Reststukjes himalaya liksteen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Reststukjes himalaya liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 11:21

Ja ja, het is misschien een bekend fenomeen. Je hebt zo'n lekkere zoute liksteen voor je paard, hij/zij likt er lekker aan tot... het gat is doorgelikt & nu kun je hem niet meer ophangen. Natuurlijk wel regelmatig geroteerd, dus je zit nu met een paar brokken.

Ik vind het eigenlijk echt wel zonde om deze stukken weg te gooien en heb nu een aantal losse brokken verzameld. Ik dacht; ik kan ze ook in een voerbak/emmer doen, maar ben bang voor vocht. In zijn eigen voerbak vind ik niks want dan kan ie nooit 'normaal' eten.
Ben bang in een aparte voeremmer dat het zo'n aangekoekt zoutaanslag zooitje gaat worden wat niet gebruikt gaat worden.

Natuurlijk kun je zeggen; kost maar n paar euro, gooi lekker weg. Maar goed... In het thema van reuse-reduce-recycle zou ik toch graag een manier vinden om de liksteen helemaal op te gebruiken.

Super slimme bokkers met jullie kei-handige lifehacks, help mij! Hoe doen jullie dit? Wat raden jullie aan? Moet ik niet zo moeilijk doen & gewoon wegpleuren?

Mrs_Midnight

Re: Reststukjes himalaya liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:23

Ik leg de stukken dan in een bak die ik elke dag even check of er geen vocht in blijft staan. Nou heb ik schijnbaar echt een likker, want hij houd dat dan netjes bij :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:03

Als het één grote brok is dan tik ik die in een aantal kleinere stukken en gooi er één of 2 van in de slowfeeder hooibak*. Na een tijdje zijn ze dan ook gewoon op/weg.
Ik heb ze ook wel eens in een emmer gedaan, maar dat werd idd een vieze kleffe troep.
(*Deze 2 hooibakken staan onder een afdak dus regenen niet in).

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:24

Ik heb ze op stal in de voerbak. Wordt goed gebruik van gemaakt en blijft netjes.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:29

De oplossing voor vocht zou natuurlijk een bak zijn met kleine gaatje in. Een soort bloembak hiervoor recycleren of een plastic voeremmer met boor te lijf gaan?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:29

Hier ook gewoon in de voerbak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:34

Ik ben mede daardoor weer over gegaan naar de gewone vierkante zoutblokken op een houder.
Die draai ik regelmatig.
Plus ik vind dat touwtje eng. Zo bang dat ze daar een keer met een tand achter blijven hangen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:41

Ik hang zoutblokken onder elkaar aan een halstertouw die aan de overstek hangt. Soort mineralenbuffet, maar dan aan een dik touw. Het touwtje dat bij de himalayablokken wordt geleverd is een onding. Omdat zo'n touw slingert krijg je ook niet dat ze in 2 dagen zo'n heel blok wegvreten, wat sommige paarden doen, dus je voorkomt overdosis.

Op deze manier hou je maar heel weinig brokken over aan het eind, en die hak ik zonodig in pingpongbalformaat en leg ik gewoon in de voerbakken. Kunnen ze omheen eten, en ze krijgen dan 'verplicht' wat zout binnen, ook de paarden die nooit aan de likstenen likken. Want naast dat je zoutvreters heb, heb je ook paarden die niet 'vanzelf' voldoende zout opnemen, ook niet met een mineralenbuffet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:03

Ik doe ze in een voerbak, het is wel soort van over de bodem van de bak 'gesmolten' maar ze likken het uiteindelijk gewoon schoon.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:05

Hier ook voerbak. Ze eten er maar om heen :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:07

Oh ik heb het wel apart van normaal voer trouwens :) de bak met zout staat er altijd, de emmers met gewoon voer niet anders dan vind ik de volgende dag waarschijnlijk alleen nog wat snippers terug

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:07

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 13:11

Thanks voor alle reacties!

boeflover schreef:
Een metalen voerbak gaat ms eerder roesten, maar een kunststof voerbak of een liksteenhouderbakje ophangen misschien
Zo een https://agradi.nl/products/young-line-l ... gJcWfD_BwE

Deze had ik ook gezien en lijkt mij het meest handig omdat hij niet zo groot/diep is inderdaad! Zal ns kijken of ze iets dergelijks bij onze lokale welkoop/ej ook hebben. Vind een normale emmer wat diep/groot voor een paar brokjes liksteen.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:53

Je kunt het misschien ook juist oplossen in water, waardoor ze regulier water hebben, en eventueel zout water kunnen drinken als ze daar behoefte aan hebben.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:55

Hier ook een oude wasteil met gaatjes erin om t regenwater eruit te laten en aan de standaard van t hooinet, daar gaan de restjes in en vaak hang ik dan een andere smaak weer op, dan hebben ze keuze :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:12

Ik doe ze nooit in de voerbak. Dat geklets als ze voer krijgen vind ik echt heel irritant :+
Ik draai ze elke keer om als ik ‘s ochtends gaan uitmesten. Dus elke kant wordt gelijk opgelikt. Die kleine brokken gooi ik gewoon weg

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:21

Je kunt ze ook in de waterbak gooien