Orientatie aanbieden pensionplek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Orientatie aanbieden pensionplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 17:55

Ik heb 2,5 jaar een pensionpaardje gehad, deze is uiteindelijk in training gegaan en blijft wat dichterbij huis van de eigenaar staan. Zij kwam eigenlijk toen spontaan op mijn pad, ik had dus geen duidelijk beeld en/of ervaring en was toen niet eens op zoek.

Ik ben mij langzaam weer aan het orienteren op de mogelijkheid om (weer) een pensionplek aan huis aan te bieden volgend jaar. Mogelijk 1 paard, eventueel 2 of bijvoorbeeld een paard en een shetlander.
We gaan begin komend jaar een heleboel aanpassen aan de paddock, mijn rijbak is bijvoorbeeld opgeofferd voor een stuk paddock en komt terug op ons nieuw aangeschafte land.

Ik ben echt nog in de denk- en ontwerkfase en wil graag hier toetsen wat redelijk is.
Ik zit in buitengebied Callantsoog ( kop van Noord Holland), tegen Julianadorp aan.

Wat ik bied:

- Op dit moment een paddock van 2500m2 met heuvel, beplanting. Weinig tot geen modder
- 1 hectare weiland
- Poetsplaats binnen, wassen kan buiten.
- Een schuilstal van 9 bij 3 m
- Onbeperkt hooi met analyse, ik koop hooi laag in suiker.

Buitenrijden is hier in de berm mogelijk, strand is een uur stappen, met de auto zo'n 5 minuten.

Komend jaar worden er een paar dingen aangepast:

- Er komt weer een rijbak van 20x40, we gaan deze goed opbouwen zodat deze bruikbaar is grootste deel van het jaar.
- ca. 2000m2 extra paddock, ook weer ingericht als browsing paddock met borders/planten.
- de schuilstal gaat weg en wordt vervangen voor een stal. Deze stal bestaat uit 4 stallen van 3 bij 3,5 m. Met de mogelijkheid om er 2 stallen van 6 bij 3,5 van te maken. Voor de stal komt een overkapping waar de paarden ook kunnen schuilen.

Wat zoek ik?

Iemand die zeer regelmatig aanwezig is. Dus zeker 5 dagen in de week.
Betrouwbaar is, past bij paarden aan huis. Je loopt natuurlijk rond op het prive terrein van mij en mijn ouders (2 woonhuizen op 1 erf).
Een nuchtere, eerlijke kijk heeft op paarden en paardenwelzijn. Of je nu recreatie- of sportruiter bent.
Begrijpt dat paarden houden ook werk is, niet alleen leuk. Dus niet iemand die vol pension verwacht of heel weinig tijd bij zijn of haar paard kan doorbrengen.

Ik zoek gezelschap en ook iemand die wat werk uit handen kan nemen.
Ik wil dus dat diegene 2 of 3 (wat is redelijk?) vaste uitmest dagen heeft.
Voeren doe ik zelf.
Er staan op dit moment 3 paarden van mijzelf, mogelijk in de toekomst 2.

Mijn vragen?

Wat zou ik hiervoor kunnen vragen? Ik dacht zelf rond de 280 euro per maand?
Wat zouden jullie hiervoor willen betalen? Denk je dat het een aantrekkelijke plek kan zijn?

Ik merk dat ik het straks heel spannend zal vinden om een advertentie te maken, ik moet dan echt streng zijn in wie ik hier thuis toe laat natuurlijk en ook nee moeten zeggen tegen sommige reacties misschien.
Ik hoor graag jullie eerlijke meningen, tips en ervaringen mb tot het vinden van mijn / de juiste pensionklant.

Kleine sidenote: ik verwacht niet iets te verdienen met een pensionpaard :+

De helft van de rijbak op deze luchtfoto is nu paddock.
Afbeelding

Het land naast ons perceel is ook van ons en is nu alleen nog weiland.
Afbeelding

maralyn

Re: Orientatie aanbieden pensionplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:04

Ligt aan omgeving en uitrij mogelijkheden enzo.

Ik zou rustig 300 betalen.

Ik sta nu voor 310.
Afhankelijk van hoeveel paarden in de paddock staan (maximaal 11) verdeel je het mesten. Als je er 11 hebt, betekend dat iedereen of 3* alleen mest of 6* samen, per maand.

