Opeens agressief in kudde. Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bowie2016

Opeens agressief in kudde. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 21:33

Hoi allemaal!

Ik zit met een probleem wat ik even van me af moet schrijven. Geen idee of het hier mag, maar daar kom ik snel genoeg achter.

Sinds een jaar bezit ik een super lieve draverruin van 5 jaar. Een dikke knuffelkont, harde werker, gevoelig en doet alles voor me.
Sinds april (dus nog geen jaar) sta ik op een hele fijne pensionstal waarbij de paarden lekker veel buiten komen. Hiervoor stonden we op twee drama plekken… veel ellende gehad, weinig weidegang, weinig ruwvoer, er werd gekeken naar efficiëntie en niet naar de dieren, etc.

Afgelopen zomer stond mijn paard 24/7 in een kudde van 9 paarden, op een heel groot stuk weiland. Dat ging prima. Wel is mijn draver soms wat een klier en vrij dominant. Maar over het algemeen staat hij lekker te grazen en kroelt met zijn vriendjes.

Toen moesten ze worden verplaatst naar een ander stuk weiland dat een stuk kleiner was, en de kudde werd veranderd. Hier had ik al wat mijn bedenkingen bij, maar het moest hoe dan ook gebeuren van de stal eigenaar. Wat resulteerde dat mijn paard helemaal door het lint ging, begon te jagen op “de laagste in rang” en begon als een malle te trappen. Dit herhaalde zich, en het lijkt erop dat als hij te weinig ruimte heeft, en te veel veranderingen ondergaat, hij helemaal gek wordt! (Hij staat nu buiten apart van de rest. Wel kunnen ze neuzen). Op het grote weiland ging het best prima, maar nu is het gewoon drama.. hij wordt opeens zo agressief naar de anderen toe en ik begrijp er gewoon niets van. Zou hij nog niet volledig gewend zijn? Of bang zijn? Mijn hart breekt als ik hem zo zie..

Zijn er meer mensen met dit probleem? Al het advies is welkom. (Blijf wel vriendelijk :))

tamary

Re: Opeens agressief in kudde. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:48

Hier eerste pony was heel fijne kuddechef op de wei, maar 's winters op de paddock kon er niks bij zonder jagen. Ja, hoeveelheid ruimte kan dus flink verschil maken en wat het minimum is, kan nogal varieren per situatie & paard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:01

Ruimte kan zeker veel doen. Op een groot oppervlak kan zo 1 laag in de rang makkelijker weg komen dus is er niet altijd wat aan de hand. Op een klein stukje is het not done en heel goed dat die van jou eruit is.

Nu kun je meerdere dingen doen.. joue met een maatje zetten. Zorgen dat de joue lager in rang komt, gecorrigeerd wordt in zijn gedrag in een groep.
Of er alleen naast laten staan natuurlijk.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:45

Cioccolato schreef:
Zorgen dat de jouwe lager in rang komt, gecorrigeerd wordt in zijn gedrag in een groep..

Brrr, dat vind ik linke soep.
Hoe pak je zoiets aan?
Toch niet door er een ander erg dominant paard bij te steken? Als je vodden wil ...

Ooit had ik een fantastisch merrie pony'tje van 120 cm dat alleen opgegroeid was. Enige minpunt was dat het de weide als privéterrein beschouwde. Toen het 10 jaar was, verkocht ik het aan mensen met 2 paarden en een Dpony. Daar gingen ze allemaal samen in een grote weide. Wel het kleintje heeft een jaar lang gevochten om de baas te zijn. Uiteindelijk heeft ze geplooid maar of je dit moet willen?
Jij spreekt dan nog van een beperkte ruimte, logisch dat dit nog meer stress en kans op blessures geeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:30

Nou, hier zijn twee dingen veranderd..zijn de nieuwe paarden wel rustig geintroduceerd in de kudde of er gewoon bij gegooid? Want dat laatste is gewoon hartstikke stom om dat te doen en dan ook nog op een kleiner stuk. Het is echt beter om de nieuwe paarden er eerst een tijdje naast te houden.

Daarnaast als een weide te klein is voor de hoeveelheid paarden dan is dit ook vragen om problemen. Jouw paard vertoond in mijn ogen gewoon natuurlijk gedrag maar het management er om heen lijkt niet te kloppen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:49

koend schreef:
Cioccolato schreef:
Zorgen dat de jouwe lager in rang komt, gecorrigeerd wordt in zijn gedrag in een groep..

