dacht dat dat duidelijk was met de ‘monnikspeper/regumate/whatever’ term. Ik ben niet achterlijk, geen nood om mijn zinnen te verdraaien.

Dank je.

@TS: ja dan is dat een situatie zoals bij ons en kan je van de staleigenaar helaas geen structurele oplossing verwachten behalve supplementen bijvoeren, aankijken of verhuizen. Wat zou jij willen zien gebeuren dan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 05:51

Nou nou hoezo verdraaien?
Als ik het zo las, kunnen er nog zijn die het zo zouden lezen en regumate aan een ruin toedienen, is schadelijk.

Dus vandaar, nooit verkeerd een "pas op" te plaatsen. Je weet nooit wie meeleest en nog ergens een fles regumate slingeren heeft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 07:32

DubbelFun schreef:

Eens. Een springende ruin hoort niet in een gemengde kudde.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 08:29

@poekkie, dat de ruin uit de kudde gaat. Dat lijkt me de meest logische oplossing. Dat lijkt alleen tot nu toe niet echt te gaan gebeuren.
Ik zou liever mn eigen pony niet vanalles moeten toe dienen om haar normaal een de kudde te laten staan. Monnikspeper prima, maar al die andere zwaardere spul nee. Dan zou ik dus vanalles via de DA moeten regelen omdat er anders een ander boven op springt.
Ik wil bv best monnikspeper geven, maar ik denk dat dat te weinig gaat doen omdat mijn pony niet extreem hengstig en zich bij hem niet op dringt. Ik hoor vooral van mensen dat het hun merri4s helpt bij erge hormoonschommelingen, dat heeft de mijne niet. En dan wil ik het risico niet lopen om haar te laten staan. We hebben weinig toezicht, het is dat ik het nu zelf meerdere keren heb zien gebeuren waardoor ik weet dat het blijkbaar vaker gebeurd. De rest ziet nooit iets of er is niemand.

Ik hoopte dat iemand nog een ultieme optie had wat niet betekent verhuizen of mijn pony op zwaarder spul zetten en dan alsnog maar hopen dat het helpt |(

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:42

Even nieuwsgierig: wat zegt de eigenaar van de ruin hiervan? En die van de andere merrie?

Ik zou in jou geval ook geen regumate geven, buiten dat het zwaar spul is, is het volgens mij ook nog heel duur. Misschien kan de ruin beter gecontroleerd worden door de dierenarts of hier alles goed is gegaan met de castratie?

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:46

Wat zegt de stalhouder dan? Ik vind het heel vreemd dat ze een ruin waarvan bekend is dat hij op merries springt toelaten in een gemengde kudde.

Ik zou zelf verhuizen, als de stalhouder niet met een oplossing komt en je andere optie is je merrie op medicatie terwijl ze dat niet nodig heeft, zou ik verhuizen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:54

Hoi Ts,

Wij hebben een paddock paradise met gemengde kudde (11p) aan huis. 3 eigen, rest pension. Wij hebben 2 dekkende ruinen (gehad). Waarvan we helaas 1 hebben moeten wegsturen. Dat dekgedrag was helaas echt extreem, niet fijn voor de merries maar ook zeker niet voor betreffende ruin, dier was alleen maar moe. Van alles geprobeerd qua suplementen, monnikspeper (dit werd niet gegeten), hypersex. We hebben ook regumate besproken (ja dat werk in zulke gevallen ook voor ruinen, zoek het op). Maar dat wilde de eigenaar niet, wat ik volledig begrijp. Wegsturen klinkt lelijk, want we vonden het enorm jammer.

Situatie 2 was een ruin die eerder nooit dekte, bij ons niet en bij eerdere plekken niet. Maar die krijgt nu een supplement waardoor hij het niet, tot hooguit een enkele keer nog, doet. Ik weet even niet wat hij krijgt, ook een supplement met monnikspeper en nog wat andere zaken.