Hooi wordt gedaan.
Krachtvoer zelf of onderling doen.

Ik ga zelf 4* per week heen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:15

Ja mestwerk evenredig verdelen
Tussen de 300 en 400 zou ik betalen

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:21

Kijk gemiddeld wat je kwijt bent per paard en geef jezelf een eerlijk loon, je hoeft niet andermans hobby te faciliteren.
Waarom zou je er niks om willen verdienen ? Mocht je onder aan de streep niks overhouden zou ik niet eens eraan beginnen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:23

Snijd jezelf in elk geval niet in de vingers door een te bescheiden bedrag te vragen. Je geeft ook privacy op, daar mag je best wat aan overhouden.
Wat je kunt doen is eens 3 pensionstallen in je regio bellen en kijken wat die prijzen doen. Als volpension met mooie binnenbak normaal is voor zeg 700 euro in je regio, dan is 280 echt te laag. In brabant zit je rond de 300-350 denk ik voor zoiets, wel met goede bak dan. Stro en hooi is best prijzig ook. Vergeet niet alle grotere klussen, x verf, onderhoud van de bak, paddock etc. Een ander paard kan kuilen gaan graven, balken aanvreten, door heel de stal poepen en zo veel stro verbruiken etc. Of snel mager zijn en 2x zoveel hooi nodig hebben dan de jouwe :D. Anyway vaak komen er nog verborgen kosten bij, en je zult niet de eerste zijn die er uiteindelijk op toelegt als je alles gaat berekenen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:30

Ik vind dat je t mooi voor elkaar hebt!
Maar je zoektocht is een beetje dubbel: je zoekt leuk gezelschap, maar ook iemand die 2 of 3 dagen gaat uitmesten. En je zegt dat je ook streng moet zijn omdat je niet iedereen op je erf wilt (wat ik heel goed snap). Misschien moet je je advertentie bekijken vanaf de andere kant: waar wordt het type mens dat jij zoekt blij van?

Ik heb verschillende mensen op stal gehad en afhankelijk van de omstandigheden ook verschillende dingen gevraagd: soms hulp bij uitmesten, soms bij de paarden zelf, dan weer vooral voor de vakantie.
Het beste ging dat toch steeds met met mensen waarmee ik het echt goed kon vinden. Eigenlijk lukte de rest dan vrijwel altijd ook. Dus de advertentie is belangrijk, maar het gesprek dat volgt is nog belangrijker.

Ik heb geen idee van de bedragen, wij wonen in Drenthe en daar is het prijs niveau vast anders.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:39

Ik durf ook niets over prijzen te zeggen, maar het lijkt mij wel aan de lage kant. Heb je al eens voor je zelf uitgerekend wat je per paard per maand kwijt bent aan hooi/stro/mestafvoer/water etc.?

Verder zou ik persoonlijk je toekomstige stallen groter maken als je de mogelijkheid hebt. 3x3,5 is tegenwoordig best krap. Ik zou zelf 35 x4 of 4x4 doen als het kan. Dan hebben ze echt lekker wat meer ruimte

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:42

maralyn schreef:

Ik sta nu voor 310.
Afhankelijk van hoeveel paarden in de paddock staan (maximaal 11) verdeel je het mesten. Als je er 11 hebt, betekend dat iedereen of 3* alleen mest of 6* samen, per maand.

Hooi wordt gedaan.

11 PAARDEN op een paddock van een halve hectare? Dat moet je niet willen toch?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:58

En vergeet niet de openingstijden dat ze welkom zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:41

Je kan het ook andersom uitrekenen. Wat is een normale prijs in jouw omgeving voor volpension, en hoeveel tijd verwacht je dat de pensionklant kwijt is aan klussen die normaal gesproken onder volpension vallen. Dus stel deze persoon komt met 1 paard, plus jouw 3 is drie dagen per week vier stallen mesten, plus een flink formaat paddock. Zeg dat je daar een uur aan kwijt bent, dat is 12 uur per maand, tientje per uur, dan trek je dat af van de volpensionprijs.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:35

Rizette schreef:
maralyn schreef:

Ik sta nu voor 310.

Hooi wordt gedaan.

