Ruimte engelse volbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Ruimte engelse volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 15:20

De afgelopen jaren gemerkt dat mijn paard veel ruimte nodig heeft; hebben anderen met volbloeden deze ervaring ook?

We hebben een tijdje op een stal gestaan, waar die van ons 's nachts op box stond (8-9 uur buiten). Toen moest ik altijd longeren voor rijden.

Daarna een tijdje ergens gestaan waar ze in de winter 10x10 met 4 paarden stonden, postzegelpaddocks, 's nachts 8-9 uur op stal, daar kreeg de mijne maagzweren en had ik een bommetje die maar bleef rennen in de longeercirkel.

Tegenwoordig staan we op 24/7 met flink veel ruimte (in de zomer meer dan de winter) en het valt op dat longeren niet meer nodig is voor rijden en ik geen bommetje meer heb die om het minste en geringste ontploft.

Hebben anderen met een volbloed ook deze ervaring, hoe meer ze kunnen bewegen, hoe meer ze buiten staan, hoe minder druk ze zijn?
Er zijn veel paarden die het goed doen op 's nachts op stal, ik heb gemerkt dat ik niet meer hoef te longeren sinds we op 24/7 buiten staan. Anders had ik een bommetje die onder het zadel alleen maar wilde gaan rennen.

Evercreek

Re: Ruimte engelse volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:32

Zelf geen paarden meer, maar voorheen hadden we er ook een die niet vrolijk werd van de stal. Gemeen, bijten, wilde niet geaaid worden of dat je uberhaupt naar haar keek. Als ze in de wei stond kon je letterlijk alles met haar. Dit ging om een Fries. Niet alle paarden vinden het fijn op stal, en ik denk dat jouw paard dit op deze manier aan je laat merken. Lekker buiten laten dus :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:32

Buiten dat karakter en leeftijd ook mee zullen spelen denk ik dat de meeste paarden minder druk onder het zadel zullen zijn als ze de hele dag de benen kunnen strekken.
Maar minder 'bommetje' is altijd wel prettig : )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:16

Mijn tinkerxfries houdt ook niet van op stal staan.

Mijn vorige draver deed het dan weer minder goed met 's nachts buiten qua op gewicht blijven. Maar was nooit explosief bij rijden.

Ik kan wel begrijpen dat sommige minder explosief zijn als ze meer vrij kunnen bewegen. Maar denk dat veel ook aan voeding ligt. Op pensionstallen wordt vaak teveel energierijk gevoerd en niet afgestemd per paard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:17

Nee niet dezelfde specifieke ervaring.

Het zal verder liggen aan paard, ook andere types met veel looplust kunnen het hebben of sommige zijn wat rustiger van hun zelf. Daarnaast ligt er ook een groot deel aan ruiter. Sommige stappen op en rijden zo, anderen hebben meer angst of minder kunde en longeren voor.
Geen probleem zolang je t zelf weet, kun je je er mooi op aanpassen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:29

Voor de nacht op stal heb ik nooit te hete paarden door ervaren. Ook de XX paarden niet.
Maar dan wel overdag, de hele dag, ook echt ruim met maatjes.
Zeker de ruinen hebben maatjes nodig om te stoeien. Echt samen, niet over een draadje.
En ook eens flink te rennen. Voluit, geen volte 15 meter.

De merries hebben dat wat minder, al komt zelfs hier koudbloeddame, zeker in de winter, nog eens regelmatig voorbij gedenderd en trekt sliding sporen...
Laat staan een hoog in het bloed staand paard

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:20

Ik denk eerder: hele dag hun buikje kunnen voleten aan het gras en dan zijn ze niet zo erg energiek meer op hun volle buik. En vooral minder krachtvoer.

Ik ken ooit een engelse volbloed, die moest je zeker altijd eerst longeren voordat je erop ging, maar die stond 24 u op stal en kreeg veel krachtvoer…. Ook niet zo best!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:21

Mijn kruising volbloed kon ik zo opstappen, ook toen hij veel op stal stond (gelukkig werd ik wijzer en staat mijn huidige paard 24/7 buiten).
Mijn kwpn-er die een dagdeel buiten stond heb ik wel lang even moeten longeren voor het rijden, maar dat werd beter toen hij ouder werd en op de stal kwam waar ik nu nog sta.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:14

Stonden er echt 4 paarden samen in 10 x 10?

