Heiniger of Aesculap scheermachine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloentje00

Heiniger of Aesculap scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 22:31

Hoi Bokkers!

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe scheermachine en met black friday in aantocht hoop ik er binnenkort een aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een machine op accu. Ik twijfel nu tussen de Heiniger Xplorer en de Aesculap Bonum als grote machine en de Heiniger Saphir en Aesculap Durati als kleine machine. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze machines en/of merken. Andere machines op accu mogen eventueel ook genoemd worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 06:54

Wat wil je er mee? Alleen toilleteren? Of het gehele paard scheren?

Ik heb de heineger saphir. Ik ben er super tevreden mee. Kan er ook dikke sokken mee uitscheren. Helemaal scheren is het niet mee aan te raden. Ik heb er wel eens een veulen in z’n geheel mee geschoren maar dan wordt ie echt wel erg heet en snel stomp.
Maar ja daar is hij ook niet voor gemaakt

LaDonna75

Re: Heiniger of Aesculap scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:25

Dit topic heb je vast ook gezien: [VSW] Welke scheermachine? en in het algemeen scheertopic wordt er ook veelvuldig over geschreven. Op basis van al die adviezen en reviews heb ik net de heiniger xplore besteld met een mooie aanbieding.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:45

Ik heb onlangs dit bericht in BF topic gepost.

Citaat:
Mocht je toch nog een Aesculap Bonum overwegen ipv een Heiniger. Er is nu een leuke Black Friday actie op een Aesculap Silvaris bij agrishop.nl. De Silvaris is eigenlijk gewoon een Bonum met een ander jasje aan. De Aesculap Bonum is denk ik ongeveer de tegenhanger van de Heiniger Xplorer. Bij de variant met twee accu's zit er zelfs een momentsleutel bij die los ook al bijna 40 euro kost.

Variant met 2 accu's en momentsleutel is nu € 327,28 ipv € 429,90 inclusief verzendkosten.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ac ... -accu.html

De variant met 1 accu is van € 369,90 voor € 289.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ac ... -accu.html

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:50

Heiniger Xplorer is vind ik echt wel voor iemand met verstand van apparaten. Heel veel mensen lopen tegen problemen aan het afstellen.
Ben je van plan om 1 of 2 paarden te scheren in de winter? Of 20+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:52

noukie12 schreef:
Heiniger Xplorer is vind ik echt wel voor iemand met verstand van apparaten. Heel veel mensen lopen tegen problemen aan het afstellen.
Ben je van plan om 1 of 2 paarden te scheren in de winter? Of 20+

Bij Aesculap is er een momentsleutel zodat je de instelschroef altijd op de juiste "strakheid" aandraait. Geloof dat het handig werkt, maar als je messen al tig keer hebt geslepen dat je hem dan toch nog klein stukje extra moet aandraaien.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:05

Kabayo schreef:

Ik heb de heineger saphir. Ik ben er super tevreden mee. Kan er ook dikke sokken mee uitscheren. Helemaal scheren is het niet mee aan te raden. Ik heb er wel eens een veulen in z’n geheel mee geschoren maar dan wordt ie echt wel erg heet en snel stomp.

Huh? Daar is die juist wel voor en wordt die veel voor gebruikt. Ook door professionele stallen en ook scheerders geven aan dit gewoon kan.

Ik scheer echt altijd met de saphir heel paard. Ben in 1,5 uur klaar met volledig scheren. Wordt niet heet als je regelmatig olie en koelspray doet en snel stomp ook totaal niet. Breed mes erop en hij is vrijwel net zo breed als een gewoon apparaat.

Afbeelding

Gisteren nog weer gedaan 1,5 uur en klaar was kees.

Juist ideaal apparaat als je alleen je eigen dieren scheert.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:24

ik heb net ook de heinige saphir besteld. Vriendin van me is hondentrimmer en heeft dit apparaatje, scheert er hele honden mee, de sokken van mijn trekpaarden, de halzen van mijn trekpaarden, maar ook volledige paarden.

Ik was er al lang naar aan het kijken dus nu maar even de stap gezet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:34

SansaS schreef:
Kabayo schreef:

Huh? Daar is die juist wel voor en wordt die veel voor gebruikt. Ook door professionele stallen en ook scheerders geven aan dit gewoon kan.

Ik scheer echt altijd met de saphir heel paard. Ben in 1,5 uur klaar met volledig scheren. Wordt niet heet als je regelmatig olie en koelspray doet en snel stomp ook totaal niet. Breed mes erop en hij is vrijwel net zo breed als een gewoon apparaat.