11 PAARDEN op een paddock van een halve hectare? Dat moet je niet willen toch?

Ik geef MIJN situatie aan. :j
Daar hoeft ts niets mee.

Hier is 4 hectare, echter is de paddock geen 4 hectare. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:34

Zeker eerst goed uitrekenen wat je kosten zijn. Dat moet je basis zijn, dan kun je daar nog een bedrag bovenop doen.

Ik zou zelf t werk van een ander zijn paard niet meer willen dus inderdaad, uitmestbeurten laten doen en bv hooinetten vullen of een andere terugkerende klus laten doen. Hoe meer de pensionklant doet hoe minder je bovenop ke basisprijs (kostprijs) doet denk ik.

Klinkt als een leuke plek, daar ga je echt wel iemand voor vinden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:41

Ballotage is het allerbelangrijkste. Jij zoekt een betrouwbaar iemand die hetzelfde over zaken denkt en waar je op kan bouwen. En dan moet het paard ook passen in jouw beleid en bij de rest.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:45

Je wil pas iemand gaan zoeken als alle aanpassingen zijn gedaan toch? Is het dan in de winter overdag in de paddock, ‘s nachts op stal en zomer overdag weide ‘s nachts op stal? Of 24/7 buiten? De weide blijft 1 hectare toch? Dat is voor 3 a 4 paarden toch niet heel groot? Ik denk dat wat je kan vragen ook een beetje afhangt van op welke doelgroep/ruiter je mikt en of dat bij jouw wensen past. En waarom moet iemand 5x per week er zijn als het qua mesten je aan 2/3 x per week denkt? Ik zou dat zelf wel een beetje beperkend vinden…. En mest die klant dan ook jouw paarden? Want dan kom je met een tientje per dag mesten aan ‘korting’ laag uit, ik zelf red 4 boxen en een paddock mesten niet in een uur. Reken je 2 uur voor 3x in de week zit je al op 240 korting in de maand, dan leg je er op toe, dat wil je ook niet…..

Edit typo

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 08:00

Bedankt iedereen voor de fijne reacties!

@Maralyn, bedankt! Uitrijden direct vanuit huis is hier een beetje mweh.. We wonen aan een parallelweg langs een drukkere weg, wel hele brede bermen. Ik pak liever de trailer en ga dan naar een fijnere plek om te rijden zoals strand, duin of bos.

@Dressage1990, Als ik rond de 280 vraag, dan red ik dat. Ik haal lang niet alle investeringen eruit die we gaan doen, maar die doe ik voornamelijk voor mijzelf natuurlijk.

@Diddykong, goede tip! Ik was bekend met een paar prijzen, heb gisteravond wat meer rondgevraagd. Er zijn goedkopere stallen, deze hebben dan vaak meer diensten of geen rijbak.

Bedankt @Kendra, ik heb veel minder ervaring dan jij, maar de vorige pensionklant voelde ook echt als vriendin, we hebben nog steeds af en toe contact. Zoiets zoek ik weer inderdaad. Ik hoop door een goede advertentie te maken straks niet veel mensen te moeten afwijzen :+

@Kidde, je hebt gelijk wat betreft de stallen. Ik heb ruimte voor 15 meter max. Naast de 4 stallen komt een opslag, als windbreek en voor de quad en het voer. Van 2 stallen gaat de tussenwand standaard van open en wordt dan de schuilstal waar ze 2 openingen in hebben (dat vind ik heel belangrijk). Ik heb op dit moment een paard staan wat extra zorg nodig heb en ik merk nu dat ik het mis dat ik hem met vreselijk slecht weer niet even binnen kan zetten of makkelijker even apart als ik hem extra voer. De stallen zullen dus echt alleen gebruikt worden met slecht weer (snachts) en om apart te voeren. Dus vandaar de keuze tussen 2 hele grote en 4, iets minder ideaal, wat kleinere. Elke nacht op stal zal voor mij niet gebeuren. De optie is er evt wel.

@Ragdollcat, hele goede tip. Die neem ik inderdaad ook mee.

@Yessy, ook dit vind ik een fijne tip, dankjewel!

@Ir111, mijn vorige pensionklant betaalde 185 en toen we samen mineraalbrok etc inkochten werd dat rond de 220 per maand. Maar toen had ik geen hele fijne rijbak en wilde ik niet meer vragen. Nu komt er straks een betere bak en ik heb nu weide.

