Noodoproep: ik zoek een oplossing om mijn paard bij me te houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2602

Noodoproep: ik zoek een oplossing om mijn paard bij me te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 17:36

Ik plaats dit bericht met heel veel verdriet, omdat ik in een situatie zit die ik nooit had voorzien.
Ik doe dit anoniem, omdat ik eerlijk wil kunnen zijn zonder bang te hoeven zijn voor harde reacties.
Op dit moment zit ik in een extreem moeilijke fase van mijn leven, en ik weet het even niet meer.

Mijn paarden zijn mijn alles.
Wat er ook gebeurt; hun welzijn gaat voor alles.
Ik heb ze aangeschaft met het vaste vertrouwen dat ik ze altijd een goed leven zou kunnen bieden.
Maar door onverwachte omstandigheden is het financieel nu tijdelijk heel zwaar geworden, en sta ik voor een keuze die mijn hart breekt: één van mijn paarden moet mogelijk weg.

Mijn paarden staan nu om de hoek en krijgen daar de aandacht die ze verdienen.
Er is helaas niets betaalbaars in de omgeving, en als ze verder weg staan, kan ik ze niet de aandacht geven die ze verdienen.
Toch weet ik dat het op dit moment niet realistisch is om alles te blijven doen zoals het nu is.
Daarom zoek ik naar een tijdelijkeoplossing.

Verkopen voelt voor mij niet als een optie.
Als ik wist dat mijn toekomst er structureel zo uit zou blijven zien, had ik een andere keuze gemaakt.
Maar ik weet dat het beter wordt; deze situatie is niet blijvend.
Ik woon nu in een stad die niet mijn eindbestemming hoeft te zijn.
Voor mijn paarden zou ik zonder twijfel verhuizen, maar dat kan ik op dit moment nog niet in gang zetten.

Eén paard wil en kan ik houden op de stal bij mij om de hoek, zodat hij de aandacht krijgt die hij verdient.
Voor de ander moet ik tijdelijk iets bedenken, en daarom vraag ik jullie hulp.
Misschien heeft iemand dit zelf meegemaakt, of kent iemand een constructie waar ik nog niet aan heb gedacht.

Een paar ideeën die ik zelf al heb overwogen:

-Een tijdelijke leaseconstructie, waarbij iemand mijn paard verzorgt en rijdt (eventueel op eigen stal of pensionstal).
Diegene betaalt dan de stalling; ik blijf verantwoordelijk voor de dierenartskosten.

-Een trainingsperiode bij iemand die op zoek is naar een fijn, ervaren paard om verder mee te werken.

-Of misschien een andere vorm van samenwerking of verzorging die ik nu nog niet zie.

Mijn paard is een betrouwbaar, ervaren dressuurpaard met wedstrijdervaring en alle “knopjes” erop.
Hij is heel geschikt voor iemand die zich wil ontwikkelen in de sport, maar niet vast wil zitten aan langdurige verplichtingen of hoge aanschafkosten.

Ik weet dat niet iedereen dit soort situaties begrijpt, daarom vraag ik vriendelijk om milde reacties.
Ik doe dit niet lichtzinnig, dit is voor mij een poging om trouw te blijven aan mijn paarden, die mij door alles heen hebben gedragen.

Elke tip, ervaring of meedenkende reactie is van harte welkom.
Dank jullie wel dat jullie de tijd nemen om dit te lezen en met mij mee te denken.

Katja

Re: Noodoproep: ik zoek een oplossing om mijn paard bij me te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:53

Alle knopjes erop is welke niveau? En is het paard makkelijk na te rijden voor een minder ervaren ruiter?
Voor goed afgerichte paarden die minimaal lichte tour lopen is heel makkelijk een oplossing te vinden.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:55

Allereerst sterkte met je situatie. We hebben helaas niet altijd alles in de hand.
Misschien kun je bij de plaatselijke rijvereniging eens polsen of iemand tijdelijk gebaat zou zijn bij een leerpaard? Of voor overstap pony naar paard?
Bedenk wel hoe lang tijdelijk is, het kan natuurlijk dat iemand pas interesse heeft als ze ook minimaal een jaar een team met jouw paard mogen vormen én dat ze door mogen gaan tot ze zelf willen stoppen.
Of misschien bij een manege zodat je lasten lager zijn? Of toch verkoop, of lease om niets overwegen, maar dan gun je als een ware jouw paard het geluk bij een ander.
Of betaalde bijrijder zoeken?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:58

Hoe lang is de periode die je moet overbruggen?
Op dit moment heb ik geen creatievere oplossingen dan je zelf al aandraagt.

