Stalprijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Stalprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 08:51

Ik overweeg om een stuk land te pachten en weer te beginnen met paardjes. Het betreft een stuk land wat wij al kennen en een geschiedenis mee hebben. Ik overweeg om dan 2 plaatsjes aan te bieden aan anderen, maar wat vraag je voor zoiets?
De bedoeling is om alles na te maken zoals we dat vroeger hadden. In totaal plaats voor maximaal 4, waarvan we zelf twee plaatsen willen behouden. Schofthoogte onder de 1.55m. Een eenvoudige rijbaan, buitenboxen. Paarden zouden buiten staan zolang het licht is buiten, dus in de zomer is dat langer dan in de winter. De paarden zouden jaarrond het land op gaan, een aardig formaat weiland wat nooit kaalgevreten raakt. Alleen bij bevroren grond en zware regenval zouden ze niet het land op gaan maar in de rijbaan buiten staan. Ze staan dan op houtmot en krijgen 2 keer per dag krachtvoer en ruwvoer. Als ze het land niet op kunnen uiteraard vaker hooi. Op basis van volpension dus wij mesten de stallen, voeren, zetten buiten/binnen etc en de eigenaar komt alleen voor het paard zelf.
Er zijn uitrijmogelijkheden qua wat parken in de omgeving. Een bos met ruiterpaden is 45-60 minuten stappen of 10 minuten met de trailer.
De locatie maakt in deze ook wel uit denk ik; het is in het westen van het land, regio randstad. Een plek waar het paard uberhaupt meer dan een uur buiten komt is in deze regio al uniek, dat besef ik mij al te goed. Laat staan weidegang, ook in de winter.
Er zijn ook nadelen; er is geen verlichting. Geen stroom. En geen leidingwater. De paarden drinken natuurwater.

Weinig faciliteiten dus maar voor het paardenwelzijn een toffe plek. Wij hebben destijds jarenlang op deze plek paarden gehouden op dezelfde manier als waarop we het weer zouden doen, met plezier. Nu alleen dus de vraag, wat is nou een realistische stalprijs in deze omgeving voor deze plek? Uiteraard is het allemaal alleen nog maar in de plannen, en is er nog niets uitgevoerd verder. Maar ik ben toch nieuwsgierig wat menig persoon zou betalen hiervoor. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Stalprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:55

Stroom is natuurlijk zo te realiseren met zonnepanelen en een thuisbatterij. Je kunt dan ook een pomp slaan die via die stroom bediend wordt voor water.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:21

wat leuk dat je de kans hebt je vroegere plek opnieuw te huren.
hoe groot is het land en wat voor grondsoort?
Geen verlichting en water zou wat mij betreft wel een minpuntje zijn, zeker in de winter.
Is er toezicht op de paarden?
In de randstad kan je denk ik alles vragen wat je wilt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:50

Op basis van volpension regio randstad zit je wel bijna aan 400 euro denk ik. Zeker als je de oplossing van janderegelaar meeneemt m.b.t. stroom. Ik heb dit zelf op mijn plek en daarmee voldoende stroom om de paarden te kunnen trainen en verzorgen in de winter i.c.m. led verlichting.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:56

Geen stroom en geen water is een no go voor mij.
Wat als het paard koliek heeft om 10 uur 's avonds? Een wonde uitgespoeld moet worden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:57

Ik heb ook zonnepanelen en lampen op accu, prima als je niet al teveel uren in het donker werkt, goed voor laten we zeggen maximaal 1 1/2 uur.

Water drinken mijn paarden regenwater wat we opvangen met IBC tanks dat is prima water.

Ik denk dat je niet gek zit met 400 pm in de randstad, ik heb zelf ook een eigen beheer weide maar wil geen verhuur, ik zit in Lelystad en kan geen 400 pm vragen, dat zou anders zijn met meer verlichting en een goede rijbaan, dat laat bij mij wel te wensen over.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:01

Komt het water uit een sloot?
Ik zou dat wel goed laten nakijken.. Je weet nooit wat ze binnenkrijgen.
Zonder stromend water zou ik het al niet willen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-09-25 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:09

janderegelaa schreef:
Stroom is natuurlijk zo te realiseren met zonnepanelen en een thuisbatterij. Je kunt dan ook een pomp slaan die via die stroom bediend wordt voor water.

