Hoi allemaal, ik ben nu bij mijn paard (20.00 uur), het is drie graden en zij heeft een 400 grams deken op. Vroeger stond zij altijd zonder deken, maar nu zij 24 jaar is, heeft ze dekens nodig. Alleen voelde ik net aan de onderkant van de deken èn op haar buik (die onbeschermd is) vochtigheid. Onder haar deken is ze droog en warm. Het mist enorm. Kan dit zweet zijn? Is de deken te warm? Zweten paarden op de buik alleen? Of komt dit door de mist? Ze is ongeschoren en staat buiten met inloopstal.
Lijkt me gewoon de zeer hoge luchtvochtigheid die wat neerslaat op de vacht.
Als ze onder de dekens droog is, is het geen zweet.
Als ze op haar buik lange haren heeft, dan is de huid daar waarschijnlijk gewoon droog (dus écht de huid ónder de vacht
Jodi93
Geplaatst: 27-12-25 20:14
Lijkt mij geen zweet. Als ze onder de deken droog is komt het waarschijnlijk van de mist en vochtig weer. Misschien heeft ze gelegen. Als ze onder de deken (boven op de rug niet nat/klam is) zou ik me er niet zo druk om maken.
Kelan
Geplaatst: 27-12-25 20:19
Onder de buik is hier wel het eerst waar de oude merrie begint te zweten als ze het warm heeft.
Mij klinkt 400 g best als veel? Meestal maken die oude dieren wat meer vacht aan. Staat ze op stal nu, of buiten?
(Ik heb hier de oude merrie onder 0 gram staan nu. En de, geschoren, rijpony's onder 250 gram. Maar misschien hebben wij wel heel warmbloedige dieren?)
Mijn ongeschoren Tinkers staan prima onder 400. De gevoelstemperatuur is rond het vriespunt dus niet echt warm. De afgelopen dagen hebben ze onder 500 gestaan. Daarvoor stonden ze onder 100/200.
Meer vacht aanmaken zegt niks over hoe warm een paard zich kan houden. Ik zou zelfs zeggen andersom: opeens meer vacht maken is een teken van een verzwakte thermoregulatie. Hier zelfs wel situaties gehad waarbij ik de geschoren paarden met minder zware dekens warm kon houden dan de ongeschoren paarden. Heb er nu ook een ongeschoren net zo dik in de dekens als vorig jaar toen ze geschoren was. Een ander scheer ik niet, maar moet altijd zo dik in de dekens als een geschoren paard. En weer een andere scheer ik juist altijd maar krijgt dekens alsof ze ongeschoren is want anders heeft ze het warm.
Kortom, dikte van de dekens is echt afhankelijk van het paard én de omstandigheden
Mijn oudje van 27 staat ook onder 400 grams zo niet 450 gram de DA heeft ooit gezegd t is echt n kou kleum.. pak m maar wat dikker in met de vrieskou.. vorig jaar had ie met vrieskou ( zelfs ongeveer als nu) 300 gram op en had ondertemperatuur.. dus pak m nu dikker in..
400 gram vind ik echt wel heel veel voor een ongeschoren paard... Onze ongeschoren oude pony heeft nu 200 gram op. Je doet vaak eerder een te dikke deken op als te dun
Maar waarom zou een paard alleen zweten net op de plek die dan niet bedekt is? Tenzij je een paard hebt dat gekend is met gekke zweetpatronen, lijkt het me toch ook eerder gewoon vocht van te gaan liggen of gewoon van onbedekt te zijn. Hoe lang stond het paard al onder 400 gram? Spreken we dan van dagen, weken, maanden?