Shetlander met dikke vacht en veel jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Shetlander met dikke vacht en veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 17:57

De shetlander van mijn lesklant heeft steeds erg jeuk aan haar manen. Die zijn echt onvoorstelbaar dik en ze heeft vooral in de manenkam heel veel huidvet. Ze schuurt vooral als de wintervacht door komt, dan lijkt het wel of het bijna de huid verstikt.

Nu zit ik eraan te denken om de shet te scheren inclusief de manenkam. Daarna een keer heel goed wassen. En dan een deken op. Maar doe ik daar wel goed aan? Kan de oorzaak de verstikkende vacht zijn of ligt er een andere reden ten grondslag? Dat is een beetje de zoektocht. Als de dierenarts moet komen dan is dat ook prima, maar ik weet niet of dat nodig is?
Vandaag is ze goed gepoetst, we hebben ons best gedaan om de losse haren eruit te halen met een zweetmes. Maar na de poetsbeurt was ze helemaal wit van het huidvet en de huidschilfers :=

Ze staan een paar uurtjes op de weide, verder hebben ze onbeperkt hooi.
De shet is 23 jaar en negatief getest op cushing.
Laatst bijgewerkt door Earth op 25-09-25 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:08

Hoe oud is de shet en is die al getest op ppid?

Scheren kan iig zeker wel wat verlichting bieden. Maar lijkt me handiger om eerst de oorzaak te achter halen.

Earth

Re: Shetlander met dikke vacht en veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 18:10

Cushing is recent uitgesloten. Omdat ze ook aardig dik is dacht ik dat, maar ze is dus negatief.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:16

Al eens goed gekeken naar luizen en mijt? Dat geeft heel veel jeuk.
Soms blijken ogenschijnlijke huidschilfers toch luizeneitjes.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 18:21

Ja daar zat ik ook aan te denken. Dan moet een dierenarts een schraapsel nemen denk ik he?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:28

Mijn shet heeft precies hetzelfde probleem, dus op advies van de DA ook geschoren en gewassen met Cebacil en dat na 3 weken herhaald.
Heeft geen enkel effect gehad; nog steeds heel veel jeuk en roos.
Al is het in geschoren toestand wel makkelijker te borstelen; met een pennetjesborstel en dan best wel hard rossen. Ze vind het héérlijk .
Ik merk ook dat ze veel meer last heeft van vliegen als mijn andere paard en dan kan ze haar buik en beentjes gewoon open schuren. Dus ze loopt regelmatig met een eczeemdeken met buikflap rond.

Nadeel van scheren is wel dat je veel meer het weer in de gaten moet houden; met regen dus een regendeken op en met zon (en veel vliegen) de eczeemdeken.
Overmatig wassen moet je zien te voorkomen, want daar wordt de roos/jeuk alleen maar erger van.

Ik hou de hals altijd 'kaal' en laat de manen daar aan beide zijden overheen vallen.
Er zijn injecties om de jeuk tegen te gaan c.q. te verminderen, maar die zijn nogal heftig en kunnen behoorlijk bijwerkingen hebben.
Zelf wil ik wel eens 2 pilletjes Antihistaminica door het voer doen.
Que voer kun je eens kijken of sommige suikerarmere soorten nog wat uitmaakt in de jeuk.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:34

Onze mini shet had ook ongelofelijke dikke manen, met broei ( wonden) plekken tot gevolg.
Bij haar schoor ik ze daarom ook volledig af.

Heb haar ook 2 keer laten scheren omdat ze al wat dik in haar vacht zat en ze er toen best last van had met dat ze haar warmte niet goed kwijt kon, jeukerig was zij niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:55

Hier is vooral suiker de trigger van jeuk bij de shet. Dus krijgt hij alleen gras als het uitgebloeid is, hooi wordt getest en krijgt hij een balancer met een handje ruwvoermix.

Maar verstikken kan ook zeker een oorzaak zijn. Vaak zijn ze dan ook wat klammig omdat ze zweten en het niet lekker meer opdroogt. En dat gaat jeuken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:31

Ja ze was vorige winter ook steeds een beetje klam. Ze stond soms echt te pompen van de warmte. Toen was ze ook helemaal een beetje down, toen we haar gingen scheren leefde ze helemaal op. Daarna lieten we haar los en toen ging ze toch een potje racen haha. Dus daar had ze wel echt last van.