Zou ik eerst wel even nagaan of je daar een vergunning voor moet hebben (en of je die ook krijgt).
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... pomp-31599

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:24

Ik zou er niet willen staan zonder stromend water en stroom en verlichting. Dus wat mij betreft niks in de geschetste situatie.

Is het wel geregeld, de bak altijd (op harde regenval en vorst na) te rijden zou het een mooie dure stalling zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:42

Het water werd uit de sloot gepompt met een kleine machine, er was wel een tuinslang aanwezig. Echter dus niet met leidingwater, waterleidingen liggen daar niet en mogen niet zomaar aangelegd worden. Stroomvoorzieningen mogen ook niet zomaar aangelegd worden op deze locatie.
Wat betreft toezicht, het is echt eigen beheer. De toezicht is dus voor wat je er zelf bent. Wij hadden het geluk dat mensen van het perceel ernaast ook een oogje in het zeil hielden.
De rijbaan zou gedraineerd worden.
We hebben zelf ongeveer 13 jaar daar zo rondgelopen, bij winterdag ging je overdag naar je paard en was daar geen tijd voor dan sloeg je een dag over wat betreft rijden oid. We regelden het met elkaar. We hebben zelf eigenlijk nooit ertegenaan gelopen dat er geen stroom was. Of dat er geen leidingwater was.
Ik denk dat het perceel ongeveer een hectare is. Misschien net iets meer. De grondsoort weet ik niet, maar het land was eigenlijk nooit echt drassig, en al helemaal geen modderpoel.

Zoals het zo omschreven staat lijkt het inderdaad een vage boel zo met zo weinig voorzieningen, maar in de praktijk viel dat echt heel erg mee. Later hebben we op pensionstallen gestaan, maar misten toch eigenlijk ‘ons’ plekkie, ookal waren daar dus echt weinig voorzieningen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:46

Wij hebben ook geen licht en geen water. Licht is op solar, en we hebben nu een bron. Water pompen we op met een hydrofoorpomp (met aggregaat) werkt echt prima.

Ik had in principe alleen een stukje grond met een stalletje erop, maar je kan er natuurlijk van maken wat je wilt. Qua toezicht heb ik een camera hangen, wij zitten echt putje polder, tussen de akkers.. we hebben telefoonnummers uitgewisseld met de dichtbijzijnde buren (toch wel een km weg)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:55

Ik heb zelf een camera op stal van ome ALI op een zonnepaneeltje en ingebouwde kleine accu en die doet het al 4 jaar probleemloos zomer en winter dag en nacht. Je hebt dan wel een data simkaartje nodig. Kun je mooi toezicht houden. Ik geef mijn paarden geen slootwater zit teveel ijzer in, maar vang regenwater op van het dak van de stallen en de stro/hooi opslag. Daar red ik het 2 weken mee als het droog blijft. Dit jaar met die droge zomer moest ik met jerrycans slepen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:58

Waarom maak je er geen (gedeeltelijk) tracks op? Hoeft niet eens om het hele perceel maar een paar tracks en een stukje wei waar ze ook de stal kunnen inlopen? Scheelt veel werk en de tijdsdruk wordt minder groot.
Rekening houdend met; mochten er ooit wolven rondlopen dan kunnen de paarden altijd nog op stal 's nachts.
Een zonnepaneel en accu's voor verlichting en een waterpomp is zeker aan te raden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:04

Gini schreef:
Wat als het paard koliek heeft om 10 uur 's avonds? Een wonde uitgespoeld moet worden?

Dan neem je een hoofdlamp, een bidon water en een emmer met isobetadine in.

