Geschoren paard, welke deken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romero14

Geschoren paard, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 22:43

Hey!
Ik had tijdje terug al gevraagd over een goed scheerapparaat, maar kreeg al snel de tip om voor de eerste keer iemand te laten komen en dat ga ik ook doen!

Nu heb ik wel de vraag; welke dekens zijn handig voor welke temperaturen?
Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal (alleen weet ik niet, als ik eerlijk mag zijn, of hij die wel gebruikt.. := ).
Ik weet dat hij bij zijn vorige eigenaar, zo’n 3 jaar terug ook is geschoren en heb daarvan ook zijn 300gr deken overgenomen.

En welke hals is handig? (kwa hoeveel gr)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast heel erg bedankt! :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:25

Mijn Haflinger staat 24/7 buiten met schuilstal, nu volledig geschoren en een smartex light op. Alleen als het strak heel koud zou worden heb ik een liner van 150 liggen mocht dat nodig zijn. Maar tot nu toe heeft ze die misschien in totaal een week op gehad afgelopen jaren.

pol013

Re: Geschoren paard, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:32

Ik heb hetzelfde: geschoren en 24/7 buiten.
Ik hoef eigenlijk nooit meer op te leggen dan 300 gram. en dat is alleen op de allerkoudste (en guurste) dagen van het jaar.
Verder heb ik een heel arsenaal aan dekens en kijk ik per dag (vaak zelfs nacht en overdag) wat het beste past. Met dekens waar fatsoenlijk een onderdeken aan vast kan is dat eigenlijk heel simpel.
Als je maar 1 hals aan wil schaffen zou ik een 0 gram hals doen. Maar ik vind 0 en 200 gram het fijnste om mee te varieren.

Ik heb zo veel dekens (of deken varianten) omdat ik het mijn verantwoordelijkheid vind om mijn paard te helpen met het weer. Ik neem hem zijn vacht af en daardoor kunnen ze niet meer zelf anticiperen. Dus moet ik dat doen voor ze.

Romero14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 08:45

pol013 schreef:
Ik heb hetzelfde: geschoren en 24/7 buiten.
Ik hoef eigenlijk nooit meer op te leggen dan 300 gram. en dat is alleen op de allerkoudste (en guurste) dagen van het jaar.
Verder heb ik een heel arsenaal aan dekens en kijk ik per dag (vaak zelfs nacht en overdag) wat het beste past. Met dekens waar fatsoenlijk een onderdeken aan vast kan is dat eigenlijk heel simpel.
Als je maar 1 hals aan wil schaffen zou ik een 0 gram hals doen. Maar ik vind 0 en 200 gram het fijnste om mee te varieren.

Ik heb zo veel dekens (of deken varianten) omdat ik het mijn verantwoordelijkheid vind om mijn paard te helpen met het weer. Ik neem hem zijn vacht af en daardoor kunnen ze niet meer zelf anticiperen. Dus moet ik dat doen voor ze.

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik heb nu al een regendeken (0gr) en een 300gr deken liggen, de 100gr deken die we hadden is kapot gegaan.. ;( verder heb ik ook een hals en die is als het goed is 100gr.

Zou ik dan nu nog een 100gr, 200gr en/of 0gr/200gr nek halen? Of natuurlijk allemaal :D

Of zijn onderdekens handiger? Zo ja welke?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:24

Bij een goed systeem zoals horsewear (amigo, rhino, rambo) en lemieux (en vast ook andere merken) zijn onderdekens super handig. Die blijven super goed liggen door de bevestiging aan de bovendeken en maken daarnaast het wassen (van de onderdeken) tijdens het seizoen heel makkelijk.
Losse onderdekens ben ik niet enthousiast over en zou ik er echt niet op wagen. Zeker niet als je paard altijd buiten loopt.

Als je voor minimaal aantal dekens wil gaan zou ik doen (alles van een zelfde merk):
- 0 gram deken met 0 gram hals
- 200 gram deken
- onderdeken van 100 gram

Dan kun je alles maken van 0-100-200 en 300 gram en heb je een hals om de wind en regen weg te houden op gure dagen.

In de praktijk ben ik dan nog fan van wug/ halve hals dekens vanwege de pasvorm. Maar die hebben dat weer minder bevestigings mogelijkheden voor een onderdeken dus daar kun je minder fijn mee variëren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:08

Met dit weer had ik een 150 of 200 grams op liggen als hij net geschoren was. Wanneer het rond het vriespunt ging kwam de 300 erop. Maar dat was niet zo veel. Ik heb de Bucas Smartex Medium gekocht. Hele fijne deken. Ik heb ook de gewone Smartex zonder vulling, met voering. Die ging meestal in de lente op als het haar weer gegroeid was en het warmer werd. Voordeel is dat daar inderdaad ook liners onder kunnen. Maar met 24/7 buiten werkte ik liever met verschillende dekens. 0 (wel gevoerd), 150/200 en 300 grams.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:32

Paard afhankelijk
Maar ik werk het liefste met licht gevoerde regen deken ( 50 grams ) en liner en als t kouder wordt een medium gevoerde deken (200 gram ); en evt liner

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:31

Mijn paard is geschoren en staat nu onder een 150 grams, meer inpakken doe ik alleen als het onder het vriespunt komt, het is een fjord en anders staat hij te zweten: hij heeft het eerder te heet dan te koud!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:01

Doen jullie bij pas geschoren paarden een hals op ?

