De ideale schuur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

De ideale schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 11:21

Wat is nu de ideale schuur? Welke afmetingen en welke indeling?

Ik heb het geluk (of de pech ;) ) dat ik helemaal zelf een schuur voor de paarden kan gaan bouwen. Maar wat bouw je dan? Ik krijg deze kans maar 1 keer en wil het meteen goed doen. Hopelijk willen jullie me helpen met het ontwerpen van de 'ideale paardenschuur' :)

Wat informatie:
- niet in Nederland dus tips over vergunningen etc zijn voor mij niet van toepassing :)
- voorkeur voor bouwen met geïsoleerde sandwich panelen (metalen buitenkant)
- er gaan 5 paarden mee (2x groot (1,75+ m.); haflinger en twee shetjes maar ik wil ruimte hebben voor maximaal 8 paarden
- praktisch is het allerbelangrijkste! machinaal uitmesten met de shovel bijvoorbeeld is een harde eis :)

Wat ik vooralsnog heb bedacht:
- afmeting 12 m. x 20 m. of 12 m. x 24 m.
- inloopstal van 120 m2 groot (ik ben uitgegaan van de regel 2x stokmaat (1,90 m.) in het kwadraat per paard)
- minimaal 2 poets- en wasplaatsen inclusief warm water
- zadelkamer met keukenblok incl. wasmachine
- noodbox van 4 m. x 5 m.
- apart af te sluiten stuk voor de shetjes mochten ze weg willen van de grote paarden

Het idee uitgewerkt (dit is 12 m. x 20 m.):
Afbeelding

ik zie dat er e.e.a. wegvalt.
- grijze vlak is zadelkamer van 5 m. x 5 m.
- daaronder twee poets- en wasplaatsen van 2,5 m. x 5 m.
- tegenover de poetsplaats de noodbox van 5 m. x 4 m. (tevens plek voor de shetjes om zich af te zonderen)
- gangpad is 3 m. breed ivm shovel
- links bovenin is er ruimte voor een pak hooi en en een pak stro, meer opslag is niet nodig. Er wordt dagelijks met de shovel uitgemest en het is een kleine moeite om dan uit de grote opslag iets mee te nemen naar stal :)
- grijze vlak onder de stal is overkapping waaronder een hooihuis komt te staan (vooralsnog 12 m. x 7 m.)
- vanuit de stal lopen de paarden de paddock in en bij goed weer de weide op

Uiteraard komen er in de paddock ook hooiruiven te staan en zullen de shetjes in de noodbox hun eigen netten hebben. Voor nu heb ik een schuifwand bedacht om de noodbox af te sluiten met hierin een dubbele deur waarvan het onderste deel openblijft voor vrije toegang van de shetten. Maar mocht iemand hier een beter idee voor hebben dan is dat zeker welkom.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:39

Ik gooi gewoon even mijn gedachten neer.

Vandaar de diepe poetsplaatsen? 1 van de voordeel van een poetsplaat is in mijn ogen dat paarden minder snel gaan hangen doordat de een muur achter zich hebben dus minder geneigd zijn naar achteren te lopen. Dat effect valt weg als je het paard voorin zet. Achterin kan natuurlijk wel. Maar wat wil je doen met de rest van de ruimte die je overhoudt? Wordt het een open gebeuren met palen, of worden het muren?

Gaat je zadelkamer ook dienen als voeropslag voor bijvoorbeeld brok? Heb je al eens geprobeerd om je zadelkamer in te delen om te kijken hoe je uitkomt qua opslag? Vergeet bijvoorbeeld ook niet plek om natte dekens uit te hangen of dekens (ongediertevrij) op te slaan

Ik zou ook iets om je hooi en stro opslag maken, anders blijf je waarschijnlijk vegen omdat je alles heel makkelijk door loopt.

Waar is de doorgang vanuit de inloopstal naar de poetsplaats? Welke kant draait de deur op of is er plek voor en wil je schuifdeur?
Hoe groot is de deur van de inloopstal richting buiten? Is dat dezelfde deur als waar je door machinaal gaat mesten?

Moet je ook voerplekken voor krachtvoer inrichten? Zo ja, kun je dat doen in een systeem waardoor je de paarden kan scheiden, of kan je ze bij elkaar houden?

