zou je overwegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

zou je overwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 17:52

Om van stal te veranderen als daar een vriendin van je staat met haar paard?

situatie: ik ben afgelopen voorjaar verhuisd van stal omdat op de vorige plek niet beviel qua huisvesting. Op dat moment was er op de stal bij mijn vriendin geen plek.
Op huidige plek staat mijn paard goed maar moet ik hem echt wel 6 x per week trainen wil ik hem op gewicht houden want het is hier onbeperkt hooi en gras en hij komt snel aan.
Nu komt er ws toch een plekje vrij op de stal van mijn vriendin.( er staat een ander paard te koop)
We hebben afgelopen zomer samen twee prachtige buiten ritten gemaakt en onze paarden zijn heel leuk met elkaar en hebben voor mijn verhuizing regelmatig buitenritten gemaakt en t is altijd knufffelen als ze elkaar zien.
Echter twijfel ik nu of ik mijn paard maar weer moet verhuizen.. het is best intensief voor ze alleen kent hij dus wel het paard van mijn vriendin en de kudde is klein. De andere paarden kent hij ook,als in.. ze hebben voorheen naast elkaar gestaan dus vaak genoeg geneusd over het draad ( onze stallen zaten naast elkaar)
Op de nieuwe plek wordt beperkt hooi gegeven en gras wat voor mijn paard beter zou zijn echter zijn de faciliteiten als in rijbak etc veel primitiever/ niet aanwezig.

ik twijfel enorm. de huidige plek heeft mooie faciliteiten. grote goed te berijden rijbak, droge voeten in de winter. kraanwater, leuke rustige kudde etc de plek waar ik heen kan is ook goed alleen primitiever en in de winter wat meer modder al doet de eigenaresse er veel aan om dat te beperken.

ik denk dat ik meer naar buiten zal gaan daar op de nieuwe plek en ik vind het leuk om meer met mijn vriendin af te kunnen spreken om samen wat te gaan doen echter moet ik aan mijn paard denken en hem dus wel belasten met weer een verhuizing terwijl hij hier erg lekker staat.

juval

Re: zou je overwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:59

zou je vriendin ook voor jou verhuizen?

Ik zou toch de faciliteiten die je nu hebt niet zo gauw opgeven hoor, zeker niet nu we de winter ingaan. modder gaat snel vervelen.

succes met je keuze.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:14

Ik zou niet snel bewust voor modder kiezen, tenzij op de andere stal het paardenwelzijn in het algemeen opmerkelijk beter is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:21

Ik zou absoluut niet kiezen voor primitiever.
Want welke risico’s geeft het je paard als hij in de winter ineens 2-3 weken niet kan werken omdat de mogelijkheden niet er zijn? Dan kan het voer nog zo beperkt zijn, dan zal hij alsnog aanzetten.

En modder is ook echt niet top.

Als je nu geen klachten hebt en ondanks het snel dik worden dat je enige issue is adviseer ik te blijven

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:32

Verhuizen is voor veel paarden best ingrijpend. Dus ik zou alleen (opnieuw) verhuizen als mijn paard er op meerdere punten op vooruit gaat en ik er niet op achteruit ga. Een goed berijdbare bak en droge voeten in de winter zou ik niet snel opgeven, eerlijk gezegd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:33

Ik zou alleen maar verhuizen als het echt een verbetering zou zijn voor mijn paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:36

Lieser schreef:
Verhuizen is voor veel paarden best ingrijpend. Dus ik zou alleen (opnieuw) verhuizen als mijn paard er op meerdere punten op vooruit gaat en ik er niet op achteruit ga. Een goed berijdbare bak en droge voeten in de winter zou ik niet snel opgeven, eerlijk gezegd.

Sluit ik me bij aan.

En voor het dagelijks moeten gaan kun je misschien een bijrijder vinden?

Maar zou nooit mijn paard met modder voeten gaan zetten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:44

Zou je ook gaan verhuizen als je vriendin daar niet had gestaan? En wat als je vriendin opeens besluit te verhuizen?

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:41

Bij twijfel niet oversteken, zou ik zeggen. Je twijfelt niet voor niets.

Ik sta op een heel basic stal, maar wel met een goede bak, goed omheinde en bijgehouden weilanden en stromend water. Dat zijn voor mij toch wel de minimale eisen waaraan ik wil dat een stal voldoet. De bak ga je immers vaker gebruiken dan dat je op buitenrit gaat.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 20:18

Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden

Mijn vriendin zou niet naar mij komen omdat haar stal dicht bij haar huis is en zij er met tevredenheid staan. als ik eerlijk ben zou ik niet erheen verhuizen als mijn vriendin er niet zou staan. Deze vraag is eigenlijk wel een eye opener voor me. Bedankt!!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:41

Ik zou een verhuis enkel overwegen als dat een meerwaarde voor mijn paard zou zijn.

Moet je zelf even invullen wat dat voor jouw paard betekent; elk paard is anders. Maar kijk dan vooral naar het voerbeleid, opties tot buitenstaan, hoe die "buiten" er uit ziet (hou rekening met de winter), hoe de kudde in elkaar zit.

Faciliteiten voor mijzelf waren voor mij persoonlijk altijd van minder belang - maar ik ben stromend water, elektriciteit, een wc en voldoende ruimte voor mijn spullen wel gaan appreciëren haha.

Voor mij/mijn paard was een piste absoluut niet van tel - als ik lees dat jouw paard 6x per week gereden/gewerkt moet worden om in vorm te blijven, zou ik een (goed berijdbare) piste wel stevig laten meetellen in je afweging.

Zelfs als jij zou verhuizen en je vriendin blijft daar trouw staan - haar paard kan altijd iets voorkrijgen.
Je hoopt natuurlijk dat beide paarden dik 30 worden, maar dat weet je nooit.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:51

Nee, absoluut niet. Geen tot weinig faciliteiten is voor mij een no go. Ook al heb ik ál mijn vrienden daar staan. :') Denk aan je paard en denk aan de winter. Dit is geen goed idee :brr:

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 22:05

De andere plek is prima hoor maar ipv kraanwater drinken ze slootwater. dat had hij hiervoor ook.
Geen elektra maar ik kom vnl overdag en er is een agregaat.
Er is een rijbak maar die is 2 x zo klein en wordt ook als paddock gebruikt en ik kan een rijbak op 100 meter afstand huren.
Er is een grote schuilstal en hier drie.
De track is daar 2 x zo klein en in de winter deels afgesloten,hier is die de hele winter goed begaanbaar. Op beide locaties is het 24/7 buiten.
Op de andere stal is zomers alleen gras in de nacht en hier 24/7 na opbouw, dus een graasmasker is dan echt noodzakelijk.
Nu is er hier onbeperkt hooi ( met slowfeeder net) maar zie ik hem gelukkig ook vaak niet eten..
Ik ben zelf liever een buitenrijder en de andere locatie is mooier maar goed hier op deze plek is het ook prima alleen iets minder variatie.
Ik vind het vooral leuk dat ik dichter bij huis ben en bij mijn vriendin en haar paard maar idd wat je zegt, mocht die wegvallen dan sta ik liever op deze plek.. dus ik denk dat ik mijn keuze wel gemaakt heb

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:11

Lijkt mij een verstandige keuze. :j