Op spanning houden turbolint

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Notch

Op spanning houden turbolint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 11:34

Afgelopen mei onze volledige omheining vervangen voor een wolfwerend raster (1.30 hoog, 6 ijzerdraden buitenom, 2 turbolinten binnen. Alles is opgebouwd met dura2 & gallagher.

Voorheen heb ik vooral gebruik gemaakt van tijdelijke omheiningen, dus dit is voor het eerst dat ik bemerk dat het turbolint nu met de kou gaat doorhangen.

Breng ik het opnieuw op spanning? Of veroorzaak ik daarmee met warmer weer weer nieuwe problemen omdat er dan teveel spanning op komt? Help :') :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:07

(Breed) lint rekt vrijwel altijd op/na. Zeker als er flink wat wind heeft gestaan, of als het geijzeld heeft/er sneeuw gevallen is. Dat moet je dus absoluut naspannen, anders gaat het klapperen in de isolatoren en daar schuurt het op door.

En als er al iets met de spanning zou gebeuren in de zomer, zou het door de warmte hooguit verder uitrekken, niet strakker komen te staan :+

Notch

Re: Op spanning houden turbolint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 14:09

:+ blond momentje

Dank ik ga er morgen direct mee aan de slag.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:34

Welke isolatoren heb je gebruikt en hoeveel afstand tussen de palen? Ik heb nu twee jaar een omheining met turbolint staan en hoef eigenlijk alleen maar op te spannen als er een paard iets te enthousiast tegenaan geleund heeft. Verder blijft het superstrak staan. Wel heb ik (op aanraden van mensen uit een Bokttopic) overal isolatoren met rubber aan de binnenkant. Dan kan het lint niet of nauwelijks bewegen en zal het niet doorscheuren. Stom genoeg heb ik daar niet direct voor de paardenvariant gekozen, maar die heb ik nu wel op een aantal plekken zitten. En mocht er een van de andere kapot gaan, dan vervang ik die door de paardenvariant. Erg tevreden over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:51

Als je een isolator hebt als deze kun je niks opspannen.
En het lint klappert er altijd in.
Hier hebben wij in het begin ook de fout mee gemaakt en duur lint naar de knoppen gewerkt.
Dat was uiteindelijk goedkoop-duurkoop.

Afbeelding

Nu hebben we bij elke paal deze.
Dat krijg je al flink opgespannen en het klappert niet in de isolator dus het lint blijft heel

Afbeelding

En op de hoeken, bij de doorgangen en op hele lange stukken tussendoor hebben we deze.
Daarmee kun je echt het lint straktrekken en dan klemzetten met deze.

Afbeelding

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:19

DuoPenotti schreef:
Als je een isolator hebt als deze kun je niks opspannen.
En het lint klappert er altijd in.
Hier hebben wij in het begin ook de fout mee gemaakt en duur lint naar de knoppen gewerkt.
Dat was uiteindelijk goedkoop-duurkoop.

[ Afbeelding ]

Nu hebben we bij elke paal deze.
Dat krijg je al flink opgespannen en het klappert niet in de isolator dus het lint blijft heel

[ Afbeelding ]

En op de hoeken, bij de doorgangen en op hele lange stukken tussendoor hebben we deze.
Daarmee kun je echt het lint straktrekken en dan klemzetten met deze.

[ Afbeelding ]

Deze isolatoren hebben wij inderdaad ook, met palen om de 4 meter.
Eerder deze week een kennis mee laten kijken die dezelfde opbouw heeft (en geen problemen) en inmiddels Gallagher maar gecontacteerd want het hangt gewoon op meerdere plaatsen door terwijl dat in theorie niet zou moeten kunnen. Eerder deze week de schroeven los gehad van het 1e perceel en alles weer op spanning gebracht, maar ik vind het nog steeds niet optimaal en heb op dit moment niet het gevoel dat ik hier nog 10 jaar relatief zorgeloos naar kan kijken :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 06:13