Edit, ik zie nu dat je vanuit het gangpad wil gaan uitmesten. Besef je wel dat je dan het hele gangpad daarna waarschijnlijk weer moet gaan vegen. Of lukt het dat uitmesten zonder dat er dingen vallen? Anders zou ik proberen om je afstand over 'schoon erf' te minimaliseren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 12:09

Bedankt voor je gedachtes!

- de diepe poetsplaatsen kunnen minder diep. Mijn paarden hangen gelukkig niet (ze staan zelfs gewoon los). Het wordt sowieso een open geheel met een korte scheidingswand tussen de twee plaatsen in zodat de grote paarden een ruime bocht hebben om te draaien via de andere poetsplaats. Aangrenzend met de zadelkamer zal een muur zijn. De scheiding met de inloopstal is de gedachte een schuifdeur.
- Ik had inderdaad bedacht de zadelkamer ook te gebruiken voor opslag van de supplementen. Brok wil ik in afgesloten tonnen in een kast bij het hooi/stro hebben.
- Natte dekens uithangen heb ik nog niet over nagedacht. Misschien is een wegklapbaar rek achterin de poetsplaats een idee.
- Hooi wordt max 1x daags gebruikt om de netten van de shets te vullen voor zover ze niet uit de ruiven eten. Hooiruiven worden met de shovel gevuld vanuit buitenaf. Stro moet makkelijk op te pakken zijn met de shovel om bij te strooien. Weet dus niet zo goed hoe ik daar iets omheen zou kunnen maken?
- Ik wil inderdaad binnen een 3 meter brede doorgang voor de shovel doormiddel van een schuifdeur. Deur van de loopstal naar de paddock wil ik 4 meter breed hebben en dan ook een schuifdeur.
- Krachtvoer en/of supplementen krijgen ze op de poetsplaats. Van de 5 mankeren er 3 wat dus die moet ik sowieso dagelijks apart zetten en behandelen.
- Uitmesten zou ook via de paddock kunnen maar mijn man vindt dat geen fijne optie. Die is heel nuchter en zegt even de veger erop of een bladblazer en klaar. We zullen zien.. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:15

Ik zou denk ik de opslag voor hooi en stro op de plek van de poetsplaatsen doen, en de poetsplaatsen waar nu de ooslag is. Kortere afstand voor het mesten/opstrooien en hooi geven, en je zadelkamer is dan tegenover de poetsplaats. Naar mijn idee voelt dat prettiger qua lopenbeweging.

Selka

Re: De ideale schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 12:21

_San87_, bedankt voor het meedenken.

De bedoeling is niks lopend te doen behalve dan twee netten voor de shetten.
Met de bocht die er nu is kan de shovel dan niet meer bij het stro en wordt het juist meer werk doordat het met de hand moet.

Dit omdraaien is lastig omdat de schuifdeur nergens meer naartoe kan schuiven.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:24

Onder de waterbakken een afvoer putje voor het overtollige water bij grote soppers. Ook tracinglint om de waterleiding zodat het niet kan bevriezen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:29

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:33

Selka schreef:
_San87_, bedankt voor het meedenken.

De bedoeling is niks lopend te doen behalve dan twee netten voor de shetten.
Met de bocht die er nu is kan de shovel dan niet meer bij het stro en wordt het juist meer werk doordat het met de hand moet.

Dit omdraaien is lastig omdat de schuifdeur nergens meer naartoe kan schuiven.

Ja, ik zou de shovel dan vanuit de grote loopstal het stro laten pakken. Dat had ik erbij moeten zetten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 12:36

Saskiafjord, bedankt voor de tip! Wij zaten te denken aan een circulatiepomp ipv lint. Heb jij ervaring met beide en weet je wat beter werkt? Voorheen had ik lint maar de haflinger vindt het leuk dingen uit te pakken..

Prairy, thanks! Die ga ik bekijken.

