Oude stallen opknappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ytsje_

Oude stallen opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 12:01

Hoi allemaal!

Wij zijn komen wonen in een huis waarbij nog twee paardenstallen zitten. Ze zijn flink verouderd dus ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Ik haal binnenkort twee shetlanders op en heb deze natuurlijk het liefst aan huis.

Hoe zouden jullie deze stal aanpakken? Of alles eruit? Ik ben benieuwd!

Bowo

Re: Oude stallen opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:13

Wat is je budget? Wil je nu gelijk goed investeren en het echt mooi maken? Of wil je het gewoon bruikbaar maken?

Ik zou in ieder geval die deur fixen die nu met een touwtje vast zit, gewoon weer fatsoenlijke scharnieren en sluitingen er op. Verder zie ik nou niet directe grote problemen voor Shetlanders (voor grotere paarden lijkt die rechterstal wel klein)

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:17

Het ligt er maar net aan wat je wilt spenderen en wat je intenties precies zijn.

Als de wandpanelen verder nog stabiel en functioneel zijn, werkt deze ruimte prima voor shetjes. Controleer de scharnieren/sluitingen goed ivm de uitbraakgevoeligheid van Shetlanders.

Maar misschien creëer je liever een inloopstal?
Of wellicht staan ze langduriger op stal, dan zou ik overwegen om de tussenwand te verwijderen zodat ze samen kunnen staan, met een lage voorwand/staldeur zodat ze eroverheen kunnen kijken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:19

Ik zou alles eruit halen en voor shetties een lagere wand erin zetten. In deze boxen zien ze net niks van de buitenwereld.
Ook kun je dan de boxen gelijke grotte maken of zelfs 1 grote stal ipv gescheiden.
Net wat jij wilt en wat je budget is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:29

Die stallen zien er nog prima uit en met een likje verf nog beter :)
Van de rechter stal de deur weer in zijn scharnieren hangen en -als je niet teveel onkosten wilt maken- zou ik aanraden om een kijkgaatje in de deuren te maken zodat de shets ook wat kunnen zien buiten de stal.
Dit heb ik voor mijn shet gedaan...

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:38

Iddligt er aan wT je budget is maar effe met lasapparaat rond ( deur en stijlen er in lassen) een lik verf en even kijken naar je water en voerbak hoogte strooisel er in en klaar( maar van mij hoeft het niet super luxe :')

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:40

Ik zou alles er uit trekken en een muurtje metselen op 1 meter ofzo met een deurtje er in, hebben ze lekker de ruimte en zien ook nog iets...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:54

Wat wil je er van maken, wil je aparte boxen houden, een grote stal, een inloopstal?

Ik zou in eerste instantie gewoon de schuifdeuren eruit halen en vervangen door lagere (schuif) deuren zodat ze naar buiten kunnen kijken en neuzen, als je de aparte boxen wil houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:59

Indien mogelijk: een inloopstal van maken en dus alles eruit. Of juist de boxen laten staan en als opslag gebruiken en de shetten in het stuk ervoor laten lopen.

BarbaraNova schreef:
Ik zou alles er uit trekken en een muurtje metselen op 1 meter ofzo met een deurtje er in, hebben ze lekker de ruimte en zien ook nog iets...

Wil je wel een stal hebben dan zou ik in ieder geval de tussenwand eruit halen.

Maar liever nog alles eruit en een muurtje maken met een deurtje erin op hoogte zodat de shetten er overheen kunnen met hun koppies.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 14:21

DubbelFun schreef:
Die stallen zien er nog prima uit en met een likje verf nog beter :)
Van de rechter stal de deur weer in zijn scharnieren hangen en -als je niet teveel onkosten wilt maken- zou ik aanraden om een kijkgaatje in de deuren te maken zodat de shets ook wat kunnen zien buiten de stal.
Dit heb ik voor mijn shet gedaan...