Sterkte, niemand van ons heeft garantie op onze toekomst. Je zoekt de beste oplossing voor je paarden, en meer kan niet van je worden verwacht. :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:00

Sterkte met de situatie. :knuffel:

Wat is de aandacht die je perse dagelijks wilt geven?
Als ze op een goed vol pension plekje staan met voldoende ruimte en ook maatjes dan hebben paarden ons mens niet elke dag nodig.

Misschien maakt dat uit in een plekje zoeken? En dan eventueel voor beide?

Betreft verleasen zou ik ook eerst eens kijken of het gaat lukken in je eigen kennissenkring.
En als het kan het dier in de buurt blijft zodat je af en toe kunt controleren hoe het gaat.

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:04

x
Laatst bijgewerkt door Elisa2602 op 02-11-25 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2602

Heb opnieuw geplaatst maar dan als quote
Laatst bijgewerkt door Elisa2602 op 02-11-25 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2602

Katja schreef:
Alle knopjes erop is welke niveau? En is het paard makkelijk na te rijden voor een minder ervaren ruiter?
Voor goed afgerichte paarden die minimaal lichte tour lopen is heel makkelijk een oplossing te vinden.

Het gaat om een heel fijn, ervaren paard dat in de basis heel goed is opgeleid. Hij is netjes aan de hulpen.
Hij is eerder iets aan de rustige kant dan te heet, en geeft een betrouwbaar gevoel.
Je kunt echt op hem bouwen, hij is nuchter, meewerkend en wil graag voor je werken als hij vertrouwen voelt in zijn ruiter. Hij is dus heel erg geschikt voor de bange ruiter of minder ervaren ruiter.

Wel is het een paard met een eigen karakter: hij kan af en toe zijn mening geven met een klein bokje, met bijvoorbeeld aanspringen in galop, of als hij vindt dat je iets niet goed doet, maar ik was een hele bange ruiter en ben nooit bang geweest op hem, hij heeft mij het vertrouwen in paardrijden terug gegeven en hij heeft mij heel veel geleerd als ruiter die jaren niet gereden had. Hij zal er nooit vandoor gaan en is daarin echt bomproof.

In het bos en op vreemd terrein is hij alert, maar braaf. In het bos wil hij wel graag voorop. Ik rijd hem het liefst alleen in het bos.

Hij loopt Z dressuur en mag hier ook in starten.

Hij staat wat bovenaan in de rang maar is heel eerlijk. Hij heeft op zijn huidige plek alle "jonge" paarden opgevoed. Hij kan eigenlijk met alle paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:06

Is het een optie om ze 1-2 jaar ergens op een pensioenstal in Frankrijk neer te zetten? Dan blijven ze van jouw, kosten zijn fors lager en jij hebt even ademruimte zowel qua tijd als financien om een andere, permanentere oplossing te zoeken (en afhankelijk van je baan kan dat ook een boerderijtje daar zijn zelfs).

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:16

tamary schreef:
Is het een optie om ze 1-2 jaar ergens op een pensioenstal in Frankrijk neer te zetten? Dan blijven ze van jouw, kosten zijn fors lager en jij hebt even ademruimte zowel qua tijd als financien om een andere, permanentere oplossing te zoeken (en afhankelijk van je baan kan dat ook een boerderijtje daar zijn zelfs).

Dat zou een optie zijn. Heel erg bedankt voor het meedenken.

Het lastige is dat mijn paarden voor mij juist mijn houvast zijn op dit moment. Dat klinkt misschien wat zwaar, maar ze zijn echt het enige wat me op de been houdt.

Daarom probeer ik nog te zoeken naar een oplossing waarbij ik ze (of 1) nog dagelijks nog kan blijven zien en verzorgen. Ik heb ook wel geaccepteerd dat twee paarden op deze manier niet houdbaar blijven, dus ik probeer nu echt te kijken wat er nog wel kan: misschien één paard hier houden en voor mijn andere paard tijdelijk iets bedenken.

Verplaatsen verder weg (zelfs binnen Nederland)

Ook allebei verplaatsen is een optie en ik heb ook 2 paarden omdat ik veel vrijheid heb. Echter nu draai ik heel veel uren om overeind te blijven. Omdat ze om de hoek staan, ben ik er gewoon nog dagelijks. Als ze ergens anders in Nederland staan, ben ik heel bang dat ze echt tekort komen omdat ik er te weinig naar toe kan. Ik woon midden in de randstad, dus ik zal dan sowieso een lange afstand af moeten leggen wat mij ook weer op kosten jaagt.