Drinkwater brengen met bidonnen of een 1000l ton op een aanhangwagen dan kan je water uit de drinkbakken nemen.

TS: tel uit wat het jou kost. Baseer daar je prijs op. Ga niet af op wat iedereen zegt want uiteindelijk wil je gewoon niet een ander zijn hobby betalen. Dus reken uit wat het je kost, ook je tijd. Komt voor die prijs niemand spaar jezelf dan de ellende.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:24

Je zou dus werkloos moeten zijn om hier plezier van je paard te kunnen hebben want nu na je werk en even thuis eten is het rond 19.30 al donker.
Dan kun je dus niks meer!?

Vind dat nog geen 300 waard om eerlijk te zijn dan.
Vind het eerder afzien als ik hier zo lees

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:30

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Een dierenarts moet zijn job in betere omstandigheden kunnen uitvoeren. ik noem nu maar een tweetal voorbeelden, ik kan verder gaan:

- paard loopt plots kreupel
- paard heeft een diepere wonde op een plek waarbij iets preciezere hechtingen nodig zijn
- paard heeft een diepere wonde met modder in die echt schoongespoeld moet worden
- paard heeft schimmel en moet gewassen worden
- paard heeft een kwetsuur aan het oog
...

Dierenarts hoofdlampje aanreiken dan maar? Niet wat ik zou willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:32

Popstra schreef:
Je zou dus werkloos moeten zijn om hier plezier van je paard te kunnen hebben want nu na je werk en even thuis eten is het rond 19.30 al donker.
Dan kun je dus niks meer!?

Vind dat nog geen 300 waard om eerlijk te zijn dan.
Vind het eerder afzien als ik hier zo lees

er werken ook hele hordes aan mensen in ploegen.
En daar zitten nadelen aan, maar ook voordelen.
Zoals in het licht je hobby uitvoeren :j

Wat niet wil zeggen dat ik een plek zonder stroom wil, maar het hoeft geen belemmering te zijn.

Desnoods een aggregaat voor de DA

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:54

Gini schreef:
Ayasha schreef:

Een dierenarts moet zijn job in betere omstandigheden kunnen uitvoeren. ik noem nu maar een tweetal voorbeelden, ik kan verder gaan:

- paard loopt plots kreupel
- paard heeft een diepere wonde op een plek waarbij iets preciezere hechtingen nodig zijn
- paard heeft een diepere wonde met modder in die echt schoongespoeld moet worden
- paard heeft schimmel en moet gewassen worden
- paard heeft een kwetsuur aan het oog
...

Dierenarts hoofdlampje aanreiken dan maar? Niet wat ik zou willen.

Heb ze tien jaar op een weide zonder stroom en water gehad (enfin; ze hadden water maar geen lopend water zeg maar. :+ )
Geen DA die daar ooit issues mee gehad heeft. In mijn ervaringen zijn de DA's niet zo verwend als de eigenaren. := Heb er nu eigenlijk nog steeds twee op diezelfde weide staan dus 15 jaar inmiddels.

Als er écht licht nodig is worden de auto's gewoon met de grootlichten op richting 1 plek van de weide gezet et voila, meer licht dan je lief is. Je kan denken in problemen of in oplossingen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-09-25 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:54

IK heb diverse bouwlampen op accu dus kan echt wel alles vol in het licht zetten en geen veearts die daar moeite mee heeft.

Verder mijn bijrijdster werkt in de zorg dus geen moeilijkheden qua tijden, wellicht dat er meer paarden eigenaren zijn die PT werken of in de zorg bijvoorbeeld. Ach voor iedere stal is er wel een klant. Komt vast goed. Het is alleen niet voor iedereen geschikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:03

Voila, voor iedere stal een klant.
Een eigen plekje hebben of huren is ook anders dan pensionklant zijn. Bij een eigen plek ben je al gewoon blij dat je dat überhaupt al hebt en doe je inderdaad al sneller je best om het te doen werken.
Pensionklant word je vaak als je grotendeels ontzorgd wilt worden. In ruil betaal je daarvoor een maandelijks bedrag. De rek om dan voortdurend in oplossingen te denken is vaker wel dan niet wat minder dan bij een eigen plek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:27