Wij vonden het niet realistisch om de merries ook op iets te zetten. Maar zijn blij dat wat deze ruin nu krijgt voldoende werkt. Ik kan navragen wat voor supplement deze ruin nu krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:19

Deze ruin zou uit de kudde moeten of inderdaad iets moeten krijgen waardoor hij niet meer dekt. Als de stalhouder laks is dan zou ik een front vormen met de andere eigenaren van de merries die hij dekt. Eisen dat de ruin uit de kudde gaat of dat jullie anders gezamelijk opstappen. De stalhouder moet maar kijken hoe hij het op lost, het is namelijk zijn probleem.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:26

Wat een vervelende situatie, geen oplossing maar hoe zou het zijn als jou paard gewond zou raken door die dekkende ruin…kwa kosten, hoe wordt er dan gehandeld?
Als staleigenaar en eigenaar van de ruin….voor hetzelfde geld zijn er aardige kosten en roepen hun ja maar bewijs maar dat die ruin het heeft gedaan?
Lijkt mij ook niet prettige situatie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:27

Maartje1990 schreef:
Hoi Ts,

Wij hebben een paddock paradise met gemengde kudde (11p) aan huis. 3 eigen, rest pension. Wij hebben 2 dekkende ruinen (gehad). Waarvan we helaas 1 hebben moeten wegsturen. Dat dekgedrag was helaas echt extreem, niet fijn voor de merries maar ook zeker niet voor betreffende ruin, dier was alleen maar moe. Van alles geprobeerd qua suplementen, monnikspeper (dit werd niet gegeten), hypersex. We hebben ook regumate besproken (ja dat werk in zulke gevallen ook voor ruinen, zoek het op). Maar dat wilde de eigenaar niet, wat ik volledig begrijp. Wegsturen klinkt lelijk, want we vonden het enorm jammer.

Situatie 2 was een ruin die eerder nooit dekte, bij ons niet en bij eerdere plekken niet. Maar die krijgt nu een supplement waardoor hij het niet, tot hooguit een enkele keer nog, doet. Ik weet even niet wat hij krijgt, ook een supplement met monnikspeper en nog wat andere zaken.

Wij vonden het niet realistisch om de merries ook op iets te zetten. Maar zijn blij dat wat deze ruin nu krijgt voldoende werkt. Ik kan navragen wat voor supplement deze ruin nu krijgt.

Het is verboden, het is schadelijk en bovendien zou een ruin (bijna) geen hormonen meer hebben wegens bal loos en dan ga je hem hormonen voor lactatie en dracht toedienen... Echt totaal ongezond.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:41

Ik heb in het verleden met dit bijltje gehakt.
Op de eerste stal werden dekkende ruinen (in beide gevallen voormalig dekhengst) op verzoek in een andere groep gezet.
Op de volgende stal waren de geslachten gescheiden om dit soort problemen te voorkomen.
Op de stal daarna waren er geen problemen met dekkende ruinen.
Op de daaropvolgende stal is het vrij snel uit de hand gelopen en heeft mijn paard schade opgelopen.

Nu klinkt het net alsof ik heel vaak verhuisd ben, maar ik heb in verschillende delen van het land gewoond.

Nog even over die laatste stal met dekkende ruin:
Dat de ruin en mijn andere merrie (en andere paarden) ongedeerd waren tegen de tijd dat wij vertrokken was meer geluk dan wijsheid. Dit kan tot blijvende schade leiden!
Ik kan me goed voorstellen wat voor stress dit met zich meebrengt.
Inmiddels hebben we onze paarden in eigen beheer.

Nu vind ik oprecht dat voor de dynamiek van een kudde een gemengde groep van meerwaarde is, maar een dekkende ruin op pension heeft in een gemengde kudde naar mijn mening niks te zoeken.
Dat zijn echt onnodige risico’s, zowel voor de ruin als merrie maar ook voor andere kuddegenoten (en soms zelfs voor eigenaren en verzorgers).