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:40

Die van mij heeft een hals op van 50 gram en verder de buitendeken en liner die samen 150 gram zijn. Ik denk ongeveer drie weken geleden geschoren, wel een warmbloed dus sowieso niet veel haar. :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:45

Hier staat er 1 geschoren en 1 ongeschoren. Beide met dezelfde 0 (of 50?) gram deken 24/7 buiten met schuilstal. Ik voel 2x per dag of ze warm of koud zijn en pas daar m’n deken behoefte op aan. EerGister stonden ze 1 nacht met een 100 gr liner eronder. Die heb ik gister middag eronder uit gehaald en mochten ze even in de blote billen buiten staan.
Beide staan ook op gevoel met hals. Ze hebben ieder 2 dekens. Een 0/50 gr en een 250 gram. En dan een 100 en 200 gr liner waardoor ze eigenlijk 8 dekens hebben :')

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:22

Dat is toch echt volledig paard afhankelijk. Mijn paard wordt niet geschoren maar staat nu onder een 50 gr regendeken met 100gr liner eronder.
En een 0gram hals.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:00

Ik heb nu net ook weer de 100 gr liner eronder gedaan. Paard voelde koud aan onder de deken. Geen pijl op te trekken ook met deze temperaturen

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:21

Kijk vooral goed naar je paard!
Ik heb mijn paard een aantal jaar helemaal geschoren, stond buiten van 7u 's ochtends tot 7 uur 's avonds in de winter. Heb haar wel eens trillend uit het land gehaald, zelfs als ze 700 gr op had.
Nu wordt ze alleen nog maar in patroon geschoren, heb nu de hele hals, halve borst, en deel van de buik en flank eruit. Staat buiten van 9 tot 16u en heeft momenteel 300 gr op.
Als ik mijn paard in de dekens zou zeten zoals andere mensen hierboven beschrijven zou ik na een paar weken geen paard meer over hebben.

Het makkelijkste is om goed te investeren in verschillende dekens. Ik ben misschien een beetje extreem vergeleken met de rest in dit topic, maar heb bijvoorbeeld een 100 gr liner, 200 gr liner, 400 gr liner, en nog een 200 gr onderdeken. Alle dekens kunnen met elkaar gecombineerd worden. Wat voor onderdekens handig zijn hangt ook echt af van wat voor deken (systeem) je hebt. Ik heb bv een Rambo deken waar je liners aan kan bevestigen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:37

Mijn paarden hebben allebei een hekel aan de hals (lang) op hebben. Ze kunnen nog minder kriebelen samen en ze krijgen er blijkbaar jeuk van aan hun hals/manen. Dus ik heb de hals altijd zo min mogelijk op.
Alleen voor een echt koude nacht. Of alleen bij heel guur weer.

En ja, dan zie je op een gegeven moment wel dat er op de hals iets meer haar terug groeit dan op de romp. Maar het zijn niet mijn persoonlijke barbies. Ik neem hun belang en voorkeuren ook mee in de afwegingen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:57

Mijn ijslander is ook geschoren en heeft alweer een vachtje maar deze heeft nu 100 grams (liner) opliggen en als het zonnetje schijnt heeft hij het toch te warm en staat hij zonder deken.

Ik heb ook nog een andere liner van 200 grams voor als hij straks hartje winter weer wordt geschoren en het kouder is.

Het is een klusje om de dekens vast te maken, maar het werkt super. Ik heb geinvesteerd in een goede 'buiten'deken en de liner van 200 grams heb ik 2e hands gekocht :)

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:05

Ik ben dit ook wat aan het uitzoeken met een zieke pony die voor het eerst in zijn leven geschoren moest. Omdat hij heel klein is zijn dekens met hals lastig. Ik heb 0, 100 en 200 gram, waarvan de 200 met hals is. Hij staat nu sinds een dag of 3 onder de 100, en ik vind het ongelooflijk lastig. Vanwege de ziekte mag hij zeker niet te warm ivm broei, maar hij heeft nog maar weinig reserves en ik wil ook niet dat hij het koud heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:24

xKatinkii schreef:
Ik ben dit ook wat aan het uitzoeken met een zieke pony die voor het eerst in zijn leven geschoren moest. Omdat hij heel klein is zijn dekens met hals lastig. Ik heb 0, 100 en 200 gram, waarvan de 200 met hals is. Hij staat nu sinds een dag of 3 onder de 100, en ik vind het ongelooflijk lastig. Vanwege de ziekte mag hij zeker niet te warm ivm broei, maar hij heeft nog maar weinig reserves en ik wil ook niet dat hij het koud heeft.

