Voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_miss123

Voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 17:49

Hey hoi,
Ik heb sinds een tijdje een Tinker. Nu mag hij niet veel meer aankomen ivm hoefbevangenheid.
Ik geef mijn 2 paarden overdag 2x een kruiwagen vol met arm hooi.
Als ze op stal gaan krijgt mijn tinker veel gerstestro met een beetje hooi erbij. Hier doet hij de hele nacht mee.
Ik vind het een beetje lastig, want sommige zeggen dat het goed is om s’nachts stro te voeren (en overdag hooi) voor sobere rassen en anderen niet.

Ibbel

Re: Voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:49

Doet je paard het er goed op? Wat zal het je dan aan je derriere oxideren wat een ander vindt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:06

Veel stro eten kan tot verstoppingskoliek leiden. Meestal door een combinatie van de vezelrijke voeding met de mindere beweging op stal. Je moet zelf een beetje inschatten hoe groot dat "risico" is afhankelijk van hoeveelheid en staluren.

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 22:11

Hij krijgt nu vaak iets minder hooi dan stro s’nachts, maar inprincipe doet hij het verder goed op stro en krijgt hij overdag genoeg hooi. Maar vind het risico soms wel wat eng.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:47

Mijn paard eet ook graag stro, soms veel als het erg lekker stro is.
Ik heb wel eens aan de DA gevraagd of dat geen kwaad kan en die zei zolang ze geen absurde hoeveelheden eten dat het helemaal geen kwaad kan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:49

Sky_miss123 schreef:
Hij krijgt nu vaak iets minder hooi dan stro s’nachts, maar inprincipe doet hij het verder goed op stro en krijgt hij overdag genoeg hooi. Maar vind het risico soms wel wat eng.

Paarden hebben is voortdurend risico's inschatten. :') Geef je meer voer, hoefbevangenheid. Ga je minderen in alles, maagzweren. Als je paard het nu gewoon goed doet, zou ik niets veranderen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:05

Kun je eens wegen hoeveel hooi hij krijgt in kilo’s en heb je er een analyse van? Dan is er meer over te zeggen.
Mijn Haflinger is gevoelig voor suiker en al eens hoefbevangen geweest maar met het juiste hooi kan ik dat wel onbeperkt voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:12

Ik geef ook stro bij, dat werkt al jaren prima. Mijn dierenarts vertelde dat 1/3 van je rantsoen stro mag zijn zonder problemen te krijgen. Het is wel goed om voor de nacht ook nog wat hooi te geven en te mengen met het stro. Dat vertraagt de eetsnelheid ook. Geef je je ruwvoer los of in netten? In netten vertraagt nog meer, zeker als het gemengd is.
Dan kun je prima gerstestro bij geven om buikvulling te houden.

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 18:43

Ik heb nu overdag ook hooi dat heel laag in waardes is. (Is geanalyseerd) En savonds mixen is idd een goed idee! Hij heeft S’nachts een hooinet.