Dè borstel voor de lange wintervacht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Dè borstel voor de lange wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 20:38

In de categorie: Deine sorgen möchte ich haben, de volgende:
Wat is nu eens de ultieme wintervacht borstel.
Ik heb een sobere Fell pony die 24/7 buiten staat en dus een goede, lange wintervacht heeft.
Hij slaapt en ligt soms languit in de wei. Daar ben ik én blij mee, dat hij dus zo op zinj mede kuddegenoten vertrouwt dat hij languit ligt te tukken, en anderzijds ook minder blij mee omdat hij natte, modderige plekken in zijn lange vacht heeft. (Prima, wei, geen modderzooi, maar laten we wel wezen, tukken in een winterwei levert vlekken op).

Ik poets met zo’n wonderbrush, een gewone lange haren borstel en zijn staart- en manenborstel, maar het blijft er afgeragd uitzien.
Hebben jullie advies?

dierenfan

Re: Dè borstel voor de lange wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 20:55

Ik gebruik een waldhausen roskam en een gewone haarborstel van mezelf en daarna een schuurborstel. Trekpaarden die 24/7 buiten staan met flinke vacht. We redden het hier prima mee.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:02

Ik gebruik de magic brush. Ideaal

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:04

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:09

Als de haren vastgeplakt zitten met een gewone rubberen rosborstel ( https://www.ej.nl/rosborstel-epplejeck- ... 60454.html zoeen dus) en dan meer heen en weer haaks op de haarrichting, geen rondjes, tot de haren grotendeels los van elkaar zijn. En dan met een harde borstel. Als het vooral zand is gebruik ik meestal alleen een harde borstel met lange haren.

En je kunt als hij schoon is misschien iets van cowboy magic op de vacht smeren zodat de modder minder blijft plakken?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 22:19

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 02:06

Ik heb een witte vieze buitenpony. Ik poets minimaal in winter zodat de jas zn werk kan doen.
Maar plakkaten kan natuurlijk niet. Daar gebruik ik ook magic brush voor

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 06:52

Bieden schreef:
Zo n metalen roskam in spiraal vorm.
https://www.ej.nl/roskam-metaal-met-spi ... gIB4PD_BwE

Die bedoel ik idd. Werkt top en ja hier na rijden ook hele buik en poten in de anti klit sprayen in de winter. Erna zodat hij niet glad is als we rijden en mogelijk de singel geen grip heeft maar wel anti klit zodat er geen plakaten vormen. Wij hebben inloopstallen en in de winter kigt daar stro in. Dan poept hij graag eerst voor hij gaat liggen. Kennelijk niets zo fijn dan liggen in eigen stront. Heerlijk in combinatie met wintervacht..

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 07:15

Shadow0 schreef:
Als de haren vastgeplakt zitten met een gewone rubberen rosborstel ( https://www.ej.nl/rosborstel-epplejeck- ... 60454.html zoeen dus) en dan meer heen en weer haaks op de haarrichting, geen rondjes, tot de haren grotendeels los van elkaar zijn. En dan met een harde borstel. Als het vooral zand is gebruik ik meestal alleen een harde borstel met lange haren.

En je kunt als hij schoon is misschien iets van cowboy magic op de vacht smeren zodat de modder minder blijft plakken?

Voor mijn fell pony inderdaad gewoon een rubberen rosborstel, daar gaan de plakkaten zand/modder er wel mee af.
Dan met zo'n plastisch borstel het stof er zo goed mogelijk afvegen en verder accepteer ik dat ik ze in de winter toch niet stof- en zandvrij krijg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 07:39

Ik heb een Tinker met lang haar en ik gebruik deze borstel

Afbeelding

Is voor staart en manen,maar is ook perfect voor de lange vacht.
Hier gelukkig geen aangekoekte plekken in de vacht.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 21:15

Dank voor alle tips!
Ik heb en gebruik ook alle borstels die hierboven zijn aangeraden en denk dat ik me erbij neer leg dat ie er soms niet spic en span uitziet. (Dat deed ik de afgelopen jaren al, maar heb nu nettere stalgenoten, die meer poetsen en dan wordt ik toch beïnvloed. Stom van mezelf:-) )

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:46

Ik gebruik een manenborstel op het lijf van mijn Noord Zweedse. De magic brush heb ik ook maar die komt echt niet door haar wintervacht

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 04:28

Nienkje_H schreef:
Dank voor alle tips!
Ik heb en gebruik ook alle borstels die hierboven zijn aangeraden en denk dat ik me erbij neer leg dat ie er soms niet spic en span uitziet. (Dat deed ik de afgelopen jaren al, maar heb nu nettere stalgenoten, die meer poetsen en dan wordt ik toch beïnvloed. Stom van mezelf:-) )

Ach logisch toch! Je wil graag het beste voor je paard. Iedere paarden eigenaar wil dat. Vanuit ons als mens zijnde is hygiëne en schoon zijn ontzettend belangrijk. Echter onze paarden hebben er een ander beeld bij en dat botst :D

Ik zie ze ook graag in zomervacht dan zijn ze schoon. Hoewel knuffelen met deze winter beren heel fijn is ondanks de geuren van stront, urine en grond :D

Wij wassen nu wekelijks benen en buik met teershampoo vanwege mijten. Ze zijn echter daardoor wel erg schoon. Dat beeld klopt in dit jaargetijde ook weer niet haha. Plus hier het voordeel dat we zo in de zee staan. Eerst lekker de zee in, dan rit rijden, weer de zee in, uitstappen en wassen. Daarna gezien huidig weer de grond weide op om te rollen en hebben we toch weer vieze teddy beren <3 *\o/*

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23