Sneeuwringen, welke zijn beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruiker1

Sneeuwringen, welke zijn beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:22

pjer

Re: Sneeuwringen, welke zijn beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Ik heb die van kramer gekocht, nog niet gebruikt.
Het lijkt mij dat het gewoon verenstaal is met een rubber buisje eromheen waardoor het klemt in het hoefijzer en het rubber beweegt waardoor de sneeuw eruit gewipt wordt.
Ik snap dus niet goed waarom die ene zoveel duurder moet zijn. Tenzij ze ze zelf ergens (laten) maken dan zit je met inkoop etc en dan snap ik dat een groot bedrijf als kramer goedkoper is vanwege de aantallen. Maar volgens mij is het hetzelfde product.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

https://www.mustad.com/nl_nl/verzorging ... neeuwzolen

ik laat de smid deze er onder zetten.
Toevallig vorige week er onder gegaan en ze gaan de hele winter mee.

Geen geklooi. Ook niet als ze buiten staan en het gaat ineens sneeuwen.
Ook niet in de ochtend eerst hannesen voordat ze naar buiten gaan, maar altijd veilig op elk moment.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Ik had begrepen dat die ringen er best moeilijk onder te klemmen zijn. Dat je daar best wat kracht voor moet hebben en dat het een prutswerk ik.

Ik laat elk jaar sneeuwbeslag zetten zoals DuoPenotti (met schroefgaten voor widia puntjes) Kostelijk, dat wel maar dan ben ik zeker.
Ik zet ze de laatste jaren wel pas vanaf januari. Want echt veel sneeuw valt er de laatste jaren niet in nov/dec.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:56

Bedankt voor jullie reactie!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

DuoPenotti schreef:

Ook niet in de ochtend eerst hannesen voordat ze naar buiten gaan, maar altijd veilig op elk moment.

Dit. Gewoon de Smid deze er onder laten zetten. Gingen bij mij ook wel meer als 1 beslag mee . En ze zitten er altijd op.

Maar dat was je vraag niet , sorry haha

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:54

Getup schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit. Gewoon de Smid deze er onder laten zetten. Gingen bij mij ook wel meer als 1 beslag mee . En ze zitten er altijd op.

Maar dat was je vraag niet , sorry haha

Ik heb zo’n sloopzak dus dit gaat 1 beslagbeurt mee. Geen idee hoe ze het doet :-) Dus ik zoek iets duurzamers. En ook qua kosten. Ik heb dit bij mijn vorige paard wel gehad en dan had ik ze….geen sneeuw. En als we geen sneeuw meer verwachtten….sneeuw ;-) . Dus met dit systeem kan ik het eronder doen als het nodig is.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:55

Skessa_ schreef:
Kidde schreef:
Ik heb geen sneeuwringen, maar hoeflederkit: https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... eflederkit

Er kan dan echt geen sneeuw meer in de hoeven komen :D

Heb je dit al eens gebruikt? Werkt het echt? :=

Ben ik ook benieuwd naar. Het lijkt me niet praktisch en bewerkelijk….warm maken en er weer onderuit pulken? Verliezen ze het niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Maar van de smid hier begrijp ik dat die ringen eronder zetten niet makkelijk is.
Dat je er flink sterk voor moet zijn.
En ze nog vaak er onderuit vallen.

De smid gaf hier wel aan dat er veel kwaliteitsverschil zit in de ringen die ze er onder slaat.
Want ze zij dat ze er ook heeft gehad die nog geen bekapbeurt vol houden.

Nu weet ik natuurlijk welke jij hebt gehad.
Maar dat maakt dus wel uit.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

Gebruiker1 schreef:
Ik heb zo’n sloopzak dus dit gaat 1 beslagbeurt mee. Geen idee hoe ze het doet :-) Dus ik zoek iets duurzamers. En ook qua kosten. Ik heb dit bij mijn vorige paard wel gehad en dan had ik ze….geen sneeuw. En als we geen sneeuw meer verwachtten….sneeuw ;-) . Dus met dit systeem kan ik het eronder doen als het nodig is.

Dat is ook wel echt het nadeel van die vaste ringen: het gokken wanneer het zou sneeuwen.
Sinds ik ze in de bekapbeurt van januari of februari laat zetten heb ik wel altijd geluk gehad.
maar anders is het inderdaad vrij duur...

Ik heb zelf ook al geprobeerd met de ijzers insmeren met vaseline, zooltje maken van emmers maar dat was geen succes. Om de paar meter zaten de ijzers terug vol ijs...

Ik kan trouwens ook maar 1 beurt met de zooltjes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Afbeelding

Ik heb sneeuwveren die ik met kleine stiftjes met widiapunt vast zet in het ijzer.

[VMR] Hoefijzers en sneeuw

Zie mijn posts in dit topic.
Dit werkt echt heel goed, zijn al jaren in hergebruik, alleen elke winter stiftgaten laten boren door de hoefsmid.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op Vandaag, 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Ik red hier van nu tot half- eind maart ongeveer.
Dan is het ook niet zoveel duurder.
Bij elke keer inderdaad wel.

Maar of dat ook nog per paard verschilt?

Maar ik had een keer leuke roze gezien bij hooks. :+
En zo kwamen wij op dat gesprek van kwaliteitsverschil.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Ik heb die dingen van Kramer gehad. Was dramatisch. :')

Pony zat net tussen twee maten in, dus moest de grotere nemen gezien de kleinere eruit zouden vallen, maar daardoor moest ik ze enorm ver inbuigen om de erin te krijgen. Zonder goede tang eigenlijk niet te doen.. En die bijbehorende tang was uitverkocht. Heb ze in kokend heet water gegooid in de hoop dat ze makkelijker te verbuigen waren en uiteindelijk zaten ze erin. Helaas vormde er uiteindelijk nog steeds ijs onder de ijzers dus echt nut had het niet. Misschien dat het iets minder snel vormde maar met 2 rondjes draven door de bak zaten de ijzers al bomvol ijs.

Heb nu kunststof beslag dus hopelijk valt het dit keer mee. :=

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

Nee de hoeflederkit blijft goed zitten hoor! Ik vind het voordeel dat je het alleen kan gebruiken als er daadwerkelijk sneeuw ligt. De afgelopen jaren valt dat toch wel tegen en anders zit je de halve winter met onnodig sneeuwbeslag. Mijn smid is ook niet zo weg van het sneeuwbeelden nu er toch vaak een hoop rotzooi onder blijft zitten wat de hoeven niet ten goede komt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Kidde schreef:
Nee de hoeflederkit blijft goed zitten hoor! Ik vind het voordeel dat je het alleen kan gebruiken als er daadwerkelijk sneeuw ligt. De afgelopen jaren valt dat toch wel tegen en anders zit je de halve winter met onnodig sneeuwbeslag. Mijn smid is ook niet zo weg van het sneeuwbeelden nu er toch vaak een hoop rotzooi onder blijft zitten wat de hoeven niet ten goede komt

Thanks! Hoe haal je het er onder uit? Met een hoevenkrabber ofzo?