Hoeveel mm scheermessen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophieex

Hoeveel mm scheermessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 19:39

Met hoeveel mm scheren jullie je paard?

Voorheen had ik een wahl avalon, met 2,3mm. Maar omdat deze kapot is heb ik een ander apparaat nodig en ben ik aan het kijken voor een heiniger saphir.

Ik zie dat veel mensen deze gebruiken om professioneel te scheren, maar zij gebruiken 1,5mm messen. Is dat normaal? Of is dat heel kort?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:18

3mm is redelijk normaal bij een groot apparaat. Maar ik scheerde (schoor?) ze ook altijd rustig op 1,5mm. Of een deel op 3mm en een deel op 1,5mm. Net wat me uitkwam. Beide vind ik imo prima, maar ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is en dat er mensen zijn die 1,5 op het hele lijf te kort vinden.

Wil je perse een klein apparaat?

Melzazu

Re: Hoeveel mm scheermessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:45

Ik vind zo kort niet mooi dus ik heb messen van 9,6 mm op mijn Opal. Heel blij met die lengte.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:50

3mm is lekker kort. 1,5mm vind ik wel heel erg kort hoor. Weet niet of ik dat zou doen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:55

Ik scheer met 3 mm, niet korter, als ik scheer.

Mijn paard loopt 24/7 buiten en we trainen ook grotendeels buiten, dan vind ik 1 mm, wat het andere mes is bij mij machine, echt veel te bloot.

Heb nu al een paar winters niet geschoren vanwege minder trainingsactiviteiten, maar deze winter zou het er zomaar weer eens wel van kunnen komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 06:50

Paarden scheer je doorgaans met 3 mm op het lijf. Benen soms korter maar lijf niet.
Er zijn ook mensen hier die langere messen gebruiken op de paarden. Tijdje geleden was er een topic over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:20

Hoe weet je hoe 'diep' een mes scheert?? Want ik zie het er bij een hoop messen niet bij staan??
En met hoeveel tanden?? Want ik kom met mijn Hauptner met gemak door mijn paard zijn vacht, maar bij de shet is ie na 10 minuten zo warm dat ie echt moet afkoelen (ook toen de messen net nieuw waren).

Als ik wil dat de vacht iets langer blijft scheer ik met de vachtrichting mee ipv er tegen in.