Veegmachine

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CxKenzo

Veegmachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 12:06

Hoi hoi,

Wij hebben een paddock met daaraan een stuk bestraat met een slowfeeder erop.
Nu lopen de paarden natuurlijk lekker heen en weer, waardoor er elke dag een dikke laag zand op het verhardde deel ligt. Ik veeg dat elke dag braaf, maar o wat is het zwaar! Ik ben wel wat gewend mijn schouder blijft pijnlijk en zit tegen het overbelast aan.

Volgens mijn vader moet ik ze voeten leren vegen :')

Ik heb een motorbezem geprobeerd maar die was vreselijk zwaar en lomp, dan ben ik nog beter uit met de gewone bezem.

Hebben jullie tips of ervaring om het wat minder zwaar te maken?
Alvast bedankt!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:16

Ik herken het probleem, ook hier een groot stuk verharding (20x30 meter) aansluitend aan de zandpadock. Hier wel redelijk tot een oplossing gekomen:

- We hebben de overgang van zand naar verharding niet te groot gemaakt. Hier hebben we een groenstrook tussen zand en verharding en 3 specifieke doorgangen gemaakt (van 3 meter breed), dit zorgt er al voor dat het zand alleen op bepaalde plekken ligt.
- Bij deze "doorgangen" hebben we een stukje overgang op het zand. Hier heb ik 2 a 3 meter paddockplaten ervoor gelegd, zijn wel afgevult met zand maar ligt geen zand bovenop. Dit zorgt ervoor dat het meeste zand er al daar afgelopen wordt en het voorkomt ook spoorvorming. Ik heb ook een stuk tapijt gebruikt, werkt opzich ook wel maar slijt redelijk snel. Ongeveer eens in de maand a twee maanden schuif ik het hierop gelopen zand er weer af.
- Een balk, boomstam, drempel etc op de doorgangen zorgt ook dat ze het zand niet eruit kunnen schoppen, alleen nog mee kunnen nemen aan/onder de hoeven. Dit scheelt ook ontzettend veel zand. En hierdoor tillen ze ook hun benen hoger op waardoor het meeste zand eraf valt in de eerste pas op de verharding wat makkelijker terug te scheppen of vegen is dan dat het door de hele paddock ligt.

Op deze manier veeg ik max. een keer per week a twee weken alleen de stukken waar ze in en uit kunnen lopen en dit scheelt heel erg veel werk. Ik heb wel maar 5 paarden lopen op dit stuk, met meer zal het lastiger zijn denk ik.

Daarnaast hebben wij ook een veegmachine op benzine, vooral voor het erf maar ook de paddock doe ik er weleens mee om het een keer goed schoon te maken (vaak voordat ik de paddock uitspoel, doen we ook elke 3 maanden ongeveer). Dit is een machine als onderstaande link, alleen geen idee welk merk wij hebben, tweedehands gekocht toendertijd maar werkt heel prima. Veegt goed het zand op, maar wel het liefst met wat droger weer anders wil het nog weleens blijven plakken aan de bodem.

https://www.dlworkx.nl/pro-22-v6?_gl=1* ... GwEALw_wcB

Cabelona

Re: Veegmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:29

Wij hebben een tijdje een stiga handveger gehad. Veegt op het moment dat je hem naar voren duwt. Voor ons erf met bestrating prima. Ook wannneer er veel blad ligt. Takken pakt hij echter niet goed. Ik twijfel of het geschikt zou zijn voor grof hooi/stro. Maar zand, verdwaalde keutels (geen hele mesthopen) zullen hier prima mee gaan. Maar je ondergrond moet wel mooi vlak zijn, anders werkt hij niet zo mooi helaas. Klinkers gaan goed, maar er moeten niet echt kuilen of bulten in zitten.
https://www.stiga.com/nl/2w0552511-st1-swp-355.html

Hij was een jaar terug aan vervanging toe en zijn we overgestapt op een veegmachine op benzine. Lomp ding, maar doet z'n werk voortreffelijk. Ook geschikter voor iets ongelijkere ondergrond. Wij hebben hem omdat we dan ook wat meer onkruid tussen de stenen weg kunnen vegen. Misschien wat te lomp met wat je ermee wilt.
https://www.stiga.com/nl/219602532-s17-sws-600-g.html

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 15:03

Bedankt voor deze tips, ik ga eens kijken wat een goede optie is!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:09

Ik heb een radiaal veegmachine. Op accu dus meteen lopen en vegen. Tweedehands gekocht dus gunstig qua prijs. Een westermann dus prima merk.
Ik gebruik hem graag. Voor blad e.d. prima maar hele zware bulten kan die niet aan. Dus als je veel zand laat ophopen gaat deze machine je niet helemaal helpen. Dan heb je een slag zwaarder nodig. Op de maneges vroeger hadden we een msweep, die was sterker en ook op accu maar ander prijsje.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:09

Wij hebben een grote veegmachine van husqvarna, maar mijn voorkeur gaat uit naar de mega bladblazer die mijn vriend gekocht heeft. Blaas je zo alles terug de wei in. Is echt een joekel voor op je rug, moet hem eerst op de prullenbak zetten en hijs hem dan op mijn rug, maar werkt perfect.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:54

Borstel met haren naar boven monteren op de overgang. Dan doen ze direct even beter de benen optillen en raak je al een deel vh zand kwijt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:30

Heb je een zitmaaier? Daar kan je een grote borstel op laten monteren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:04

Wij hebben twee meiden uit de buurt die tegen betaling één keer per week de bestrating schoonmaken. Langs de randen hebben we bielzen liggen met een paar openingen van 60 cm. Zo kun je er met de kruiwagen makkelijk door en gebruiken de paarden dat als vaste in-/uitgang. Als ze tussen de bielzen door de bestrating aflopen, komen ze op een smal bestraat paadje, waardoor ze minder zand heen en weer lopen.
Tijdens het dagelijkse uitmesten halen we netjes de mest weg en pakken we af en toe de bladhark om het hooi bij elkaar te harken.
De meiden gebruiken een blakhark en sneeuwschuiver.

02Eli18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:08

Wij hebben een veegmachine op benzine. Eerlijk hij veegt top! Maar ik gebruik het niet vaak. Zolang het droog is pak ik de benzine bladblazer. Onze ervaring is dat een bladblazer op accu niet sterk genoeg is voor veel zand. Alleen als het nat is en het zand dus 'plakt' pakken we de veegmachine. Voor het volledige erf pakken we wel de veegmachine, maar dat doen we minder vaak.

Dagelijks haal ik met een bladhark het hooi en blad weg van de bestrating. De bladhark slijt zo wel harder, maar het is een stuk minder zwaar dan vegen. 1 keer in de week blazen of vegen we de boel en kan het zand 'schoon' terug de paddock in.