_San87_ , dat snap ik :) Maar de schuifdeur van de ingang schuift naar de poetsplaats. Die kan niet naar links schuiven omdat daar een wegklapbare wand zit van de noodbox. Dus ik denk dat er geen toegang mogelijk is? Of ik zie het gewoon niet :)

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:57

Hebben zelf thermo lint om de waterleiding zitten. Dus tyleenslang, omwikkelt met reflecterend plakband, daaromheen thermo lint, daaromheen isolatie en daarom heen een beschermende buis. Zodat er geen bijtgrage tanden bij kunnen. Het werkt super, hooguit een beetje warm water op de lepel als er veel koude wind opstaat. Met circulatie pompen heb ik geen ervaring.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:02

Selka schreef:
Saskiafjord, bedankt voor de tip! Wij zaten te denken aan een circulatiepomp ipv lint. Heb jij ervaring met beide en weet je wat beter werkt? Voorheen had ik lint maar de haflinger vindt het leuk dingen uit te pakken..

_San87_ , dat snap ik :) Maar de schuifdeur van de ingang schuift naar de poetsplaats. Die kan niet naar links schuiven omdat daar een wegklapbare wand zit van de noodbox. Dus ik denk dat er geen toegang mogelijk is? Of ik zie het gewoon niet :)

Ah ja ik weet natuurlijk niet hoe je de deuren had bedacht, die staan niet op de plattegrond, of ik lees gewoon niet goed :+.

Maar als de wand van wat nu de poetsplaats is, 5 meter is, dan heb je ruimte genoeg een deur naar rechts te laten schuiven, lijkt me? Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt voor de shovel, maar 2,5 meter lijkt me genoeg?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 14:03

@Saskiafjord, ah oke. Vooralsnog ben ik denk ik voorstander van de circulatiepomp. We zitten in een gebied waar het niet vriest maar wel 40 graden wordt. Stilstaand warm water is niet best dus die pomp is voor ons ook handig in de zomer denk ik.

@_San87_, of ik schrijf het niet duidelijk op haha. Mijn man is van de machines dus ik durf het niet te zeggen maar hij wilde een gangpad van minimaal 3 meter en dus schuift er een deur van 3 meter over de 5 meter wand. Ik zou moeten vragen of 2 meter voldoende ruimte is voor de shovelbak.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:07

Even de quote verkloten

Selka schreef:
Bedankt voor je gedachtes!

- de diepe poetsplaatsen kunnen minder diep. Mijn paarden hangen gelukkig niet (ze staan zelfs gewoon los). Het wordt sowieso een open geheel met een korte scheidingswand tussen de twee plaatsen in zodat de grote paarden een ruime bocht hebben om te draaien via de andere poetsplaats. Aangrenzend met de zadelkamer zal een muur zijn. De scheiding met de inloopstal is de gedachte een schuifdeur.

Klinkt prima. Alleen hoe zet je de paarden vast? Direct aan een ring in de muur, of komt er nog een paal? Indien muur, dan kan je je schuifdeur denk ik niet meer kwijt

- Ik had inderdaad bedacht de zadelkamer ook te gebruiken voor opslag van de supplementen. Brok wil ik in afgesloten tonnen in een kast bij het hooi/stro hebben.

Klinkt niet praktisch. Dan moet je heen en weer gaan lopen met voer maken (emmer uit zadelkamer, naar kast voor brok, terug voor supplementen). Ik zou dat bij elkaar houden

- Natte dekens uithangen heb ik nog niet over nagedacht. Misschien is een wegklapbaar rek achterin de poetsplaats een idee.

Dat is inderdaad een optie

- Hooi wordt max 1x daags gebruikt om de netten van de shets te vullen voor zover ze niet uit de ruiven eten. Hooiruiven worden met de shovel gevuld vanuit buitenaf. Stro moet makkelijk op te pakken zijn met de shovel om bij te strooien. Weet dus niet zo goed hoe ik daar iets omheen zou kunnen maken?

Ik weet even niet helemaal hoe je de shovel moet gaan rijden, maar een tussenwand met een grote deur kan niet? Zeker ook bij het bijvullen van de voorraad vindt je anders echt overal hooi en stro terug

- Ik wil inderdaad binnen een 3 meter brede doorgang voor de shovel doormiddel van een schuifdeur. Deur van de loopstal naar de paddock wil ik 4 meter breed hebben en dan ook een schuifdeur.

