Inspiratie gezocht indeling perceel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmi

Inspiratie gezocht indeling perceel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 19:53

Zouden jullie het leuk vinden om met mij mee te denken?

Aangezien mijn weiland groot onderhoud nodig heeft en de huidige indeling mij eigenlijk niet bevalt ben ik op zoek naar inspiratie.

Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is dat het gekeerde zand veel te mul is om in drogere periodes te rijden, daarom rij ik in die periodes op de track maar die is momenteel behoorlijk saai zoals jullie kunnen zien := Ik zou graag een track willen waarbij ik in ieder geval van hand kan veranderen zonder om te moeten draaien op de track. Er is geen budget beschikbaar om iets te doen aan het mulle zand.

Daarbij komt de uitdaging dat ik de loonwerker niet het leven zuur wil maken middels kleine graspostzegeltjes en ik zoveel mogelijk weide over wil houden voor de paarden.

Tevens staan er een tweetal grote bomen (tussen het pad en roze v-tje in de afbeelding met mijn idee) die ik wil behouden.

Misschien hebben jullie wel het briljante idee qua indeling waar ik zelf helemaal niet aan denk...

Bijgevoegde een foto zoals het nu is, en een foto waar mijn gedachten naartoe gaan maar eigenlijk wil ik de paarden niet op een track langs de haag aan de voorzijde hebben aangezien daar esdoorn doorheen groeit (de uitschieters haal ik weg als ze de wei daar opgaan maar dat is met een track vrijwel niet bij te houden). De kleuren betreffen de verschillende ideeën voor de beplanting.

Afbeelding

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:04

Misschien kun je er even bij zetten wat elke kleur is?
En hoe groot is het stuk?

Is het grote lichte vlak rechts je bak en is dat ook een paddock? Of kunnen de paarden er niet komen nu?

Dat vierkantje links is dat de track?
Kunnen ze alleen een rondje lopen?
Gebruik je dat alleen in de winter? Moet je ze op de track zetten of kunnen ze vanuit een punt/ stal daar zelf komen?
En zomers op de wei?

Kasmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 23:20

Voor een idee qua afmetingen, de donkergroene lijn in het zandstuk geeft de rijbak weer (20x40), de linkerlijn loopt nog een stukje door langs de paddock.

De paddock ligt dus voor de bak, rechts langs de bak en achter de bak van daaruit gaat het over in de track die langs de bosrand loopt en tussen de weides door, het vierkant.

De track en paddock zijn altijd toegankelijk, ze lopen daar 24/7. Schuilmogelijkheden grenzen aan het paddockgedeelte voor de bak, onder het witte dakje (4,5 x 6 meter) hangt een automatische drinkbak en onder het bruine dak (6 x 7 meter) verstopt in de bosjes staat het hooi.

Kleurtjes:

Donkergroen - mahoniahaag
Kruizen middenpad - wilgenlaan
Kruizen links - gemengde haag
Solitaire kruizen - solitaire (noten)bomen
Paarse lijnen - fruit/bessenhagen
Roze lijnen - hibiscus / rozenhagen

Bruin is 'nieuw' pad zodat ze ook via de voorzijde de track op kunnen.

De binnenkant vd 'rotonde' is precies de juiste maat om evt te longeren/loswerken en kan ook als klein snackweitje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:50

Ik zou denk ik een baan maken om het hele perceel heen, een soort gallopeerbaan, en als je van hand wilt veranderen kijken of je er een soort X/ kruis in kan maken. Maar ja, dat is wellicht net zo duur om te maken als de rijbak verbeteren. Dat kun je trouwens ook relatief goedkoop doen als je gratis houtsnippers kan krijgen van de gemeente.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:16

Ik begrijp het misschien niet helemaal goed.
Maar met het nieuwe stuk kan je toch ook (door een S) van hand veranderen?
Hieronder een mogelijke manier van de rechter naar de linker hand.
Afbeelding

Kasmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:04

Inderdaad kan ik met het nieuwe pad wel van hand veranderen maar zoals ik in de op in de laatste alinea schrijf heb ik mijn track liever niet langs de haag aan voorzijde.

Ik merk dat ik me een beetje 'blind staar' op wat er al is en was gewoon benieuwd of anderen misschien een hele andere input qua indeling zouden geven waar ik helemaal niet aan gedacht heb.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:07

Nou heb er even over nagedacht.
Kreeg eigenlijk alleen inspiratie voor meerdere voetplekken en verijkingsplekken haha.

Maar goed je wilt meer plek om te rijden dan is mss onderstaande iets voor je.
Offer je het rechter weiland op door daar een diagonaal over te maken.

Dan stukje track weg halen aan de linkerkant zodat je daar een groter stukje weiland krijgt.

Afbeelding

Of zoals 2e voorbeeld zelfde idee maar dan in het midden een rondje zodat je een volte 10 meter mee kan nemen en een chilplek voor ze hebt.
Aan dat rondje een klein zijtakje naar de paddock.
Zo kunnen ze dan via 3 kanten de paddock in en uitkomen.
En keuzes geven meer beweging.
Maar ook meerdere voerplekken haha. Maar dat geeft ook meer werk.

Afbeelding