Ik heb gewoon een gezond paard staan en dan nog is het heel lastig. Het lijkt hier wel een complete wetenschappelijke studie: :+
wat is de temp? wordt er regen verwacht? is er veel wind? uit welke richting komt hij? gaat de zon later vandaag nog schijnen? wat heeft het paard zelf het liefst?
(en dat minstens 2 keer per dag.......)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:44

Het lastige is dat het ook een beetje per paard verschilt dus. Als je scheert zou ik altijd een voering gebruiken. 0 grams zou ik dan alleen gebruiken als het overdag en snachts boven de 12 graden en droog blift. Je kunt met onderdekens werken als die toevallig onder de 0 grams deken passen. Anders zou ik een 150 of 200 grams deken aanschaffen. Of een 100 grams deken waar je een onderdeken onder kunt bevestigen (dus met ringen om ze goed vast te maken). En dan een 100 grams onderdeken erbij. Ik verwacht dat je nu 150 tot 200 gram nodig hebt als je paard geschoren is. Maarrrr, elk paard is anders. Staat de jouwe te zweten onder de deken, dan moet je minder opleggen. En voelt hij erg koel aan, of zie je dat hij afvalt, zou ik meer opleggen. Het ene paard zweet snel, het andere staat met 500 gram nog te rillen :'). Soms is het ook een beetje zoeken. 300 gram gebruik ik zelf als het rond of onder het vriespunt blijft. Maar ik scheer niet, dus helemaal eerlijk is dat vergelijk niet. Wel een dun vachtje.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:51

pol013 schreef:
xKatinkii schreef:

Ik heb gewoon een gezond paard staan en dan nog is het heel lastig. Het lijkt hier wel een complete wetenschappelijke studie: :+
wat is de temp? wordt er regen verwacht? is er veel wind? uit welke richting komt hij? gaat de zon later vandaag nog schijnen? wat heeft het paard zelf het liefst?
(en dat minstens 2 keer per dag.......)

Dat precies! Gelukkig staat die van mij aan huis bij een vriendin waardoor er snel geschakeld kan worden. Maar soms staan ze zonder en plenst het in ene of is het plots bloedheet.. Het is echt niet meer te voorspellen tegenwoordig.

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:55

Dat het zelfs met een gezond paard hogere wiskunde is geloof ik direct, ik kan er met mijn pony echt wakker van liggen. Ik dénk dat ik m nu te koud heb staan, maar gezien de smetplekken mag het echt niet broeien, dat is nog slechter voor zijn herstel. Plus, hij staat op een eind rijden en ik kan niet 3x per dag langs gaan om te checken hoe hij erbij staat helaas... Lastig joh, die dekens. Volgend jaar mag hij zijn eigen jas houden :p

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:49

Ik ben na het scheren gestart met 200 grams. Ik ga eenmalig scheren dit seizoen, en merk dat de vacht inmiddels ook al wel weer wat aangroeit. Dus als het straks écht kouder wordt, is de vacht nog weer verder aangegroeid en zal de 200 grams nog steeds voldoende zijn. Tot zover mijn theorie. :) Als ik later dit jaar nog weer opnieuw zou gaan scheren, zou ik misschien wel een 300 grams aanschaffen.
Die van mij staan overdag buiten en ‘s nachts binnen.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:08

AnnoNiemand schreef:
Ik ben na het scheren gestart met 200 grams. Ik ga eenmalig scheren dit seizoen, en merk dat de vacht inmiddels ook al wel weer wat aangroeit. Dus als het straks écht kouder wordt, is de vacht nog weer verder aangegroeid en zal de 200 grams nog steeds voldoende zijn. Tot zover mijn theorie. :) Als ik later dit jaar nog weer opnieuw zou gaan scheren, zou ik misschien wel een 300 grams aanschaffen.
Ik zou er dan eerder een 100 grams liner bij kopen voor onder de 200 grams. Laagjes isoleren beter dan één dikke deken.

Dat is ook wat ik de TS zou aanraden, neem een systeem met liners zodat je kunt variëren en ook de meeste warmte kunt vasthouden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:11

Starspangled schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik zou er dan eerder een 100 grams liner bij kopen voor onder de 200 grams. Laagjes isoleren beter dan één dikke deken.

Dat is ook wat ik de TS zou aanraden, neem een systeem met liners zodat je kunt variëren en ook de meeste warmte kunt vasthouden.

Dat systeem heb ik niet en ga ik ook niet kopen (heb ook alleen pony’s dus geen idee of dat wel bestaat in die kleine maten). Ik ga er vanuit dat ze het met 200 gram wel redden deze winter. Het zijn geen koukleumen.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:13

Goh, rustig, ik wist niet dat je boos werd. :') Het advies was dan ook gericht aan de TS en niet aan jou, aangezien jij aangaf dat je niet nog een keer ging scheren deze winter. Ik reageerde alleen op je hypothetische situatie.