Ik zit met een probleem wat ik even van me af moet schrijven. Geen idee of het hier mag, maar daar kom ik snel genoeg achter.
Sinds een jaar bezit ik een super lieve draverruin van 5 jaar. Een dikke knuffelkont, harde werker, gevoelig en doet alles voor me.
Sinds april (dus nog geen jaar) sta ik op een hele fijne pensionstal waarbij de paarden lekker veel buiten komen. Hiervoor stonden we op twee drama plekken… veel ellende gehad, weinig weidegang, weinig ruwvoer, er werd gekeken naar efficiëntie en niet naar de dieren, etc.
Afgelopen zomer stond mijn paard 24/7 in een kudde van 9 paarden, op een heel groot stuk weiland. Dat ging prima. Wel is mijn draver soms wat een klier en vrij dominant. Maar over het algemeen staat hij lekker te grazen en kroelt met zijn vriendjes.
Toen moesten ze worden verplaatst naar een ander stuk weiland dat een stuk kleiner was, en de kudde werd veranderd. Hier had ik al wat mijn bedenkingen bij, maar het moest hoe dan ook gebeuren van de stal eigenaar. Wat resulteerde dat mijn paard helemaal door het lint ging, begon te jagen op “de laagste in rang” en begon als een malle te trappen. Dit herhaalde zich, en het lijkt erop dat als hij te weinig ruimte heeft, en te veel veranderingen ondergaat, hij helemaal gek wordt! (Hij staat nu buiten apart van de rest. Wel kunnen ze neuzen). Op het grote weiland ging het best prima, maar nu is het gewoon drama.. hij wordt opeens zo agressief naar de anderen toe en ik begrijp er gewoon niets van. Zou hij nog niet volledig gewend zijn? Of bang zijn? Mijn hart breekt als ik hem zo zie..
Zijn er meer mensen met dit probleem? Al het advies is welkom. (Blijf wel vriendelijk