Wintervoorbereiding: modderplaten en anti-vriestuinslang?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Wintervoorbereiding: modderplaten en anti-vriestuinslang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 13:26

Hallo bokkertjes

De winter komt er weer aan, en dat betekent voor ons (helaas) modderseizoen en bevroren tuinslangen.

Ik heb een winterpaddock waar de paarden op kunnen waar gras staat en dit overleeft de winter, maar de andere paddock is altijd zo'n slijkboel en dat duurt ook altijd maanden om te drogen. Nu had ik graag modderplaten overwogen voor hun schuilstal en rond hun hooiruif. Het is leemgrond en echt slijk die tot de enkels komt. Helpen modderplaten daarbij? Gaan die niet wegzinken? Ik wil er gerust het geld aan geven, maar niet om ze te zien verdwijnen in de grond

En dan om misschien mijn rug wat te sparen, ik zag dat er een anti-vriestuinslang zou bestaan? Iemand hier ervaring mee dat het ook werkt? Opnieuw, geen probleem met de prijs, maar wel als het geen zier uithaalt.

Duhelo

Re: Wintervoorbereiding: modderplaten en anti-vriestuinslang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:30

Als je de echte mudcontrol legt en ze legt voor het in modder getrapt is werken ze wel. Als je kan zou ik er echter wat zand onderdoen en zeker boven waterniveau. De mijne liggen helaas op het laagste punt dus de helft staat alsnog onder water helaas. Maar er komt geen modder omhoog!

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 13:37

Duhelo schreef:
Als je de echte mudcontrol legt en ze legt voor het in modder getrapt is werken ze wel. Als je kan zou ik er echter wat zand onderdoen en zeker boven waterniveau. De mijne liggen helaas op het laagste punt dus de helft staat alsnog onder water helaas. Maar er komt geen modder omhoog!

Nja onze voorste wei loopt af en de schuilstal is het laagste punt. Ook de reden waarom het daar zo erg is. Maar dus nu platen leggen nu het al blub is heeft geen zin dan?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:50

Wij zijn bezig met een warmtelint langs de waterleiding leggen, maar ik kan dus nog niet over ervaringen spreken. Maar houdt er wel rekening mee dat je ook een waterbak hebt die niet moet bevriezen, maar ik zag laatst dat er ook verwarmde zelfdrinkers bestaan.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 13:53

Bowo schreef:
Wij zijn bezig met een warmtelint langs de waterleiding leggen, maar ik kan dus nog niet over ervaringen spreken. Maar houdt er wel rekening mee dat je ook een waterbak hebt die niet moet bevriezen, maar ik zag laatst dat er ook verwarmde zelfdrinkers bestaan.

We hebben geen waterleiding tot de stallen. Alleen watertonnen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:56

Maar dan geldt hetzelfde, dan bevriezen de watertonnen toch? Of staan die binnen?
Wij moesten de leiding van huis naar schuur vorstvrij zien te houden, maar gaan er vanuit dat de waterbakken in de stal niet bevriezen. Maar een waterbak in een paddock zou dus niet zoveel zin hebben zonder verwarmingselement.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:58

Mudcontrol gaat zeker werken als het één vlak is. Een paadje op modder zakt sneller weg. Als je er zand onder doet gaat het makkelijker om ze vlak te leggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:58

Janny18 schreef:
Duhelo schreef:

Nja onze voorste wei loopt af en de schuilstal is het laagste punt. Ook de reden waarom het daar zo erg is. Maar dus nu platen leggen nu het al blub is heeft geen zin dan?

Het zal sowieso wel beter zijn dan niks uiteraard. Maar dan zou ik het nu gewoon proberen zo effen mogelijk te krijgen, en ze er gewoon opleggen en rekening houden om ze deze zomer eruit te halen en deftig te herleggen.

Als je enigszins kan wachten tot het een paar dagen droog is. Als het "harde" modder is is dat ook nog ok, maar als het waterblub is zullen ze sowieso verzakken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:50

De modder uit laten graven, ophogen met zwart zand, witzand bed erin, varkensrooster/platen oid leggen.
Is nog wel te doen, maar wel een boel werk.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 10:01

Bowo schreef:
Maar dan geldt hetzelfde, dan bevriezen de watertonnen toch? Of staan die binnen?
Wij moesten de leiding van huis naar schuur vorstvrij zien te houden, maar gaan er vanuit dat de waterbakken in de stal niet bevriezen. Maar een waterbak in een paddock zou dus niet zoveel zin hebben zonder verwarmingselement.

Voor de tonnen moet het al hard vriezen om die volledig te laten bevriezen omdat de stallen toch net iets warmer zijn dan buiten. En als ze volledig bevroren zijn, gieten we er heet water bij in