@Anne_GTI, precies! Ik merk dat ik mij daar nu al een beetje druk om kan maken, iemand vinden waarmee het klikt en tegen eventuele andere mensen nee zeggen.

@Pallatin, klopt! Het idee is 24/7 in de (browsing) paddock met onbeperkt hooi, met extreem slecht weer op stal kunnen. De weide is extra. De weide wordt denk ik rond de 6800/7000m2 straks. Dus dat zal echt om dagdelen/uren gaan. Nu staat er 1 rond de 4 uur per dag op. De rest mag er soms een uurtje bij. 1 daarvan is een koudbloed die sowieso niet dag en nacht op het land zou kunnen.
Ongeveer 5 keer per week is toch een beetje wat ik vraag inderdaad. Ik heb 5 jaar in pension gestaan voor ze aan huis kwamen en heb eigenlijk nooit een dag overgeslagen, ondanks vol pension. Ik zoek niet iemand die alleen komt om te mesten bijvoorbeeld.
Qua uitmesten dacht ik inderdaad aan de gehele paddock uitmesten die dagen. Hebben de paarden op stal gestaan die nacht, dan de stallen ook. Uitmesten, zonder stallen, doe ik nu met 3 paarden een half uurtje over. Als de paddock groter wordt, zal het iets meer lopen zijn :D

Waarom ik iemand erbij wil is omdat ik heb gemerkt dat het ook echt wel eens gezellig is om samen wat te rommelen met en bij de paarden, dat mis ik nu een beetje, maar vooral omdat ik mijn shetlander van 33 ben verloren laatst. Ik heb er nu 3 staan. Wil ik er met 2 weg, dan blijft er 1 achter. Dat kan niet.
Daarnaast heb ik er dus 1 staan met veel extra zorg die steeds minder goed wordt en ik ben bang dat we richting zijn einde gaan. Dan heb ik er nog "maar" 2 staan.
Ik merk aan mijzelf dat ik een paard voor mijzelf erbij, al is het een shetlander, niet meer wil eigenlijk.
Maar 4 paarden hebben staan is wel het makkelijkste en niet beperkend als je eens weg wilt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:16

Alleen al het jaar rond buiten vind ik al een hele dikke plus.
Ik weet dat hier hier in de regio lastiger is, zeker met de winter.
Vele waar ze maar 2-4 uurtjes buiten komen in de winter.
En om het jaar rond het goed te houden heb je ook kosten, hou daar ook rekening mee.

Bereken goed wat het voor jouw allemaal kost qua kosten. Hooi, brok, water, elektra, extra mest.
En vanuit daar je stalprijs berekenen.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:54

Klinkt als een superfijne en ook wel voordelige plek. Enige tip die ik kan geven is volg je gevoel en ga pas akkoord als dit echt goed zit. En stel een contract op (dit kun je bijv. navragen bij andere pensionstallen in de omgeving)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 23:15

Yessy schreef:
Je kan het ook andersom uitrekenen. Wat is een normale prijs in jouw omgeving voor volpension, en hoeveel tijd verwacht je dat de pensionklant kwijt is aan klussen die normaal gesproken onder volpension vallen. Dus stel deze persoon komt met 1 paard, plus jouw 3 is drie dagen per week vier stallen mesten, plus een flink formaat paddock. Zeg dat je daar een uur aan kwijt bent, dat is 12 uur per maand, tientje per uur, dan trek je dat af van de volpensionprijs.

Dan houd je niet eens de kosten voor hooi en stro over. De meeste pensionstalplekken rekenen geen normaal uurloon door voor zichzelf.

Nee, neem een basisbedrag voor je algemene vaste kosten en onderhoud gedeeld door het aantal plekken en tel daarbij je variabele kosten per paard op.

Ik zelf reken bijvoorbeeld €150,- voor de kale huur per stal(plek) daar betaal ik de algemene onderhoudskosten van alles van, reparatie/vervanging materiaal etc. Eigenlijk zouden daar ook de vaste lasten van betaald moeten worden, maar dat lukt niet echt.
Daar bovenop reken ik afhankelijk van maat pony/paard nog een bedrag voor ruwvoer (C/D pony €50,- voor voederstro en hooi/voordroog, E pony €60,- en paard €70,-) .

