Welke full electrische auto mag een paardentrailer trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Welke full electrische auto mag een paardentrailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:21

Ik rij zakelijke lease en moet binnenkort een nieuwe auto bestellen. Helaas heeft mijn werkgever gesteld dat er nog uitsluitend full elektrisch gereden mag worden, dus geen hybrids.

Ik heb een anderhalf-paards trailer (aluminium) van ca 600 kg en een paard van 500-600 kg. Momenteel trek ik dat heel simpel met een VW Golf benzine die 1400 kg geremd mag trekken.

Heerlijke auto en het liefst zou ik gewoon weer dezelfde bestellen, maar helaas, dat mag dus niet.
Toen ik laatst bij de dealer was voor een onderhoudsbeurt, vroeg ik welke modellen wel in aanmerking kwamen, gaf de VW dealer aan dat zij geen enkel full electrisch model hebben dat een trailer of caravan mag trekken. Bommer, wat nu.

Ik weet dat een Tesla en een Polestar het mogen, maar eerlijk gezegd wil ik daar niet aan. Ik ben een 1-persoons huishouden, ik woon in het centrum van Utrecht. Wat moet ik met zo'n grote/brede auto waar ik gewoon echt moeite krijg die te parkeren (golfje past vaak nog net ergens tussen). Daarnaast vind ik ze beide echt spuuglelijk (ik hou sowieso niet van sedan modellen, liever hatchback of suv model).

Ik weet dat Volvo ook full electrisch heeft die een trailer mag trekken, maar welke merken nog meer waar ik kan gaan kijken? Ik ben helemaal geen autokenner/liefhebber. Rij eigenlijk mijn hele leven al VW golfjes met hier een daar een klein tijdelijk uitstapje en baal dus ontzettend van deze beperking.

Liefst dus full electrisch, zo klein mogelijk, zo goedkoop mogelijk (ivm bijtelling) en ca 1400 kg mogen trekken. 1200 zou misschien ook net kunnen, maar dan zit ik wel heel erg op het randje en zou ik paard met trailer samen eerst een keer op een weegbrug moeten zetten.

Aatrox

Re: Welke full electrische auto mag een paardentrailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

Audi, Ford, BMW hebben tegenwoordig ook allemaal modellen die trailers mogen trekken. Je hebt geen andere keus maar het hakt er wel flink in op je accu (wij hebben een Audi Etron), maar het rijd wel lekker.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

full electrisch wat een trailer mag trekken is groot. Kan je niet met je werkgever overleggen voor een mobiliteits budget dan zou je zelf een auto kunnen aanschaffen. Ik weet van mijn man dat dat wel eens gedaan word.

En je kan bv op een site als gaspedaal kijken welke elektrische autos met 1500 trekgewicht worden aangeboden
Laatst bijgewerkt door butengeweun op Vandaag, 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Ik ben momenteel op vakantie dus even een korte reactie.
Een Smart #1 of een #3 zijn fijne autos mogen 1600 kg trekken .

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

Mocht je geen auto vinden die aan je wensen voldoet, is het een optie om een autovergoeding te vragen ipv de lease auto?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:31

Op marktplaats kan je tegenwoordig ook zoeken op trekgewicht.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Je kan bijv ook kijken op de website van Autoweek.

Via zoeken Nieuwe auto’s kies je bijv “Elektrisch” als brandstof en in het volgende scherm kan je aan de linkerkant filteren op veel zaken waaronder Aanhangermassa geremd. Ook kan je selecteren op Segment en aangeven dat je kleine middenklasser zoekt oid.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

BMW x1 kan dat volgens mij. Wij krijgen in januari de hybride maar hebben test gereden in de volledige elektrische. Beide mogen dacht ik 1700kg trekken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:00

Stroller schreef:

Ha ha bij smart denk ik aan een inimini autootje dat zelfs overdwars in een parkeerplaats past :+
Wist helemaal niet dat die ook grotere auto's maken

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

Kia EV 6 mag 1800kg trekken meende ik.

Er zijn echt veel auto's elektrisch die het mogen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:08

Ah toen ik het een paar jaar geleden (toen deze regeling bij mijn werkgever kwam, kon deze golf nog net vlak voor de regeling inging bestellen) was het alleen nog de tesla en de polestar en de volvo. Dus toen ik hoorde dat VW nog steeds geen auto full electrisch heeft die een trailer mag trekken, dacht ik dus idd dat het aantal nog op 1 hand te tellen zou zijn. Ha ha mijn interesse in en verstand van auto's is echt 0. Kleur vond ik bij het uitzoeken altijd het meest interessant.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Heeft te maken met de Pseudo-eindheffing die werkgevers over fosiele brandstof auto gaan betalen:
https://www.athlon.com/nl/kennisbank/ps ... %A9gebruik.

Ik zou vooral kijken naar eentje met zoveel mogelijk actieradius naast trekgewicht. Ik heb een EX40 gehad en dat was gewoon een grap qua actieradius met een trailer erachter. Dan sta je telkens bij laadpalen met paard erin. En niet overal kun je aangekoppeld houden.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

oji schreef:
Stroller schreef:

Ha ha bij smart denk ik aan een inimini autootje dat zelfs overdwars in een parkeerplaats past :+
Wist helemaal niet dat die ook grotere auto's maken

Ik heb een Smart #3 gehad. Super fijne auto! De #1 en #3 verschillen met name van uiterlijk met elkaar. De range is ook erg fijn van deze modellen (zelf de 455 range gehad).

