Paardentrailer opknappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotjeeuhhh

Paardentrailer opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 11:38

Sinds 2006 ben ik in het bezit van een Hotra Salinero. Ik ben heel blij met de trailer. Hij ligt fijn achter de auto, is lekker licht van binnen. Helaas worden de wanden wat minder.

Nu willen ik deze zelf gaan vervangen. Heeft iemand tips voor mij waar ik zwarte betonplex wanden voor de paardentrailer kan kopen in de kleur zwart voor zowel de wanden, als de vloer?

DubbelFun

Re: Paardentrailer opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:32

Google al eens geprobeerd ??

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:38

Check gelijk je vloer, sommige trailers hebben de wand op de vloer staan, dus als je die eruit hebt is het handiger dat gelijk ook aan te pakken. ;) betonplex is op veel plekken wel te krijgen, weet niet welke omgeving je zit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:44

DubbelFun schreef:

Duidelijk niet en al helemaal niet verder nagedacht dan wat het nu ook is.

Als je echt een probleem wil, gebruik je opnieuw betonplex, dat echter veel zwaarder is dan hoe de Hotra is opgebouwd. Het heeft een reden waarom ze licht en goedkoop zijn. Het lichte plaatwerk is er eentje van.

Check even https://www.mpx-multiplex.nl/product-betonplex/

Daarnaast, bedenk dat wanneer je het echt goed wil doen, je een slordige 3 a 4k aan materiaal kwijt gaat zijn. Voor iets meer koop je een fatsoenlijke trailer...

Maar in de huidige tijd zijn er betere materialen te koop: https://www.tomsold.nl/product/celpanel ... at-panelen
Sterker dan hout, weegt de helft en in alle kleuren van de regenboog leverbaar.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 17:53

DubbelFun schreef:

Bedankt voor je sarcastische reactie. Hier was ik zelf niet op gekomen. Hier kan ik echt wat mee.

Als jij er niet was... _/-\o_ Ach dat weet je vast zelf ook wel. Zal vast niet de eerste keer zijn, dat je dit hoort.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 17:56

ikke schreef:
DubbelFun schreef:

Als je echt een probleem wil, gebruik je opnieuw betonplex, dat echter veel zwaarder is dan hoe de Hotra is opgebouwd. Het heeft een reden waarom ze licht en goedkoop zijn. Het lichte plaatwerk is er eentje van.

Daarnaast, bedenk dat wanneer je het echt goed wil doen, je een slordige 3 a 4k aan materiaal kwijt gaat zijn. Voor iets meer koop je een fatsoenlijke trailer...

Maar in de huidige tijd zijn er betere materialen te koop: https://www.tomsold.nl/product/celpanel ... at-panelen

Duidelijk wel... Ik ben opzoek naar een adres voor zwarte betonplex met een witte binnenzijde.

En verder wat betreft de trailer... deze heeft een emotionele waarde.

Bedankt voor de tip over celpanel. Ik ga mij er eens in verdiepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:26

DubbelFun schreef:
Lotjeeuhhh schreef:
Bedankt voor je sarcastische reactie. Hier was ik zelf niet op gekomen. Hier kan ik echt wat mee.

Als jij er niet was... _/-\o_ Ach dat weet je vast zelf ook wel. Zal vast niet de eerste keer zijn, dat je dit hoort.

Blijkbaar was het wel nodig anders had je niet naar de bekende weg gevraagd ;)
Maar het is de standaard reactie van iemand met een kort lontje en lange tenen, terwijl een humoristisch gevat antwoord je beter gesierd had. :)

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 20:38

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Lotjeeuhhh schreef:

Blijkbaar was het wel nodig anders had je niet naar de bekende weg gevraagd ;)
Maar het is de standaard reactie van iemand met een kort lontje en lange tenen, terwijl een humoristisch gevat antwoord je beter gesierd had. :)

Ik denk dat het tijd is om jezelf een spiegel voor te houden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:08

ikke schreef:
DubbelFun schreef:

Dit materiaal klinkt wel tof. Bedoel je dit voor de bodem of voor de wanden? Het is dunner dan hout zo te zien of niet? Past dit dan wel in de profielen van de trailer? Ik heb ook een hotra salinero staan waar ik nog iets mee moet. Maar ik heb nog tijd om wat te bedenken want hij wordt momenteel gebruikt als opslag :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:27

pluisje88 schreef:
ikke schreef:

Dit materiaal klinkt wel tof. Bedoel je dit voor de bodem of voor de wanden? Het is dunner dan hout zo te zien of niet? Past dit dan wel in de profielen van de trailer? Ik heb ook een hotra salinero staan waar ik nog iets mee moet. Maar ik heb nog tijd om wat te bedenken want hij wordt momenteel gebruikt als opslag :)

Dat honingraatmateriaal is in elke dikte te leveren dus een kwestie van de juiste maat bestellen.

Spul kan ook op de bodem. Het is, in de juiste dikte, sterk genoeg voor het gewicht van een paard maar ik zou er wel iets overheen leggen voor als je paard gaat staan kappen of ander soort destructief gedrag, zeker als je ijzers gebruikt.
Het vergt een beetje materiaalkennis maar je kunt er een alu plaat (al dan niet traanplaat) overheen lijmen. 3 a 4mm zal voldoen, zonder dat je trailer te zwaar wordt.

Vriend van me heeft mijn oude Westfalia over genomen en op deze manier opgebouwd. Dingie is ongeveer 200kg lichter geworden! Zelfs de RDW was er content mee en gaf een tempo-100 brevet af (en dat op een trailer van 1984!)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:28

Wow!! Dat klinkt wel interessant. Ik heb mijn trailer nog staan en moet er iets mee. Of opnieuw opbouwen of inruilen. De tegenwoordige Alu trailers zijn een pak zwaarder dan mijn huidige trailer dus dat komt dan maar net aan wbt ruimte met auto + paard. Trailer van stalgenoten schelen toch een bult in gewicht. Mijn hotra 580 kg en de alu van stalgenootje was 970 (humbaur) dat scheelt nogal en maakt het verschil tussen ruim aan mogen trekken of net/net niet.

Ik heb sowieso een verlijmde rubber mat in mn trailer want in tegenstelling tot de meest gangbare verhalen bevalt een smeer vloer mij absoluut niet. Moet er dan nog steeds iets overheen?

Komend jaar wordt het niks maar als ik volgend jaar terug ben uit het buitenland dan wil ik toch naar die trailer kijken. Heb momenteel 2 paarden die bijna nooit weg gaan, maar als we weg gaan gaan ze samen dus dan regel ik toch een tweepaardstrailer met bijpassende auto. Ik heb daardoor nog tijd om rond te kijken :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:18

Gietvloer moet je inderdaad niet aan beginnen, been there, done that en omdat de vloer volgens mijn opvattingen was opgebouwd, is de rotte plek niet verder gegaan dan de eerste twee lagen van het multiplex, maar het begin was er dus wel.....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:06

Ik vind het ook waardeloos met schoonmaken ect. Rubber mat ideaal. Goed verlijmen, goed kitten en dan kun je de bodem en de klep gewoon met de slang afspoelen als nodig. Hout ging eeuwig mee bij mij. Daarna een trailer gekocht met een gietvloer. Wat een drama. Spul droogt in en is poreus. Slang erdoorheen en in alle gaatjes blijft dan water staan. Vind de bodem glad en is niet fatsoenlijk schoon te houden. Achteraf was het een miskoop Maargoed. Leergeld laten we maar zeggen ;)