Voerbak in vrachtwagentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Voerbak in vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:13

996981

Re: Voerbak in vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:19

Waarom zou je dat willen? Gewoon voeren uit een emmer buiten de wagen/trailer is net zo doeltreffend en geeft minder zooi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:25

Zo'n harde losse voerbak zou ik nooit bij de paarden willen zonder toezicht.
Voer dan in deze rubber voerbak, gewoon op de grond zetten. Als hij leeg is kunnen ze er zonder problemen gewoon op/in gaan staan want hij is super flexibel en stevig.
https://www.agrishop.nl/flexibele-rubbe ... E0QAvD_BwE

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:44

996981 schreef:
Waarom zou je dat willen? Gewoon voeren uit een emmer buiten de wagen/trailer is net zo doeltreffend en geeft minder zooi

Paard eet vrij langzaam, ik wil graag wat andere dingen kunnen doen (spullen opruimen etc.) terwijl paard eet :)

Edit: gaat om hardvoer. Paard staat op een PP dus voeren gebeurt 'buiten', aangezien ik 2-3x pw met hem op pad ben voor training/wedstrijd is het handig om in de vrachtwagen te kunnen voeren. Ik doe het nu idd uit zo'n flexibele bak, maar dan moet ik er 20 min naast staan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:50

Hoe wou je deze ophangen in je wagentje? Zijn normaliter prima stevige bakken die goed blijven hangen, maar als je bijvoorbeeld hengstenschotten erin hebt wordt het wat lastig.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:52

Ik zoek iets voor aan de voorstang (van vrachtwagentje). Als dat tenminste bestaat :)
Het is een ouderwets wagentje, geen hengstenuitvoering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:56

Ik vind ze wiebelig als de onderkant niet ergens tegenaan hangt. In box ideaal, maar alleen aan een stang bewegen ze dus. En dan is het afhankelijk van paard of alles op de grond beland of niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 19:01

MyWishMax schreef:
Ik vind ze wiebelig als de onderkant niet ergens tegenaan hangt. In box ideaal, maar alleen aan een stang bewegen ze dus. En dan is het afhankelijk van paard of alles op de grond beland of niet.

Dat lijkt me idd ook.. je zou toch denken dat hier iets voor ontworpen zou zijn :o?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:13

Nouja het is een trailer voerbak en daar kan ik hem gewoon aan de voorkant hangen en beweegt hij dus niet. Aan de stang kan mijn paard niet comfortabel eten, want die zit bij borst. Dan moet ze al hals dubbelvouwen. Vriendin heeft vrachtwagen met dezelfde bevestiging tegen de kast aan en die gebruikt ook zo'n soort bak. Maar dus niet aan de stang, want daar kunnen ze sowieso niet comfortabel bij met eten, maar allemaal verder weg zodat ze gewoon met hals normaal staan en borsy tegen/bij de stang.

Dus ze zijn wel goed ontworpen, want daar hangen ze wel vast, je moet ze alleen niet aan stang hangen want daar zijn ze niet voor gemaakt. Voor ons alleen nadeel in de paddock want daar is het hek de enige plek waar ze kunnen hangen en dat zijn stangen...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 19:18

Ik snap dat deze daar niet voor is gemaakt, maar bedoelde: je zou denken dat er ook iets bestaat dat handig aan de voorstang vast te maken/klikken is. Mijn paard heeft voldoende ruimte om naar achter te bewegen en comfortabel te eten uit iets dat aan de voorstang zit. Maar misschien zoek ik naar iets dat niet bestaat :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:20

Nee, want zoals ik schreef; dat is juist een plek waar bijna niemand een voerbak wil hebben omdat ze dan heel raar moeten staan. Ik ken juist bij zowel trailers als vrachtwagens dat er altijd een optie is voor als je een voerbak wilt maar dat is niet aan de stang vanwege de ruimte en het comfort. Dus er zullen maar heel weinig mensen dat willen/zoeken en wordt het ook niet ontwikkeld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-09-25 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:21

FCSA schreef:
Ik snap dat deze daar niet voor is gemaakt, maar bedoelde: je zou denken dat er ook iets bestaat dat handig aan de voorstang vast te maken/klikken is. Mijn paard heeft voldoende ruimte om naar achter te bewegen en comfortabel te eten uit iets dat aan de voorstang zit. Maar misschien zoek ik naar iets dat niet bestaat :)

Ik zou niet weten waarom. De houding die ze moeten aannemen als je de bak aan de borsttang hangt is niet natuurlijk en zeker niet prettig.