Ik ben ook heel erg aan het zoeken waar ik in de toekomst zou kunnen wonen met paarden. Door de crisis waar ik nu inzit, kan ik geen verhuizing in gang zetten, maar dit is wel iets wat gaat gebeuren. Mijn paarden zijn voor mij belangrijker dan mijn woonplaats.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:21

Allereerst; heel veel sterkte. Wat verdrietig.

Ik lees dat je in de randstad woont; daar woon ik zelf ook en het is voor velen hier niet haalbaar om een paard aan te schaffen en/of voor langere tijd aan te houden. Is het een idee om iemand te zoeken die jouw paard(en) kan leasen voor een tijdelijke periode, maar wel binnen de randstad? Dan kun je eventueel nog met de auto of het OV heen om te kijken; lijkt me dat je in goed overleg wel zoiets kunt afspreken. Hoop oprecht dat je een passende oplossing vindt.

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:21

marfries schreef:
Allereerst sterkte met je situatie. We hebben helaas niet altijd alles in de hand.
Misschien kun je bij de plaatselijke rijvereniging eens polsen of iemand tijdelijk gebaat zou zijn bij een leerpaard? Of voor overstap pony naar paard?
Bedenk wel hoe lang tijdelijk is, het kan natuurlijk dat iemand pas interesse heeft als ze ook minimaal een jaar een team met jouw paard mogen vormen én dat ze door mogen gaan tot ze zelf willen stoppen.
Of misschien bij een manege zodat je lasten lager zijn? Of toch verkoop, of lease om niets overwegen, maar dan gun je als een ware jouw paard het geluk bij een ander.
Of betaalde bijrijder zoeken?

Heel erg bedankt voor jouw reactie en meedenken.

Een bijrijder (betaald) of lease via de rijvereniging zou inderdaad in theorie de allebeste oplossing zijn, maar op mijn huidige locatie is dat helaas ontzettend lastig. Het is een hele dure manege, al om alleen lid te zijn, laat staan wat de stalling kost. Daardoor zijn er maar weinig mensen die nog extra kunnen of willen betalen voor een lease paard.

Een andere stal in de omgeving zou natuurlijk de eerste logische stap zijn geweest, maar in de Randstad is dat echt een drama. De goedkopere stallen hebben lange wachtlijsten, en alles wat wél direct plek heeft, kost gewoon een vermogen. Dus ik ben op dit moment een beetje overgeleverd aan wat er beschikbaar is.

Ik heb inmiddels ook wel geaccepteerd dat ik hier op de lange termijn niet kan blijven wonen als ik mijn paarden wil houden, en dat is oké, want mijn paarden gaan voor alles. Daarom probeer ik nu gewoon te kijken naar een tijdelijke constructie die haalbaar is. Ik denk dus dat het meest ideale op dit moment zou zijn als iemand mijn paard volledig onder zijn of haar hoede kan nemen (verzorging, training, rijden), terwijl ik eigenaar blijf.

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:22

Juut schreef:
Hoe lang is de periode die je moet overbruggen?
Op dit moment heb ik geen creatievere oplossingen dan je zelf al aandraagt.

Sterkte, niemand van ons heeft garantie op onze toekomst. Je zoekt de beste oplossing voor je paarden, en meer kan niet van je worden verwacht. :(:)

Heel erg bedankt voor jouw reactie.
Ik denk 1 jaar of als iemand een langere periode wilt leasen kan ik dat ook aanbieden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:25

De constructie die je het liefste wil lijkt me best lastig, maar wellicht ziet iemand er iets in. Persoonlijk zou ik kiezen voor een verblijf verder weg maar goedkoper totdat je alles weer op orde hebt, dan hou je zelf de regie. Als je je paard uit handen geeft en de houder betaalt alle kosten, dan heeft diegene er ook van alles over te zeggen, dat lijkt me best lastig.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:32

prompter schreef:
De constructie die je het liefste wil lijkt me best lastig, maar wellicht ziet iemand er iets in. Persoonlijk zou ik kiezen voor een verblijf verder weg maar goedkoper totdat je alles weer op orde hebt, dan hou je zelf de regie. Als je je paard uit handen geeft en de houder betaalt alle kosten, dan heeft diegene er ook van alles over te zeggen, dat lijkt me best lastig.

Zou dit contractueel niet zijn op te lossen? Ik heb er geen (recente) ervaring mee, maar weet wel dat hier in de regio veel leasepaarden worden aangeboden waar bijvoorbeeld ook mee gestart kan worden. Dat gaat om enorme bedragen, vaak nog hoger dan de 'normale' stallingskosten incl alles (tot 1100 euro per maand).