Ik denk dat toch stap 1 is om haar helemaal te scheren en te wassen. Misschien met een middel van de dierenarts tegen luis voor de zekerheid. En dan eens kijken hoe ze opknapt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:48

Ik hoop wel dat je haar dan even binnen kunt zetten, want ik dacht toen dat het buiten in de zon nog wel warm genoeg was, maar ze stond helemaal te trillen. En een deken op na wassen met Sebacil mag dus niet ;(

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:07

Earth schreef:
Ja daar zat ik ook aan te denken. Dan moet een dierenarts een schraapsel nemen denk ik he?

Ja, dat kan. Je kan ook eens proberen iedere week de manenkam, maantop (ogen even afdekken met je hand) en staartwortel goed in te sprayen met Veerust en zien wat er dan gebeurt.

Luizen zitten juist graag op plaatsen zoals de manenkam en de staartwortel.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 16:23

Nou vandaag hebben we haar geschoren omdat het vanmiddag nog best wel warm was. En ze had het ook warm, ze stond te bijna te pompen.

Ze was zo blij met het scheren, ze was er echt van aan het genieten haha. Ik heb haar hele manenkam afgeschoren en nog een deel van haar voorpluk en haar hoofd. Bij her scheren heb ik kritisch gekeken naar beestjes maar die heb ik zo niet gezien. Maar dat kan natuurlijk nog.
We hebben haar uiteindelijk met Tea tree shampoo gewassen en dat werkte onwijs goed! Alle huidschilfers gingen eraf. Het huidvet ook, maar ze krijgt een deken op. Ze was hierna zoooo blij. Ze ging keihard crossen met de andere pony door de weide, helemaal gapen, schudden, rennen. Nog niet rollen, daar was ze denk ik te druk voor :P
Ze had het nog helemaal niet koud, we hebben haar ook met warm water lekker gewassen. Het was echt een Spa dagje _O-
Ze krijgt onder de 10 graden en met regen een deken op, de pony's staan aan huis dus ze kunnen dat goed monitoren. En nu afwachten of ze niet meer zoveel jeuk heeft en anders weer kijken of we haar toch met iets anders moeten behandelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:39

Fijn! Hopelijk is de jeuk daarmee ook weg :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 16:41

Ze had wel helemaal ribbels in haar manenkam, maar ze is ook gewoon te dik. Ik ga nog even kijken wat voor voer ze krijgen, want ze krijgen dus wel brokken. Maar dat ben ik vandaag vergeten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:42

Misschien even kijken of de manenkam mooi soepel is en je die erg goed kan bewegen. Als je zegt dat de shet te dik is, kan die jeuk ook door te veel suiker komen, meestal verhard de manenkam dan ook wat. Sowieso zou ik een te dikke shetlander op rantsoen zetten.

Edit, ik zie net je post, dan echt op dieet zetten, een shetlander hoeft echt geen brokken bijvoorbeeld. Groeven in de manen is een teveel aan suiker en vaak een veel te dikke pony.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 27-09-25 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:43

Hier een schurende fjord door de warmte, nu ie kaal is schuurt hij niet meer

Dus hopelijk helpt het de pony ook!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 16:47

Wintu schreef:
Misschien even kijken of de manenkam mooi soepel is en je die erg goed kan bewegen. Als je zegt dat de shet te dik is, kan die jeuk ook door te veel suiker komen, meestal verhard de manenkam dan ook wat. Sowieso zou ik een te dikke shetlander op rantsoen zetten.

Edit, ik zie net je post, dan echt op dieet zetten, een shetlander hoeft echt geen brokken bijvoorbeeld. Groeven in de manen is een teveel aan suiker en vaak een veel te dikke pony.

Ja goeie, al krijgen ze volgens mij enkel een mineraal brok maar ik zal eens kijken.
Ik houd de manenkam altijd in de gaten maar die is niet hard verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:17

Shetlanders zijn wel gevoelig voor luizen. Ik zou dus zeker de DA even laten controleren op luizen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:23

Ik heb 2 shetten een de jongste heeft altijd jeuk in september/oktober. Zij heeft een heel dikke en verstikkende vacht. Dus ik scheer haar ieder jaar in september. Die shetten hebben rond deze tijd van het jaar vaak al een vacht alsof het -30 wordt. Terwijl het vaak nog best warm is kwa temperatuur. Zij krijgt ook altijd kleine wondjes/korstjes.
Mijn andere shet zit ook dicht in haar vacht, maar haar vacht is minder verstikkend lijkt wel. Zij heeft ook geen jeuk.