Grastegels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Grastegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 22:12

Ik heb vorig jaar een stuk wei af laten graven naast de schuilstal en hier wit zand in laten storten ; 2 vrachtwagens vol
Super blij mee ; het is nog steeds droog
En hele Fijne paddock ..
Buiten de paddock wil ik nu grastegels/ berm-tegels plaatsen ongeveer 6 x 6 m met een hooi ruif erop ; voor 2 paarden. Wie heeft zoiets ? Voorbeeld foto zou super fijn zijn :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:55

In dit topic hebben ze ervaring met verschillende soorten tegels. Vooral de mudcontrol, maar ook enkele hebben grastegels.
Wat ik begreep is dat grastegels niet zoveel gewicht kunnen dragen.

[VSW] Ervaring mud control platen

Sassy4barrel

Re: Grastegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 23:03

Bedankt voor de link !

Maar Grastegels worden toch gebruikt voor berm en parkeerplaatsen .. je zou denken als die een auto kunnen dragen van gem 1200 kg dan moet een pony toch geen probleem zijn?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:25

Ik heb een stel van die speeltoestel matten onder mijn ruifje liggen en dat blijft goed liggen totdat ze door de paddock gaan spelen, dan ligt het weer schots en scheef en ongelijk. Denk dat dat als je tegels aan elkaar kan maken dat het beter werkt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 23:29

Afbeelding

Afbeelding

Ik bedoel deze tegels van beton waar gras tussen groeit .. volgens mij zijn die heel moeilijk te verschuiven als ze goed geplaatst zijn en kunnen ze ook aardig wat gewicht dragen want worden veel gebruikt voor parkeerplaatsen mee aan te leggen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:34

Ooooo koekoek :+ daar heb ik geen ervaring mee!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 02:31

Ik heb de kunststof variant hiervan al jaren liggen als uitloop voor de stal, als het heel nat is durven ze wel wat te verzakken, maar dat is vaak makkelijk te repareren. Zeker als je het opsluit met bandjes (wat wij niet gedaan hebben) denk ik dat het prima gaat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:02

Of dit verzakt ligt ook aan je grondsoort. Op klein of veen heb je meer kans op verzakken als je niet vooraf een onderlaag aanbrengt voor extra stevigheid.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 09:22

We hebben wel zandgrond maar met dit weer word het ook wel blub want dan lopen ze het gras kapot en ik wil graag het hooi buiten de paddock geven ivm dat ze knoeien en dan zand binnen krijgen dus ik dacht ik maak soort stenen plateau met een hooiruif in midden. Ja idd met opsluitbandjes :) bedankt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:34

Je bedoelt waarschijnlijk deze:

https://www.amagard.com/nl/grasroosters ... wrruOL036M

Wordt ook gebruikt als ondergrond op bv een golfbaan waar de karretjes overheen rijden. Ze zijn ontzettend sterk. Je legt ze op worteldoek om ondergrond en grasrooster te scheiden, vult deze met grond en graszaad. Gemaakt van hard gerecycled kunststof.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:24

Sassy4barrel schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik bedoel deze tegels van beton waar gras tussen groeit .. volgens mij zijn die heel moeilijk te verschuiven als ze goed geplaatst zijn en kunnen ze ook aardig wat gewicht dragen want worden veel gebruikt voor parkeerplaatsen mee aan te leggen

Dit zijn wel wat serieuzere tegels idd.
Ik dacht die kunststof tegels.

Die voor auto’s worden wel gelegd op een laag puin, anders verzakken ze alsnog.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:31

Afbeelding

Ik heb dit! Ligt op klei, wel soort van ingesloten tegen verschuiven maar eigenlijk zijn deze stenen daar ook gewoon te zwaar voor. Ze zijn opgevuld met zand

Edit: er even vanuit gegaan dat je dit bedoelt? Doorgroeistenen moemen wij die
Laatst bijgewerkt door Loe_Loe op 26-11-25 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 21:32

Loe_Loe schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb dit! Ligt op klei, wel soort van ingesloten tegen verschuiven maar eigenlijk zijn deze stenen daar ook gewoon te zwaar voor. Ze zijn opgevuld met zand

Werkt het goed ? Heb je ze in de paddock ?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:36

Ja super. Het enige is, dat wanneer je aanveegt, dat je wel eens de gaten wat dieper maakt. Maar ik probeer dan altijd een beetje “handig” te vegen
Ik was in eerste instantie ook wel bang voor kleine hoefjes die er evt. in zouden haken maar dat gebeurt echt niet als de gaten goed dicht en aangestampt zijn

