Wie heeft de gouden tip? Riet uit weiland krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Wie heeft de gouden tip? Riet uit weiland krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 13:08

Sinds vorig jaar hebben wij op sommige plekken in het weiland veel riet staan. We zitten in een waterrijk gebied en als het in de winter heel nat is staan de sloten zo hoog dat het land op bepaalde plekken erg nat wordt. Dit was jaren geen probleem, maar nu staat er wel heel erg veel riet. Overigens staat het riet niet alleen op de plekken die heel nat worden, maar op meer plekken. Balen, want we hebben juist zo'n onwijs mooie grasmat, dus ik wil van het riet af.
Ik zie het hier in de omgeving overal, weilanden waar precies dit soort riet snel oprukt. Het zal dus zeker te maken hebben met de natte periodes de afgelopen jaren.

Wat ik nu doe is het steeds afmaaien, in de hoop dat het dan steeds zwakker wordt, ik merk wel dat het al wat dunner terugkomt, dus op zich zou dit kunnen werken, maar helemaal zeker ben ik er niet van, en het is best veel werk elke keer.
Ik heb ook landbouwgif geprobeerd, van dat gif dat alles behalve gras doodt, maar ja, riet is natuurlijk ook een soort gras, dus dat trok zich er niks van aan. Round up heb ik ook liggen, maar daar gaat het gras ook dood van en dat heb ik liever niet.
Door de boer dood laten spuiten en om laten ploegen doe ik ook liever niet, we hebben juist de afgelopen jaren zo'n mooie grasmat gecreëerd.

Heeft iemand een ander idee? Ik zou er erg blij van worden!

Hier even wat foto's van de situatie nu, of nou ja, vanmorgen, heb het nu allemaal weer weggemaaid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Re: Wie heeft de gouden tip? Riet uit weiland krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:37

Dat is geen riet maar pitrus. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pitrus

Maakt de bestrijding niet minder lastig, maar 'echt' riet wordt door paarden graag gegeten en is dus niet zo'n probleem.

Ik vermoed dat doodspuiten, omploegen en opnieuw inzaaien de enige oplossing is, want het is niet een klein beetje pitrus dat je hebt staan...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:51

Ik zou ze uitsteken. Wij hadden hier veel ridderzuring (oké het Nederlandse woord moest ik even googlen) en die steken we toch allemaal met de hand uit. Het is wel veel werk maar in m’n ogen het meest effectief. We hebben zo’n onkruidsteker

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:56

Wat een zooi zeg. Dat zou ik rigoureus aanpakken. Ik zou het inderdaad kapot spuiten en daarna je land roteren en opnieuw inzaaien.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 13:57

Ah je hebt gelijk Ibbel, het is inderdaad pitrus! Als ik dat google zie ik dat maaien inderdaad werkt, en dat mcpa goed zou werken, dat kan ik eventueel aan een loonwerker vragen. Omploegen wil ik echt niet, we hebben 6 jaar gewerkt aan een mooie grasmat, en op de paar stukken met dit spul na is hij perfect.

Kabayo, met zuring ben ik die strijd inderdaad ook aangegaan, en die hebben we gewonnen, ik hoef nu per jaar nog maar een paar planten uit te steken, ik heb ook zo'n onkruidsteker, topding! Maar dit is wel even andere koek dan zuring, dit zijn echt grote planten, die krijg je er niet uitgestoken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:10

martinev schreef:
Ah je hebt gelijk Ibbel, het is inderdaad pitrus! Als ik dat google zie ik dat maaien inderdaad werkt, en dat mcpa goed zou werken, dat kan ik eventueel aan een loonwerker vragen. Omploegen wil ik echt niet, we hebben 6 jaar gewerkt aan een mooie grasmat, en op de paar stukken met dit spul na is hij perfect.

Wat een narigheid! Lastig ook met die hoge waterstanden en sloot ernaast.

Ik zou starten met heel vaak maaien en afvoeren. Heb je recent grondmonsters genomen? Met bekalken en bemesten (uitmijnen, dus geen P) is wellicht winst te halen? Had je deze artikelen erover al gelezen?
https://www.boerenlandvogelsnederland.n ... 94bb75.pdf
https://www.nmi-agro.nl/wp-content/uplo ... b-2020.pdf

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:28

Vergeet niet te kalken na het maaien. Pitrus doet het vooral goed op zure, overbemeste grond.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:33

Maaien werkt hier om het klein te houden. In de winter aten de paarden het wel kort en het beste werkte het vertrappen door paarden. Maar met deze oppervlakte gebeurd dat niet zo snel.
Wellicht selectief de grootste stukken laten freezen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:00

Ik heb het op stukken ook veel. Dmv strookbegrazing eten ze het, en vertrappen ze het.

Ik zorg dat ze een klein genoeg stukje hebben (soms tot 2x per dag omweiden) om het onder controle te houden.

Ben heel benieuwd naar ervaringen van andere mensen!

Gif en omploegen gaat hier ook zeker niet gebeuren. Ik zie het als een signaal van het management. En als ik het management niet aanpas, maar alleen de gevolgen bestrijd, dan heb ik in no time weer hetzelfde probleem...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 23:45

Pitrus gaat dood van varkensmest. Vraag me niet waarom maar het werkt wel.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 08:08

Ah, wat fijn al deze reacties!! Dank voor de artikelen en de tips over maaien, kalk en varkensmest! Onze paarden knabbelen er ook wel aan, maar plattrappen gaat hem niet worden omdat we ze van weiland wisselen voordat dat aan de orde is. We hebben veel gras dus laten het niet helemaal kort grazen.