Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ellekebr schreef:Hoe groot is de 24/7 buitengroep? Mijn ervaring is dat er in zo’n groep soms beter op elkaars paarden wordt gelet dan dat de eigenaren op de binnen paarden letten. Heb je met eigenaren van die groep gesproken?
boedjang schreef:Ik zou kiezen voor beste voor paard,in mijn ogen optie 2. De avond en nacht op stal duurt lang in de winter, jammer is dat he
Celebi schreef:Ach, ook bij een plek dichter bij de staleigenaar of in stal kan er een hoop gebeuren 's nachts. Op elke stal heb je wel dat er de hele nacht geen controle is. Twee keer daags voeren plus jullie eigen controle is al een hele hoop hoor.
Zou denk ik hierin kiezen voor het directe welzijn van je paard en kiezen voor buiten (mits droge slaapplek, voldoende eten en stabiele kudde natuurlijk). Ik denk zeker dat dat opweegt tegen de kans dat er misschien ooit eens wat zal gebeuren midden in de nacht.
Maar ik begrijp de ongerustheid wel hoor. Wie weet is er een andere stal waar jullie je veel fijner bij voelen en waar paard ook enorm fijn kan staan?
Ir111 schreef:Wat bedoel je met aangrenzende weilanden? Staat ze in de groep of alleen naast paarden in aangrenzende weilanden?
Als de schuilstal ruim genoeg is voor alle paarden en ze kan droog liggen dan zou ik kiezen voor 24/7 buiten. Er van uitgaande dat ze in een groep staat
Ir111 schreef:Oh jee. Tja, daar zou ik niet voor kiezen.
Maar goed, als het dit is dan zou ik zorgen voor een maatje waar ze mee kan staan 24/7. Wordt je paard waarschijnlijk heel relaxed van.
Succes met je keuze maken!
Featherlight schreef:De groep die 24/7 buiten blijft bestaat momenteel uit 7 paarden, waarvan 3 in eigendom van de staleigenaren, en 4 van pensionklanten. Hier zijn wel mensen bij die niet iedere dag naar hun paard komen. Wij gaan zelf elke dag, dus overdag zou er dan op 3 momenten iemand kunnen opmerken als er iets aan de hand is. Hetgeen dat ons zorgen baart zijn eerder de nachten.
Diddykong schreef:Featherlight schreef:De groep die 24/7 buiten blijft bestaat momenteel uit 7 paarden, waarvan 3 in eigendom van de staleigenaren, en 4 van pensionklanten. Hier zijn wel mensen bij die niet iedere dag naar hun paard komen. Wij gaan zelf elke dag, dus overdag zou er dan op 3 momenten iemand kunnen opmerken als er iets aan de hand is. Hetgeen dat ons zorgen baart zijn eerder de nachten.
Wat zijn je zorgen in de nacht? Ik ga ervan uit dat er nu ook niemand 'snachts komt kijken bij de paarden op stal. Of ze nu de nacht buiten zonder toezicht staan of op stal, dat maakt eigenlijk niets uit. De andere 7 paarden leven nog, en ik ga er een beetje vanuit dat ook die paardeneigenaren er niet op zitten te wachten dat ze opgegeten worden en dat het qua wolven dus veilig is.
Ik lees een stuk onzekerheid terug. Wat ik snap, want paarden zijn redelijk kwetsbaar als ik eerlijk ben. Het risico dat er iets gebeurt buiten, is misschien ook wel iets groter. Daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk meer rust zal ervaren en dat is ook wat waard. In weze is een paard in een groep zetten altijd een risico natuurlijk. Ikzelf neem dit risico bewust, want ik kan ermee leven als mijn paard gewond zou raken in de kudde (natuurlijk wel dat je de kans zo klein mogelijk maakt, maar het is zeker nooit 0). Want ik heb liever een gelukkig paard dan 1 die 24/7 op stal staat met allerlei bescherming om en nooit paard kan zijn. Ik denk dat het jullie ook rust kan geven als je bewust bent ja ik neem een risico, maar welzijn gaat voor.
cobiie schreef:Je kan altijd nog een wild camera ophangen bij je eigen paard. Aangezien ze allemaal apart staan verwacht ik niet dat ieder paard hectares heeft om zelf op te lopen, dus zal die nog redelijk in de buurt van de camera blijven.
Ook paarden op stal worden in de nacht niet ieder uur in de gaten gehouden. Enkel als de stal zeer dicht op het huis staat kan een staleigenaar mogelijk erg harde geluiden horen en dan controleren maar voor de rest staan ze daar ook in de nacht zonder controle.
Featherlight schreef:Ir111 schreef:Wat bedoel je met aangrenzende weilanden? Staat ze in de groep of alleen naast paarden in aangrenzende weilanden?
Als de schuilstal ruim genoeg is voor alle paarden en ze kan droog liggen dan zou ik kiezen voor 24/7 buiten. Er van uitgaande dat ze in een groep staat
Het betreft aangrenzende weilanden waar per weiland 1 of 2 paarden in staan. Er vindt wel contact plaats over de omheining, maar het is natuurlijk geen echte kudde. De opties qua kuddeverband met 24/7 weidegang zijn in onze regio helaas beperkt, anders had dat zeker de voorkeur. De hoeveelheid weidegang is op deze plek het hoogst mogelijk in de buurt. De schuilstal heeft ze voor zichzelf met onbeperkt ruwvoer.