Kudde van 4 merries, 1 ruin erbij gaat dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Kudde van 4 merries, 1 ruin erbij gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 22:17

Aan huis, in ons groepje van vier merries (alle maten, van groot paard tot Shetlander) willen we ook een ponyruin plaatsen. Ze hebben vrije uitloop en gaan overdag op wei. Eerste kennismaking was niet heel fijn.
Wie heeft ervaring met deze combinatie in de kudde? Kan de ruin geaccepteerd worden of zelfs een maatje krijgen? Ervaringen en goede raad zijn welkom.

DiantaM

Re: Kudde van 4 merries, 1 ruin erbij gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:19

Mijn ervaring is dat 1 ruin tussen merries prima gaat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:23

Mijn ervaring met een ruin in een merriegroep is prutsmuts, kapotgebeten dekens en onrust in de groep. In mijn kudde komt geen ruin meer.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 22:23

Vraagje aan Dianta: Was eerste kennismaking met ruin en merries heftig? We zijn hier een beetje geschrokken van de vijandige merries.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:29

Ruinen spreken toch andere taal heb ik het idee. Maar in de kudde( 6 merries )waar ik mijn 1 jarige ruin in had gezet ging dat vanuit de merries eerst prima. Tot hij wilde spelen na een aantal weken. Dat wilde ze niet dus heb hem naar de zoveelste wond weggehaald en bij een ruinen kudde gezet

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:49

Dat ligt aan de ruin en de merries.

Hier ging dat goed: een kudde van 3; 2 oudere merries en een oudere ruin in 1 weide. De oudere ruin was de buurman van mijn merrie in de stal en in de uitloopjes daaraan, dus die 2 kenden elkaar al goed. De ruin hield zich een beetje afzijdig in de weide en de 2 merries waren ook geen vriendinnen dus waren het eigenlijk 3 individuele paarden die grotendeels elk hun eigen ding deden in de weide. Soms kwamen ze elkaar tegen of zochten elkaar op, maar dat duurde nooit lang.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:52

Bij mijn merrie heb ik juist gekozen om er een ruin bij te zetten. Dit gaat super goed, wel rustig introductie gedaan met eerst tijdje naast elkaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:41

Mijn oudere ruin kan prima met alleen merries, alleen ruinen en gemixt staan. Maakt echt geen bal uit waar je hem tussen zet en alle opties al eens voorbij gehad. Hij heeft altijd meer gekroeld met merries en ik denk dat hij zich in de groep met alleen merries zelfs het prettigste heeft gevoeld.

Het ligt echt aan paarden in de samenstelling en de omgeving en omstandigheden voor wat wel en niet werkt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 00:28

Hoe heb je ze laten kennis maken?
Hier een ruin en 2 merries, maar daar heeft eerst wel een draad tussen gezeten tot ik zag dat het goed ging.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 06:42

Wesseltje schreef:
Hier een ruin en 2 merries, maar daar heeft eerst wel een draad tussen gezeten tot ik zag dat het goed ging.

Precies dat. Vaak hebben ze wat meer tijd nodig.
Zorg er ook voor dat ze echt naast elkaar staan en niet dat de groep 100mtr verderop staat. Dat werkt echt niet.

Zijn ze echt afwijzend, dan kun je er als tussenstap nog voor kiezen om een hoog in rang staande merrie erbij te zetten en als dat goed gaat, samen in de groep zetten.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 06:51

Het zal altijd aan het individu liggen uiteraard maar ik heb er ook goede ervaringen mee. Het waren wel echt 'zijn dames', als er een andere ruin kwam dan was het even een soort hengst voor een uurtje. :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:55

Zelfde samenstelling waar mijn merrie staat en dat werkt heel goed. Het is echt de ruin zijn 'harem' (en een ruin er bij werkt dus weer niet zo goed :+ ). Maar is ook geen speelse ruin oid, voor dit specifieke paard werkt zn damesclubje ook gewoon echt goed.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 08:11

nevica schreef:
Het zal altijd aan het individu liggen uiteraard maar ik heb er ook goede ervaringen mee. Het waren wel echt 'zijn dames', als er een andere ruin kwam dan was het even een soort hengst voor een uurtje. :+

Bedankt voor je reactie. Deze ruin is helemaal niet dominant, zal nooit lelijk doen, slaan of piepen. Hij wil graag krabbelen met de anderen maar er wordt gepiept, gebeten en veel geslagen. Voorlopig hou ik ze apart.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 08:13

Wesseltje schreef:

Ruin staat nu apart maar ze kunnen over draad contact maken en lelijk doen naar de ruin. Of heel ver weg gaan staan.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:14