Met groepshuisvesting ook nog wat strooisel in de wintermaanden voor de inloopstal.

Nu met elke nacht op stal zit strooisel er niet bij in. Kan wel bij mij gekocht worden, of men haalt het zelf. Krachtvoer ook zelf regelen.

Bij ons komen de totale kosten redelijk overeen met normale pensionstalling met buitenbak in de regio. Zou ook zeker kijken wat die prijzen zijn bij jou in de regio en er niet onder gaan zitten.

Wij hebben een Doe het samen concept. Er zijn 3 beurten per dag, 21 per week. Gedeeld door aantal paarden geeft het aantal beurten per paard. (3 a 4 per week). En iedereen nest eigen stal uit of regelt het onderling met voir elkaar uitmesten. Er zijn ook plekken waar onbeperkt gevoerd wordt en de paarden 24/7 buiten staan zonder dat ze buiten/,binnen of op/af land hoeven. Die doen bijvoorbeeld per paard 1 of 2 vaste dagen/momenten per week dat ze alleen uitmesten.

Hoe minder verplichte momenten, hoe makkelijker het is om iemand te vinden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

280 is echt te weinig. En helemaal in regio noord Holland.

Met zo'n bedrag trek je ook een bepaald slag mensen aan....

Daar moet je of doorheen prikken of meer vragen.
380 a 400 is helemaal geen gek bedrag. Om alle kosten een beetje te dekken.... Er gaat is wat stuk. Je hooi valt duurder uit. Je kunt ook langzaam verbetering bij elkaar sparen samen met je klant. Zij heeft daar ook weer plezier van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Yessy schreef:

Met 4 stallen uitmesten en een paddock ben je echt meer tijd kwijt dan een uur per keer hoor.

Ik doe er 3 en dat 1 keer per week (rest van de week wordt er eigenlijk niet gemest, alleen de zichtbare drollen worden er uitgehaald) en dat kost me zo 1.5 uur. Een paddock schoonmaken is echt rotwerk, en daar gaat tijd in zitten. Dat hoef ik gelukkig dan niet te doen.

Wat ik belangrijk vind is weidegang. In de zomer sowieso, maar in de winter eventueel ook. Als je alles tot paddock vermaakt, dan is het lekkere, dus het gras voor een paard weg.

Ik vind 280 euro aardig aan de prijs voor de eisen die je stelt (minimaal 5 keer per week komen). Voor die bedragen sta je hier gewoon volledig volpension. Ik betaal gelukkig ruim minder, maar moet het mesten dus wel zelf doen en zelf voor biks zorgen (en ik regel vlas omdat mijn paard dan schoner blijft dan op stro met 1 keer per week uitmesten. Nu weet ik zeker dat ze na een week nog schoon en droog staat).

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:10

germie schreef:
Yessy schreef:

Met 4 stallen uitmesten en een paddock ben je echt meer tijd kwijt dan een uur per keer hoor.

Ik doe er 3 en dat 1 keer per week (rest van de week wordt er eigenlijk niet gemest, alleen de zichtbare drollen worden er uitgehaald) en dat kost me zo 1.5 uur. Een paddock schoonmaken is echt rotwerk, en daar gaat tijd in zitten. Dat hoef ik gelukkig dan niet te doen.

Wat ik belangrijk vind is weidegang. In de zomer sowieso, maar in de winter eventueel ook. Als je alles tot paddock vermaakt, dan is het lekkere, dus het gras voor een paard weg.

Ik vind 280 euro aardig aan de prijs voor de eisen die je stelt (minimaal 5 keer per week komen). Voor die bedragen sta je hier gewoon volledig volpension. Ik betaal gelukkig ruim minder, maar moet het mesten dus wel zelf doen en zelf voor biks zorgen (en ik regel vlas omdat mijn paard dan schoner blijft dan op stro met 1 keer per week uitmesten. Nu weet ik zeker dat ze na een week nog schoon en droog staat).

