paard ijzers sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

paard ijzers sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 12:23

Hi Bokkers,

Sinds afgelopen jaar staat mijn paard 4kant op ijzers vanwege medisch beslag. Nu is het ontzettend aan het sneeuwen natuurlijk en weet ik niet goed hoe ik mijn paard kan verzorgen met ijzers. Buiten in de sneeuw - levensgevaarlijk vanwege klonten maar ook handstappen op de gladde ondergrond is met ijzers geen doen.

Zijn er zooltjes of hoefschoenen welke aankunnen om de ijzers heen zodat hij toch naar buiten kan? Of dat er tenminste kunnen handstappen in de sneeuw. We hebben geen binnenbaan dus moeten het hier maar mee doen.

Hebben mensen hier tips voor? :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:27

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben ijzers, ik kijk meerdere keren of ze klompen hebben, dat hebben ze nu (nog) niet. Gister heb ik een ronde gestapt, toen lag er niet veel sneeuw en kon ik vaak blokken eruit slaan.
Voor de volgende sneeuwval kun je sneeuwringen bestellen maar dat is nu te laat.

Ik laat ze dus nu gewoon maar even staan, van die paar dagen niksen gaan ze niet dood.

Hoefschoenen kan, moet je even de maat met ijzer meten en de kwalitatief goede hoefschoenen bestellen, dan ben je wel zo’n 150 euro per schoen kwijt. De renegades zijn fijne stevige die wel een ijzer erin kunnen hebben. Of de equine fusion all terrain, daar kun je zelfs nog spikes voor bestellen dacht ik

Suzanne F.

Re: paard ijzers sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:50

Mijn paard met ijzers had in de winter altijd sneeuwbeslag dus die rubberen ringen erin.
Dan kunnen ze in de sneeuw naar buiten. Dus daar ben je gewoon te laat mee. Veel mensen komen hiermee pas als het sneeuwt. Ja dan ben je te laat en met een beetje pech staan ze een week op stal. Nou zal het in Nederland zo’n vaart niet meer lopen maar voor volgend jaar (of volgende beslagbeurt) kan je beter eerder hieraan denken en sneeuwbeslag eronder laten zetten.
Nu kan je weinig tot niks.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:52

Hier staan de paarden met ijzers inderdaad op stal met sneeuw..
Zonder ijzers ook wel voor n dagje maar die kunnen nog prima naar de molen en cirkel die overdekt zijn. En dan is de sneeuw meestal wel weer weg in nederland dus dat scheelt!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:53

Yep , sneeuwbeslag, die rubberen ringen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:59

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:59

Ik heb nooit sneeuwbeslag gedaan en mijn paarden altijd gewoon in de wei laten lopen en dat is altijd goed gegaan. Sneeuwklompen (als die zich al vormen) vallen er vanzelf weer af.
Maar als je dat niet aandurft, neem een paar oversized dikke sokken, trek die over de ijzers aan, doe een paar peesbeschermers om om de sokken een beetje op z'n plek te houden of plak ze vast met ducktape oid. Dan kan je in ieder geval aan de hand lopen met je paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:02

Ik gebruik rubbere ringen die de smid er onder zet.
En dat werkt fijn.

Ze staan hier nu ook buiten.
En net gekeken maar geen klompen
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-01-26 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:02

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:07

Sneeuwringen erin zetten is het simpelste, of kalkoenen, maar dat is met een ex-blessure wellicht niet helemaal prettig omdat het de stand veranderd.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:08

wij hebben nu die dingen van de kramer eronder. best een klusje om dat te installeren en na een uur of 3 waren er al 2 af gevallen, maar ze konden er weer onder. verdewr werken ze best ok. maar volgende beslagbeurt kies ik toch voor sneeuwringen van de smid.

voor nu kun je ook de hoef goed inpakken met ducttape (echt flink dik er onder en omheen plakken) dat blijft ook wel iets van 40 minuten zitten als ze rennen en spelen. Ik heb alleen afgelopen jaar echt maanden later nog stukken ducctape in de paddock terug gevonden hahaha

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:09

ik kende sneeuwringen helemaal niet, zijn dat die rubbere ijzervormige dingetjes?
Mijn smids komt over 3 weken pas weer dus hopelijk is de sneeuw dan allang weg!
Ik was er inderdaad helemaal niet op voorbereid, afgelopen jaren heeft er nooit meer langer dan 1/2 dagen was sneeuw gelegen dus had het niet verwachten. En idd met ex blessure durf ik het niet aan om kalkoenen te draaien of hem gewoon buiten te zetten helaas :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:10