Geen wonder dat hij stress had... fijn dat je nu een betere plek hebt gevonden en longeren niet meer nodig is. Hou ook wel in de gaten dat hij goed op gewicht blijft nu hij anders wordt gehouden.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:58

Elk paard is anders. Mijn volbloed (30 jaar) gaat om 7-8 uur naar buiten, maar wil om 4 uur terug naar zn stal. Stal is wel ruim, 4x4 en hij kan contact hebben met zn vriendin en buiten kijken. Toen hij jonger was stond hij zelfs meer op stal, was altijd energiek maar wel braaf

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 23:21

In mijn optiek zijn paarden van nature niet gemaakt om in een box te staan. Ze zijn gemaakt om te bewegen, te socializen en te grazen.

Neemt niet weg dat sommige paarden prima kunnen vertoefen met onze restricties wat betreft leefruimte, maar ik zie als trainer ook veel problemen ontstaan vanwege diezelfde restricties.

Dus het is heel logisch hoor, dat je het zo ervaart!

Mijn paarden staan 24/7 buiten in een gemengde kudde en zijn heel stabiel. En dan heb ik het ook over een volbloed arabier van de renbaan, een kwpn'er en een paint horse.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:32

Nooit echt zo ervaren bij de volbloeden die ik gekend heb, maar die stonden dan wel overdag gewoon buiten in een ruime wei/ paddock. Ieder paard is anders natuurlijk.

Ik denk dat het altijd belangrijk is om naar het paard te kijken en wat daar bij past.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:37

Nee niet dezelfde ervaring. Mijn merrie is gewoon een fireball. Of ze nou veel uren op stal staat op de stal waar ik haar kocht of zoals bij mij 24/7 buiten. Als ik die aan een longeerlijn hang gaat ze los.....En snuiven, altijd aan staan en eindeloze looplust heeft ze ook op beide adressen.
Ik denk wel dat ze nu een leuker en beter passend leven heeft maar als deze ooit echt 'rustig' wordt ga ik me zorgen maken.

Wat ik wel merk: hier hebben ze juist in de winter meer ruimte nodig dan in de zomer. In de zomer heb ik best brave rustige paarden. Ze eten veel en schuilen veel voor vliegen. Zodra het koeler dan 15 graden wordt heb ik echter ronkende draken in de wei staan. Die het heerlijk vinden om al bokkend rond te scheuren en ronde na ronde de graspollen uit de wei te galopperen.

Algemeen is mijn logica: het leven is altijd leuker als een paard zelf kan kiezen hoe het zijn dag indeelt. Dus een goede! 24/7 buiten in fijner. Omdat ze dan zelf kunnen kiezen wanneer ze rennen, rusten en eten (maar dan moet dat dus ook fatsoenlijk gefaciliteerd worden)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:49

Die ervaring heb ik niet met mijn arabieren. Staan hier wel overdag lang buiten met maatjes. Ik denk dat het ook niet helpt dat je paard mag uitrazen aan de longe, want dan leren ze dat ze mogen rennen. Het is veel nuttiger om ze in een 'werk-mindset' te krijgen door aan de longe of aan de hand echt even te werken, zeg bijvoorbeeld zijgangen of vierkantjes longeren.

En uiteraard is het voor geen enkel paard goed als ze 23 uur per dag op stal staan en volgestouwd worden met krachtvoer :+

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:17

Ik heb drie Akhal-Teke merries, waarvan eentje (4jr) zeker op stal kan staan (vindt zij :')), de andere(6jr) toch het liefst de ruimte heeft en de derde(1jr) begint prompto met kribbebijten op stal.

Deze 3 staan bij mij wel 24/7 buiten, ook in de winter, met twee ruime schuilstallen. De 4-jarige zie ik vaak geparkeerd in de schuilstal, met welk weer dan ook. Ik merk zelf geen verschil met s'nachts op stal en overdag buiten vs 24/7 buiten. Ook niet in de winter, gelukkig, aangezien ik alleen buiten kan rijden en ik het niet zie zitten om alleen jonge paarden(draken) te rijden in het bos. :P