Zo, ik merk dat ik mij aan jouw bericht een beetje irriteer. De toon is heel anders dan de anderen die advies en tips geven.
Ik vind het zelf dus heel bijzonder dat je erover valt dat ik graag mensen hier wil die veel naar hun paard toe gaan. Die 5 dagen, wat een richtlijn is voor mij, is niet omdat ik wil dat ze hier al die dagen klusjes doen. Maar omdat ik geen mensen wil die amper naar hun paard omkijken en maar 2 of 3 keer per week komen.
Misschien moet ik het dus als het tot een advertentie komt niet letterlijk als 5 dagen erin zetten, maar ik wil wel mensen die veel tijd voor hun paard hebben.

Zoals ik zei eerder, ik was er ondanks vol pension elke dag. Jaren lang. Ik wil zulke mensen :D

De prijs is blijkbaar echt een verschil hoe mensen er naar kijken.
Ik vind dat interessant, veel meer hoeft echt niet en is ook niet redelijk in deze omgeving, maar veel minder ga ik niet doen.
We hebben hier enorm geïnvesteerd in de paddock, omdat dit dé leefruimte van de paarden is. Gedraineerd, gevarieerd en vooral heel lang droog. Plekken met roosters die het hele jaar droog zijn en een groot stuk bestraat. Ik denk dat dat wat meer waard is dan de gemiddelde paddocks op stallen wat ik in mijn omgeving zie.

Stallen zijn alleen om te voeren en bij extreem slecht weer. Daarnaast gaat mijn fjord al niet op stal, dat is te warm voor hem.
Dus elke dag een stal (of 4) uitmesten is niet aan de orde. Een uur uitmesten per dag zal echt redelijk zijn om te rekenen voor de plek hier.
Dus dat is 2 of 3 uur in de week. Geen vaste ochtend, middag of avond. Gewoon 2 of 3 dagen wanneer je er bent.
Hooi voeren wil ik zelf doen.

Bij jou staan ze op de wei en ‘s nachts op stal? Dan vind ik 1,5 uur mestwerk voor 3 stallen van een week nog meevallen hoor.

Alles tot paddock? Een hectare paddock erbij schrijf ik ook niet toch?
Weidegang is super, maar er zijn genoeg paarden die niet elke dag op de wei kunnen vanwege hun gewicht. Ik heb er hier ook 1 van staan, ik moet er niet aan denken hem de hele zomer op het gras te gooien, wat een stress.

Ik heb mijn weide wel met speciaal paardengras/ laag fructaan mengsel ingezaaid.
Ik voer daarnaast onverpakt hooi van zeer hoge kwaliteit en ook weer laag suiker, energie en eiwit.
Je moet daarnaast dus wel echt aanvullen met krachtvoer of een balancer.

Ik denk dat mijn plek vooral mensen aan zal trekken die paarden hebben die snel dik worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Voor mij klinkt het heel fijn wat je aanbiedt hoor, denk zeker dat daar vraag naar is! Zelf zou ik iets hebben, hoe meer er zelf gedaan moet worden hoe minder de pensionprijs is maar dat heb je denk ik al meegenomen in de prijs. Er moeten vast leuke mensen zijn die dit zoeken en waarmee het klikt! :-)

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Ik rij een paardje bij iemand thuis die ook 1 pensionklant heeft. Ik zal even uitschrijven wat ze daar hebben en wat de pensionklant betaald.

Ruime stal waar ze 's nachts in staan met een eigen kastje en ruimte voor voer. Overdag zo lang mogelijk op de track met hooi en in de zomer staan ze op de wei doormiddel van strookbegrazing, 3 weides dus elke dag nieuw gras. Zolang het weer het toelaat, maar ook de grasgroei. Ze hebben ook toegang tot de track met hooi.

Een buitenbaan met verlichting, op 5 minuten stappen ben je in het bos.

De pensionklant doet zelf geen klusjes, zij betaald rond de 400 per maand.

Ik doe in ruil voor het rijden klusjes op de track. Ik mest nu voor 4 paarden uit, als dat elke dag gedaan wordt het is voor mij een halfuurtje werk maximaal. Soms doe ik nog 4 vlasstallen mesten, hooiruiven vullen en hooinetten voor dag erna en dan alles aanvegen, daarmee ben ik in 1 uur max klaar. Hebben ook schone paarden dat scheelt. Ik heb vaste dagen dat ik kom, maar dat wisselt soms wel ik stem alles met de eigenaar af. Ik loop altijd een bepaalde route zodat ik zo min mogelijk in het zicht ben van de 2 andere woningen, zij wonen met 3 families op 1 erf. Als ik ze wel tegenkom maak ik altijd een praatje, maar ze zeggen zelf altijd dat ze absoluut geen last van me hebben en dat ze het alleen maar gezellig vinden. Er zijn geen openingstijden, als ik vroeg kom en de paarden nog binnen staan doe ik gelijk voeren en gooi ik ze naar buiten en hang ik de nieuwe hooinetten op. Stel ik had daar mijn eigen paard gehad had ik hetzelfde gedaan en had ik naast die kosten alsnog klusjes willen doen. Het hoort er uiteindelijk toch bij.