[ Afbeelding ]

Het is een tondeuse dus ze zo ver ik weet alleen geschikt voor licht trimwerk . Staat ook in de beschrijving. Hoor overigens van meer dat ze heel heet worden als je ze lang gebruikt achtereen. Ook van professionele stallen

https://www.heinigershop.nl/saphir-hors ... zAEALw_wcB

Ik heb inmiddels een grote gekocht voor het hele lichaam.

Meloentje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 08:39

Het is bedoeld om mijn eigen paarden mee te scheren. Misschien dat ik in de toekomst ook wel andere paarden wil doen, maar daar heb ik op dit moment geen tijd voor ;). Ik zou graag zowel een grote (voor het lichaam) als een kleine (voor de benen en lastige plekken) willen. Op dit moment werk ik al een aantal jaar met een Liscop scheermachine met snoer en Sectolin tondeuse en vooral bij de tondeuse merk ik dat deze niet altijd even makkelijk door het haar heenkomt. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar iets anders. Ik heb al eens eentje geschoren met de Aesculap Bonum en dat vond ik toen wel erg prettig werken. Maar ik lees ook veel goede berichten over Heiniger...

Ik heb inderdaad de genoemde topics zorgvuldig bekeken en lees dat veel anderen voor een van deze merken zijn gegaan. Ik ben nu echt op zoek naar verschillen in kwaliteit/gebruik/ervaring met deze apparaten om mee te nemen in mijn uiteindelijke besluit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:04

let ook op het slijpen van de messen, niet iedereen kan Heininger messen slijpen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:41

SansaS schreef:
Kabayo schreef:

[ Afbeelding ]

Is dit bij de horsetellerie?
Komt me zo bekend voor :+

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:34

Ik heb net de pony geschoren (hals half eruit, verder niet) maar ik was blij dat ik een scheermachine had én een tondeuse. De scheermachine (Heiniger Xplorer geleend) voor het grove werk en de sectolin tondeuse voor de afwerking.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:44

Dan zou ik de sappige horse aanbevelen en voor het tondeuse werk smalle messen erbij kopen voor de toekomst.
De brede messen zijn zeker geschikt voor het gehele paard.
Dubbele accu is dan wel aan te bevelen. En vergeet idd spray niet. Om tussendoor een keer goed te koelen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 10:01

noukie12 schreef:
Dan zou ik de sappige horse aanbevelen en voor het tondeuse werk smalle messen erbij kopen voor de toekomst.
Dubbele accu is dan wel aan te bevelen. En vergeet idd spray niet. Om tussendoor een keer goed te koelen

sappige horse :')

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:10

Welke messen gebruiken jullie voor het hele paard? Hoeveel MM ?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:15

Duhelo schreef:
ik heb net ook de heinige saphir besteld. Vriendin van me is hondentrimmer en heeft dit apparaatje, scheert er hele honden mee, de sokken van mijn trekpaarden, de halzen van mijn trekpaarden, maar ook volledige paarden.

Ik was er al lang naar aan het kijken dus nu maar even de stap gezet.

Ik gebruik deze ook. Voor paarden heb ik er een wide scheerkop op

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:21

Duhelo schreef:
noukie12 schreef:

sappige horse :')

Hahaha oeps, autocorrect. Inderdaad de Saphir Horse

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:54

Wel, ik heb de sappige allround gisteren binnengekregen. Van de teststukjes op trekpaard sokken word ik heel gelukkig. Ik had de horse besteld maar verkoppster raadde eigenlijk deze aan, even goed, meer accessoires en goedkoper dan de horse.
Er zit wel een 1.5 mm mesje bij, wellicht is dat voor het lijf te kort?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:33

Ik had een grote aesculaap. Nadat die sneuvelde heb ik de Heiniger Saphire gekocht met brede scheerkop erbij. Scheert echt top! Geheel paard doe je er prima mee.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:52

Net gedaan met de Saphire Heiniger. Hij scheert echt heel mooi glad. Vlekken zijn olie als ik net olie had gedaan op de messen. Dat is zo weer weg.
Ja de aesculaap is sneller, maar dan moet je alsnog een tweede ding voor het hoofd en oren en voetjes. Deze gaat met smalle kop ook super fijn bij alle huidplooien en dergelijke.

Afbeelding

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:10

Ik heb de Heiniger Xplorer en ben er super tevreden over. Scheert goed, is handzaam en maakt relatief weinig geluid.

Ik vond het zelf echt fijn dat ik geen lamme arm kreeg tijdens het scheren. Bij mijn oudere apparaat moest ik zelf regematig pauze nemen omdat mijn arm dan op was :')