Structuur toevoegen aan slobber

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Structuur toevoegen aan slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 20:55

Vraagje, of beter gezegd tips gevraagd..

M'n senior paardje van 27 jaar staat nog 24/7 buiten zolang t weer thuis toelaat....
Echter wil ik m wel wat bijvoeren aangezien t gras niet meer zoveel voedingstoffen bevat als dat t van de zomer deed.. maar nu heeft mn paard besloten dat hij best wel mee wilt en ook wel eten wilt maar dan zn hooi.. dat is over t algemeen prima alleen die paar happen die hij dan neemt als hij op stal staat is niet genoeg om op gewicht te blijven..

Hij krijgt slobber van mij alleen hij heeft besloten dat hij eerst hooi wilt eten en daarna is zn slobber aan de beurt..echter heb ik niet altijd zoveel tijd om te wachten dat hij zn bak met slobber opeet..

Nu kwam iemand anders ermee dat de structuur in t gras minder word en dat hij waarschijnlijk eerst wat structuur/hooi wilt eten voor hij zn slobber eet.. is dit herkenbaar??

De tandarts is pas geweest, en ik vroeg me dus eigenlijk af hebben jullie tips om wat structuur aan zn slobber toe te voegen? Zou ik bv fibre-mix kunnen toevoegen? Of een andere gras mix wat grof van structuur is?

Jokonootje

Re: Structuur toevoegen aan slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:03

Ik zou m eerder voeren op een plek waar hij niet bij zn hooi kan. Grote kans dat hij dan wel gewoon zn slobber eet

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:27

Welke slobber voer je nu? Daarvan is het afhankelijk of je structuur moet toevoegen of je hooi eerst weg moet halen. Of dat je de slobber aantrekkelijker moet maken door toevoeging van bijvoorbeeld muesli.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:33

Ik doe er altijd een handje lucerne in.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 21:34

Hutcherson schreef:
Ik doe er altijd een handje lucerne in.

Ja daar zat ik ook aan te denken

Jet schreef:
Welke slobber voer je nu? Daarvan is het afhankelijk of je structuur moet toevoegen of je hooi eerst weg moet halen. Of dat je de slobber aantrekkelijker moet maken door toevoeging van bijvoorbeeld muesli.

Hij krijgt nu senior slobber brok van Masters

Senior crumbs & bergwiesen mash van marstall

Het is een erg kieskeurige eter overigens... :+

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:54

Sowieso hier altijd muesli door de slobber, maar ook wat grasmix kan helpen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:55

Misschien Compactgras van havens, is gedroogd gras, fijngesneden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:22

Hier mengen we de Senioren slobber van Masters met bietenpulp. Anders wordt het hier niet gegeten, veel te glad en structuurloos.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:25

Grasmix of grasbrok is wellicht ook nog een optie?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 06:27

Ik zou dan toch kijken of wat muesli erdoor het net wat aantrekkelijker maakt. En als je meer structuur wil zou ik Fiberbeet van Pavo erbij doen. Misschien kan je wat van iemand krijgen om te zien of hij dat eet, anders zit je met een hele zak, dat is ook weer zonde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 06:42

Ik gooide door de slobber waar ik ook de psyllium doorheen roer op het laatste moment een 100 gram luzerne brok, ongeweekt, dus net als de psyllium net op het moment voor het voeren, zodat er niet alleen psyllium in zat waar die op moest kauwen, maar ook nog luzerne brokken, zodat de psyllium minder op viel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 06:57

Ik geef de Masters ook,maar ik meng met wiesencobs van Marstall of fibernuggets.
Dat is een wat groffe grasbrok, en die doet voor die van mij het goed voor de structuur :j
Dus dat kun je proberen?
Ik week het samen,is in twintig minuten klaar.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:16

Super voer om te geven, maar wel heel fijn en structuurloos.
Je kunt er een grasbrok doorheen weken.
Agrobs myo proteïne flakes of fibrenuggets.
Ik mengde er ook nog bietenpulp en een handje Hartog senior mix doorheen.

Maar hier krijgen ze ook nog een plukje hooi op de wei erbij. Hebben ze inderdaad echt wel behoefte aan in deze periode.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 10:59

Bedankt voor de reacties! Kleine aanvulling het liefste moet het ook nog grof, hard en langstengelig zijn ivm een diastase (gaatje tussen de kiezen?) En als t langer, grof etc is gaat t minder tussen dat ene gat zitten...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:26

Dat bestaat niet. Ruwvoer vervangers zijn altijd gehakseld en/of geperst. Jouw paard heeft blijkbaar ook moeite met langstengelig, want dat is normaal ruwvoer zoals hooi. En dat krijgt hij slecht weg zeg je? Dat is juist waar ze op moeten kauwen, en juist vervangers slaan die stap over.

Hoeveel kilo geef je nu van alles per dag per product?