Noodvoorraad water paarden bij grote calamiteiten in NL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Noodvoorraad water paarden bij grote calamiteiten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 21:51

Hoi bokkers,

Tegenwoordig is er een hele hoop te doen rondom dreigingen in de wereld. Ook voor Nederland is dit het geval. Er is al een hoop gezegd over noodpakketten voor mensen en huisdieren.

Nu vraag ik mij af hoe bokkers dit doen voor hun paard? Stel dat bijvoorbeeld door een cyberaanval de stroom dagenlang uitvalt, of dat er wat met ons drinkwater gebeurd, hoe doen jullie dat dan met drinkwater voor de paarden?

Ik heb er al over nagedacht om grote IBC vaten te vullen met water voor nood of bijvoorbeeld regentonnen aan te schaffen om regenwater op te vangen. Zo heb je dan in geval van nood altijd drinkwater voor een paar dagen voor de paarden.

Een groot nadeel is dat water niet lang houdbaar is en eigenlijk om de zoveel tijd ververst moet worden. Ook het risico op algen en bacteriën is groot. Maar om nou elke maand 1000 liter uit je IBC vat te laten lopen, vat schoon te maken en weer met vers water te vullen is ook niet te doen.
Eigenlijk moet je het donker en koud kunnen bewaren, maar dat gaat ook niet. Het lastige is dat je een behoorlijke hoeveel water moet hebben, gezien een paard zo 30 tot 50 liter water per dag drinkt en op warme dagen zelfs nog meer.

Hoe doen andere bokkers dit? Hebben hier al meer mensen over nagedacht?

Heb de zoekfunctie op bokt al gebruikt, maar kon eigenlijk niets vinden hierover. Vandaar dit topic :)

tamary

Re: Noodvoorraad water paarden bij grote calamiteiten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:05

1e wei had ik een veeput en 2e een meertje binnen 200m. (+ een lieve buurman en ibc).
Voorraad water is kwestie van gebruiken en blijven vullen, 1 voorraad en 1 in gebruik dus. Of koop kleinere (wel duurder) en meer stuks vol.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:09

Ik hoop dat we dan slootwater kunnen gebruiken. Maar mocht er iets met het drinkwater gebeuren kan dat natuurlijk ook niet.
Ik lees mee

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:09

Kanaal vlakbij en een grondwaterpomp icm generator.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:18

Wij hebben een grondwaterput.
Die kan ik indien nodig gewoon met generator gebruiken of zelfs met een emmer en touw.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 23:58

Ik heb een grondwaterput en we willen er ook nog 1 voor in huis die ook met een handpomp kan. Dus geen elektra nodig. Daarnaast hebben wij ook nog een beek over ons perceel lopen dus dat helpt wel. Daar zou ik de grote vlotterbak mee kunnen vullen. Niet de beste kwaliteit i guess maar beter dan niks.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 00:30

Dan rijd ik wel naar de Blauwestad en haal het daar op. Genoeg water te vinden in Nederland, dat moet lukken!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:02

Texas02 schreef:
Dan rijd ik wel naar de Blauwestad en haal het daar op. Genoeg water te vinden in Nederland, dat moet lukken!

Maar heb je dan ook tonnen of vaten waar 30 tot 50 liter (per paard, mensen nog niet meegerekend) in past?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:22

Die hebben ze op stal staan, ja. Ik zelf niet, maar daarvan zijn meerdere aanwezig.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:04

Leidingwater, mits goed opgeslagen, is zo'n 6 maanden houdbaar.
Heb je schone containers en zet je die koel en donker weg, is er het eerste halve jaar niets aan de hand. Alleen zul je dan wel erg veel en grote containers nodig hebben plus de benodigde ruimte.
Zelf hebben we een grondwaterput op stal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:07

Texas02 schreef:
Die hebben ze op stal staan, ja. Ik zelf niet, maar daarvan zijn meerdere aanwezig.

Mag je die ook meenemen in je auto om het water op te halen? Want daar ging het mij eigenlijk om. Het water komt niet uit zichzelf in die tonnen :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:17

Een ouderwetse handpomp aanschaffen, voor op een grondwaterput.
Wij hebben er 1 staan, dus zouden dat altijd kunnen maken.

Verder zijn wij bezig met off grid kunnen draaien op accu's/zonnepanelen, maar dat krijgen we nog niet helemaal stabiel.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 09:07

Lieser schreef:
Texas02 schreef:

Mag je die ook meenemen in je auto om het water op te halen? Want daar ging het mij eigenlijk om. Het water komt niet uit zichzelf in die tonnen :)

Als er geen water is zullen we dat wel met elkaar doen van stal, want dan staan ze allemaal zonder namelijk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 09:46

Tja jammer dan maar dan drinken ze slootwater en zet ik de grote waterbak onder de regenpijp.
Het is niet zo schoon als leidingwater, maar ze redden het daar echt wel een tijd op

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:34

Hier dan toch ook echt uit de sloot. Alleen die is leeg in de zomer maar dan is er ergens in de buurt zat water om te halen

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 15:05

Zijn er ook mensen die geen water in de buurt hebben? Wij hebben wel sloten maar die staan droog in de zomermaanden. Verder alleen zoutwater in de buurt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:14

8nnemiek schreef:
Wij hebben een grondwaterput.
Die kan ik indien nodig gewoon met generator gebruiken of zelfs met een emmer en touw.

Hier hetzelfde of anders maar met jerrycans naar de rivieren. Ook in veel dorpen heb je hier nog zo’n pomp die je handmatig moet bedienen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:22

Oretha schreef:
Zijn er ook mensen die geen water in de buurt hebben? Wij hebben wel sloten maar die staan droog in de zomermaanden. Verder alleen zoutwater in de buurt.

Wij hebben veel wateren in de buurt, echter ook wel veel meertjes en sloten die in de zomer blauwalg etc bevatten, dus als het in die periodes zou gebeuren heb je wel een probleem.
Dan wordt het idd verder rijden om te halen. We hebben wel een grote giertank met pomp op stal die op een aanhanger staat, dan zou je idd nog naar open wateren kunnen rijden om deze te vullen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:34

Er staat net een poscast online over what-if bij verschillende noodsituaties.
De podcast heet ‘Nood’ en is van Corti Media en aflevering #4 gaat over water.