Ayasha schreef:
[
Heb ze tien jaar op een weide zonder stroom en water gehad (enfin; ze hadden water maar geen lopend water zeg maar. :+ )
Geen DA die daar ooit issues mee gehad heeft. In mijn ervaringen zijn de DA's niet zo verwend als de eigenaren. := Heb er nu eigenlijk nog steeds twee op diezelfde weide staan dus 15 jaar inmiddels.

Als er écht licht nodig is worden de auto's gewoon met de grootlichten op richting 1 plek van de weide gezet et voila, meer licht dan je lief is. Je kan denken in problemen of in oplossingen.
[/quote]

Mooie oplossingen maar als ik als pensionklant zou kijken niet.
Al zullen er vast mensen wel zo naar kijken, mer kleiner budget bijvoorbeeld want ik vind het weinig waard om als pension aan tr bieden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:48

Cioccolato schreef:
Al zullen er vast mensen wel zo naar kijken, mer kleiner budget bijvoorbeeld want ik vind het weinig waard om als pension aan tr bieden.

Dat hangt van je prioriteiten af. Ook in de winter gewoon buiten komen is voor veel mensen meer waard dan niet moeten nadenken. Fijne locatie, rust. Zoals Gini al zei: voor iedereen een pensionplek. Zolang TS haar prijs maar niet te laag in stelt op basis van mensen die er gratis niet eens zouden willen staan om de simpele reden dat ze andere faciliteiten zoeken.

Met weinig budget heeft dit nl niks te maken. :+ Het kost TS even veel als een plek met faciliteiten op het eind van de maand hoor.

Heb een klant op de weide staan die met haar andere paard in de stal met faciliteiten staat. :+ haar budget is niet ineens veranderd. Wel haar noden per paard.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:02

Ik denk dat er een mismatch is tussen voorzieningen en de klant. Als je opnoemt dat je zelf mest, voert, binnen en buitenzet dan klinkt het all in. Dat is in de randstad heel gewild. Maar vervolgens moet je wel een pony hebben qua maat, er is geen stroom en geen stromend water. Ik denk dat de meeste mensen die een pensionstalling zoeken die all in is vooral na werk willen rijden. Oftewel in de winter ben je er dus in het donker, vaak waarschijnlijk ook alleen. De mensen die het niet zo erg vinden om geen stromend water te hebben en met een jerrycan en een hoofdlamp de wei in te gaan zijn denk ik meer degene die op doe het zelf stallen staan. En daar is de prijs dan ook naar. Ik zou goed kijken of je het geld kan vragen wat je nodig hebt om dit alles te realiseren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:11

Ayasha schreef:
Cioccolato schreef:

Dat hangt van je prioriteiten af. Ook in de winter gewoon buiten komen is voor veel mensen meer waard dan niet moeten nadenken. Fijne locatie, rust. Zoals Gini al zei: voor iedereen een pensionplek. Zolang TS haar prijs maar niet te laag in stelt op basis van mensen die er gratis niet eens zouden willen staan om de simpele reden dat ze andere faciliteiten zoeken.

Met weinig budget heeft dit nl niks te maken. :+ Het kost TS even veel als een plek met faciliteiten op het eind van de maand hoor.

Heb een klant op de weide staan die met haar andere paard in de stal met faciliteiten staat. :+ haar budget is niet ineens veranderd. Wel haar noden per paard.

Ja het heeft wel met budget te maken. Je kan geen 500 euro vragen zoals andere stallen. Dus mensen met minder budget zullen prioriteiten moeten stellen. Stroom en water kan zoiets zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:13

@KikiCelinevs
Niet iedereen rijd fanatiek. Of hebben een pensionado.
Zou ik in de randstad wonen zou ik dat juist een fijne plek vinden :j