Paardenhaag/bosje aangeplant

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chan88

Paardenhaag/bosje aangeplant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 14:14

Vandaag druk in de weer geweest met het aanplanten van een eetbare bomen/struiken haag/bosje.
Niet echt lekker voor je rug maar je moet wat over hebben voor je paardjes :):)

6 soorten in totaal
Haagbeuk
Fladderiep
Hondsroos
Grauwe wilg
Hazelaar
En zwarte els

Nou maar hopen dat ze allemaal mooi gaan groeien in het voorjaar

Afbeelding

Ibbel

Re: Paardenhaag/bosje aangeplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:45

En die heb je op 50-60 cm afstand van elkaar gezet, zo te zien?

Voor bomen zoals haagbeuk, iep, wilg en zwarte els moet je minimaal een bladspiegel van 2 meter aanhouden. Dit gaat elkaar verdrukken zodat er bomen en struiken dood zullen gaan en dat is een beetje zonde. Als ik jou was, groef ik minstens de helft er nu direct weer uit om op een tweede plek uit te planten. Heb je 2 bosjes voor hetzelfde geld én gaan ze het ook allemaal doen, normaal gezien.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:50

Ibbel schreef:
En die heb je op 50-60 cm afstand van elkaar gezet, zo te zien?

Voor bomen zoals haagbeuk, iep, wilg en zwarte els moet je minimaal een bladspiegel van 2 meter aanhouden. Dit gaat elkaar verdrukken zodat er bomen en struiken dood zullen gaan en dat is een beetje zonde. Als ik jou was, groef ik minstens de helft er nu direct weer uit om op een tweede plek uit te planten. Heb je 2 bosjes voor hetzelfde geld én gaan ze het ook allemaal doen, normaal gezien.

Eens met ibbel. Behalve de fladderiep weet ik dat ze t ook heelmleuk doen als haag dus je kunt er nog een mooie haag van maken ook. Neemt minder plek in maar staat zo mooi en veel opbrengst!

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:05

Bij de plant instructies stond 33cm afstand van elkaar

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:17

Als je ze in een dichte haag plant, kun je idd 33 cm aanhouden, kan ook in een zigzag patroon. In zo’n cluster gaat dat voor te veel verdringing / verdrukking zorgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:26

Chan88 schreef:
Bij de plant instructies stond 33cm afstand van elkaar

Ja, dat doen verkopers graag :j Dan verkopen ze nl 2x: de eerste keer meteen al teveel, en de 2e keer omdat je de dooie exemplaren wilt vervangen :+

Echt, véél ruimer planten, dit is zonde van je geld (en van de bomen)

Hilary schreef:
Als je ze in een dichte haag plant, kun je idd 33 cm aanhouden, kan ook in een zigzag patroon. In zo’n cluster gaat dat voor te veel verdringing / verdrukking zorgen.

Zelfs in een haag kun je makkelijk 1 meter aanhouden. Ja, dan duurt het wat langer voor je haag een beetje dicht groeit. Maar anders krijg je gewoon heel veel uitval. En vaak van de zwakste soort, zodat je gemengde haag met wat pech nog maar 2 soorten overhoudt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:29

Hoewel het er leuk uitziet en je er best wat werk aan gehad hebt al schuif ik aan bij de bovenstaande meningen. Sorry :(:) Ik heb veel van dat jonge spul van meer bomen nu vandaan. Voor een echte haag/heg (dus een kant op en voor en achter de ruimte zonder andere planten) kun je ze inderdaad redelijk dicht bij elkaar zetten. En 50 cm is fijner dan 33 cm. Het duurt wat langer maar je krijgt er gezondere planten van meestal

Als je rondom een soort bosje wil maken kun je beter de grotere dingen weghalen en die op een andere plek meer ruimte geven. Dan heb je zoals Ibbel al zegt meer bosjes voor hetzelfde geld. En heb je over een tijdje nog meer groene plekken :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-12-25 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:30

Grappig, volgens mij heeft mijn moeder op 30 of 40 cm geplant en nagenoeg alles doet het 4 jaar later nog. Alleen de meidoorn niet, maar dat had te maken met een struik in de buurt (jeneverbes, geloof ik).

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:31

Hm ja zit wat in vond het persoonlijk ook al wat dicht op elkaar daarom ook iets meer afstand gehouden

Voor vandaag hou ik het even zo heb nu echt geen puf meer om ze te verplaatsen.
Maar ga er dan denk toch meerdere hagen/bosjes van maken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:33

Het scheelt dat ze niet in een nacht enorm gaan groeien of zich al helemaal vast groeien in de bodem :') een paar dagen of een week redden ze zich ook wel. een voordeel van iets uit elkaar is ook dat je per struik of boom wat beter kan snoeien mocht dat nodig zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:42

Mensen hier hebben geen ervaring met Sietske zo te lezen.
Zij weet beter dan jullie hoe je het moet planten.

Ik zou het persoonlijk alleen niet zo gedaan hebben maar in een rij.