Ruimtelijk inzicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Ruimtelijk inzicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:20

Gezien ik het ruimtelijk inzicht van een aardappel heb vraag ik naar jullie ideeën.

Ik heb nu langere tijd mijn paarden aan huis staan. Klein maar fijn. Het gras dient vooral als snack en niet als voeding. Ik heb geen bak, het enige wat ik mis is een fijne longeercirkel. Ik longeer nu in de grootste wei, maar het logeert niet fijn dus wil ik een cirkel aanleggen

Afbeelding

Foto’s is nog voor het inzaaien etc toen de palen net stonden dus let vooral niet op de kale plekken.

Mijn idee is dus om het rode een cirkel te maken / evt een vierkant ervan te maken in het paars. De rode cirkel heeft een doorsnede van 20 meter.

Onder de mooie eik kan ik ze vanaf eind augustus niet meer zetten door de hoeveelheid eikels die de boom laat vallen, en dat duurt echt lang. Dan vanaf oktober blijven ze überhaupt op het stukje verhard en zand voor de stal omdat het daar helemaal modder vrij is gemaakt.

Daarbij onder de eik groeit door het gebrek aan zon het gras heel slecht. Ideaal dus om een cirkel aan te leggen.

Ik verlies hiermee wel mijn “rij” weide, maar goed heb ik nou ook weer niet in kunnen rijden. Dus of ik hem mis? Tussen de te maken cirkel en de “kleinste” weide wil ik dan mijn boomstronken leggen.

Maar hoe zouden jullie dit indelen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Hoe groot is alles kwa lengte en breedte? Dat is voor mij de belangrijkste info ivm indelen

Valt er op het stuk bij de eik te rijden?

Ik weet uit ervaring dat longeren ook gewoon op een vierkant stuk kan, ik heb jaren niks anders gedaan dan dat, of rijden op gras.

Rood is longeren onder de eik. Vierkant. Blauw is stukken gras met een pad ertussen, maar dan vervalt de optie rijden. Geel is een stuk = rijden eventueel op te delen door prikpaaltjes als je gras rust wil geven

Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

Mijn bak is nu ook gras. Ik hecht geen waarde aan het thuis kunnen rijden. Als ik wel in de bak wil rijden laad ik ze op en ga ik naar de RV. Als ik dressuur wil ik het gelijk goed doen, met spiegels etc _O-

Bij de rechter eik wel. De linker eik hangen de taken te laag (eigenlijk wel bewust) hij is zo mooi vol dat ze zeker in de zomer daar graag zijn.

Op 4 kant longeren kan zeker. Op mijn vorige pensionstal was het ook op 4 kant op 20/20. Hele fijne ‘cirkel’

Het geheel is denk ik van eik tot eik 60-80 meter

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Ik zou dan zelf de rechterkant pakken om te longeren. Of als nodig even wat paaltjes neerzetten als je wat wilt doen en als er geen eikels liggen dat stukje lekker open laten.

Ik heb zo ongeveer alle varianten al eens geprobeerd, maar mijn ervaring is op welke soort grond ook. Hoe minder paadjes en hoe ruimer het stuk hoe beter het zich houdt. En heb toen op het laatst de meeste heining gewoon weggehaald zodat ze nagenoeg het hele stuk konden belopen. Meer ren en speelruimte en als ik wat wilde doen zette ik er even wat prikpaaltjes en draad neer.

Dat was ook makkelijker schoonhouden. Paarden blij want lekker de ruimte om te klooien en alles bleef ook netter eruit zien. En bruikbaarder ook bij veel regen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Vind je 20 meter fijn met longeren?
Persoonlijk vind ik 17-18 fijner.

Zet het eens uit in prikpalen.
Dan weet je ook of de plek fijn is

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Ruimtelijk inzicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:33

Tot op heden heb ik een fijn track systeem waar ze het echt goed opdoen! Ook qua onderhoud en dergelijke met de paden die ik nu heb. Dus dat is gelukkig fijn!

Qua formaat, geen idee duopenotti, ik sta open voor alle formaten!

De rechter eik wil ik dus eigenlijk niet, daar zit ik ook met een behoorlijk schuin stukje én daar groeit het gras nu juist net wel. De linker eik geeft veel schaduw dus weinig gras. Ik kan hem terug snoeien, maar dat voelt weer zo gemeen voor de shetjes die daar graag liggen in de zomer

Wel fijn zo die inzichten!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Kun je niet longeren in je 'rij-weide'? Desnoods 2 rolpoorten ophangen waarmee je makkelijk een stuk afzet zodat je een vierkant hebt om in te longeren?

Ik zou zelf nooit een favoriete slaap/rustplek opofferen.

Ik vind het lastig om mee te denken omdat ik niet helemaal snap wat je in de eerste post hebt ingetekend (is dat hoe het nu is?). En omdat er geen maten bij staan. Kun je dat nog toevoegen, dus hoe groot de weitjes nu zijn breed/lang?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:45

Ik zal morgen nog even wat situatie foto’s maken, en wat verder op meten. De cirkel is een diameter van 20 meter. Maar zal even met wat stappen door zetten.
De luchtfoto, zonder de getekende kleurtjes is hoe het nu is!

Als de cirkel onder de eik zou komen blijft die wel ‘ open’ voor de shetjes zodat ze er kunnen liggen. Misschien dat ik alleen een bovenste draad bevestig zodat ze er altijd onder door kunnen. Is het echt hun plekje haha. Ze komen nu gelukkig niet in de buurt als ik op het gras longeer.

Verder ben ik wat huiverig geworden met op het gras longeren en de jonge merrie icm met ijzers. Die is een tijdje terug zo lelijk onderuit gegaan in een simpel vreugde bokje, daarvan geschrokken. Zich los getrokken en een lelijke draadwond van de dubbele longe opgelopen dat ik eigenlijk niet meer op gras wil longeren.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Waarom niet gewoon die weides linksboven samenvoegen? En dan eventueel de grote wei rechts in tweeën splitsen (ik zou dan persoonlijk voor een diagonaal kronkelpaadje gaan ipv recht).

Dan hou je wel de track er omheen, al is het maar voor enkel de zomer, en de palen staan er toch al. Of als je echt een cirkel wil kan dat natuurlijk ook prima daar en heb je gewoon ruimere hoeken op je track aan die kant.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:23

Helemaal niet aan gedacht! Dankjewel! Nemen we mee in het plan!