Welke deken/ wanneer nekstuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Welke deken/ wanneer nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 09:43

Rond deze tijd van het jaar - maximaal 12 graden, minimaal 7 graden - wat doen jullie qua dekens en wanneer hangen jullie er een nekstuk aan?

Wij staan op 24/7, engelse volbloed die het snel koud heeft/snel afvalt, heb hem nu de Bucas Smartex Rain op gelegd. Als de temperaturen dalen over n week, leg ik er de Smartex Medium op.

Maarja, wel/geen nek stuk is het dilemma.

Wanneer leggen jullie er een nekstuk op?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:48

Miss_Mii21 schreef:
Rond deze tijd van het jaar - maximaal 12 graden, minimaal 7 graden - wat doen jullie qua dekens en wanneer hangen jullie er een nekstuk aan?

Wij staan op 24/7, engelse volbloed die het snel koud heeft/snel afvalt, heb hem nu de Bucas Smartex Rain op gelegd. Als de temperaturen dalen over n week, leg ik er de Smartex Medium op.

Ik doe een hals er op als het de hele tijd regent en daar dan ook nog eens bij waait. Nu het droog is staat hij al weer een paar dagen zonder hals, maar zeker met de storm en de dagen er om heen staat hij lekker met de hals.
Hij staat nu onder de smartex rain met liner maar ik wil de liner er vanavond onder uit halen. Die kan er dan weer onder als het weer kouder wordt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:48

Ligt ook wel aan je paard. Is je paard geschoren? Dan zou ik het eerder doen. In mijn geval is het paard ongeschoren en gebruik ik alleen een halsstuk als het aan 1 stuk door blijft gieten voor meerdere uren. Dan gebruik ik hem vooral om het inregenen tegen te gaan (te beperken). Mijn paard vind een hals echt niet prettig, dus ik gebruik hem zeer weinig (staat ook 24/7 buiten)

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:51

Miss_Mii21 schreef:

Ik doe die van mij (geschoren) alleen een hals op bij koude wind en/of regen. Als het boven de 15 graden is mag hij zonder deken, bij 10 graden en een lekker zonnetje overdag ook. Tussen 5 en 15 graden heeft hij 50gr of 150gr en als het kouder is 250gr-350gr. Hij staat wel 's nachts binnen, ik ga maar 1x per dag naar stal normaal gesproken. Dus ik kijk altijd een beetje wat de voorspelling voor de volgende dag wordt en dan kijk ik welke liner hij krijgt en of de hals erbij op gaat. Mijn hals is geloof ik 0gr of 50gr. Bij regen echt altijd de hals, mijn deken regent anders in..

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:54

Zo paard afhankelijk... Ik heb een ongeschoren koukleum kwpn die nu onder 150 gr staat en met veel regen of guur weer de halsdeken op krijgt. Als het onder de 7 graden komt en blijft gaat er een dikkere liner onder

De pony krijgt alleen een regendeken om...

DubbelFun

Re: Welke deken/ wanneer nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:43

Hier een Canadees die nog steeds denkt dat ze moet overleven met -10, dus qua haar is een normale regendeken voldoende. De hals gaat er op als het hard regent. Want ze gaat weliswaar in de schuiltent staan, maar wel met de kop er uit |o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 08:24

Mijne zijn ongeschoren, en ik gebruik zelden halsstukken eigenlijk.

Mijn trekpaarden staan bloot en van de ene scheer ik zelfs de hals uit als ze in het werk blijft.

Momenteel is het nog altijd boven de 10 graden, dus hebben ze een regendeken op, op droge dagen gaat die overdag uit.

Als het onder de 10 gaat komt er een 50 grams op, de dikkere (150-200) krijgen ze op als het onder de 5 graden gaat met guur weer. Als het gewoon koud en droog is is de 50 ruim zat.
Ik voel dan gewoon hoe ze onder het deken aanvoelen, is dat warm, dan is dat oke, is het niet warm gooi ik er een dikker deken op.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 08:28

Mijn paard staat op een uitloop en vind het heerlijk om buiten te staan. Het is echter ook een paard dat het snel te nat vindt. De afgelopen weken heeft er dus wel een halsstuk op gezeten, maar nu het weer droog is gaat die lekker af.

Het is een 25 jarige, ongeschoren ruin. Draagt nu nog een 100grams bucas smartex. Het halsstuk dat ik dan incidenteel gebruik is een bucas regenhals.

Ik zou als ik jou was gewoon kijken naar de voorspellingen: hier en daar een bui kan prima zonder. Hele dag regen? Halsje er op.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:48

Ik heb ook de Smartex dekens. De hals gaat erop als het hele dagen regent of het écht heel guur is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:33

Die van mij ongeschoren staat nu onder 100 gram, maar die draagt altijd een hals. Op het moment dat de regendeken op komt heeft ze nog teveel last van zomereczeem om zonder te staan. Dus gaat de hals er meteen op.

[VMR] [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5. hier kan je ook altijd even vragen om advies of kijken wat de rest doet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:36

Hier alleen een halsstuk op als ze geschoren zijn. Of het moet vies weer zijn en ik heb iets belangrijks. Maar sinds m’n pony niet meer geschoren werd voor wedstrijden ligt het halsstuk al te verstoffen in de kast. (Vliegendeken heb ik overigens altijd een halsstuk)

Deken leg ik alleen op als het paard het koud heeft, dus trillen, koude neus en oren. Ik ben dagelijks aan het monitoren. Zowel ‘s ochtends middags als ‘s avonds. Altijd als ik voer voel ik even

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:45

Bij mijn 24/7 buiten Haflinger heb ik dekens met halve hals wanneer hij niet geschoren is, maar het wel flink regent, dan blijft de borst verder lekker droog.
Nu ik hem weer geschoren heb, gaan de hele hals erop bij aanhouden regen en evt s nachts, zoals afgelopen nacht was het hier 4 graden.
Komende nacht blijft het 11 graden, dus nu heeftie geen hele hals op, maar de deken met halve hals.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:50

Die van mij staat bloot, het is nog veels te warm en hij is niet geschoren. Pas als t overdag onder de 10 graden gaat of veel wind/regen krijgt ie een 0grams regendeken op met halve hals. Hij staat in een buitenstal met uitloop