Je paard gewoon voeren als je weer thuis bent?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:52

Ik voer mijn paard na een training/bosrit, terwijl hij buiten de trailer vaststaat aan een aanbind oog, uit zo'n flexibele bak op de grond.
Ondertussen ruim ik alle spullen op en drink en eet ik zelf ook wat. Daarna laad ik hem weer in en dan rijden we terug naar stal.
Alleen bij heel slecht weer wil ik wel eens in de trailer voeren, maar dan moet ik erbij blijven want ik heb geen mogelijkheid om in de trailer een bak op te hangen.
Aan de voorstang een bak hangen lijkt me niet praktisch. Dan kiept die tijdens het eten en je paard moet in een heel onnatuurlijke houding eten.
Als je paard zoveel ruimte in de vrachtwagen heeft om achteruit te stappen om er goed bij te kunnen, lijkt me dat hij eigenlijk teveel ruimte heeft tijdens het rijden.
Idealiter wil je ze toch enigszins opgesloten hebben tussen de borststang en de bilstang.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 20:13

Er zit aan de buitenkant helaas geen mogelijkheid om vast te zetten (ik deed het met de trailer idd net zoals jij).
Het is een standaard vrachtwagentje, zonder achterstang. Hij heeft niet enorm veel ruimte hoor, maar kan een stap achteruit doen en daardoor evt. eten uit iets dat (naar voren stekend) aan de voorstang zit.
Misschien is een voerzak nog wel een idee :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:20

Een kennis van mij haakt zo'n voerbak aan het hooinet. Haar paard kan er dan prima bij. Alleen bij stilstand, voordat ze gaat rijden haalt ze de voerbak weer weg.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:23

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:53

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 06:09

Een voerzak die om het hoofd moet een optie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:24

Hoe makkelijk laadt je paard/hoe 'schichtig' is hij/hoe lomp is hij?

Als hij alles wel best vindt, zie ik de volgende opties:
Makkelijk laden: zet 'm effe omgekeerd in de wagen, met z'n hoofd waar geen stang zit en zet daar een tub trug op de grond. Eten op, klaar om te vertrekken, tub trug weg, even uitladen en opnieuw in de goede richting inladen.
Niet schichtig/lomp: laad 'm in de goede orientatie, zet 'm niet vast, en zet een tub trug op de grond. Als-ie een keer met z'n hoofd omhoog tegen de voorstang aankomt, zal 'm dat dus niet boeien/leert-ie snel genoeg af. Eten op, tub trug weg, vastzetten en klaar.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:36

misschien niet heel goed zichtbaar, maar ik heb gewoon twee van dit soort haken aan de trailer gemaakt en daar kan je dan zo'n voerbak in hangen. Uiteraard haal ik die voerbak tijdens het rijden met de trailer wel weg. Afbeelding
Afbeelding

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:38

ManonGrr schreef:
misschien niet heel goed zichtbaar, maar ik heb gewoon twee van dit soort haken aan de trailer gemaakt en daar kan je dan zo'n voerbak in hangen. Uiteraard haal ik die voerbak tijdens het rijden met de trailer wel weg. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit heb ik exact hetzelfde in mijn trailer gemaakt. Ideaal! Tijdens het lange wachten doe ik er water in en daar maakt hij dankbaar gebruik van. Tijdens het rijden, gaat hij er natuurlijk uit. Maar mijn paard is er helemaal blij mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:01

Ik heb dat vanuit de leverancier erin zitten maar komt op hetzelfde neer ja :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 19:16

Dank allemaal voor het meedenken!
Die haken had ik inderdaad ook aan mijn trailerdeurtje, maar weet niet of dat ook kan met het materiaal van een vrachtwagentje?
Ik ga eerst eens proberen of ik iets aan het hooinet kan haken :j