[VOLG] Ifor Williams trailer vernieuwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

[VOLG] Ifor Williams trailer vernieuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 23:43

Vandaag begonnen we met een controle van de wiellagers en eindigde we met een trailer zonder zijwand :') Gelukkig is mijn vriend heeeeeel handig en heb ik straks weer een trailer die helemaal in orde is.
Ik dacht misschien is het leuk om het proces met jullie te delen.

Afbeelding
De wiellagers hadden iets speling, daarom besloten ze alle 4 te vervangen.
Meteen de bladveren en de onderkant van de trailer gecontroleerd, die zijn beide nog goed in orde.

Een ander puntje: de kitnaden waren verouderd. Maar om dit goed te beoordelen moesten we de spatborden weghalen. Toen werd al snel duidelijk dat de kit achter het spatbord alles behalve goed was. Er zat een hoop vuil en vocht in de naad. In het spatbord zelf had zich ook flink wat zand verzameld. Deze zijn gelukkig van kuststof en dus eenvoudig schoon te maken.

Afbeelding

De wanden van dit type trailer zijn aan de binnenkant van hout.
Door het laagje aluminium aan de buitenkant en kunststof aan de binnenkant is het lastig om te zien/voelen of het hout nog goed was. Een gezien de slechte kitnaden wilde we dit toch echt controleren.

Afbeelding

Er groeide zelfs paddestoelen.. de wand was aan de onderkant duidelijk aan het rotten. Dus we waren er al snel over uit dat deze vernieuwd moeten worden. Gelukkig hebben ze bij ifor williams redelijk goed nagedacht. De wand is te demonteren zonder heel de kap van de trailer af te halen.

Dus zogezegd zo gedaan. Alle schroefjes los en de wand eruit gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Een wand is er inmiddels uit. De andere volgt snel.
Ondertussen alle benodigde onderdelen verzamelen om hem straks weer terug in elkaar te zetten.

Mocht iemand weten waar ik de originele wanden hier in Nederland kan bestellen dan hoor ik dat heel graag. De rest van de onderdelen heb ik inmiddels gevonden :D

Ik dacht misschien is het leuk om de rest van de stappen ook met jullie te delen.
Wellicht hier meer mensen die hun ifor Williams trailer hebben opgeknapt?

Aatrox

Re: [VOLG] Ifor Williams trailer vernieuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 00:16

In principe kan elke ifor dealer in NL onderdelen bestellen maar ik weet dat van der Horst veel dingen of houtwerk voor de ifor op voorraad heeft, anders rekening houden met een lange wachttijd.. wij hadden een nieuw dak nodig voor onze 511 en daar konden we 8 maanden op wachten.. plus niet het goedkoopste.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 00:22

Aatrox schreef:
In principe kan elke ifor dealer in NL onderdelen bestellen [...] anders rekening houden met een lange wachttijd.. wij hadden een nieuw dak nodig voor onze 511 en daar konden we 8 maanden op wachten.. plus niet het goedkoopste.

Bij elke dealer te bestellen maar lang wachten inderdaad, ik heb bijna een jaar op nieuwe rubberflappen/tussenschot gewacht.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 03:39

Gebruik je deze voor paarden? Ik ken ze alleen van de schapen ☺️

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 06:31

Mijn tip is om evt 2e hands onderdelen te scoren, ebay is your friend.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 06:53

Jeetje ik schrik ervan in welke staat deze trailer is. Zou je m niet liever opbouwen met aluminium wanden nu je toch bezig bent? Hoe oud is de trailer?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 08:51

Freya6 schreef:
Gebruik je deze voor paarden? Ik ken ze alleen van de schapen ☺️

Jazeker! Je ziet ze nog veel rondrijden hoor - zowel de 1,5 paards als de 2 paards - Dit is hem in het geheel. Het is de HB403
Afbeelding

Aatrox, thnx voor de tip! Ga ik zeker bekijken

Nelleke: De trailer is van 2010 en ziet er, behalve de wanden, nog top uit. Hij staat al die tijd buiten, heel gek is het dus niet dat er nu flink onderhoud nodig is. De wanden zijn zo slecht door de verouderde kitnaad.

Aangezien je het bij deze trailer heel lastig ziet, vrees ik dat er meer exemplaren zijn die zo rot zijn ondanks dat ze er nog goed uitzien.

Vervangen voor aluminium is zeker een overweging. Ik heb alleen geen idee of dat mogelijk is gezien het frame waar de wand terug in moet komen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:31

Ik zou zeker voor aluminium gaan als dat mogelijk is. Ik had een HB511 uit 2018 die vorig jaar al begon te rotten waarbij de klep gewoon ineens helemaal door was (paard stapte erop en gewoon heel gat erin..). Voor een trailer van nog geen 7 jaar oud vond ik dat best pittig.. Want bijna alle wanden bleken ook al rotte plekken te hebben in de hoeken. Wij hebben inmiddels een HBX511 (volledig alluminium) uit dit jaar, want verder waren we wel enorm tevreden over de ifor, denk pech dat het zo snel rot ging (stond overdekt).

Van der Hoorst heeft de wanden (niet officieel) of in ieder geval houtplaten wel op voorraad die hun voor de ifor gebruiken toen de tijd, maar ik denk dat je ook zeker uit de voeten kan met normale platen eigenlijk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:51

{:} Zie ik een suburban????

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 22:01

Aatrox: van der Horst had ik inderdaad al gecontacteerd. Voordeel van het zelf monteren is dat we de wanden dan ook aan de onderkant kunnen behandelen en alles weer goed kunnen afkitten. Levertijd schatten ze op 4 tot 6 weken dus dat valt me alles mee!

Hebben jullie de trailer met de hand gereinigd of met de hoge druk?

Hier waren de slechte kitnaden de duidelijke oorzaak. Trailer is op 3 jaar na altijd in mijn bezit geweest en staat altijd buiten.

De klep is bij mij nog in goede staat, daar geen rotte plekken.

Ga een ander materiaal toch eens goed overwegen. Kunststof/polyester is ook nog een optie.

Barbara: Nee ;-) een Nissan Patrol. Onze trek-/vakantie-/offroadwagen:

Afbeelding

Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:58

Nee wij hadden de trailer altijd netjes met de hand gewassen, Dealer wist ook niet waarom die zo snel is gaan rotten. Gewoon pech ben ik bang.

Succes met de vervanging! :-D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 20:06

Aluminium is er helaas niet (of nog niet gevonden) in de dikte van 12mm.
Dikker kan niet ivm de aankleding binnenzijde en bil-/borststang. Heb ook gekeken naar kunststof en of trespa maar die zijn niet makkelijk op kleur te bestellen. En het oog wil ook wat hè ;-)

Vandaag nog even verder gegaan met demontage van de andere wand en de losse onderdelen.
De klep is nog helemaal goed. Daar is dit kit ook nog perfect.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 21:24

Ik heb uiteindelijk de originele wanden besteld. We hopen dat deze eind januari binnen zijn dan kan de trailer weer in elkaar worden gezet *\o/*

Nog gekeken naar alternatieven maar voor aluminium was de wand te dun (12mm)
En polyester heb ik ook niet gevonden, dan kreeg je zo’n groot kleurverschil.