Zie deze ervaring als een waarschuwing. Ons paard heeft er schade van geleden.
Vraag je stalhouder dus om in te grijpen. Een week of 6 is echt al heel ruim om zoiets aan te kijken al helemaal als er ook al langere tijd monnikspeper wordt gegeven. Wellicht is kijken naar een versterkend mengsel of ander supplement nog een optie, maar dat moeten dan alle partijen natuurlijk wel willen proberen.

Dit blijven aankijken is echt een onnodig risico dat niet hoort bij de risico’s van leven in kuddeverband op een pension.
Voor een dekkende ruin zijn alternatieven: een ruinengroep.
Voor een merrie die zich vreselijk misdraagt tijdens de hengstigheid zijn alternatieven: een merriegroep.
Het paard dat zich misdraagt moet als supplementen onvoldoende werken uit de gemengde groep worden genomen.
Biedt deze stal geen aparte groep dan blijft er helaas maar één optie over: het paard dat zich misdraagt zal moeten verhuizen. De stalhouder zal deze eigenaar dus moeten sommeren te vertrekken.
Grijpt de stalhouder niet in dan zul je zelf moeten bepalen of je dit risico accepteert of niet en dus blijft of niet. Wij zijn destijds om die reden vertrokken. Zowel eigenaresse ruin als stalhouder wilden op geen enkele manier meewerken en zodra mijn merrie wat minder kreupel liep (maar nog steeds niet rad) mijn merries er weer bij donderen. De stalhouder vond het namelijk bij natuurlijk gedrag horen (dat de ruin door andere paarden de wei uit werd gejaagd was dan weer onacceptabel gedrag blijkbaar).

Sterkte met dit aankaarten en een uiteindelijke beslissing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:52

Eens met Josav. Ruin moet uit de groep. Anders loopt je merrie (blijvende) schade op.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:47

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de onruststoker de groep verlaat.
Je pensionhouder is hier verantwoordelijk voor en dient die verantwoordelijkheid te nemen, als hij de ernst van de situatie niet inziet of er niet naar handelt kun je maar 1 ding doen; Zelf de verantwoordelijkheid nemen door je paard te verhuizen.

Ik zou me persoonlijk al niet prettig voelen bij een pensionhouder die hierover geinformeerd is maar geen actie onderneemt en het op z'n beloop laat. Dat zou voor mij reden genoeg zijn om te vertrekken.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:53

Ik heb ook een ruin die dekt zodra de merrie maar iets hengstig is. Hij staat nu dus ook met een ruin en er komt geen merrie bij in. Ik vind het verschrikkelijk dat hij het doet, maar kan het niet voorkomen. Nu heb ik het geluk dat er meerdere mogelijkheden zijn en dat we geen gemengde kuddes meer hebben. De laatste merrie die bij de mijne inkwam vond ook dat ik maar wat moest geven. Ik heb geweigerd. Ik ga niks voeren voor haar. Zij had het over een drankje zeg maar die wel flink aan de prijs was. Ik heb tegen de staleigenaar gezegd dat hij wist dat de mijne dit deed en wat nu de bedoeling was. Hij heeft daarop direct de merrie eruit gehaald. Hij hoopte dat het goed zou gaan. Maar mijn ervaring is als een ruin dit eenmaal doet je het er moeilijk uit krijgt.

Voor TS haar verhaal vind ik dat de staleigenaar hier wel degelijk een rol in heeft. Hij/zij was al op de hoogte van het dekken van deze ruin en wist dus dat dit ging gebeuren. Echter als er niks vanuit de staleigenaar gedaan wordt zul je zelf wat moeten. Of samen met de eigenaren van de andere merrie een gesprek aangaan of eieren voor je geld kiezen en op zoek naar een andere plek.

Zoals al door meerderen is gezegd lopen de merries en ruin echt wel een groot risico. Ik zou ook niet afwachten en verhuizen.

Sterkte met je besluit.