Ibbel schreef:
Ik heb nooit sneeuwbeslag gedaan en mijn paarden altijd gewoon in de wei laten lopen en dat is altijd goed gegaan. Sneeuwklompen (als die zich al vormen) vallen er vanzelf weer af.
Maar als je dat niet aandurft, neem een paar oversized dikke sokken, trek die over de ijzers aan, doe een paar peesbeschermers om om de sokken een beetje op z'n plek te houden of plak ze vast met ducktape oid. Dan kan je in ieder geval aan de hand lopen met je paard.

Dat werkte hier niet. Het ijs verzamelde zich gewoon onder de sok helaas. Als je heel dik uierzalf smeert onder de hoeven kan je het proberen met dikke sokken. Maar die gaan ook snel kapot of zakken af.
Je zou eigenlijk een soort hoefschoenen moeten kunnen aantrekken ofzo, maar die gaan vast snel stuk met een ijzer erin.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:11

floortjeRein schreef:
ik kende sneeuwringen helemaal niet, zijn dat die rubbere ijzervormige dingetjes?
Mijn smids komt over 3 weken pas weer dus hopelijk is de sneeuw dan allang weg!
Ik was er inderdaad helemaal niet op voorbereid, afgelopen jaren heeft er nooit meer langer dan 1/2 dagen was sneeuw gelegen dus had het niet verwachten. En idd met ex blessure durf ik het niet aan om kalkoenen te draaien of hem gewoon buiten te zetten helaas :(

Sneeuwbeslag is een rubber zooltje met een ring erin die tussen het ijzer en de hoef zit.

Die losse sneeuwringen werken vaak niet. Is lastig om de juiste maat te vinden. Of je krijgt ze er niet in, of ze vallen eruit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:12

https://www.hoefsmidramon.nl/2017/01/12 ... de-sneeuw/

Uitleg van die rubberen die de smid er onder zet en van die jezelf moet doen

Zelf laat ik ze bij een beslagbeurt ergens rond november er onder doen.

Smid kan ze hier altijd hergebruiken. En ergens april gaan ze er onder weg
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-01-26 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:13

Sneeuwringen en evt zooltjes.

Om nu accuut zonder naar de winkel en of hoefsmid te hoeven kun je eventueel de hoeven (en dus vooral zolen) goed aftapen met duck tape.

Dat is geen permanente oplossing, maar wel redelijk geschikt als je ze een paar uur buiten wil laten.

Op you tube staan wel instructiefilmpjes over hoe precies (hoe strak, hoe hoog en hoeveel lagen)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:14

Tegelijk met Pjer aan het antwoorden,

Maar zelfde idee dus.

Tapen voor nu

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:15

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:26

Mijn paard ( 24 ) is de laatste jaren al meerdere keren kreupel geweest. Recent ook nog, licht kreupel geweest. Hij staat rondom op ijzers. Onder toezicht mag hij een aantal keer naar buiten, Hij heeft dan echt hoge klompen. Verder staat hij helaas toch binnen. Gelukkig een grote stal. Ik neem het risico niet. Liever ff iets langer binnen dan een gebroken been.
Net toen hij buiten was liep hij zelf ook weer naar binnen, die klompen bevielen hem duidelijk niet.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:29

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:31

DuoPenotti schreef:
https://www.hoefsmidramon.nl/2017/01/12 ... de-sneeuw/

Uitleg van die rubberen die de smid er onder zet en van die jezelf moet doen

Zelf laat ik ze bij een beslagbeurt ergens rond november er onder doen.

Smid kan ze hier altijd hergebruiken. En ergens april gaan ze er onder weg

Klopt deed ik ook altijd.
Werkt prima en ze gaan jaren mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:37

Jaren red ik hier niet. Maar een winter seizoen wel

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:39

Ik redde het meestal wel 2 a 3 jaar, maar Uni stond ook geen hele dagen op het land, halve dagen ivm darm problemen na een koliek operatie.
Dus denk inderdaad als het hele dagen is dat het zeker minder lang mee gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:40

Dat scheelt misschien ja.

Maar goed een seizoen vind ik ook prima :j
Blijft het goed betaalbaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:41

Ja elke winter vanaf oktober ongeveer kwamen de sneeuwzooltjes eronder. Tot maart.