Zie opmerking hierboven over mogelijk vastzetten aan muur

- Krachtvoer en/of supplementen krijgen ze op de poetsplaats. Van de 5 mankeren er 3 wat dus die moet ik sowieso dagelijks apart zetten en behandelen.
- Uitmesten zou ook via de paddock kunnen maar mijn man vindt dat geen fijne optie. Die is heel nuchter en zegt even de veger erop of een bladblazer en klaar. We zullen zien.. ;)

Dus dat wordt dagelijks/wekelijks met de bladblazer of veger bezig? Dat is ingecalculeerd? En wat voor klimaat creëer je in de schuur als je daar gaat bladblazen? In mijn ervaring is dat een stoffig gebeuren. Nu weet ik ook niet of het traject buiten de schuur om veel korter/schoner is, maar wel or iets om over na te denken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:34

Selka schreef:

Schuifdeuren + potstal? kan lastig worden. Dus aan welke kant van de afscheiding komt die schuifdeur?
En zoals aangegeven kijk eerst waar de shovel allemaal bij moet en maak dat 1 aaneengesloten vorm. incl. genoeg diepte zodat die heen en weer kan steken voor iets kleiners als die noodbox.
Neem wegdraaiende wand voor tussen stro-opslag en je loopstal en shovel pakt alles zo.
Ik zou dus ook de poetsplaats naast je zadelkamer aan de korte zijde doen en je stro aangrenzend aan je loopstal.
Poetsplaats met uitzicht op noodbox/loopstal geeft ook meer rust, want niet helemaal alleen.
Grote toegangsdeur voor shovel is beste ook meteen grote deur voor loopstal nl. En dan heb je meteen geen neiging om er even wat voor te zetten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 19:08

@Bowo, ik wil ze inderdaad vastzetten via twee palen per poetsplaats en dan gewoon panieksluitingen aan de kettingen.

Wat betreft de brok heb je gelijk. Misschien moet ik dan meer denken aan een voerkar die ik los in de zadelkamer kan zetten of een lage kast met de bakken erin aansluitend aan het keukenblok. Idee is 1 zijde kastenwand van 5 meter, dan zadel- en hoofdstelsteunen aan de zijde waar de deur ook komt. Keukenblok met uitzicht op de poetsplaats.

Ik ga even checken bij mijn man hoe het zit met de shovel en welke ruimte hij nodig heeft. En het nog een keer hebben over het schoonhouden. Bedankt voor het meedenken!

tamary, goede opmerking! ik wilde de deur laten wegschuiven over de binnenkant van de poetsplaats. Ik had dan de hoop dat dit geen probleem moet zijn en de deur staat nooit volledig open als er een paard op de poetsplaats staat.

Die wegdraaiende wand vind ik een goed idee. Dan kan er ook via die weg opgestrooid worden. Zal eens vragen of meneer dat ziet zitten met de huidige maatvoering.

Zicht op de rest is inderdaad de bedoeling. Ik wil graag van die half open wanden met onderin planken en bovenop spijlen. Dat leek me het veiligst maar wel meest open. Bedankt!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:52

Hooi en stro wil je makkelijk kunnen lossen en wil je ook luchtig kunnen bewaren met voldoende ventilatie. Zeker als je een voorraad hebt die langer mee moet.

Waar wil je bezems, kruiwagens en andere gereedschappen gaan bewaren?
Moet er nog andere machinerie binnen staan of verwacht je dat in de toekomst.

Houd rekening met voldoende doorrijhoogte en ruimte om te draaien als je dat verwacht nodig te hebben. (Is het niet binnen dan wel buiten rondom)

Zorg voor een fijne loop met paarden maar ook met je kruiwagen.

Zo dat waren mijn eerste spinsels

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 20:25

Bedankt belle_boef.
Stro is 1 pak en hooi is 1 baal. Puur grijpvoorraad. We hebben een hele grote schuur waar de jaar voorraad voor de koeien en paarden staat :)

Plan is gewijzigd nadat manlief alles had gelezen. Hij wil nu een zolder boven de plaatst waar ik in eerste instantie het hooi en stro wilde zetten. Dus dan komt er een zolder van 7 m. X 4 m. met een vaste trap naar boven. Hij wil dan een luik maken met een soort hooinet vulsysteem voor de shetten en stro kan dan direct van bovenaf de loopstal in geschoven worden. Met de shovel is dit makkelijk aan te vullen indien het op is. Dat scheelt stof en vegen hopelijk.

