Stalluik, bestaat dit type wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_vD

Stalluik, bestaat dit type wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 13:27

Hoi allemaal,

Hopelijk kan Bokt mij hierin verder helpen. Binnenkort komen de paarden bij ons 's nachts weer op stal.
Voor mijn paard met astma wil ik graag een buitenluik. Het raampje wat hij nu in de stal heeft is helaas niet meer voldoende (en kan hij ook niet met zijn hoofd naar buiten).

Ik zoek eigenlijk een soort stalluik die bij bijvoorbeeld heftige storm 'dicht' kan maar waar dan toch nog frisse lucht door kan komen. In mijn hoofd had ik een soort windbreekgaas of ventilatierooster oid in gedachten. Maar ik heb geen idee of dit wcht mogelijk is.
Het luik zal grootste gedeelte van de tijd gewoon open staan. Maar bij hele heftige regenval met enorme wind er op (wonen vlakbij de kust), kan het toch eens voorkomen dat deze een nachtje 'dicht' moet.

Als ik google kom ik altijd de traditionele luiken tegen waarbij dicht ook echt dicht is.
Weten jullie stalluiken waarbij er, als je ze dicht doet, toch nog frisse lucht doorheen kan komen?

Alle ideeën zijn welkom, nieuw/ online te koop of zelfgemaakt!

Het zal waarschijnlijk ook zelf (na)gemaakt worden, dus zitten niet direct aan bepaalde afmetingen gebonden.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen in de zoektocht :o

prugelpiet

Re: Stalluik, bestaat dit type wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:29

Er bestaan wel stalluiken met een draai-kiep functie. Is dat niet wat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:35

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 13:39

prugelpiet schreef:

Ik vind een kiepfunctie met zo'n raam de stal in eerlijk gezegd niet zo'n fijn idee. Bang dat hij zich er aan kan bezeren of het glas per ongeluk stuk maakt. Hij vindt het namelijk wel leuk om overal zijn neus/ hoofd tussen te steken, ook als het net niet past :+
En de andere kant op kiepend zal niet werken ivm enorm inregenen op zulke momenten. Dus dan zou zo'n raam al weer helemaal dicht moeten helaas

@Ibbel, zoiets zou wel kunnen. Hebben we in de andere stalgang ook op de poetsplaats. Alleen dan nog wat verzinnen dat hij niet aan het hout kan eten. Maar had er helemaal niet bij stilgestaan dat je van zoiets ook een luik kan maken. Ga die zeker even onthouden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:44

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:50

Je zou de louvres van aluminiumprofiel kunnen maken. Of gewoon 5x5 betongaas aan de binnenkant bevestigen. Of 2x2 volieregaas.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:01

Er bestaan ook deuren waarin onder een ventilatiestrook zit. Bovendeur kan dan gewoon dicht, maar toch ventilatie Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:08

Ik heb bij 1 stal een draai/kiep raam. Dit is echt heel fijn. Ze kunnen er echt niet met hun neus tussen. En bij het glas komen ze ook niet want er zit tralies voor.

Let niet op de spinnenwebben
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze bij Rutjes Paardenboxen gekocht

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:02

Hier zaten de stallen er al in toen we hier kwamen wonen. Maar aan de buitenkant hebben we een losse onderdeur en boven tralies.
Nu stonden ze altijd open de bovenkant, maar met heftige wind stonden de paarden op de tocht.
In eerste instantie hadden we met stof doeken gemaakt, maar dat was toch niet zo handig.
Toen hadden we deze plastic platen ergens anders over dus besloten ze hier tussen te doen. Dat hangt al jaren zo.
Niet de mooiste oplossing, maar wel heel handig. De stickers eraf zie je ze nauwelijks meer. Zitten nu ook schuifjes over, zodat we ze zowel open als dicht vast kunnen zetten.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:43

Heb je een foto van de situatie nu zodat ik me een beeld kan vormen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:58

Wij hadden op de vorige stal horren van windbreekgaas, die om die reden in de ruimte van het stalraam gezet werden en met houten clipjes vastgezet.