Brrr, dat vind ik linke soep.
Hoe pak je zoiets aan?
Toch niet door er een ander erg dominant paard bij te steken? Als je vodden wil ...

Ja heel leuk voor betreffende paard hoeft dat inderdaad niet tr zijn. Maar dat is precies hetzelfde wat dat paard de ander nu aan doet. Het ligt er aan hoe je het aan wil pakken. Je kan ook naar een andere kudde verhuizen.
Zoveel opties maar jonge paarden worden bijvoorbeeld wel op die manier opgevoed.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:09

Als ik het goed begrijp zijn ze dus én in op een kleiner stuk gezet én de samenstelling van de groep is veranderd? Dat is wel een bijzonder besluit en niet erg verstandig inderdaad. Hoe groot is het stuk waar ze nu staan en met hoeveel staan ze daar? Staat er nog genoeg gras en zo niet krijgen ze voldoende ruwvoer verdeeld over genoeg plekken? Hoe lang staan ze daar nu? Zo'n situatie kan heel overweldigend zijn voor een paard en vanuit onzekerheid kunnen ze ook echt heel lelijk gedrag laten zien.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:10

In de natuur leven paarden als familie en soortgelijke, kuddes die wij als mensen samenstellen bestaan vaak uit totaal verschillende paarden.. Warmbloeden, koudbloeden, veel verschillende rassen en leeftijden etc..

Vaak duurt het maanden, eigenlijk zelfs jaren voordat zo'n kudde echt helemaal een kudde is geworden en iedereen zijn/haar taak heeft. Een kudde is namelijk niet zo hiërarchisch als wij mensen denken. Er is vaak niet 1 leider, dat is in de natuur ook niet zo. In de natuur is er 1 dekkende hengst, maar meerdere 'alpha merries'. Nieuwe paarden komen erbij door geboren veulens, of wanneer er 'bachelor' hengsten de dekkende hengst uitdagen en de kudde overnemen.

Het feit dat er dus nieuwe paarden in deze kudde worden gezet en ze ook nog in een kleinere omgeving worden gezet zorgt er voor dat er onrust is en er eigenlijk weer geen vaste 'kudde' is. Het kan goed zijn dat jouw ruin momenteel een kudde probeert te vormen, of een deel van zijn al bestaande kudde probeert te beschermen tegen de nieuwe die erbij zijn gekomen, maar dit zijn uiteraard aannames.
Voor rust in een kudde moet er voldoende ruimte zijn en bij voorkeur zo min mogelijk wisselingen. Wanneer er toch wisselingen moeten komen is het het beste om dit te doen in een grotere ruimte, en niet in een keer maar stap voor stap inscharen. (eerst achter een lijn, een aantal uurtjes erbij, etc).

Misschien kun je dit eens met de staleigenaar overleggen? Het lijkt mij dat klagende mensen en gewonde paarden ook voor hem niet wenselijk zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:39

Cioccolato schreef:
Zorgen dat de joue lager in rang komt, gecorrigeerd wordt in zijn gedrag in een groep.

Ik vraag me af of dat kan. Rangorde bij paarden werkt heel anders dan bij honden. Zelfs als een ander paard hoger in de rangorde staat, zegt dat niets over de plek die de ruin inneemt ten opzichte van andere paarden. Die wordt per situatie en per koppel bepaald.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:59

Het geeft geen garantie maar vaak werkt het wel. Het is wel meer een manier om jonge paarden op te voeden, die worden nog wat meer/anders gesmeed. Het wordt lastiger als ze ouder zijn en helemaal als daarna betreffende paard in een andere groep weer komt oid.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:19

Ik zou dat zelf niet zo vlug doen, grote kans op (blijvende) blessures. Lastig probleem, misschien kijken naar een plek met wat minder paarden en meer ruimte? De beperkte ruimte en het teveel aan paarden is blijkbaar de trigger.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:31

Staat hij nu helemaal alleen?
Is er wel een paard waar hij wel mee overweg kan? In dat geval zou je kunnen overwegen om die twee bij elkaar te zetten en dat de tijd te geven, in de hoop dat het een stabiel koppeltje wordt.
Je paard heeft best wat veranderingen ondergaan de afgelopen tijd en wellicht helpt het als hij een bekend maatje heeft waarmee hij op een later punt weer de groep in kan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:55

Paardenfann4 schreef:
Ik zou dat zelf niet zo vlug doen, grote kans op (blijvende) blessures. Lastig probleem, misschien kijken naar een plek met wat minder paarden en meer ruimte? De beperkte ruimte en het teveel aan paarden is blijkbaar de trigger.

