Ik heb geen rijbak waar mijn paarden staan... In de zomer rijd ik in het land en gaat het prima. Maar nu het natter wordt, is de grond erg nat en glibberig. Ik ben benieuwd hoe bokkers zonder rijbak dit oplossen? Ik zou evt kunnen rijden in een slecht onderhouden bak van de buren, maar die is ook nat en erg zwaar. Of in een stukje land wat onlangs gebruikt is voor mais, maar ook dit is vrij zwaar...
Ik heb mijn rijbak uiteindelijk ingezaaid omdat ik dat extra gras nuttiger vond Wij reden altijd buiten, zeker ‘s winters. Lekker het veld of het bos in, werken aan de conditie, overgangen enz.
En buiten kunnen je ook dressuur matig werken. Ik zie me nog zo zijgangen over het fietspad maken. Maakt het voor het paard, als die wat onzeker zou zijn buiten, ook wat prettiger.want is bezig met andere dingen dan kijken naar kabouters.
Je hebt feitelijk 2 keuzes. Ofwel buitenrijden, ofwel een bak van een ander. Je kunt het ook combineren, bijvoorbeeld als de bak van een ander (of van een rijvereniging) op een afstandje is. Dan rij je eerst een stukje "buitenrit", dan train je in de bak, en dan rij je weer naar huis. Het ligt er helemaal aan wat je doel is. Toen ik dressuurpaarden had, ging ik naar de bak van een ander, toen ik IJslanders had, reed ik altijd buiten en had ik helemaal geen bak nodig
Een slechte ondergrond zou ik ook niet opzoeken. Ik heb in het verleden zo ongeveer overal gereden. Ieder zandpad of berm breder dan 50cm waren mijn trainingsomgeving. Bredere bermen waren er dan ook voor galop en een zijgang. De opritten waren allemaal punten om overgangen te rijden.
Ik ben wel blij dat ik nu op 10/15 minuten stappen van de rijvereniging woon en ik nu meer mogelijkheden heb. Maar ik heb me er nooit door tegen laten houden. Ik reed toen gewoon Z.
Ik heb een jaar of 10 zonder bak gezeten. In realiteit betekende dit gewoon dat je een winterstop hebt, dat kan een volledige stop zijn of een stop waarin je alleen buitenrijdt oid.
Ik huur nu de (goed aangelegde en onderhouden) bak van mensen uit de buurt, maar daar moet je maar net heel veel geluk mee hebben. Het is wel echt een verademing om gewoon lekker door te kunnen trainen in de winter.
De mogelijkheid tot buitenrijden ligt ook een beetje aan je omgeving, ideaal als je ruiterpaden in de buurt hebt of in ieder geval op zandgrond zit. Wij hadden geen ruiterpaden en buiten de verharde weg was het toch best vaak modder of glad in de natte periode.
Wij hebben een buitenbak op stal. Gebruik hem nooit meer. Maar de stal ligt aan het bos, ik rijd dus alleen in het bos.
Marije_jiplover
Geplaatst: 08-12-25 19:41
Wij hebben wel een bak, maar die vind ik met dit weer vaak te nat om in te rijden.
Ik rijd veel in het bos, 1x per week bij mijn instructrice in de bak en gemiddeld in de winter 1x per week op de rijvereniging in de binnenbak.
AlinneXx
Geplaatst: 12-12-25 00:15
Is er geen manage of stalling in de buurt waar je de bak kan ´huren´?
Wij hadden dit bij onze vorige weide enkele straatjes verderop. Maar nu hebben we dat niet meer, dus in de winter en tijdens natte tijden rijden we niet of enkel op buitenrit...