Logeerbak/paddock maken met roosters

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Logeerbak/paddock maken met roosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 13:49

Ik ben opzoek naar ervaringen voor het maken van een longeer plaats/zand paddock. Ik heb mij deels verdiept in de paddock roosters (niet die je op de modder legt, maar met graffel er onder en zand er bovenop. Maar hoe is dit in de praktijk als je er op wilt longeren, en je geen sloten in de buurt hebt. Momenteel is het ieder jaar een modderbad welness en wil kijken of beton platen niet alleen mijn enige keus is. Dit laatste werkt perfect, maar zou het leuk vinden het stukje ook voor longeren te kunnen gebruiken.

Mocht je dit hebben en je wilt je ervaring delen. Graag!

Eventueel als je dicht in de buurt zit of we even mogen kijken naar hoe het eruit ziet en geïnstalleerd is, maar is niet perse nodig.

Alvast bedankt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:55

Een vriendin van mij heeft paddock platen en de paarden durven er niet op te draven / galopperen en ook niet te rollen. Het is erg hard.
Als ze er meer zand overheen gooit wordt het dezelfde natte bende als voor de paddock platen

Ik zou ze zelf persoonlijk nooit kopen :o

MyWishMax

Re: Logeerbak/paddock maken met roosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:01

Wij hebben paddocks met platen erin. Wel degene waar idd voor gegraven moet worden en waar zand op moet. Maar die zijn te hard om op te longeren. Rollen doen ze wel, maar degene zonder platen vinden ze fijner qua rollen. En er moet regelmatig zand bij alsnog.

Om ze zacht genoeg te moeten maken zou er nog meer zand op moeten maar dan worden ze weer te zwaar gok ik of je moet continu kunnen sproeien en er iets anders als enkel zand op gooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:05

De mudcontrols bloot zou ik ook niet durven op longeren (behalve in stap en een verzameld drafje.) Ze zijn wel redelijk glad. Met een 10 tal cm zand erop zou ik ze wel ideaal vinden. Maar als je grondwerken doet met gravel eronder kan je evengoed de G4 platen nemen gok ik.
Gravel opbouwen, daarop gronddoek, laagje draineerzand, G4 platen, en opvullen met zand.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:07

Ik heb al jaren paddock platen in mijn paddock en als er voldoende zand op ligt, deden mijn vorige paarden en ook mijn huidige alles: liggen, rennen, slapen. En ook longeer ik er in.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:43

In Duitsland wordt dat volgens mij meer gedaan, maar dan opgevuld met lava om te dienen als fundering. Zelfde effect als het steenpuin dat veel gebruikt wordt maar pak meer waterdoorlatend.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 06:51

Kabayo schreef:
Een vriendin van mij heeft paddock platen en de paarden durven er niet op te draven / galopperen en ook niet te rollen. Het is erg hard.
Als ze er meer zand overheen gooit wordt het dezelfde natte bende als voor de paddock platen

Ik zou ze zelf persoonlijk nooit kopen :o

Zijn dar de rooster platen die je juist in de grond moet ingraven met 15cm zand erop? Die bedoel ik namelijk. De gewone platen durf ik ook uiteraard niet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 06:52

MyWishMax schreef:
Wij hebben paddocks met platen erin. Wel degene waar idd voor gegraven moet worden en waar zand op moet. Maar die zijn te hard om op te longeren. Rollen doen ze wel, maar degene zonder platen vinden ze fijner qua rollen. En er moet regelmatig zand bij alsnog.

Om ze zacht genoeg te moeten maken zou er nog meer zand op moeten maar dan worden ze weer te zwaar gok ik of je moet continu kunnen sproeien en er iets anders als enkel zand op gooien.

Bedankt voor je mening. Hoeveel cm zand hebben jullie er nu op?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 06:53

Duhelo schreef:
De mudcontrols bloot zou ik ook niet durven op longeren (behalve in stap en een verzameld drafje.) Ze zijn wel redelijk glad. Met een 10 tal cm zand erop zou ik ze wel ideaal vinden. Maar als je grondwerken doet met gravel eronder kan je evengoed de G4 platen nemen gok ik.
Gravel opbouwen, daarop gronddoek, laagje draineerzand, G4 platen, en opvullen met zand.

Doe of soortgelijke bedoel ik inderdaad. Heb he ervaring met erop longeren?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 06:54

henshem schreef:
Ik heb al jaren paddock platen in mijn paddock en als er voldoende zand op ligt, deden mijn vorige paarden en ook mijn huidige alles: liggen, rennen, slapen. En ook longeer ik er in.

Mag ik vragen welke platen jij hebt en hoe dik de laag zand is?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 06:55

s0173957 schreef:
In Duitsland wordt dat volgens mij meer gedaan, maar dan opgevuld met lava om te dienen als fundering. Zelfde effect als het steenpuin dat veel gebruikt wordt maar pak meer waterdoorlatend.

Bedankt ik ga eens googlen op duitsland wellicht krijg ik meer ervaringen. Het is gewoon best veel geld en nu weten we dat de betonplaten goed droog blijven maar dan valt het longeren weg. En dat vind ik voor mijn 2 oudjes wel erg fijn als je niet veel tijd hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:43

L_Rivaldo schreef:
Duhelo schreef:

Doe of soortgelijke bedoel ik inderdaad. Heb he ervaring met erop longeren?

Barefoot en met wat zand erop lukt dit perfect, met ijzers heb je wel wat meer zand nodig gok ik.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:20

Ik zou er zelf niet voor kiezen , zolang het water niet weg kan dan hou je modder/ water ondanks platen eronder, je zakt alleen niet meer weg . Kun je niet beter drainage aanleggen ? Dit is ook wat goedkoper.