(Moest helaas de auto inleveren toen ik naar een nieuwe werkgever over ging. Mis hem nog steeds haha)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:56

MyChoice schreef:
Heeft te maken met de Pseudo-eindheffing die werkgevers over fosiele brandstof auto gaan betalen:

Ik zou vooral kijken naar eentje met zoveel mogelijk actieradius naast trekgewicht. Ik heb een EX40 gehad en dat was gewoon een grap qua actieradius met een trailer erachter. Dan sta je telkens bij laadpalen met paard erin. En niet overal kun je aangekoppeld houden.

Dat is idd ook waar ik bang voor ben met een trailer, die actieradius. Waar moet ik dan aan denken met zeg 1200 kg erachter. Ik zie dat de ex40 normaal een actieradius van 575 heeft. Wat houdt je daarvan over? De helft? Nog minder? 100 km?

sophie95

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Hi!
Wij hebben een Tesla Model Y die we ook gebruiken om een tweepaards trailer te trekken met onze quarter horse, dat gaat prima. Let er wel op dat je een rijbewijs E achter B nodig hebt, mocht je dat nog niet hebben.
We zoeken nu een nieuw baasje voor onze Tesla, omdat we binnenkort een tweede paard mogen verwelkomen en de auto maar 1 paard mag trekken
Het enige nadeel: het bereik van de auto daalt behoorlijk snel tijdens het trekken van de trailer. Bij langere ritten moet je dus zeker 2 à 3 keer laden. Gelukkig blijft ons paard daar rustig onder, vooral met een voorraad snoepjes en wortels als entertainment.
Let ook op: niet elke Fastned-locatie is geschikt voor een auto met trailer, soms past het gewoon niet onder het dak.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

oji schreef:
MyChoice schreef:

Dat is idd ook waar ik bang voor ben met een trailer, die actieradius. Waar moet ik dan aan denken met zeg 1200 kg erachter. Ik zie dat de ex40 normaal een actieradius van 575 heeft. Wat houdt je daarvan over? De helft? Nog minder? 100 km?

Ik hield er met mijn trailer van destijds van 865 kilo en een fjord van 450 kilo bij 5 graden 75 km actieradius aan over. Bij warmer weer wat meer. Maar het houdt niet over. Vandaar ook, zoek er een met een grote actieradius. Ik grap altijd dat als er auto's zijn die 2.000 actieradius hebben ik eens ga nadenken of ik mijn XC40 benzine om ga ruilen voor een EV.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:10

Wij mogen met de Etron 1800kg trekken, kleine accu (eerste model), kunne 200-250km mee rijden zonder trailer en ongeveer 100-120km met trailer erachter. Denk dat je bij de meeste modellen zeker kan halveren in actieradius.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

De KIA EV9 mag 2500 kg trekken in de AWD versie.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Met dank aan ChatGPT, modellen die meer dan 2200 kg mogen trekken (2 grote paarden met getuig op een grote aanhangwagen zal toch snel dat wegen):

Model Max. trekvermogen (geremd)
Hyundai IONIQ 9 2.500 kg
Kia EV9 2.500 kg
BMW iX 2.500 kg
Audi Q6 e-tron (quattro) 2.400 kg
Audi SQ6 / Q6 e-tron sportvariant 2.400 kg
Lotus Emeya 2.250 kg
Lotus Eletre 2.250 kg
Tesla Model X ~2.250 kg (2.268 kg volgens AutoWeek)
Volvo EX90 2.200 kg
Polestar 3 2.200 kg
Lucid Gravity (toekomstig model) ~2.500 kg volgens EV-database / cheatsheet
Porsche Macan 4 Electric 2.500 kg
Porsche Macan Turbo Electric 2.500 kg

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:55

Wij hebben ook een Audi E-tron gehad, zakelijke lease.
Heerlijke auto om mee te rijden, maar de actieradius, zeker in de winter, was k.ut.
Door omstandigheden niet met de trailer gereden. We hadden berekend, dat korte afstanden wel mogelijk zou moeten zijn.
Wij hebben nu weer een benzine-auto.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Mijn man heeft de eletre.
Trekt makkelijk en valt ook best mee wat voor effect het heeft op de actieradius. Niet veel meer aftrek qua haalbare kilometers dan wat je met een benzine auto minder hebt met een beladen trailer er achter.
Beide hebben minder bereik als ze trekken natuurlijk.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:03

De auto's in het chatgpt lijstje zijn absoluut niet klein. Ik zou naar de Volvo EX30 kijken ts maar heel klein zal je sowieso niet gaan als de auto moet trekken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Klein en trekvermogen is geen match è...
En met bv 1600 kg kom je ook nergens als je er 2 achter wil hangen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:12

Oei, 75 km actieradius is wel heul erg weinig wat je dan overhoudt. Nou zou ik daar voor de meeste ritjes wel mee uitkomen maar toch. Ik ga er eens goed op puzzelen. Ook goed om te weten dat je niet overal kan laden met de trailer erachter.

De EX30 vind ik inderdaad ook wel interessant. Nou ja maar eens een keer een rondje langs de dealers.
Iedereen bedankt voor alle info!!!

Ik ga sowieso nooit 2 paarden erachter hangen, want ik heb er maar 1 en ook maar een 1,5 paards trailer. 1600 kg is voor mij meer dan genoeg, meer als dat ik nu mag trekken.

Rijbewijs is idd ook nog een dingetje, ha ha ik had altijd een combinatie waar ik prima met mijn B rijbewijs uit de voeten kon. Maar die elektrische auto's zijn ook zelf al zo zwaar dat je zomaar over die totaal 3500 kg heengaat.... ik baal er echt van. Los van dat ik vrees dat het laden in centrum Utrecht ook nog best een dingetje gaat worden op termijn.