De kruiwagens etc hebben dan meer dan genoeg ruimte op de plek waar is de opslag zou komen. Ook is daar dan plek voor een stuk wand met dekenrekken.

We hebben al 2 schuren voor machineopslag dus ik wil absoluut geen machines binnen. Die mag hij lekker in zijn schuur bewaren haha.

De zijwanden van de schuur zijn 4 meter hoog. Deuren voor de paarden zijn 3 meter hoog en het gangpad is 3 meter breed. Dit lijkt me voldoende?

De bedoeling is zo min mogelijk met een kruiwagen te lopen. Maar 3 van de 4 zijdes hebben een loopdeur van een meter breed dus dan hoeven er geen enorme deuren open wil ik een keer met een kruiwagen er doorheen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:37

Wat heerlijk om zo te kunnen bouwen.
Luiken boven de stal zijn ideaal. Makkelijker kan haast niet.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:57

Ik vind het altijd zo knap hoe mensen hier met van die ontzettend efficiënte indelingen en oplossingen komen voor zoiets. _/-\o_

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 22:29

belle_boef schreef:
Wat heerlijk om zo te kunnen bouwen.
Luiken boven de stal zijn ideaal. Makkelijker kan haast niet.

Ja hij zei het na het lezen van alle tips en ik vond het meteen een goed idee.
Heb er nog nooit mee gewerkt dus ben benieuwd.

Saga schreef:
Ik vind het altijd zo knap hoe mensen hier met van die ontzettend efficiënte indelingen en oplossingen komen voor zoiets. _/-\o_

Ja heel fijn dat mensen meedenken. Zo heb ik toch weer wat dingen aangepast die beter werken.
Zo gaat de shovel alleen nog de loopstal in en scheelt dat weer met een grote schuifdeur bij de poetsplaatsen bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:27

Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt +:)+. Post je foto's zodra je begint met bouwen en wanneer het af is?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 11:44

_San87_ schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt +:)+. Post je foto's zodra je begint met bouwen en wanneer het af is?

Ga mijn best doen!

Eerst nog 'even' bevallen :+ en voordat de vergunningen enzo rond zijn is het misschien alweer mei/juni volgend jaar. Maar lijkt me tof om zo bij te houden :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:23

Een schuur van sandwichpanelen is top, maar hou er rekening mee, dat het niet bestand is tegen paardenkrachten. Je zult aan de binnenzijde moeten verstevigen met boxdelen of watervast betonplex.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:57

Stro en hooi van bovenaf de stal de stal in schuiven, veroorzaakt juist heel veel stro en is echt niet aan te raden als er een stofgevoelig paard bij is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 13:16

hoogendroog schreef:
Een schuur van sandwichpanelen is top, maar hou er rekening mee, dat het niet bestand is tegen paardenkrachten. Je zult aan de binnenzijde moeten verstevigen met boxdelen of watervast betonplex.

Ondanks dat er een hoop paardengewicht mee verhuisd heb ik nog nooit een sloper gehad :) ook heb ik geen vaste boxen en de tussenwanden zijn van die standaard schuifwanden (wat jij bedoelt met boxdelen denk ik). Sowieso is de eerste anderhalve meter gemetselde muur, daarna komen de geïsoleerde sandwichpanelen.

Little_Gift schreef:
Stro en hooi van bovenaf de stal de stal in schuiven, veroorzaakt juist heel veel stro en is echt niet aan te raden als er een stofgevoelig paard bij is.

Klopt, maar die heb ik gelukkig niet. En ik zou in dat geval nog de stro in de bak van de shovel kunnen schuiven en het dan zo laten zakken. Scheelt stof lijkt mij? Verder staan die van mij eigenlijk alleen met extreem warm weer binnen en 's nachts bij nat zand om te slapen gaan ze de stal in. Meestal zijn ze nergens te bekennen met mesten/strooien. :)