laatste plank stal op maat maken als er een bout zit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

laatste plank stal op maat maken als er een bout zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 18:20

Ik heb kunststof stallen heb heb echt geklooid met de laatste planken. ( dichte wand met 2 lagen verticale planken boven elkaar en 1 met bovenin spijlen en onderin ook verticale planken.
Nu is het op zich logisch, de laatste kort je in en wrik je ertussen. Ons probleem is echter dat er 2 moertjes zitten waar de wanden mee aan elkaar vast zitten.
Nu heeft mijn man vorige keer echt heel veel tijd besteed om aan de buitenkant niet zichtbaar te hebben dat er een bout/ moet zit maar er moet toch een andere manier zijn. Ik heb vandaag namelijk van 2 open stallen ook dichte gemaakt en kom natuurlijk weer op het punt uit dat die laatste plank erin moet.

Hoe hebben jullie dat gemaakt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:13

Afbeelding

Afbeelding

De eerste plank moet ik iets inkorten en dan blijft op het eind een beter stuk over ( niet zo smal) maar aangezien het al erg laat werd en de paarden naar binnen moesten heb ik het even zo gelaten.

op ieder filmpje of instructie blad staat het heel makkelijk, of je zaagt een stukje eraf en legt dat ik de bodem en zet de overige plank erop, of zoals ik heb, heb je een inkeping en kun je het erin duwen. maar die bout zit in de weg. Slotbout past niet en dan heb ik aan de buitenkant een lelijke moer. stukje uit de plank zagen dan zie je de moer ook zitten.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:27

Kan je geen gat boren in de zijkant van de plank ter grootte van de kop van de bout? En dan de plank er zo overheen schuiven?

Als de bout te ver naar binnen of buiten zit van de metalen koker. Dan ontkom je er niet aan dat de bout toch zichtbaar is. Dan zou je er nog een metalen plaatje voor kunnen lassen.

Mijn ervaring is dat nu je net alles nieuw neerzet dat je naar elk detail kijkt. Maar de paarden maken straks overal een smeersboel van, dus dan valt eventueel de zichtbaarheid van die bout niet meer op :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:30

Ik heb het nooit bij andere stallen gezien, Ik heb al 2 van deze stallen en mijn man heeft daar mee liggen klooien, smelten, lijmen en weet ik veel wat en ik kan mij niet voorstellen dat stallenbouwers het doen maar ook op foto`s zie ik nooit een bout zichtbaar dus ik vraag mij wel echt af wat ik verkeerd doe

En ik moet de plank wel klemmen aan bovenkant, dan moet ik de inkeping al 2 keer zo groot maken zodat ik de plank wel kan schuiven

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:07

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb het nooit bij andere stallen gezien, Ik heb al 2 van deze stallen en mijn man heeft daar mee liggen klooien, smelten, lijmen en weet ik veel wat en ik kan mij niet voorstellen dat stallenbouwers het doen maar ook op foto`s zie ik nooit een bout zichtbaar dus ik vraag mij wel echt af wat ik verkeerd doe

En ik moet de plank wel klemmen aan bovenkant, dan moet ik de inkeping al 2 keer zo groot maken zodat ik de plank wel kan schuiven

Oh ik heb daar ook zo van zitten balen met plaatsen, en daarna nooit meer op gelet :')

Wij hebben met een boor een inkeping op de kopse kant gemaakt. Wel zo dat je het aan de buitenkant niet ziet. En dan de plank ietsje smaller zodat je hem net er in krijgt. Daarna de planken weer wat minder strak tegen elkaar zodat er nergens een kier zit. Zeg maar elke plank een mm weer terug naar links om die laatste cm op te vangen.

DubbelFun

Re: laatste plank stal op maat maken als er een bout zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:31

Die bout is niet meer tijdelijk te verwijderen??
En is het mogelijk om niet die plank als laatste te doen, maar juist ergens anders een kier te houden en daar een plank-op-maat tussen te plaatsen ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 12:20

Ik denk ergens een plank korter te zagen, dat stukje onderin te leggen en dan bovenin erin wroieten en laten zakken. dat systeem gebruiken ze vaker als er geen stuk uit het frame gezaagd is

Stallenbouwer heeft gebeld, hun zAgen stukje eruit en kitten met zwart dicht. dat vind ik ontzettend lelijk dus,of laten het open, dan heb je dus een kier van moerdikte

Ik ga slotbouten eens omdraaien en kijken hoe ik dan uitkom

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:38

Die kier vind ik eerlijk gezegd veel storender en veel lelijker dan die moer

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 19:00

Ik vond beide lelijk O:) . Als ik zoveel geld uitgeef aan een stal wil ik het wel netjes hebben.
Heb het nu opgelost door slotbouten te kopen en die verkeerdom" te gebruiken. Zal morgen fotos maken

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:37

Wij hebben een deel uitgefreesd met een dremel. Zie je niks van :)