Ervaring gevraagd bijhouden mestboekhouding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Ervaring gevraagd bijhouden mestboekhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:05

Wij hebben onze paarden hobbymatig, maar ondertussen denk ik dat wij (3 ha land en 6 paarden) toch een mestboekhouding bij moeten houden.
https://www.agruniekrijnvallei.nl/bedri ... nhouderij/

Ik weet eigenlijk niet precies wat ik moet doen - maar wil het wel graag zelf regelen. Het lijkt een beetje overdreven dit uit te besteden. Wie heeft ervaring en/of handige tools die je kunt gebruiken?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Kendra schreef:
Wij hebben onze paarden hobbymatig, maar ondertussen denk ik dat wij (3 ha land en 6 paarden) toch een mestboekhouding bij moeten houden.

Ik weet eigenlijk niet precies wat ik moet doen - maar wil het wel graag zelf regelen. Het lijkt een beetje overdreven dit uit te besteden. Wie heeft ervaring en/of handige tools die je kunt gebruiken?

Je bent niet bedrijfsmatig

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Als je 5 a 6 of meer paarden hebt ook al is het privé als je boven die 350kg stikstof uitkomt of idd 3HA+ hebt ziet de RVO dat als “bedrijfsmatig” en zul je aan de wettelijke mestboekhouding moeten denken.. ook al heb je ze privé.. lange leve de UBN registratie..

Wij als manege besteden dat uit. Onze mest word elke 2 weken opgehaald, gewogen, bemonsterd en vastgelegd met een mestbon met alle gegevens. Die gegevens zoals stikstof, tonnage en waar het is afgevoerd is verplicht in deze regelgeving.

Kendra

Re: Ervaring gevraagd bijhouden mestboekhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:41

Ja, het gemak van vroeger ('je bent niet bedrijfsmatig') gaat niet meer op.
Bovendien hebben we ook nog een koppeltje schapen, die we in de winter inscharen bij boeren in de buurt, dus het is sowieso gedoe. Wij voeren geen mest af, maar komen wel boven de 350kg grens.
Tot nu toe konden we nog altijd ontkomen aan de mestboekhouding, maar dat lijkt nu verleden tijd ...

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Moet je ook een gecombineerde opgave invullen?
Als je er aan begint, moet je het gelijk goed doen. Het is een ingewikkeld gebeuren en als er iets fout gaat, kan het je flink geld kosten.
Verschillende bedrijven, bijv. Agrifirm, bieden pakketten aan voor hulp. Dat is echt geen weggegooid geld! Of informeer bij een collega paardenhouder in de omgeving hoe zij dat doen.
Geen idee of het wegvallen van derogatie gevolgen voor je heeft.
Voor ons eigen agrarisch bedrijf hebben we een agrariër in de buurt die, naast het boer zijn, zijn werk heeft gemaakt van het helpen van collega boeren met de gecombineerde opgave en mestboekhouding.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Ik volg, dacht dat dit niet hoefde onder de 5 paarden. Wij hebben meer dan 3 hectare grond, lees nu dat het dan inderdaad ook van toepassing is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Het is ook allemaal vrij 'nieuw' en wordt steeds uitgebreider. De regels voor opstellen soms nog vaag.

Wij maken zelf, ik wil er nog geen geld aan uit geven zo in het begin en ontwikkel stadium.
We houden paarden bij, welke op t land staan en waar en welke mest op komt. Naast de gecombineerde opgave.
Die is nog minder werk.
Verder een soort mest plan voor begin van het jaar.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Vanaf hoeveel pony’s is dat dan ?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

loulou schreef:
Ik volg, dacht dat dit niet hoefde onder de 5 paarden. Wij hebben meer dan 3 hectare grond, lees nu dat het dan inderdaad ook van toepassing is.

Waar heb je dat gelezen?

Van de site die TS linkt:
Een uitgebreide mestadministratie is verplicht voor paardenhouders met een bedrijfsmatige activiteit en een minimale omvang van minimaal 3 hectare landbouwgrond of een aanvoer en/of productie van mest van 350 kg stikstof (meer dan 5 volwassen paarden).

Nou is dit geen site van de overheid, maar hierboven staat dat het geldt als je een bedrijfsmatige activiteit hebt én minimaal 3ha. (en/of >5 volwassen paarden).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:53

Hou altijd de rvo site aan.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:56

Kendra schreef:

Wij, van WC-eend, adviseren WC-eend.

Oftewel inderdaad de site van RVO aanhouden, dat is van de overheid en geldend.