Bio waldboden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Bio waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 19:32

Er was alleen een oud topic wat ik kon vinden, zijn er mensen die dit gebruiken en ben je goedkoper uit? Ik composteer de mest composteerd dit ook goed, ik gebruik nu olifantengras wat ook goed bevalt maar is niet goedkoop.

smurffie

Re: Bio waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:49

Ik ben niet gek veel goedkoper uit, mesthoop wordt ietsje minder vaak geleegd dan met vlas maar componeert goed. Het is niet minder werk.
Het is vooral dat de bodem veel lekkerder is voor de paarden, wordt echt een soort matras.
Mijn paarden staan niet in hun box stil, ik zou het bij hele nachten box niet perse aanraden denk, omdat je het vocht dus niet weg haalt, maar het wel verzadigd raakt als ze er lang op staan.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:49

Mijn ervaring is dat je blijft aanvullen en het onderaan de streep niet echt goedkoper is. Lijkt op het 1e oog mooi spul, maar ervaring hier is dat het op een gegeven moment snel stoffig wordt en er onder de waterbak snel een schimmelplek ontstaat. Ik zou er zelf niet meer voor kiezen. Zeker in vaste stallen niet. Natte plekken aan de zijkant gooien om te laten drogen lijkt leuk, maar daarbij komt de ammoniak geur ook vrij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:55

Stoffig of schimmelplekken heb ik niet.
Wel belangrijk: je wil er dus absoluut geen hooi doorheen hebben.
Mijn waterbak staat ook op stenen.

Misschien scheelt het dat ik onder de bodem nog rubber tegels heb? Ammoniak geur heb ik dus ook niet echt, alleen als ik het te lang niet los gemaakt heb.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:59

smurffie schreef:

Misschien scheelt het dat ik onder de bodem nog rubber tegels heb? Ammoniak geur heb ik dus ook niet echt, alleen als ik het te lang niet los gemaakt heb.

Ammoniak is echt als je de natte plekken los schept om te laten drogen. Ligt het erbij jou al lang in?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:12

Ik heb het er nu 10 maanden in, 2 stallen van 11m2 ieder. We zijn nu bezig met de 6e zak. En eigenlijk moet ik de stallen weer aanvullen want de laag is momenteel zeker minder dan 20cm dik. Wel is het mooi droog (eigenlijk te droog en stoffig) Onder de waterbak van de knoeier is het altijd erg nat, dat sta ik elke week wel een beetje om te scheppen om te drogen. We hadden op een gegeven moment een natte sop plek van de plas, die heb ik uitgeschept en ergens onder een afdak laten drogen en na een week of 4 kon het terug de stal in. De eerste 7 maanden hadden we de paarden 's nachts op stal, inmiddels heb ik er uitloop stallen van gemaakt, dit komt de waldbodem wel ten goede.
Uitmesten is inmiddels ook veel makkelijker, maar het ergste is elke dag het hooi uitzeven met de mestvork. Na een lange zoektocht heb ik nu hooibakken waar ze 80% minder mee knoeien nu is het eindelijk beter te doen. Dat hooi wil je namelijk echt niet in de waldbodem gemixt hebben, dan komt je mestvork er niet meer door en de boel rot tot een vaste koek, niet bevordelijk dus.
Al met al ben ik zeker wel tevreden, want je hoeft niet de stal leeg te halen, maar goedkoop is niet een woord wat ik zou gebruiken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:21

rocky_1995 schreef:
smurffie schreef:

Ammoniak is echt als je de natte plekken los schept om te laten drogen. Ligt het erbij jou al lang in?

Zo'n 1.5 jaar :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:35

Ik heb het in de inloop stal gehad maar inmiddels vervangen voor gewoon zand. Paarden gebruikten het alleen als poep en plas plek en dat werd dus veel te snel een smeerboel. De bodembedekking heb ik uitgestrooid in de borders en dat was vrij snel opgenomen door de bodem. Ik vermoed dus dat het wel heel snel composteert.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 08:45

Oke duidelijk het gaat mij ook vooral om het snel composteren, ik heb altijd veel aanvragen voor compost maar het duurt nu te lang voor dat het goed gecomposteerd is.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:11

Opzich composteert het natuurlijk heel snel want het is immers bos-compost. Maar je schept het niet elke zoveel weken eruit he, je pot het eigenlijk op gedurende 1 - 2 jaar. dus het gaat maar om kleine beetjes waldbodem die bij de mest zitten en dan maakt het nog minder uit hoe snel het composteert lijkt mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 11:37

Ja dat is waar dan heb je alleen mest.