Ligt ook echt wel aan de paarden. Hier 5 merries en 1 ruin en dat gaat hardstikke goed. En ja hoor dikke maatjes ook met sowieso 2 merries. Groep met gemengde leeftijden.
Veulens tot een merrie van 20 en de ruin is 7.
Mijn ruin is trouwens ook totaal niet dominant. Gilt alleen eventjes de hele boel bij elkaar als 1 van zijn merries weg gaat of terug komt :')

hoe heb je ze geïntroduceerd?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:34

Cil_ schreef:
Wesseltje schreef:

Ruin staat nu apart maar ze kunnen over draad contact maken en lelijk doen naar de ruin. Of heel ver weg gaan staan.

Het schiet niet op als ze ver weg kunnen staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:38

ik had een ruin en twee merries samen. Dat ging goed, maar de merries werden wel continu hengstig en vielen de 'man' lastig.
De ruin is nu weg en er is een merrie voor in de plaats gekomen, maar de groep is nu onrustiger, de nieuwe is vrij dominant en jaagt de anderen weg bij het hooi.

het ligt dus ook erg aan karakter.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:43

Cil_ schreef:
Wesseltje schreef:

Ik had een ruin en merrie en jaren samen staan, daar kwam een merrie bij. Eerst met draad ertussen, vooral de ruin deed de eerste paar dagen ontzettend lelijk naar de nieuwe merrie. Dit ging na een aantal dagen steeds beter en het werd rustig aan de draad. Ze zochten elkaar ook op. Na een dag of 10 durfde ik het aan en draad verwijderd. Sindsdien geen enkel probleem. Rustig opbouwen heeft hier geholpen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:35

Voor mij geen kudde meer zonder een ruin.

Mijn merrie (absolute queen van elke groep) word zoveel relaxter van een ruin in de groep. Je ziet meteen een soort natuurlijke kudde verdeling terug komen waardoor de hele kudde veel rustiger en onspannener is.
De kennismaking doe ik nooit met een draadje ertussen. Te vaak gezien dat er doorheen gekapt word en ze alles kapot trekken en vervolgend gewond door de draad alsnog allemaal samen lopen. Genoeg ruimte voor mij is echt key.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:02

Ik heb 3 merries en een ruin en dat gaat prima. Maar, ik merk wel dat mijn ruin een ruin mist. En dat vind ik soms wel zielig voor hem.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:13

Mijn kudde bestaat uit 4 merries en een ruin en dat gaat al jaren probleemloos. Hij is in de kudde een stabiele factor.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:11

Mijn ruin staat met drie merries. Gelijk erbij was sowieso geen optie, maar vanaf dat de "leidster" hengstig werd is hij langzaam geïntroduceerd, en dat gaat op zich heel goed. Enige nadeel is dat hij nog steeds lastig gevallen word door hengstige merries want de een gaat na de ander. We zijn nu een goeie maand verder dus we hebben nog wel goede hoop dat dit rustiger gaat worden als het "normaler" is geworden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:52

hier een ruin bij de merries en dat had best wat voeten in de aarde. maar inmiddels gaat het goed.
het zijn 2 merries en een ponyruin en nu dus mijn paardenruin erbij.

in het land hebben ze eerst naast elkaar gestaan (de ponyruin bij hem). later erbij. (toen nog 3 merries) ging niet super, de ruin mocht niet bij de groep, maar wat er al gezegd wordt. ruimte is de oplossing. zolang ze weg kunnen komen lossen ze het vaak zelf wel op. (enkele echt agressief paard daargelaten).

later moesten ze samen in de paddoch. 1 merrie willig, dus die wou mijn ruin graag dekken. toen even dikke ruzie en andere merrie dus bang (en dus aanvallend) naar de ruin. nu 4 weken later wennen ze aan elkaar. eerst stonden ze minimaal 5 meter uit elkaar en als de een de inloopstal in liep, ging de ander er uit. nu staan ze wel eens wat te neuzen en op een metertje afstand. samen van 1 bult eten heb ik nog niet gezien. maar prima zo. (ze staan snachts op stal en voer nu even op 2 bulten overdag).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:56

Ik heb vroeger op een pensionstal gewerkt waar ze alleen maar zulke groepjes maken en dat ging eigenlijk altijd prima.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:57

Hier 2 ruinen en 8 merrie,s...de ruinen zijn zwaan-kleef aan... De kolonel en zijn sergeant zeg ik altijd...De merries zijn ook alleen maar geïnteresseerd in mijn ruin ,welke de kolonel is