Ik heb het geluk (of de pech
) dat ik helemaal zelf een schuur voor de paarden kan gaan bouwen. Maar wat bouw je dan? Ik krijg deze kans maar 1 keer en wil het meteen goed doen. Hopelijk willen jullie me helpen met het ontwerpen van de 'ideale paardenschuur'
Wat informatie:
- niet in Nederland dus tips over vergunningen etc zijn voor mij niet van toepassing

- voorkeur voor bouwen met geïsoleerde sandwich panelen (metalen buitenkant)
- er gaan 5 paarden mee (2x groot (1,75+ m.); haflinger en twee shetjes maar ik wil ruimte hebben voor maximaal 8 paarden
- praktisch is het allerbelangrijkste! machinaal uitmesten met de shovel bijvoorbeeld is een harde eis

Wat ik vooralsnog heb bedacht:
- afmeting 12 m. x 20 m. of 12 m. x 24 m.
- inloopstal van 120 m2 groot (ik ben uitgegaan van de regel 2x stokmaat (1,90 m.) in het kwadraat per paard)
- minimaal 2 poets- en wasplaatsen inclusief warm water
- zadelkamer met keukenblok incl. wasmachine
- noodbox van 4 m. x 5 m.
- apart af te sluiten stuk voor de shetjes mochten ze weg willen van de grote paarden
Het idee uitgewerkt (dit is 12 m. x 20 m.):

ik zie dat er e.e.a. wegvalt.
- grijze vlak is zadelkamer van 5 m. x 5 m.
- daaronder twee poets- en wasplaatsen van 2,5 m. x 5 m.
- tegenover de poetsplaats de noodbox van 5 m. x 4 m. (tevens plek voor de shetjes om zich af te zonderen)
- gangpad is 3 m. breed ivm shovel
- links bovenin is er ruimte voor een pak hooi en en een pak stro, meer opslag is niet nodig. Er wordt dagelijks met de shovel uitgemest en het is een kleine moeite om dan uit de grote opslag iets mee te nemen naar stal

- grijze vlak onder de stal is overkapping waaronder een hooihuis komt te staan (vooralsnog 12 m. x 7 m.)
- vanuit de stal lopen de paarden de paddock in en bij goed weer de weide op
Uiteraard komen er in de paddock ook hooiruiven te staan en zullen de shetjes in de noodbox hun eigen netten hebben. Voor nu heb ik een schuifwand bedacht om de noodbox af te sluiten met hierin een dubbele deur waarvan het onderste deel openblijft voor vrije toegang van de shetten. Maar mocht iemand hier een beter idee voor hebben dan is dat zeker welkom.
.