De track mesten zolang dat elke dag gedaan wordt is naar mijn inziens echt geen rotklus. De wei vind ik soms wel lastig, maar na een poosje heb je daar ook weer je handigheid in gevonden.

Je hebt dan geen bos naast je, maar wel een strand dichtbij wat machtig mooi rijden is. En de eis van 5 dagen naar je paard komen vind ik zelf niet gek. Toen ik volpension stond kwam ik ook elke dag, al was het om in de avond even een aai te geven en stal nog eens recht te trekken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een klik hebt met iemand en dat je een beetje dezelfde denkwijze hebt over het houden van paarden. Ik denk dat iemand dit echt als een gouden plekje ziet en behandelt. Na jaren pensionstallen gezien te hebben vind ik het heerlijk om gewoon alleen op stal te zijn en aandacht te hebben voor het paard. De buitenbak is zelfs nu het vriest in de middag gewoon te rijden en soms rij ik in de miezer maar dat maakt voor mij absoluut niet uit. (Hoewel ik soms echt wel even mijn lekkere binnenbak mis als het hard waait en regent :') )

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:49

Kan heel gezellig zijn iemand op stal heb er wel goede ervaring mee.Maar heb ook mensen gehad met een jong paard die nooit kwamen maar ik ook altijd achter het stalgeld aan moest. Ik zou je dan ook wel aanraden iets op papier te zetten zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen.
En dingen prive houden zoals je huis dat is ook belangrijk.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Je mag een prijs bepalen die voor jou goed voelt. Jij bent immers degene die het moet volhouden. Je biedt goede kwaliteit stalling aan, dat is waardevol en dat weten sommige mensen ook.

Vroeger stond onze stal vol paarden aan 12,5 euro per dag (incl btw). Volpension.

Voor dat bedrag moesten wij voor dit ene paard:

- buitenzetten en binnenhalen op vaste tijdstippen (ook op zondag, dus 7/7 stipte beschikbaarheid).

- het paard ongeveer 5x eten geven van 's ochtends tot middernacht

- +- onbeperkt hooi betalen, stro voor die dag en gemiddeld 2 kg goede brok / muesli

- het verbruik van de klant die dag: bv. een uur verlichting van een grote binnenbak + 30 min stapmolen + 15 min een warme douche

- de paddock of wei uitmesten van dit paard

- zijn stal uitmesten (sommige dagen personeel betalen om dit te doen)

- het paard 's winters water geven op de paddock

- het paard hooi geven op de paddock

Om dan, voor het magere bedrag van 12,5 euro incl btw, alsnog geconfronteerd te worden met soms veeleisende / zeurende / toxische klanten.

Bijkomende kosten en werk aan terreinonderhoud, extra stalklussen (bak sproeien, slepen, harken, stof weghalen,...), herstel van aangebrachte schade door pensionpaarden,... komt niet eens ter sprake.

Later hebben we de stalprijs wat verhoogd, maar op papier bleef het gekkenwerk. Dus heel het stalbeleid omgegooid. Een eerlijke prijs voor een eerlijk aanbod, halfpension i.p.v. volpension. Heel wat minder paarden, en alleen de juiste mensen.

Ieder stalbeleid is anders en dus ook andere kosten, andere hoeveelheid werk, etc. Een stal die machinaal en grootschalig werkt is een ander verhaal dan iemand die alles met de hand doet.
Stalpaarden houden is ook weer anders dan PP-paarden...

Dus enkel jijzelf kan inschatten wat een goede prijs is.

Als je héél veel reacties wil in één dag, moet je laag inzetten. Als je bereid bent te wachten op de juiste persoon, zou ik meer durven vragen.