[ Afbeelding ]

Jaaaa dit vind ik top! Hoe ben je hier te werk gegaan?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:09

Ik zou als prio inderdaad nemen om te kijken of het mogelijk is om hier een inloopstal van te maken (zoals al eerder gezegd)

Verder zijn er een aantal dingen belangrijk om te overwegen voordat er goed advies kan komen:
- Wat is het budget?
- Hoe handig ben je zelf?
- Wil je echt enkel 2 kleine pony's houden, of wil je liever dat er op termijn ook grotere paarden in komen?

Ik ga er vanuit dat budget geen probleem is, maar we low budget as possible gaan. Ik zie in eerste instantie 4 opties.

Optie 1 is de huidige situatie laten zoals het is, alles wat stuk is repareren, gat maken in beide deuren om naar buiten te kijken, eventueel ook in de tussenwand.
- Dit is handig omdat je in principe de planken weer kan vervangen als er een groot paard in komt.

Optie 2 is de voorwand laten staan. Alles repareren wat kapot is. De tussenwand er uit halen. Zo heb je 1 grote stal voor de twee shetjes samen. Zo hebben ze allebei wat meer ruimte (omdat die ene stal echt wat kleiner is)

Optie 3 is huidige inrichting er uit halen. Met cementblokken een wandje metselen die halverwege de achterwand is. Zo kun je twee gelijkwaardige ponystallen realiseren. Handig als je toch eens de shets snachts apart wilt hebben vanwege een blessure oid. De voorwand zal je dan ook opnieuw moeten maken & nieuwe deurtjes plaatsen.
- Hierbij heb je de mooiste oplossing waarbij je stalletjes echt op maat van de shetjes zullen zijn.

Optie 4 is een aangepaste inrichting waarbij het een inloopstal wordt, maar daar kan ik moeilijk inzicht van krijgen met de huidige informatie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:40

Ytsje_ schreef:
Jaaaa dit vind ik top! Hoe ben je hier te werk gegaan?

Je hebt een 10 mm boor nodig (en een boormachine is ook handig :) ) en een decoupeerzaag.
Je tekent de afmeting af op een stuk stevig karton (ik meen dat die van mij B30xH50 cm is) onderste rand op borsthoogte en trekt de omlijning met een stift over op de deur. Dan boor je linksboven en rechtsonder binnen de hoek een gat en dan met de decoupeerzaag de lijnen volgen vanuit de geboorde gaten.
De stukken kun je bewaren voor als je de deur ooit nog eens dicht wilt maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:43

cissy schreef:
Ik zou alles eruit halen en voor shetties een lagere wand erin zetten. In deze boxen zien ze net niks van de buitenwereld.
Ook kun je dan de boxen gelijke grotte maken of zelfs 1 grote stal ipv gescheiden.
Net wat jij wilt en wat je budget is.

Dit zou ik ook doen. Super schattig ook als shetten een stalwand op hun eigen hoogte hebben. En dan kunnen je kinderen ook makkelijker even over de deur heen een knuffel geven. Mijn ervaring is dat ze het liefst in een stal staan. Ik heb zelf 2 stallen van 3x3 die ik als inloopstal gebruik. Toen mijn shet nog leefde trof ik ze weleens met zijn 3e in een stal aan (2 shetten en een welsh) :')

Als je het liefst deze stallen nog wil gebruiken zou ik de tussenwand eruit halen en enkel de kapotte dingen vervangen. Lekker schoonmaken, likje verf erop. Eventueel rubberen mat/tegels op de vloer. Dan heb je ook prima stallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:05

Als je de huidige voorste wanden laat staan en de tussenwand eruit haalt moet je nog wel (hoog) een stut maken want je tussenwand zorgde voor stevigheid van de constructie.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 22:36

Dankjewel allemaal! Budget is in principe geen probleem maar onnodig geld uitgeven terwijl het ook anders kan vind ik ook weer zoiets. Ik ga kijkgaten maken en het deurbeslag vervangen. Daarnaast het houtwerk schilderen en ik wilde betonnen wanden ook opnieuw in de verf zetten. Resultaat volgt! :)