Automatische hooi slowfeeder/bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Automatische hooi slowfeeder/bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 20:07

Ik wil in het volgende jaar graag een automatische hooibak maken of kopen. Een grote houten bak zoals Femke dolle heeft. Die dan om de zoveel tijd automatisch open en dicht gaat.
Zou dan voor 1 paard en 2 fjorden zijn.
Hoe groot zou die bak moeten zijn?

Voor de mensen die er eentje hebben. Hoe vaak heb je hem open en hoe lang heb je hem open?

Is dit dan de enige manier van hooi voeren? Of heb je ook nog netten of andere bakken hooi verdeeld over het terrein staan?

Is ook zonde dat ik mijn 40 netten en 5 bakken niet meer ga gebruiken :D :o

tamary

Re: Automatische hooi slowfeeder/bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:16

Er zijn een aantal opties qua timers om poorten open te zetten of dingen los te laten. Kan je je hooinetten blijven gebruiken en toch meerdere voerbeurten doen zonder er elke keer naast te staan.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:46

Kennis van mij maakt dat soort hooibakken; https://jvslowfeeders.nl/ Hij kan je vast informeren over welke grootte je nodig hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:40

Ik heb er al jaren één. Vind het ideaal. Ik heb twee paarden, die er samen uit eten. Ik vul hem 1x per dag, onderin los stro en daar bovenop hooi, zowel in netten als los.

Hij gaat om de tweeënhalf uur 40 minuten open, dag en nacht. De paarden zijn nooit hongerig en op prima gewicht. Ze weten ook precies wanneer de bak open gaat. Ik rommel niet aan de tijden verder.... Ze staan dus ook niet continu bij de bak, maar doen verder hun ding. Ze hebben hun bio ritme en komen elke 2,5 uur naar de stal, waar hij staat om rustig te eten.

Wil nooit meer anders. Vroeger altijd geworstel met te dikke paarden of 4x per dag voeren. Nu.... rust. Zowel voor de paarden (ze zijn altijd voldaan), als voor mezelf. Ik moet ook nog stomen namelijk, dus nu alles in 1x gestoomd in de bak.

Ik heb in principe geen voer verder, op een snoepheg (meidoorn) of wilgentakken, brandnetels na. Had ik in het begin wel, maar ze maakten er een bende van. Omdat ze meer dan genoeg te eten hebben....

Qua grootte van de bak.... ik denk dat dat af hangt van of jouw paarden met elkaar rustig kunnen eten. En weet, dat deze bakken overdekt moeten staan. Succes!!! Je mag me altijd PBen, indien je nog vragen hebt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:22

Ik heb een fjord en een Welsh heb dacht ik een bak van 140 , had achteraf groter gekund. Passen twee baaltjes hooi in en dan doen ze er twee dagen mee ongeveer. Heb nu 1,5 open en 1,5 uur dicht. Vooral de fjord raakt gefrustreerd als ie langer zonder hooi staat dus dit is voor hem het maximale.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:13

Paddock Tweaks heeft ook systemen voor netten. Zou je ook nog naar kunnen kijken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 14:50

Oh lijkt me heerlijk om 1 x per dag te gaan voeren.
Tot nu toe 4 jaar lang 4 x per dag gevoerd.
Nu voer ik 3 keer per dag en heb een bak vol stro erbij staan.
Dat is al fijn.

Die net systemen passen hier niet echt.
Daar is het te klein voor dan moet ik een pad gaan afsluiten. En daar netten klaar hangen, maar echt plekjes gaan waar om de zoveel tijd een net vrij komt lukt hier niet.

En niet meer 3 keer per dag netten vullen lijkt me ook heerlijk.
Maar dacht mss een paar op hangen voor verschillende voer hoogtes leek me wel fijn.

Maar ze staan dus wel elke keer klaar als de tijd om is?