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:33

Misschien kan bokker GabberGill iets voor je betekenen. Zij heeft volgens mij vaker van dit soort constructies waarbij zij de paarden rijdt en onderhoudt en de eigenaar gewoon eigenaar blijft. Wellicht kun je haar een pB sturen.

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:33

prompter schreef:

Dankje voor jouw reactie!!

Ja, dat is inderdaad iets waar ik me dan ook bij neer zou moeten leggen.
Als iemand hem zou leasen, heeft diegene in principe volledige verantwoordelijkheid, en dat hoort er dan ook bij. Ik ben zelf vrij makkelijk persoon, ik zal me daar bij neer moeten leggen en dat kan ik denk ook. Al ben ik soms te zacht en lief en te goed van vertrouwen, dus wil ik daar ook graag advies over inwinnen. Om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt. Het is bijvoorbeeld logisch dat dierenartskosten voor mij blijven, maar als iemand mijn paard puur gebruikt voor de sport en veel traint dan is het ook weer een lastiger verhaal.

Verplaatsen naar een goedkopere stal verder weg heb ik ook lang over na gedacht. mijn stal is nu op loopsafstand. En ik ga vastlopen op reiskosten als mijn paard ergens anders staat en ik de verzorging draag. Het voelt dan alsof teveel voor mezelf kies en niet meer voor mijn paard. omdat ik dan weet dat ik maar 1/2 twee keer per week langs kan komen en dat verdient hij niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:37

Wat een lastige situatie.

Is een pensioenplek in NL een optie voor je? Er zijn meerdere stallen die dit aanbieden, je kunt ze bezoeken en ze worden verzorgd.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:42

Ik las laatst weer dat iemand opzoek was naar een paard voor een (orun)opleiding. Daar klinkt het paard heel geschikt voor. Misschien is zoiets wel wat?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:46

Ook in de Randstad zijn wel goedkopere opties, zoals rusthuizen en pensioenstallen. Dan staat je paard vaak in een kudde en krijgt het genoeg aandacht van de andere paarden. Alleen willen rusthuizen niet altijd in de winter inscharen. Maar zoiets zou een optie zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:47

Ik zag laatst een oproepje van iemand die een Z2 paard zocht in een soort lease constructie om samen door te groeien naar Subtop niveau. Zij had al meerdere paarden opgeleid naar dat niveau. Zal even kijken of ik dat nog kan vinden voor je.

En op Sporthorses staan soms ook dit soort constructies/ paarden gevraagd.

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:51

marleen_88 schreef:
Wat een lastige situatie.

Is een pensioenplek in NL een optie voor je? Er zijn meerdere stallen die dit aanbieden, je kunt ze bezoeken en ze worden verzorgd.

Dankje voor je jouw reactie!

Dit zou een optie zijn, alleen mijn paard werkt heel graag. Het feit dat ik moet kiezen tussen mijn 2 paarden voelt al zo enorm verdrietig en de reden dat ik er voor kies om met dit paard te kijken voor andere mogelijkheden is omdat hij op niveau kan rijden. Hij vindt het ontzettend leuk om dressuurmatig aan de slag te gaan dus dit gun ik hem nog steeds zo.

Mijn andere paard is een arabiertje en niet voor iedereen weggelegd, maar wil ook heel graag werken, minder dressuurmatig, maar vooral gewoon lekker km's maken, dat zou ik zelf nog kunnen doen, zo lang hij om de hoek staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:52

Elisa2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 18:57

Elisa2 schreef:
Ik zag laatst een oproepje van iemand die een Z2 paard zocht in een soort lease constructie om samen door te groeien naar Subtop niveau. Zij had al meerdere paarden opgeleid naar dat niveau. Zal even kijken of ik dat nog kan vinden voor je.

En op Sporthorses staan soms ook dit soort constructies/ paarden gevraagd.

Ah, dat klinkt echt heel mooi! Mijn paard is wat kleiner, 1.62, en een kruising.
Voor sommige ruiters juist fijn, omdat hij daardoor heel compact is en een veilig gevoel geeft.

Hij is geen KWPN’er, dus ik weet niet of hij qua uitstraling of beweging in het Subtopplaatje past. die paarden zijn natuurlijk vaak wat groter en expressiever gefokt. Mijn paard viel tot nu toe wel goed in smaak bij de jury.

Maar ik weet niet of hij het qua bloedlijn ‘opneemt’ tegen de echte KWPN-dressuurreuzen. Zijn vader rijdt wel op niveau.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:59

Maar even een andere gedachte: kun je geen lessen aanbieden op je paard?
Denk dat heel wat mensen maar wat graag op een paard zouden willen rijden van dit niveau om meer te leren.
Dan verdiend hij zijn eigen stalling en jij kan hem nog blijven zien.