Ja daarom staat die ook tussen meerdere opties. Meerdere wegen naar Rome :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:02

Is er wel genoeg voer en voerplekken?
In mijn ervaring gaan ze vaak jagen als er te weinig voer is en te weinig ruimte :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 14:00

ellepel schreef:
Is er wel genoeg voer en voerplekken?
In mijn ervaring gaan ze vaak jagen als er te weinig voer is en te weinig ruimte :j

Ook mijn ervaring-als er geen gras meer is en bijv. maar 1 bak met ruwvoer.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 14:26

Cioccolato schreef:

Ja heel leuk voor betreffende paard hoeft dat inderdaad niet tr zijn. Maar dat is precies hetzelfde wat dat paard de ander nu aan doet. Het ligt er aan hoe je het aan wil pakken. Je kan ook naar een andere kudde verhuizen.
Zoveel opties maar jonge paarden worden bijvoorbeeld wel op die manier opgevoed.

Vooreerst is dit geen jong paard.
En ik laat "leuk" nog evenbuiten beschouwing, het kan ook echte blessures opleveren of een paard kan door de draad gejaagd worden.
Tenslotte is het ook gewoon gênant naar de andere paardeneigenaren toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:56

koend schreef:
Cioccolato schreef:

En ik laat "leuk" nog evenbuiten beschouwing, het kan ook echte blessures opleveren of een paard kan door de draad gejaagd worden.

5 jaar is gewoon nog jong en niet volwassen. Die zijn echt nog aan het vormen qua karakter en zeker in de kudde kan je dat vaak goed merken/zien. Vooral bij zulke toestanden die nooit handig zijn, het op een kleiner stuk allemaal nieuwe paarden erbij gooien.

Wij hebben ook meerdere paarden gehad die zo reageerden in nieuwe kudde en toen die bij een veel stabielere zelfverzekerde merrie kwamen werd dat gedrag heel snel minder. Juist zonder veel gedoe eigenlijk. Omdat ze juist vaak niet dominant zijn (wat ik niet echt de passende term vind ik, liever stabiel en zelfverzekerd) maar juist onzeker. En die waren allemaal met 5 nog niet uit ontwikkeld qua karakter. De mijne was bij vorige eigenaren van geboorte tot 6 jaar en die was absoluut niet de leidende, zelfverzekerde merrie. Bij ons na 2 jaar wel en nu nog steeds. Zonder ruzie of vechten, enkel een blik of in heel uitzonderlijk geval dreigen. En die heeft diverse jongere (maar ook oudere onzekere) paarden geleerd hoe zich te gedragen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:46

koend schreef:
Cioccolato schreef:

Ja. Er zijn nu ook kans op blessures. Een kudde is kans op blessures. Helemaal als er verstoorde rangorde is. En ja, het is nog een jong paard.

Maar zoals blijkt is er nog veel te leren voor veel mensen. Het is prachtig om te zien hoe paarden elkaar op kunnen voeden, alleen ja.. kans op blessures is er. Maar als er 1 op deze manier in elkaar wordt getrapt is die kans er natuurlijk ook. Als een paard alleen loopt i er zelfs al kans op blessure. Dus kans op blessure is een kul reden, als je in kudde verband wil houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:54

Maar nog maals, het is niet 1 manier. Er zijn echt wel meer manieren en oplossingen.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 12:12

Bedankt voor al jullie reacties, ervaringen en adviezen. Het doet me goed om te lezen dat ik over veel dingen hetzelfde nadenk als jullie.

Hopelijk denkt de staleigenaar er ook zo over… Ik heb soms het gevoel dat ik moet praten als brugman om met oplossingen te komen wat misschien niet met hun (ouderwetse) gedachtengoed samen gaat. “Een paard moet zich maar gedragen en aanpassen”.

Bedankt in ieder geval :)
Ik post binnenkort wel een update