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:52

Loe_loe zijn die van jou van kunststof of beton? Hoe gaat het met slijtage aan de hoeven?
Ik zit er al een tijd aan te denken om een deel van onze met puin verharde uitloop aan te passen naar graskant blokken, met het idee dat we dan de mest weg kunnen schuiven met de trekker. Met het puin kan dat sowieso niet omdat je dat dan ook in je mesthoop krijgt.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:01

Beton. Ik heb deze laten leggen om de uitloop vanuit de stal wat te vergroten zodat ik daar hooi kan voeren. Ik merk eigenlijk niks van extra slijtage vd hoeven want ik had altijd al een verharding voor de stal, enkel dan half zo groot als nu.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 22:02

Loe_Loe schreef:
Beton. Ik heb deze laten leggen om de uitloop vanuit de stal wat te vergroten zodat ik daar hooi kan voeren. Ik merk eigenlijk niks van extra slijtage vd hoeven want ik had altijd al een verharding voor de stal, enkel dan half zo groot als nu.

Daarvoor wil ik ze ook
Voor de uitloop van de paddock zodat ik hooi kan voeren op de stenen ipv in het zand :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:06

Wij hebben ze van kunstof, ongeveer 70m2 bij de inloopstal, met opsluitbandjes. Het was wat werk om alle gaten goed gevuld te krijgen, echt met een balk lang lopen prikken en aanduwen in alle gaten. Er loopt ook een mini op dus dat is wel belangrijk. Ze lopen er heel goed op, ook in galop en dan hard stoppen op die tegels, ze zijn heel stroef.
Enige nadeel is dat er soms een mol onderdoorgaat en dan heb ik wel weer gaten. Dus dat check ik met uitmesten en dan vul ik het weer met zand.
Ook heb ik het idee dat nu naar 5 jaar het zand ertussen wel wat vervuild aan het raken is, ze eten er hooi en mesten er veel. Wat ik daar aan kan doen weet ik nog niet. Misschien gewoon wat extra schoon zand erop.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 13:44

die van kunstof zijn denk ik wel makkelijker te leggen: hoeven die minder diep ingegraven te worden?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 13:46

Loe_Loe schreef:
[ Afbeelding ]

ik zie nu de foto pas ! mn telefoon laadde die gister niet ! bedankt! hier kan mn klusjesvrouw wat mee :) super

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:53

Ze zijn vooral door een persoon op te tillen, de betonnen waar wij toen naar gekeken hebben kon je alleen met een shovel verplaatsen en leggen. Dus dat scheelde nogal.
Die van ons kwamen uit een of ander bouwproject waar ze niet meer nodig waren en heb ik via marktplaats gekocht.
Zulke hebben wij liggen:
https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-te ... grastegels

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 14:25

handig; die zijn wel makkelijker te tillen idd. en Zijn zwaar genoeg om niet te verschuiven?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 14:26

FleurVP schreef:
Wij hebben ze van kunstof, ongeveer 70m2 bij de inloopstal, met opsluitbandjes. Het was wat werk om alle gaten goed gevuld te krijgen, echt met een balk lang lopen prikken en aanduwen in alle gaten. Er loopt ook een mini op dus dat is wel belangrijk. Ze lopen er heel goed op, ook in galop en dan hard stoppen op die tegels, ze zijn heel stroef.
Enige nadeel is dat er soms een mol onderdoorgaat en dan heb ik wel weer gaten. Dus dat check ik met uitmesten en dan vul ik het weer met zand.
Ook heb ik het idee dat nu naar 5 jaar het zand ertussen wel wat vervuild aan het raken is, ze eten er hooi en mesten er veel. Wat ik daar aan kan doen weet ik nog niet. Misschien gewoon wat extra schoon zand erop.

misschien een klein beetje uitgraven en schoon zand erover? 5 jaar is wel redelijk goed, dan wat onderhoud eraan en dan weer een paar jaar vooruit. Dat is te doen. Zand moet je toch ook steeds aanvullen of vernieuwen

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:29

Sassy4barrel schreef:
Loe_Loe schreef:
[ Afbeelding ]

ik zie nu de foto pas ! mn telefoon laadde die gister niet ! bedankt! hier kan mn klusjesvrouw wat mee :) super

Haha graag gedaan!
Dat met die mollen hebben wij ook, en hier ook 2 kleintjes dus ja in de gaten houden. Heb hier ook -net als Fleur- een hele tijd gaten dicht gestampt maar dat heb ik later niet meer moeten doen. Hier liggen ze nu overigens 4 jaar