Dus houten frame maken die past, windbreekgaas er op maken. In het raam en dan op het kozijn een blokje hout aan drie of 4 kanten die je er half voor kan draaien, zodat het frame er niet uit kan vallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:04

Dat idee had ik ook :)
En windbreekgaas heb je in verschillen 'dichtheden' ook nog. De laagste kun je zelfs nog goed doorheen kijken ook.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:43

Even niet de duidelijkste foto's, maar kon deze uit m'n galerij vissen :P

Vanuit binnen:
Afbeelding

Buitenaf:
Afbeelding

Het moet geen volledige staldeur worden. De stal ligt namelijk een stuk lager dan de stoep buiten. Gaat dus echt om een luik.
Komen al hele goede ideeën voorbij die ik samen met mijn vader kan bekijken. Hartstikke bedankt! :D

'S nachts is de schuifdeur die je op de foto's ziet altijd dicht en op slot. Het raampje staat in principe altijd open maar met heftige wind vanuit het westen (zoals afgelopen dagen) valt het raam dicht. De wind staat er dan namelijk precies op in die hoek.

Hij had vroeger gewoon een simpel houten luik en bij slecht weer ging deze dicht. Maar toen is de schuur/ stal verbouwd en opende dat luik niet meer naar buiten toe maar naar de aangebouwde schuur. Sindsdien staat hij in de stal met het raam.
Er is trouwens ook wat verluchting onder de dakplaten door. Helaas verergerd zijn astma ook nu hij ouder wordt. Dus het open raampje lijkt niet meer genoeg te zijn voor hem.
De afgelopen 2 nachten hebben ze vanwege de storm ook binnen gestaan. Nacht 2 was het raam dicht gevallen en trof ik hem vanmorgen alweer pompend aan. Vandaar dat ik dus echt iets zoek dat als het 'dicht' is er nog wel frisse lucht naar binnen kan komen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:51

Wij hebben een luik dat helemaal open kan, maar ook op kiep stand. Bij ons kun je ook nog een apart 'plastic' schot in en uit het raam frame halen waardoor alleen de spijlen over blijven en er dus frisse lucht doorheen kan. Mocht je wat foto's willen dan kan ik deze voor je maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:51

Ik zou het bestaande raam uit zijn huidige scharnieren halen en die aan de zijkant vastmaken zodat het raam aan de zijkant opengaat. Dit kun je makkelijk vastzetten met een windhaak+oog.
Dan van hout een geraamte maken wat past in het kozijn en dit bekleden met een grove winddoek (die laat het meeste wind door en ook zicht). Deze op 3 punten vastzetten aan de buitenkant van het kozijn met draaiklosjes (stukje hout met een schroef).
Dan is het inzetraam makkelijk/snel te verwijderen als het glasraam dichtmoet vanwege storm.
Overigens kun je hier ook een stormvaste sluiting toepassen zodat het toch veilig op een kier open kan blijven staan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:15

Anne_vD schreef:
prugelpiet schreef:

Ik vind een kiepfunctie met zo'n raam de stal in eerlijk gezegd niet zo'n fijn idee. Bang dat hij zich er aan kan bezeren of het glas per ongeluk stuk maakt. Hij vindt het namelijk wel leuk om overal zijn neus/ hoofd tussen te steken, ook als het net niet past :+
En de andere kant op kiepend zal niet werken ivm enorm inregenen op zulke momenten. Dus dan zou zo'n raam al weer helemaal dicht moeten helaas

@Ibbel, zoiets zou wel kunnen. Hebben we in de andere stalgang ook op de poetsplaats. Alleen dan nog wat verzinnen dat hij niet aan het hout kan eten. Maar had er helemaal niet bij stilgestaan dat je van zoiets ook een luik kan maken. Ga die zeker even onthouden!

Zo ver kiepen ze niet open hoor. Je hebt ze ook met verschillende standen. Klein beetje open, of verder.
Als het glas breekt, heb je geen goed glas gebruikt.

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:26

Ik heb wel eens gehad dat het glas is gebroken, zou er wel mee oppassen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:22

Als je bang bent voor glasbreuk kun je er doorzichtig plakplastic tegen aan doen, mocht het dan ooit breken dan blijven de scherven iig aan het plastic vast zitten.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:40

NickOP99 schreef:
Ik heb wel eens gehad dat het glas is gebroken, zou er wel mee oppassen

Er bestaat wel iets als ruiten met wapening er in (die met die ijzerdraadvierkantjes) en stevig kunststof, perspex heet dat, meen ik, Kan ook stuk, en heeft dan ook scherpe randen, maar zal niet van de wind stukwaaien is mijn inschatting. Windbreekgaas is zeker een optie.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 08:57

Iedereen bedankt voor de tips!

Net besproken met m'n vader. We gaan voor een standaard houten kozijn/ luik en maken dan dus nog een losse hor met windbreekgaas. Echt een top idee waar ik zelf nog niet op was gekomen :D